Gå til innhold
Hundesonen.no

Å avle på deformiteter..


Mud

Recommended Posts

Jeg prøver igjen... denne diskusjonen har blitt forsøkt en gang før men det skle ut. Jeg synes denne diskusjonen er viktig!

Å bevisst avle på hunder med deformiteter -altså å avle på hunder som riskerer å bli syke eller ikke kan leve et fullverdig liv pga menneskers skrudde syn på skjønnhet - bør det forbys?

Jeg vet det for en stund tilbake ble diskutert i raseklubben for Fransk Bulldog om de ikke skulle avle rasen litt sunnere? Det ble avslått for man kunne ikke ødlegge rasepreget må vite...

Mops, Engelsk Bulldog, Pekingneser etc.. tenker raseentusiastene overhodet på om det er etisk forsvarlig å kjøpe en slik hund?

Hva med schæfer? Ingen i sine fulle fem kan påstå at hunder som ikke klarer å gå skikkelig på bakbena før de er nærmere året er funksjonell.... Det beviser jo også alle artrosetilfellene i rasen.. Bør det forbys å avle på hunder som er ekstremt vinklet?

Er ikke det dyremishandling så godt som noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen... denne diskusjonen har blitt forsøkt en gang før men det skle ut. Jeg synes denne diskusjonen er viktig!

Å bevisst avle på hunder med deformiteter -altså å avle på hunder som riskerer å bli syke eller ikke kan leve et fullverdig liv pga menneskers skrudde syn på skjønnhet - bør det forbys?

ja, det syns jeg burde forbys! det er ikke riktig at en hund skal ha vanskeligheter med å bevege seg osv pga av at de skal se sånn og sånn ut.. så lenge utseende til hunden gir hunden problemer i dagliglivet så er det ikke riktig mener da jeg.

"Hva med schæfer? Ingen i sine fulle fem kan påstå at hunder som ikke klarer å gå skikkelig på bakbena før de er nærmere året er funksjonell.... Det beviser jo også alle artrose tilellene i rasen.. Bør det forbys å avle på hunder som er ekstremt vinklet?"

når det er snakk om schæferen så er jo ikke alle schæferhundene like vinklede, som f.eks min tispe, hun er ikke spesielt vinklet og har alltid vært et sunt og friskt individ, hun hadde heller ingen problemer med å gå som valp. men at en del schæfere er alt for vinklede er det ingen tvil om, og jeg syns så absolutt at det ikke burde avles på disse hundene, de er ikke sunne individer og mange av de sliter med hd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier Dyrevernloven:

§ 5. Avl

Det er forbode å endra dyra sine arveanlegg ved bruk av genteknologiske metodar eller ved tradisjonelt avlsarbeid dersom

1. Dette gjer dyret uskikka til å utøve normal åtferd eller påverkar fysiologiske funksjonar i uheldig lei,

2. Dyret blir påført unødig liding,

3. Endringa vekkjer ålmenne etiske reaksjonar.

Det er forbode å avle dyr som har vorte slik som nevnt i fyrste ledd.

Å avle på deformiteter som gjør at hunden ikke kan utføre normal atferd, som påvirker fysologiske funksjoner eller som påfører hunden unødvendig lidelser er ikke lov faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier Dyrevernloven:

Å avle på deformiteter som gjør at hunden ikke kan utføre normal atferd, som påvirker fysologiske funksjoner eller som påfører hunden unødvendig lidelser er ikke lov faktisk.

Ser man det... nå vurderer jeg faktisk å anmelde mer enn et par oppdrettere.Ikke at jeg tror det blir håndhevet <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at det er en "papirlov" som fungerer best på papiret, og som ikke fungerer i virkeligheten. NKK hjelper jo ikke akkurat på dette, med at de lar det meste bli registrert i tillegg (det er få krav for å få en stamtavle på et kull...).

En anmeldelse hadde egentlig vært spennende, for å se hvor langt man hadde kommet med det. Eller om oppdrettere egentlig har litt fritt spillerom når det gjelder avl.

