Gå til innhold
Hundesonen.no

"Din" hesterase


Synne

Recommended Posts

Alle er da nydelige og fine på sin måte, men som de fleste har, så har jeg også noen favoritter :)

Jeg liker veldig godt islanshester, shetlandsponnier, haflinger, kaldblodser, frisere og fjordinger. Liker veldig godt kaldblodstyper, selv om jeg har hørt at friesere er en varmblodstype (noe jeg ikke tror da :)).

Islandshesten tåler alt slags vær, og kan brukes til alt. Elsker den ekstra gangarter tølt, men har enda aldri prøvd pass :) Synes de er superfine å ri på skogen, og har en selv ^^, Har også en shetlandsponni, og har lært masse av han pga. han er så sta :P Og har en kaldblodstraver på fôr. Herlig hun å ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
"Min" hest er Lipizzaneren. Ingen direkte vakker hest, men etter å ha sitti på ett par så har jeg aldri sett meg tilbake egentlig :flowers:

Ellers ligger kaldblod traveren meg nært til hjerte også. Ikke like gode å sitte oppå i fart som Lipizzaneren :ahappy: Men stødige og gode hester til den bruken jeg har hatt som har for det meste vært turridning i ullent/utfordrene terreng rundt bikkjer, der både terrenget og bikkjene har krevd hest med kaldt hodet og stødig fot.

:shocked:

Se her da:

post-1542-1232906098_thumb.jpg

post-1542-1232906107_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk varmblods eller svensk halvblod er rasene mine. Synd jeg ikke har scanner, så skulle jeg scannet inn bilder av Toledo, min gamle svenske halvblods. Men har noen bilder jeg fant på nett som er litt lik han..

Bildene er lånt fra finn.no. Denne hesten er forresten til salgs :hug: (den som bare hadde hatt tid og penger *sukk* )

Toledo var en mørk fuks, men samme tegningene da :o Toledo døde i 2002, 23 år gammel :o

06_-1074403344_xl.jpg

06_701951698_xl.jpg06_22342196_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det er en flott familie og sportshest. Hva du legger i det er egentlig meg revnende likegyldig. Men det finnes vel ingen hesterase i dette landet som brukes i nær sagt samtlige grener av hestesporten, med unntak av galloppløp.. Det er travhester som deltar i travløp (naturlig nok), sprang, dressur, feltritt, mounted games, maratonkjøring, oppdragskjøring, terapiriding, rideskole osv osv Det viktigste egenskapen de kanskje har, er at de er som regel svært fornuftige hester som er kalde i hodet og ikke har så store flukttendenser som andre raser har mer av. Derfor syns jeg det er en allsidig og flott hest til både turriding og hestesport. Meg om det, men jeg har nå tre eksemplarer av rasen og har holdt på med dem i mange år, så jeg tror jeg kan gå god for den påstanden.

Jeg snakket ikke om hesten. Hesterasen kan være flott den, ikke det at jeg har så gode erfaringer med den, men det finnes sikkert mye bedre hester enn de jeg har kjent. Jeg snakket om sproten da jeg synes det ikke alltid er like god behandling av hestene i trav. Og jeg sier ikke at alle hestene har det vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ikke om hesten. Hesterasen kan være flott den, ikke det at jeg har så gode erfaringer med den, men det finnes sikkert mye bedre hester enn de jeg har kjent. Jeg snakket om sproten da jeg synes det ikke alltid er like god behandling av hestene i trav. Og jeg sier ikke at alle hestene har det vondt!

Kan skrive under på det jeg også Wilma. Det er SÅ mange i travmiljøet som kun tenker penger.. Har vært hestepasser for SÅ mange travere at jeg har spoten helt opp i vrangstrupen. Har hatt varmblodstraver selv jeg (ikke travtrent) så jeg sier ikke at jeg ikke liker hestene, men slik flere travtrenere behandler hestene sine er helt forkastelig.. Jeg har maaaaange eksempler å komme med. Feks ene valakken jeg red som de kjørte så hardt (han hadde bra stamme må vite, så de satte han utrent på traverstall på banen :rolleyes: ) Endte med at han gikk tom for leddvæske i knærne og måtte avlives. Eller unghingsten på stallen som skulle avlives fordi eieren hadde så mange hester og hadde ikke hatt tid til å temme han..

