Gå til innhold
Hundesonen.no

aussie valp..


Aya

Recommended Posts

stakkars crispo...

Men kjenner jeg blir mektig iritert på at folk anskaffer seg hund, og SÅ finner de ut at det blir for krevende!! Hvorfor i huleste skaffer de seg Aussie da!? De må vel ha lest LITT på forhånd vel?! AUssien er krevende, trenger mye trim fysisk og psykisk! Skaff heller en hamster i bur !!!!

*snøft,snøft*

Sånn... da ble jeg litt roligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig..og blir så lei meg når jeg ser alle de mellom 9 og 16 mnd gamle hann schäferne og rottweilerne som skal omplasseres... LES på forhånd, skjønn at disse hundene komme ri puberteten og tester omtrent absolutt alt av grenser.. Vit litt om hund før du skaffer deg krevende hund.. Eller kjøp en hamster ja.. eller en gullfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye man leser og forbereder seg, vet man ikke hvordan det blir før man får hunden i hus. Man vet heller ikke hvordan individet er, og hvordan det kommer til å bli. Ja folk kan få problemer, og har tatt seg vann over hodet. skjønner det godt jeg. Da er det bedre å omplassere hunden til et bedre hjem hvor folkene kan klare den. Det er best for alle parter. Et sted må man jo begynne når man har hund, men syns mange ikke tenker seg godt nok iforhold til valg av kjønn på valpen og hvordan gemytt valpen har (mange vil ha en utadvent og selvstendig hund.) Iforhold til det de kan mestre selv. Ja mye kunnskap mangler hos mange, det er jeg enig i. Men jeg dømmer ikke alle som omplasserer hundene sine, for jeg forstår dem godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg er enig med deg Djervekvinnen, det er jo mye bedre det.. Men jeg blir så trist av å se alle (spesielt den rasen) rottweilere på mellom 9 mnd og 16 mnd som skal selges.. At det er SÅ mange rottiser i forhold til alle andre raser får meg til å tro hvor mnage unge folk som skal ha en "tøff" hund, og så ikke mestrer det i det hele tat.. Men jeg er helt enig i at det beste for hunden er å bli omplassert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pen, da :) Synd at den ble for krevende :P Det finnes forskjelige typer- noen er rolige og ikke så livlige og noen er altfor livlig. Det kan jo hende at jobben ... bla, bla...

I hvert fall: Kanskje det ikke var på grunn av valg av feil rase...... for ikke så legge skylde på h*n. For saken begynner ikke alltid sånn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, skal ikke skylde på noen, kan jo skje flere, men jeg skjønner ikke hvordan folk greier å ende opp med en hund som blir for krevende hvis de virkelig har satt seg inn i hva de skal gjøre og hvordan gjøre ditten og datten riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener.

Som sagt: Stor forskjell :wink:  

Eksempel: det er to BC'er på treninga. Den ene er like rolig som en Kooiker - den andre er like vilter som en blanding av Border og engesl setter!!

Er ikke en kooiker en meget aktiv rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en kooiker en meget aktiv rase?

Vanligvis er det ikke stort mer aktive enn en Cavalier - litt er den jo :wink:

Men noen velger å ikke leke med den så mye som valp og da vil den ikke blir så krevende. Men derimot hvis du leker hele tiden kan den komme i nivå med en Aussie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det ikke stort mer aktive enn en Cavalier - litt er den jo :wink:

Men noen velger å ikke leke med den så mye som valp og da vil den ikke blir så krevende. Men derimot hvis du leker hele tiden kan den komme i nivå med en Aussie :P

Min far har lyst på hund igjen og han falt heeeeeelt for kooiker. Men Vi fant ut at den har altfor høyt aktivitetsnivå for dem når han er på jobb to uker i strekk og stemora mi er alene med to unger og har derfor ikke såååååå god tid til å gå tur med hunden. En kooiker MÅ være særdeles mer aktiv enn en cavalier. Og det at man ikke leker så masse med den som valp og at det skal gjøre den mindre aktiv som voksen tror jeg ikke noe på. Da må det heller være at den er understimulert eller noe. Man skaffer seg ikke en aktiv rase og velger å la vær å leke med den som valp for å få den rolig! Da skaffer man seg en annen rase! #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke så aktiv som du påstår - den er betydelig mindre aktiv enn en Aussie og mer enn en Cavalier - for meg høres det ut som det er en BC du snakker om...

Jeg skjønner ikke hvor du får aussien fra for jeg har ikke nevnt noe om aussie. Jeg snakker om Kooiker. En kooiker er uten TVIL mer energisk enn en cavalier! En kooiker er en FUGLEhund en cavalier er en SELSKAPS hund! Det sier seg selv at kooiker er en hund som krever en del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt fra norsk kooikerklubb:

Egenskaper

Svært få kooikere driver idag arbeid med ender, men de egenskaper fuglefangeren verdsatte, gjør dem velegnet til plasstrengende aktiviteter, f.eks. lydighet, agility, spor og søk. Kooikeren har en masse energi, og det er fornuftig å starte innlæring tidlig i kooikerens liv.

Hvis kooikeren får alle sine behov oppfylt, vil eieren nyte godt av alle tilstedeværende egenskaper som oppmerksomhet, intelligens, arbeidslyst, lekelyst, tilknytning til eieren, vaktsomhet, husvenn og barnevenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars crispo...

Men kjenner jeg blir mektig iritert på at folk anskaffer seg hund, og SÅ finner de ut at det blir for krevende!! Hvorfor i huleste skaffer de seg Aussie da!? De må vel ha lest LITT på forhånd vel?! AUssien er krevende, trenger mye trim fysisk og psykisk! Skaff heller en hamster i bur !!!!

*snøft,snøft*

Sånn... da ble jeg litt roligere...

hva skal jeg si da?? vi har fått en hannhund i hus fra en som hadde verdens beste unnskyldning til ikke å ha han lengre.

"han er for avhengig av meg, jeg har ikke tid til å gå tur med hanog han raserer huset hvis jeg lar han være alene hjemme"

er det virkelig en grunn til å gi hunden tilbake til oppdretter??

men han kom aldri tilbake til oppdretteren sin for hun ringte meg og spurte om jeg ville ha han, så nå bor han hoss oss.

synes folk bør tenke seg godt om før de kjøper seg en valp jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregu skal vi starte krangelen!?

Jeg har ikke sammenlignet den med en cavalier [-X

Jeg har nevnt forskjellen med en cavalier. Den har energi - blir ikke utslitt så fort heller, men den har evnen til å holde på det. Som sagt høres det ut som du beskriver en atlet her! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...