Dersom en oppdretter bevisst avler på en sykdom som er både til plage, og gir store økonomiske utlegg for eieren. Burde de kunne bli holdt økomomisk ansvarlig egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig utrolig at det er et så stort marked for syke hunder. Innen de fleste raser ville ingen med vitende og vijle, kjøpe valper fra linjer med tette luftveier, øyesykdommer eller uvanlig høy HD-prosent, men på enkelte raser ser det ut til at det er akseptert at man må ta med dette på kjøpet.

Noe av problemet ligger kanskje i at de som er interessert i rasene heller velger å høre på oppdretterne som bagatelliserer problemene, fremfor andres advarsler? Potensielle valpekjøpere tenker at det tross alt er oppdretterne som "kjenner rasen best", og derfor er det vel de som har rett? Men det blir jo nesten som å spørre tobakksprodusenten om man skal la være å kjøpe sigaretter fordi man har hørt at røyking er skadelig for helsa...

De som driver med ekstreme raser blir kanskje også vant til ting som andre med mer "normale" raser opplever som sykelig/unormalt? Blir man blind for det som man har rundt seg hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare så sent, men jeg prøver:)

Jeg kan da uttale meg om Fransk Bulldog, som er min rase.. Synes det er trist at man ikke kan avle på sunnere individer i frykt for å ødelegge noe av det rasetypiske.. Men så må jeg også si at min bulldog ikke lider på noen måte. Hun er frisk og rask, puster normalt, og lever helt normalt som hvilken som helst annen hund jeg kjenner til.. Men dette er nok på grunn av svært flinke oppdrettere som bevisst har avlet på sunne individer.. Da jeg var på min første utstilling og så Franske Bulldoger (utenom fra oppdretteren min) for første gang må jeg si at jeg fikk sjokk.. Kunne ikke forstå at de skulle være så flate i ansiktet.. Og det skal de egentlig! Men min oppdretter avler på et litt lenger snuteparti, som fører til at hundene puster normalt..

Og hva gjør vel egentlig det?? Kan ikke forstå at det gjør noe? Hundene har det bedre, og ingenting er vel viktigere enn det..

Engelsk Bulldog blir et annet kapittel, men de har jeg ingen kunnskap til å uttale meg om, så det får være nok for nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier rasestandarden om mopsens snuteparti:

"Kort, stumpt, kvadratisk; ikke oppsvinget"

Hvordan leser dere dette? Må mopsen ha så kort snut som vi ser i ringen i dag for å være rasetypisk? Eller er f.eks. denne mopsprofilen like rasetypisk:

http://www.mprv.de/photos/photos/mops_peki..._welpen_026.jpg

Hvordan ville en slik mops bli bedømt i ringen i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er litt ironisk, er at de fleste med sånne hunder alltid hevder at hundene deres funker i hverdagen.. Javel, men hva består hverdagen av for dere da, liksom? Jeg foretrekker jo at mine unge hunder kan leve litt mer aktivt enn hva pensjonisten min gjorde.. De snorker, snøfter og grynter og tåler hverken at det er varmt eller kaldt - men de har ikke problemer med å puste? :unsure:

Ifølge det jeg har blitt fortalt (jeg har ikke store kjennskapen til mops, annet enn at ei i klassen min hadde det - og vi hadde avl og etikk som eget fag, det var ganske interessant.. hehe) så er mopser også så lite "seksuelle" at de ofte ikke parrer naturlig.. Er ikke det bare tidenes dårligste bortforklaring? :D

mops_pekingese_welpen_026.jpg

Det der var jo et "vakkert" mopsehode? :(

Dommeren som dømte mops på Vikingskipet ifjor, ga blått til mopser med ekstremt korte snuter og/eller for stor hudfold over nesa (jeg stilte nemlig en av de), så kanskje denne mopsen ikke hadde gjort det så værst? For denne dommeren ihvertfall :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er litt ironisk, er at de fleste med sånne hunder alltid hevder at hundene deres funker i hverdagen.. Javel, men hva består hverdagen av for dere da, liksom? Jeg foretrekker jo at mine unge hunder kan leve litt mer aktivt enn hva pensjonisten min gjorde.. De snorker, snøfter og grynter og tåler hverken at det er varmt eller kaldt - men de har ikke problemer med å puste? :unsure:

Ifølge det jeg har blitt fortalt (jeg har ikke store kjennskapen til mops, annet enn at ei i klassen min hadde det - og vi hadde avl og etikk som eget fag, det var ganske interessant.. hehe) så er mopser også så lite "seksuelle" at de ofte ikke parrer naturlig.. Er ikke det bare tidenes dårligste bortforklaring? :D

mops_pekingese_welpen_026.jpg

Det der var jo et "vakkert" mopsehode? :(

Dommeren som dømte mops på Vikingskipet ifjor, ga blått til mopser med ekstremt korte snuter og/eller for stor hudfold over nesa (jeg stilte nemlig en av de), så kanskje denne mopsen ikke hadde gjort det så værst? For denne dommeren ihvertfall :(

Hverdagen vår er vel ganske normal.. Vi går turer, leker mye ute, og koser oss inne.. Ingen problem å ta oss en fjelltur.. Kulden løser vi med et lite dekken på de kaldeste dagene, og varmen er ikke noe problem for min hund ihvertfall.. Hun elsker varme, og har ingen problemer med den.. Så at min hund fungerer normalt i hverdagen er ikke bare noe jeg "tror", for hun kan være med på akkurat det samme som andre hunder vi kjenner..

Om du sikter til lange joggeturer, og sykling eller 5 timers lange turer i skogen i full fart, så er ikke hunden min så aktiv nei.. Men alle hunder har forskjellig behov for aktivitet, derfor kan man ikke sammenligne de med de som trenger mye aktivitet..

Når det gjelder utstilling, så har jeg fått skryt for snutepartiet og god pust, så det er kjempebra at noen dommere legger vekt på sunnhet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mops_pekingese_welpen_026.jpg

Det der var jo et "vakkert" mopsehode? :D

Ja, synes du ikke det da? :unsure:

Dommeren som dømte mops på Vikingskipet ifjor, ga blått til mopser med ekstremt korte snuter og/eller for stor hudfold over nesa (jeg stilte nemlig en av de), så kanskje denne mopsen ikke hadde gjort det så værst? For denne dommeren ihvertfall :(

Kanskje noe faktisk er i ferd med å skje? Veldig bra, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagen vår er vel ganske normal.. Vi går turer, leker mye ute, og koser oss inne.. Ingen problem å ta oss en fjelltur.. Kulden løser vi med et lite dekken på de kaldeste dagene, og varmen er ikke noe problem for min hund ihvertfall.. Hun elsker varme, og har ingen problemer med den.. Så at min hund fungerer normalt i hverdagen er ikke bare noe jeg "tror", for hun kan være med på akkurat det samme som andre hunder vi kjenner..

Men din hund har ikke av de korteste snutepartiene den, har den vel?

Om du sikter til lange joggeturer, og sykling eller 5 timers lange turer i skogen i full fart, så er ikke hunden min så aktiv nei.. Men alle hunder har forskjellig behov for aktivitet, derfor kan man ikke sammenligne de med de som trenger mye aktivitet..

Når det gjelder utstilling, så har jeg fått skryt for snutepartiet og god pust, så det er kjempebra at noen dommere legger vekt på sunnhet. ;)

hehe - Nei, jeg sikta ikke nødvendigvis til lange joggeturer, sykling eller 5 timers lange turer i skogen i full fart, så aktiv er ikke jeg med hundene mine heller. Men syns du ikke at det sier litt om hvor sunt det er med så korte snuter, når man får skryt for snuteparti og god pust? Det har aldri blitt kommentert på andre "normalsnutede" raser, så vidt jeg veit? At de har lange fine neser og puster bra? Men selvsagt, det er kjempefint at dommere legger vekt på sunnhet :D

Ja, synes du ikke det da? :unsure:

Kanskje noe faktisk er i ferd med å skje? Veldig bra, spør du meg.

Mopsen på bildet har jo faktisk nese, om enn litt kort. Øynene er heller ikke så utstående som jeg har sett på enkelte, men det er vel en sammenheng altfor kort snuteparti og utstående øyne. Skulle jeg hatt mops, så ville jeg nok hatt en med såpass "lang" nese :(

Jeg er ikke sikker på hvor omfattende det er enda, men det har blitt fortalt at mopseoppdrettere har begynt å fokusere mer på sunnhet - jeg tror at svenskene er lenger fremme hos denne rasen også. Da skal man visst ta hensyn til sånt som naturlig fødsel, problemer med pust, ikke fullt så tunge kropper (noen mopser ser jo ut som små bulldogger, de skal jo ikke være det) Så jeg tror nok at noe er i ferd med å skje :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes raser som bulldogger, mopser, pekingnesere, shar pei o.l. burde bli avlet sunnere ja. Man avler ikke på en hund med HD, hvorfor skal man da avle på en hund med dårlige luftveier og store hudfolder?