For mange travtrenere så er det kun penger og ingen følelser inn i bildet.

Mange travtrenere lar ikke hesten sin stå halt i et halvt år fordi den er skadet, og benet er kanskje aldri blir 100% igjen. (så sant det ikke er en hoppe, og kan sette føll på henne)

Mens en ridehest eier lar hesten få den tiden den trenger, og ja.. Blir hesten aldri helt frisk igjen så trener de den deretter. de slakter den ikke. .Fordi de er GLAD i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg snakket ikke om hesten. Hesterasen kan være flott den, ikke det at jeg har så gode erfaringer med den, men det finnes sikkert mye bedre hester enn de jeg har kjent. Jeg snakket om sproten da jeg synes det ikke alltid er like god behandling av hestene i trav. Og jeg sier ikke at alle hestene har det vondt!

+ Blondiemammas uttalelser.. (qoute forsvant)

Nok en gang totalt uvitende uttalelser om travsporten fra folk som overhodet ikke har peiling.. Er det rart man blir lei :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den travstallen jeg er noen ganger er det værtfal ikke slik! Der er det vetrinærer og equiterapauter (?) og tillogmed dyretolkning for alle penga! :icon_clapping: Så ikke si at alle travtrenere ikke bryr seg om hestene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den travstallen jeg er noen ganger er det værtfal ikke slik! Der er det vetrinærer og equiterapauter (?) og tillogmed dyretolkning for alle penga! :icon_clapping: Så ikke si at alle travtrenere ikke bryr seg om hestene!

Det har jeg heller ikke sagt Kristin :whistle: Har venner med travere også jeg, og hu ene venninna mi bruker jo utallig tusen på den hesten. Akupungtur og alt. .Men det er bare så synd at det er så mange andre som ødelegger for sporten! Men nå er det bortimot 15 år siden jeg drev med travere da. Og jeg har kanskje på følelsen at det har bedret seg litt.. Eller? men det var mye hjerteløse gamle travgubber rundt her på bondelandet da jeg var ungdom og stelte disse arme dyra altså. Fy søren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det har jeg heller ikke sagt Kristin :icon_clapping: Har venner med travere også jeg, og hu ene venninna mi bruker jo utallig tusen på den hesten. Akupungtur og alt. .Men det er bare så synd at det er så mange andre som ødelegger for sporten! Men nå er det bortimot 15 år siden jeg drev med travere da. Og jeg har kanskje på følelsen at det har bedret seg litt.. Eller? men det var mye hjerteløse gamle travgubber rundt her på bondelandet da jeg var ungdom og stelte disse arme dyra altså. Fy søren..

Ja og det vet du.. Siden det er 15 år siden du hadde en blodser som ikke var travtrent.. Sorry, men jeg er så utrolig møkklei av folk som sprer dritt om et miljø man ikke har snøring på. Det å tro at travsport handler om å tjene penger er omtrent som å tru på julenissen. Det er svært svært få mennesker i dette landet som blir rike av å drive med travsport. De aller fleste av oss har det som en hobby, på godt og vondt. Dvs at vi er glade i og tar vare på dyra våre uansett om dem tjener penger eller ikke.

"Travsport er ikke den raskeste, men garantert den sikreste veien til konkurs"

(Forøvrig, når det gjelder dine eksempler på den såkaldte dyremishandlingen, så håper jeg at du, siden du hadde belegg for å mene noe om det, tok affære og rapporterte det til både DNT og daværende mattilsyn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det vet du.. Siden det er 15 år siden du hadde en blodser som ikke var travtrent.. Sorry, men jeg er så utrolig møkklei av folk som sprer dritt om et miljø man ikke har snøring på. Det å tro at travsport handler om å tjene penger er omtrent som å tru på julenissen. Det er svært svært få mennesker i dette landet som blir rike av å drive med travsport. De aller fleste av oss har det som en hobby, på godt og vondt. Dvs at vi er glade i og tar vare på dyra våre uansett om dem tjener penger eller ikke.

