Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på hunder uten papirer


Anettex

Recommended Posts

Hva mener dere om å avle på hunder uten helseattest eller stamtavle? Jeg synes dette er veldig useriøst og dårlig gjort siden du ikke aner om hunden kan videreføre arvelige sykdommer og om slekta bakover har noe. Det må jo være en grunn at hunden ikke har papirer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være mange grunner til at en hund ikke har papirer, kan jo f.eks. være blandingshund fra omplasseringsbyrå. Synes likevel at om man skal avle på en hund, uansett rase eller blanding (uten å si at jeg er for eller i mot blandingsavl) så bør man kjenne til hundens bakgrunn. Og helseattest er et absolutt must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om å avle på hunder uten helseattest eller stamtavle? Jeg synes dette er veldig useriøst og dårlig gjort siden du ikke aner om hunden kan videreføre arvelige sykdommer og om slekta bakover har noe. Det må jo være en grunn at hunden ikke har papirer?

De aller fleste hunder har vel helseattest, om ikke fra "oppdretter" så har vel enten omplasseringsbyrå eller ny eier foretatt en grundig helsesjekk av hunden hos veterinær, noe som jo vil gi en helseattest. Uten helseattest skal det ikke avles, samma søren, mener nå jeg.

Om det er useriøst å avle på hunder uten stamtavle? Det kommer an på sammenhengen.. Hvis to naboer synes bissjene deres er søte og har lyst på flere sånne søte småbikkjer som gir mor råd til nytt kjøleskap og sånt, så er jeg veldig i mot. Derimot finnes det utrolig mange border collier i Norge i dag som er uregistrerte, og at en bonde avler på en tispe med gode gjeteregenskaper på tross av at hunden ikke har stamtavle tror jeg ikke det er så mange som reagerer på. Min konklusjon; Avl er komplisert - og bør overlates til folk som har et mål og mening med avlen. Kjøper du/overtar en blanding eller hund uten papirer så er du antagelig ikke ute etter en avlstispe, da blir det impulsavl fordi bikkja er søt etter mine tanker - og det synes jeg er useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg mener at en stamtavle ikke nødvendig vis betyr en bra hund/et bra individ. Hvorvidt man ønsker å avle på hunder uten papirer eller ei er jo ens eget valg, men en hund kan være flott på alle måter til tross. Hadde jeg en hund uten papirer, men som viste seg å være svært fin som den rasen den var, ville jeg kanskje gått den lange veien med å prøve å få den registrert (har hørt at dette er mulig).

Men om det er useriøst? Nja.. Det spørs helt på individet det gjelder, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...