Det er en belastning for dyret, noe som jeg finner uakseptabelt.

Jeg møtte en engelsk bulldog på molloen, både eier og hund gikk i et nokså sakte tempo, men hunden var så ampusten/anpusten (husker ikke hvordan det skrives) som det går ann, i tillegg siklet den noe enormt.

Hvis engelske bulldogger hadde fått litt mer åpne luftveier og blitt litt lettere i kropen, samt hodene litt mindre slik at de kunne føde selv mer, så hadde jeg kjøpt en på flekken. Flott rase synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er litt ironisk, er at de fleste med sånne hunder alltid hevder at hundene deres funker i hverdagen.. Javel, men hva består hverdagen av for dere da, liksom? Jeg foretrekker jo at mine unge hunder kan leve litt mer aktivt enn hva pensjonisten min gjorde.. De snorker, snøfter og grynter og tåler hverken at det er varmt eller kaldt - men de har ikke problemer med å puste? :unsure:

Fikk bare så lyst til å fortelle om en mops nede i gata her .... Er det kaldere enn -5 så består turen av 5 meter, før han må inn for å få puste. Det samme når det nærmer seg 20 grader plus... da sliter han noe voldsomt med pusten. Ellers på "gode" dager kan han maks klare 1 times tur i et rolig tempo. Hunden har nå blitt operert i nesen for å få puste, og resultatet ser foreløpig bra ut. Er helt tragisk at de avler syke hunder.

Jeg synes raser som bulldogger, mopser, pekingnesere, shar pei o.l. burde bli avlet sunnere ja. Man avler ikke på en hund med HD, hvorfor skal man da avle på en hund med dårlige luftveier og store hudfolder?

Det er en belastning for dyret, noe som jeg finner uakseptabelt.

Jeg møtte en engelsk bulldog på molloen, både eier og hund gikk i et nokså sakte tempo, men hunden var så ampusten/anpusten (husker ikke hvordan det skrives) som det går ann, i tillegg siklet den noe enormt.

Hvis engelske bulldogger hadde fått litt mer åpne luftveier og blitt litt lettere i kropen, samt hodene litt mindre slik at de kunne føde selv mer, så hadde jeg kjøpt en på flekken. Flott rase synes jeg!

jeg synes også at bulldogger er en flott rase, men en litt "humoristisk" adferd. Ihvertfall har de jeg truffet på hatt det. Men det ville aldri falle meg enn å kjøpe en rase som ikke kan "lage" valper på egen hånd, og som ikke kan føde valper pga for store hoder og brede skuldre. (noen tisper føder vel naturlig, men er vist veldig utbredt med keisersnitt) Burde vært en selvfølge at en rase skal kunne formere seg på engenhånd. Vist ikke er jo rasen i prinsippet "død".. Og et minstekrav bør være at en hund skal ha muligheten til å puste :D

voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare så lyst til å fortelle om en mops nede i gata her .... Er det kaldere enn -5 så består turen av 5 meter, før han må inn for å få puste. Det samme når det nærmer seg 20 grader plus... da sliter han noe voldsomt med pusten. Ellers på "gode" dager kan han maks klare 1 times tur i et rolig tempo. Hunden har nå blitt operert i nesen for å få puste, og resultatet ser foreløpig bra ut. Er helt tragisk at de avler syke hunder.

jeg synes også at bulldogger er en flott rase, men en litt "humoristisk" adferd. Ihvertfall har de jeg truffet på hatt det. Men det ville aldri falle meg enn å kjøpe en rase som ikke kan "lage" valper på egen hånd, og som ikke kan føde valper pga for store hoder og brede skuldre. (noen tisper føder vel naturlig, men er vist veldig utbredt med keisersnitt) Burde vært en selvfølge at en rase skal kunne formere seg på engenhånd. Vist ikke er jo rasen i prinsippet "død".. Og et minstekrav bør være at en hund skal ha muligheten til å puste :D

voffs

Ja, helt enig. Synes det er en skam at vi har avlet fram raser som ikke er i stand til å føde naturlig.

