Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauedressur


Wheaten terrier

Recommended Posts

Har nettopp lest litt i boka "Fra valp til voksen", og da kom det opp noen spørsmål angående å få jakthunden "sauerein" (eller hva man kaller det). Og at valpene blir strengt inne med en bukk for å "få seg en omgang" og noen mnd senere få et støt i seg.

Jeg har ikke noen som helst erfarning med dette, men jeg synes det høres brutalt ut.

Gjøres det sånn nå også? (boka var fra 2002) :)

Hva mener dere om denne metoden?

Kan det gjøres på bedre måter?

EDIT: Så nå at det var en lik tråd om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den metoden du nevner er rett og slett brutal. Man har null kontroll over hunden og sauen.

Det de fleste gjør i dag er å strømme hunden. Høres kanskje fælt ut, men dette er en mye mer human måte.

Hunden må gå med dymmy i 14 dager før og etter testen, slik at den ikke forbinder/kobler strømmen med halsbåndet. Det er kun autr. personer som får gjøre dette. Man slipper hunden løs i en innhegning hvor det også er sau. Om hunden løper/viser intr for sau får den strøm/en karamell. De fleste hunder synes dermed sauer er skumle og holder seg langt unna. Det som er flott med strøm kontra sauebingen er at man har full kontroll og poenget er å gi hunden et støt slik at den tror/ser på sauen som farlig.

For oss som jakter så er vi avhengig av saue beviset da dette kreves for å jakte, delta på jaktprøver etc

Det er retest hver annet år.

Dette er ingen garanti, men det er ihvertfall bedre enn å gamle på at hunden ikke jager sau eller å la den bli skambanket av en sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ville ikke akurat anbefalt noen at valpen skal bli banket opp av en sau! Valpen kan jo bli såpass skadet at den rett og slett kan dø om den får et slag på riktig sted. Uansett kan valpen "gå i sjokk" om sauen går hardt inn fra første slag. Da vil antagelig valpen bare bli skadet. Den vil i hvetfall ikke lære noe. Når en hund går i sjokk glemmer den de siste sekundene/minuttene før sjokket starter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke noe om dette.. min gamle hund (omplassert) var strømmet..

vi var på fjellet og hadde den i flexibånd.. han løp rett bort til sauene og luktet dem på nesa :P

har ingen tro på denne strømmingen og anbefaler absolutt ikke å strømme valpen om det ikke er av noen skikkelig grund..

den nye hunden min lekte med en sau for noen dager siden :lol:

er det lov å strømme nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, strømming er lov. Og hvem som helst kan kjøpe seg et strømhals-bånd og bruke det. Men det er kun lov å bruke i treningsøyemed.

Jeg mener å ha hørt at frittløpende jakthunder MÅ ha sauerenhetsbevis, og da er strømming den eneste godkjente metoden.

Hundene mine har heller aldri vært "sinte" på sauen, og ville ha tatt de. Men de ville helt sikkert ha løpt glad og lykkelig for å hilse på. De færreste sauer står stille for å vente å se om hunden er snill eller ikke. De løper! Og tåler lite før de segner om, eller evt. løper uti vann og drukner. Det har ingen betydning om hunden er aldri så snill.

Har man ikke jakthund så har man iallefall 2 alternativer; det ene er å gjøre hunden sauerein (jeg ville langt foretrukket strømming av velrennomert ekspert fremfor å la valpen få en omgang av en sint sau!). Det andre alternativet er å alltid ha hunden i bånd så lenge sauer er ute på beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, strømming er lov. Og hvem som helst kan kjøpe seg et strømhals-bånd og bruke det. Men det er kun lov å bruke i treningsøyemed.

Jeg mener å ha hørt at frittløpende jakthunder MÅ ha sauerenhetsbevis, og da er strømming den eneste godkjente metoden.

Hundene mine har heller aldri vært "sinte" på sauen, og ville ha tatt de. Men de ville helt sikkert ha løpt glad og lykkelig for å hilse på. De færreste sauer står stille for å vente å se om hunden er snill eller ikke. De løper! Og tåler lite før de segner om, eller evt. løper uti vann og drukner. Det har ingen betydning om hunden er aldri så snill.

Har man ikke jakthund så har man iallefall 2 alternativer; det ene er å gjøre hunden sauerein (jeg ville langt foretrukket strømming av velrennomert ekspert fremfor å la valpen få en omgang av en sint sau!). Det andre alternativet er å alltid ha hunden i bånd så lenge sauer er ute på beite.

Jepp, det er et krav at frittløpende jakthunder har sauerenhetsbevis.. Men å stenge hunden inne med en søye som nettopp har lammet, er i mine øyne bare brutalt og grusomt- både ovenfor hunden og ovenfor søya som blir utsatt for en veldig stressende opplevelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ALDRI ha sluppet min hund inn til en søye med lam. Her har man null kontroll over situasjonen som kan bli ganske brutal.

Strøm høres kanskje ille ut, men har har man full kontroll og det eneste som skjer er at hunden får et støt i det rette øyeblikket. Noe som er mye bedre enn å bli banket og kanskje skadet. Det er humant.

For å delta på jaktprøver/konkurranser må hunden ha saue besvis, noe som også gjelder de fleste steder man kan jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg ville ALDRI ha sluppet min hund inn til en søye med lam. Her har man null kontroll over situasjonen som kan bli ganske brutal.

Strøm høres kanskje ille ut, men har har man full kontroll og det eneste som skjer er at hunden får et støt i det rette øyeblikket. Noe som er mye bedre enn å bli banket og kanskje skadet. Det er humant.

For å delta på jaktprøver/konkurranser må hunden ha saue besvis, noe som også gjelder de fleste steder man kan jakte.

Jeg vet det...Søya kan jo klikke fullstendig, og hunden kan jo bli alvorlig skadet, og kanskje få skader for resten av livet? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker brutalt med strøm og jeg, men hvis det ikke er noe annet som virker...?

hunder reagerer forskjellige på sau. Noen vil veldig gjerne gjete, jage og whatever, mens andre ikke bryr seg, selv uten strøming.

Tilbrakte en god del timer på fjellet for et par uker siden. Først var ask helt raptus når han så sauene, som på sin side, tydeligvis var vandt til hunder, og gjore seg ikke store notatene av han, han var jo i bånd. Etter en stund passerte vi sau på under ti meter, hunden så den, strittet litt, men følge meg videre uten hverken bjeff eller febrilsk draiing i båndet. Han ble ikke påført noe ubehag under turen eller møtene med sauene, men resten av ferien ignorerte han nærmest sauene, men reagerte som han gjorde første gangen om de løp av gårde.

strøm er for mange eneste utvei, men for andre hjelper det å ha omgang med sau som kan komme unna, og der hunden er i bånd. Så kan begge parter forstå at sauene egentlig ikke er interesante, og at hunden der borte kommer ikke hit likevell, ikke noe å bry seg om, har sett hunder før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...