Gå til innhold
Hundesonen.no

Går i barndommen igjen (3 år gammel)


belgerac

Recommended Posts

Har noen av dere erfaring med hunder som går i barndommen igjen rundt 3 års alder?

Jeg vet ikke hva dette er, men den siste måneden har hun gitt meg noen flash-back tilbake til valpetiden (en tid jeg husker som rimelig frustrerende til tider). For det første er hun fryktelig leken om dagen. Det er nå bare hyggelig. Men hun er også veldig elken og gjør enkelte barnslige ting som hun drev med når hun var lita, men som jeg fikk plukket av henne etterhvert (eller hun vokste det fra seg). Bare småtterier forsåvidt, men hun oppfører seg typisk barnslig/umodent slik jeg husket hun var og slik har hun ikke oppført seg på et par år. Det er de samme situasjonene som utløser dette hos henne.

Senest idag fikk hun et voldsomt fnatt-anfall da vi var på vei hjem fra tur over jordet. Skikkelig valpe-fnatt hvor hun løp og løp og løp i ring rundt meg, men hun var forholdsvis styrbar heldigvis (det var hun ikke før). Lot henne få ri han av, siden hun tydeligvis hadde et behov for det.

Og hun vokter og bjeffer mye om dagen (kan seff skyldes mørket og høstluft), men akkurat dette er slitsomt. Det er som om hun er tilbake i den versteste pubertetstida.

Hun hadde løpetid tidlig i juli, og regner med at hun er inne i en mellomfase nå. Hun har tildels store svingninger i løpet av syklusen og har normalt en mer leken og kvikk periode midt mellom to løp, som regel avløst av en mer voktende/usikker periode før hun blir mer og mer rolig/daff/umotivert nærmere løpetida. Men så kårny som hun har vært nå om dagen, har hun ikke vært siden hun var valp/ungdom.

Skal jeg relatere dette til løpetidsyklusen? Eller er dette et utslag av siste ungomsopprør før hun føyer seg inn i de voksnes rekke på alvor? (hun er nå 3 år og av rase med sen utvikling)

Våre dager er stort sett som de bruker, ikke noen endringer i rutiner som skulle tilsi noen adferdsendring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, akkurat sånn er det hos oss nå også. Og jeg har en gutt på 2,5.... Jeg kaller det, og håper det er, en siste krampetrekning før han blir voksen... :rolleyes:

Han vokter, er urolig/masete inne, kan begynne å bite i bånd og hender hvis han blir giret, bjeffer på meg for å få oppmerksomhet, leker med tyggebein osv. Skikkelig valpefakter..

Jeg overser og ignorerer akkurat som under valpetiden, så ting går seg til smått om senn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss...ble hun voksen for et par år siden?! :)

Hva kan jeg si..Loke er ikke ferdig med noe av det greiene enda..han er fortsatt så barnslig som det er mulig å få blitt, men han er mer oppdratt nå slik at det er mulig å slenge inn et dekk eller sitt når han kommer i løpe gal rundt mamma og bjeffe som en tulling moduset <_<

Men han har vært barnslig hele tiden så når det kommer til din hund faller tankene mine til innbildt svangerskap..Mulig det er helt feil tidspunkt, jeg har ingen erfaring med sånt, men det pleier å komme en god stund etter løpetid eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss...ble hun voksen for et par år siden?! :)

Vel, voksen og voksen fruBlom... Men en del av de valpete greiene hun gjør nå er ting som hun gjorde som ganske liten, men som ble gradvis borte mot ett års alder. Bare små filleting som bare jeg tenker over egentlig. Men det får meg til å stusse litt over om hun er i en slags utviklingsfase enda..

Men han har vært barnslig hele tiden så når det kommer til din hund faller tankene mine til innbildt svangerskap..Mulig det er helt feil tidspunkt, jeg har ingen erfaring med sånt, men det pleier å komme en god stund etter løpetid eller?

Innbildt er det nok ikke. Om hun ikke går som elefanten da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbildt er det nok ikke. Om hun ikke går som elefanten da :P

:D ....eller ER det?

Idag har hun LEKT inne med en nøye utvalgt myk, leke. Hun har lekt alene med denne dingsen.

Hun har ikke for (u)vane med å leke med ting inne, og slettes ikke alene...

Dette blir rarere og rarere :P

Etter hvilket tidspunkt regner man at innbildte valper blir "født"? Det er ganske nøyaktig tre mnd siden løpetiden slutt, men nesten fire måneder siden løpetidens start. Kanskje det er et snev av inbildt likevel?