Det om den mopsen, det er jo helt forferdelig at en hund må ha det sånn på grunn av en trend hvor flate neser er kult <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig enige dere da <_< Litt dumt at ingen av de med slike hunder vi svare på hvorfor de har kjøpt en sånn hund.

Det hadde vært spennede med en anmeldelse.. veldig spennende.. Mulig den bare hadde blitt avfeid og glemt, men også mulig den hadde vekket noen reaksjoner.Men jeg tviler sterkt på om den hadde ført frem <_<

Jeg driter helt ærlig i om noen oppdrettere har begynt å tenke tanken på at det kanskje hadde vært greit om hunden kunne gå en runde rundt kvartalet uten å høres ut som en asmatisk gris, jeg synes ikke man skal avle på noe som hemmer dyret overhodet. En hund skal ikke være fanget av sine egne fysiske begrensinger!

Jeg synes det er uendelig trist når jeg ser de stakkars dyra i grupperingen. Jeg får lyst til å bue høylydt når jeg ser bulldoger, mopser og pekingneservalper pese og vralte seg frem som om de skulle vært gamle slitne hunder som var mett av dage. Nydelige schäfere som vakler seg frem som bambi på isen er et minst like trist syn..Loke hadde nesten den gangen når han kom, og det var pga en kraftig betennelse i ryggen.Hadde han vært schäfer så hadde det vært normalt! En valp skal være frisk og glad og kunne løpe så mye den bare har lyst til uten å slite med pusten eller andre ting. Jeg synes helt ærlig at enkelte av rasene bør forbys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig enige dere da <_< Litt dumt at ingen av de med slike hunder vi svare på hvorfor de har kjøpt en sånn hund.

Det hadde vært spennede med en anmeldelse.. veldig spennende.. Mulig den bare hadde blitt avfeid og glemt, men også mulig den hadde vekket noen reaksjoner.Men jeg tviler sterkt på om den hadde ført frem <_<

Jeg driter helt ærlig i om noen oppdrettere har begynt å tenke tanken på at det kanskje hadde vært greit om hunden kunne gå en runde rundt kvartalet uten å høres ut som en asmatisk gris, jeg synes ikke man skal avle på noe som hemmer dyret overhodet. En hund skal ikke være fanget av sine egne fysiske begrensinger!

Jeg synes det er uendelig trist når jeg ser de stakkars dyra i grupperingen. Jeg får lyst til å bue høylydt når jeg ser bulldoger, mopser og pekingneservalper pese og vralte seg frem som om de skulle vært gamle slitne hunder som var mett av dage. Nydelige schäfere som vakler seg frem som bambi på isen er et minst like trist syn..Loke hadde nesten den gangen når han kom, og det var pga en kraftig betennelse i ryggen.Hadde han vært schäfer så hadde det vært normalt! En valp skal være frisk og glad og kunne løpe så mye den bare har lyst til uten å slite med pusten eller andre ting. Jeg synes helt ærlig at enkelte av rasene bør forbys!

Å si at de bør forbys synes jeg er litt drøyt, det synes jeg burde være siste løsning. Det ER nemlig mulig å avle fram "sunne" versjoner av rasene, det vil ta tid, men det går an. Når snakker jeg ikke om at de skal få litt bedre luftveier, nå snakker jeg om at de får helt frie luftveier, at shæfere får tilbake sitt "gamle" utseende, og at shar peien ikke har alle de hudfoldene. Det krever selvsagt detaljert og planlagt avlsarbeid, men det går an.

Men hvis det ikke skulle gått å gjøre rasene sunne, da synes jeg rasene skulle forbys som en siste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at enkelte av rasene bør forbys!

Syns ikke at man skal forby dem. Da blir spørsmålet hvor man skal sette grensen for hva som skal være tillatt og hva som ikke er det, og hvordan kan man egentlig bestemme hvor denne grensen går? Hvor flatt ansikt er det greit å ha? Går grensen ved bulldog, cavalier eller boxer? Hvor lange bein skal en hund ha i forhold til resten av kroppen? Burde dachser eller basset forbys? Hva med de største og tyngste rasene? Hvor går den øvre grensen for hva vi godtar der? Slik jeg ser det, blir det umlig å sette en konkret grense.

Da tror jeg det er bedre å sette fokus på avl og rasestandard hos hver enkelt rase. At enkelte oppdrettere har funnet ut at neser og bein faktisk kan være kjekt å ha, er jo en god start. La oss håpe at det smitter til flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke at man skal forby dem. Da blir spørsmålet hvor man skal sette grensen for hva som skal være tillatt og hva som ikke er det, og hvordan kan man egentlig bestemme hvor denne grensen går? Hvor flatt ansikt er det greit å ha? Går grensen ved bulldog, cavalier eller boxer? Hvor lange bein skal en hund ha i forhold til resten av kroppen? Burde dachser eller basset forbys? Hva med de største og tyngste rasene? Hvor går den øvre grensen for hva vi godtar der? Slik jeg ser det, blir det umlig å sette en konkret grense.

Da tror jeg det er bedre å sette fokus på avl og rasestandard hos hver enkelt rase. At enkelte oppdrettere har funnet ut at neser og bein faktisk kan være kjekt å ha, er jo en god start. La oss håpe at det smitter til flere!

Synes du har et godt poeng der ja! Det er svært vansklelig å finne ut hvor grensen skal gå. Men det går jo selvsagt an, bare med litt hardt arbeid og en rekke helsestester.

Men jeg er nå for den at rasene heller skal forbedres enn forbys ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal den lide de 10-15-mange årene det tar å endre den da?

Godt poeng..

Hvor mange hunder skal lide for at det skal gå til?

Uansett så har jeg ikke helt troen på at det vil la seg gjøre..joda, i teorien, men innen rasene blir friske nok til å fungere så vil trenden peile tilbake til de fullstendig deformerte igjen.. Det er jo det de liker så godt med de..disse raseentusiastene..de liker det flate inntrykte ansiktet med de overdimensjonerte øyne og de liker knelehunder som subber ballene i bakken når de går. Alt mennesker liker skal de overdrive..

Beklager: men jeg har rett og slett liten tro på at de endelig skal ta seg sammen sånn helt av seg selv. Når det kom til kupering måtte det et totalforbud til og allikevel velger mange å kupere i utlandet for å tilfredstille sin egen sans for skjønnhet. Lidelsene disse stakkars deformerte hundene går igjennom er mye mer langvarig og alvorlig enn en kupering - kupering er tross alt en kortvarig smerte - men de er ikke så åpenbare og lettere å bortforklare - for seg selv og andre - med at det er rasetypisk.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 mopser er kjøpt i Sverige, og er på ingen måte noen vraltende, gryntende krøplinger! De er på daglige skogsturer sammen med labradorene mine, og tar seg fint frem. Litt problemer i kupert terreng har de jo, pga de korte beina sine, men de er faktisk muskuløse og spenstige. De har ikke nevneverdige pusteproblemer heller, og det er godt mulig at endel dommere ikke liker dem. Stort sett har de gjort det bra, men får ofte på kritikken at de kunne hatt mer masse.

Såvidt jeg jeg vet, har EU-parlamentet pålagt diverse raseklubber åvurdere rasestandarder, og fjerne avsnitt i standarder, som kan føre til usunn avl på en rekke raser. Dette er jo positivt, la oss håpe at det kan fjerne de verte utslagene av menneskets trang til å overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva er "sunt"? En "ekspert" på det andre forumet dere vet mente jo at alle større hunder burde forbys. Jeg mener... en grand danois som dør når den er åtte, jeg synes ikke det høres "sunt" eller "bra" ut heller... På den annen side: Er det bare blitt slik? På en annen stor rase jeg kjente ble ingen hunder her hjemme eldre enn 11 kanskje 12 år, mens vi hørte om mange i USA som gjerne ble 14 og hadde det fint. Det var "noe med linjene" eller hva det nå måtte være man sa.

Og disse "fæle schäferne"... ER det bare kroppsbygning, eller kan det tenkes at det ligger noe genetisk bak årsakene? Og hvor mye vet man, hva finnes av statistikk? Eller er det bare synsing fordi man synes det SER stygt ut, og kobler sykdom til anatomi? Hva da med noen av myndene, som har vel så ekstreme vinkler og valper som ser ganske corny ut lenge.... men som faktisk IKKE har verken HD eller artroser i særlig grad.