Har ikke melk i puppene, og ikke samler hun leker, og ikke slikker og steller hun dem. Bare leker med dem.. Helt ulikt henne :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terven min på snart tre har også blitt 'valp' igjen, etter valpen kom i hus vel og merke. Begynner de ikke å bli inbildt når valpene egentlig skulle vært født, altså etter ca to mnd? Om hun løp i juli begynner det å bli sent for den slags liksom...

Ja, det er kanskje 2 mnd etter løp, og ikke 3? Så at hun har valper nå, er kanskje litt sent, ja...

Men hun ER litt utenom seg selv om dagen, altså! Det er ett eller annet jeg ikke forstår meg på her. Men hun er jo aller mest gøyal da :D bortsett fra den voktingen/bjeffingen (som hun de siste par dagene har tatt en pause fra) :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund syns jeg har blitt mer ulydig utendørs. Hører ikke på meg. Alt annet er interessant En annen kar jeg kjenner som har samme rase, dog en hannhund og i samme alder som min (ca 3 år) er også slik. Maser og hører ikke etter og er ulydig.. Så jeg lurer på om det er en trass periode rundt 3 års alderen.. Men jeg har ikke hørt det noen steder, verken lest eller hørt om det.. Har hørt at 2 års alderen er en periode. Og hannhunden kan få en siste psyksik periode rundt 3 års alderen.. jeg blir litt forvirret jeg for det viker som at for hver gang jeg tror det er over, så kommer en ny. Så kanskje 4 års alderen også er en periode? ja kanskje 5 års alderen også? ja kanskje hunden har trass periode hele livet? :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare en ting:

Du har belger, og belgere blir ALDRI voksne... Gamlefar Trevi (R.I.P.) var valpete selv på sine gamle dager, selv om ikke beina holdt til ustyrlig løping, var han alltid klar for litt moro... Han ble ikke "voksen" før han var fyllt 8, da begynte han å roe seg og bli litt mer til å "stole" på...

Men er det ikke dette vi liker med belgerne da? Deres evige gode humør, og toskeskap?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Trevi!

Dette er min første belger, ja min første hund, ever. Har dessverre ikke så mye å sammenligne med. Derfor ekstra artig å høre fra rase-frender :)

Frøkena er både lystig og livsglad jente (kall det barnslig om du vil), det kan vel sies å være hennes grunnpersonlighet. Har latt meg fortelle at dette er belgeren i et nøtteskall ;)

Men det er det at hun er ganske variabel da. Overrasker meg skikkelig innimellom. Trodde hun liksom skulle ha begynt å stabilisere seg litt mentalt nå snart, men..

Hvordan var gamlingen din da? var han jevnt barnslig, eller hadde han også perioder med overraskende krumspring av ymse slag?

PS

Hun har vært mer sitt gamle jeg de siste par dagene igjen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I visse situasjoner var han veldig voksen fra tidlig av... I møte med andre hunder f.eks. Han var en meget dominant hannhund, men så selvsikker at han lagde ALDRI bråk. Jeg kan med hånden på hjertet si at det skjedde ikke ÉN gang at han var den som startet bråken, men selvsagt svarte han hvis noen yppet.

Men, med en gang huset til mor var i siktet, da var det fullt firsprang inn i hagen, og ikke neimen om han skulle komme inn... Sånn var han frem til for et par år siden, da beina begynte å svikte... Da var det liksom ikke moro lenger å løpe når mor alltid fikk tak i han <_<

Ellers var han frem til siste dag alltid glad i å leke, tennisballen og pinnen var hans faste følgesvenner livet igjennom... Og hver gang noen kom hjem, så han på det som sin plikt å få oss slappe tofotinger til å komme oss ut i hagen for litt tull og tøys...

Nyt henne som hun er mens du kan, ikke vær lei deg for at du har en hund som kan vise glede og barnslighet... Det kan være frustrerende av og til, tro meg jeg vet... Men vi har disse skjønne krapylene så altfor kort tid til å irritere oss over bagateller...

Så lenge det ikke går over stokk og stein selvsagt, men det høres det jo ikke ut som om det gjør heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men kjære deg - du har belger har du ikke?

En belger som blir voksen er en rar belger - bare for å ha sagt det. En belger blir ikke voksen den .......

Gammelkaren som dessverre måtte forlate vår verden for kort tid siden var leken helt til siste slutt - en mer barnslig hund skal du lete lenge etter. Han ble aldri ordentlig voksen.

Ei heller har andre av belgerne her blitt voksne - ikke sånn som andre raser i alle fall hvor du ser de får ett voksent preg over seg..

Belgere er barnslig hele livet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...