Hva med kroppsbygning som "bare" disponerer for problemer? Da burde vel alle dachser forbys... eller forkortes (!!)... fordi de er mer utsatt for ryggproblemer enn hunder med kortere rygg.

Men... og det er det store men'et.... det jeg synes er verst, er egentlig ikke oppdretterne - hvis de nå er så ille - men det at faktisk folk velger å kjøpe hunder som de VET sliter med problemer, fordi de på død og liv skal ha noe som er "annerledes" eller "spennende" eller gud vet hva det måtte være.

Se på kinesiske nakenhunder - der pelsløsheten er koblet sammen med elendige tenner. Dette VET folk, de forsvarer det, "jammen atte den klarer jo å spise maten sin, selv om den bare har fem tenner!", og alt dette bare fordi de vil ha en slags interessant vanskapning som skiller seg ut. Sånn har det jo vært med bulldogen; man er villig til å leve med deformitetene fordi "de er så søte" eller "snodige" eller hva det måtte være.

Folk er villig til å gå over lik for å få de minste og sjeldneste rasene, som chihuahua, der det dør smuglervalper i hopetall - for å gi svar på "dyrekjære" menneskers hang til å følge moten, følge trender, ha den minste hunden, den mest eksklusive, alt det der. Kanskje er det i ferd med å snu litt, men da er det vel en ny rase.

Det ER noe med dette med tilbud og etterspørsel og markedskrefter.... hadde valpekjøpere brukt hodet LITT, og iallfall vært så dyrekjære i praksis som mange hevder at de er, så HADDE ikke oppdrettere som satset på ekstremutgavene av for eksempel fransk bulldog kanskje fått solgt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle: Dette med etterspørsel er et viktig poeng. Så hvordan skal man få valpekjøpere til å bruke hodet?

Til dere som har mopser og franske bulldogger (evt lignende raser): Hva tenkte dere om rasens utseende og hvordan det virker inn på hundens helse, når dere valgte deres rase? Utifra innleggene deres ser det ut til at dere har forholdsvis velfungerende hunder. Søkte dere bevisst etter en oppdretter som ikke avlet på det mest ekstreme? Føler dere at deres hunder fungerer bedre enn mange andre av samme rase? (Spørsmålene er ikke ment som kritikk, og jeg spør fordi jeg syns det er interessant :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle: Dette med etterspørsel er et viktig poeng. Så hvordan skal man få valpekjøpere til å bruke hodet?

Til dere som har mopser og franske bulldogger (evt lignende raser): Hva tenkte dere om rasens utseende og hvordan det virker inn på hundens helse, når dere valgte deres rase? Utifra innleggene deres ser det ut til at dere har forholdsvis velfungerende hunder. Søkte dere bevisst etter en oppdretter som ikke avlet på det mest ekstreme? Føler dere at deres hunder fungerer bedre enn mange andre av samme rase? (Spørsmålene er ikke ment som kritikk, og jeg spør fordi jeg syns det er interessant :))

Hvorfor jeg valgte fransk bulldog? Rett og slett på grunn av: Den er liten i størrelse, den er veldig folkekjær og ikke minst glad i barn, den går godt sammen med andre hunder, det er en hund som elsker å kose, den trenger ikke så mye trim, det er en morsom hund med myye personlighet! Jeg gikk liksom ikke inn på Canis, fant rasen og syntes den var søt/kul.. Den skal jeg ha!

Satt meg godt inn i helseproblemene som forekommer hos rasen før jeg i det hele tatt bestemte meg.. Pratet med diverse oppdrettere og norsk bulldog klubb. Kom i kontakt med oppdretteren som valpen min kom i fra, og fikk et meget godt inntrykk siden hun setter helse i aller første rekke.. Av de franske bulldogene jeg har møtt (som forsåvidt ikke er så veeldig mange.. 6-7 stk) så har jeg fått inntrykk av at min er ganske mye bedre avlet.. Ikke minst ser jeg det fordi min hund har lenger snuteparti, og altså da bedre pust.. Noe mer du lurer på? Synes dette er et interessant tema, som absolutt burde bli diskutert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...