"Travsport er ikke den raskeste, men garantert den sikreste veien til konkurs"

(Forøvrig, når det gjelder dine eksempler på den såkaldte dyremishandlingen, så håper jeg at du, siden du hadde belegg for å mene noe om det, tok affære og rapporterte det til både DNT og daværende mattilsyn.)

Hva vet du om hva jeg vet om miljøet eller ikke???? Og selv om MIN hest ikke var travtrent så drev jeg med travhester. Jeg har sett nok av miljøet til å vite at mange ikke behandler hestene sine bra nok... man trenger ikke være travekspert på det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det vet du.. Siden det er 15 år siden du hadde en blodser som ikke var travtrent.. Sorry, men jeg er så utrolig møkklei av folk som sprer dritt om et miljø man ikke har snøring på. Det å tro at travsport handler om å tjene penger er omtrent som å tru på julenissen. Det er svært svært få mennesker i dette landet som blir rike av å drive med travsport. De aller fleste av oss har det som en hobby, på godt og vondt. Dvs at vi er glade i og tar vare på dyra våre uansett om dem tjener penger eller ikke.

"Travsport er ikke den raskeste, men garantert den sikreste veien til konkurs"

(Forøvrig, når det gjelder dine eksempler på den såkaldte dyremishandlingen, så håper jeg at du, siden du hadde belegg for å mene noe om det, tok affære og rapporterte det til både DNT og daværende mattilsyn.)

Hva vet du om hva jeg vet om miljøet eller ikke???? Og selv om MIN hest ikke var travtrent så drev jeg med travhester. Jeg har sett nok av miljøet til å vite at mange ikke behandler hestene sine bra nok... man trenger ikke være travekspert på det. :rolleyes:

Edit: Desverre så kan man ikke dømme noen for å drive rådrift på dyrene sine og sprengkjøre de, eller avlive de fordi de ikke er "gode nok" så lenge de får mat, husly og det mest livsnødvendige stellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som oss hundeeiere også det Gråtass.. Selv om de fleste av oss seriøse plukker opp dritten etter bikkjene våre, så er det mange som ikke gjør det og lar det ligge midt uti veien. Og desverre så er det mange som da kun ser de som ikke plukker opp etter seg, og ødelegger for oss seriøse.. jeg sier ikke at alle traveiere er useriøse og ikke er glade i hestene sine. MEN det er enkelte som ødelegger mye for andre ved å drive rådrift på dyrene sine. og det er det folk får med seg..

men spør du meg personlig, så skulle det aldri vært lov til å ha 2 års løp. En hest er langt i fra ferdig utvokst og utviklet da.. En hest bør vente til den er 4 år med å jobbe hardt. Slik de gjør i ridemiljøet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hva vet du om hva jeg vet om miljøet eller ikke???? Og selv om MIN hest ikke var travtrent så drev jeg med travhester. Jeg har sett nok av miljøet til å vite at mange ikke behandler hestene sine bra nok... man trenger ikke være travekspert på det. :rolleyes:

Edit: Desverre så kan man ikke dømme noen for å drive rådrift på dyrene sine og sprengkjøre de, eller avlive de fordi de ikke er "gode nok" så lenge de får mat, husly og det mest livsnødvendige stellet..

Det blir som oss hundeeiere også det Gråtass.. Selv om de fleste av oss seriøse plukker opp dritten etter bikkjene våre, så er det mange som ikke gjør det og lar det ligge midt uti veien. Og desverre så er det mange som da kun ser de som ikke plukker opp etter seg, og ødelegger for oss seriøse.. jeg sier ikke at alle traveiere er useriøse og ikke er glade i hestene sine. MEN det er enkelte som ødelegger mye for andre ved å drive rådrift på dyrene sine. og det er det folk får med seg..

men spør du meg personlig, så skulle det aldri vært lov til å ha 2 års løp. En hest er langt i fra ferdig utvokst og utviklet da.. En hest bør vente til den er 4 år med å jobbe hardt. Slik de gjør i ridemiljøet..

Jeg burde egentlig ikke la meg provosere, men jeg gjør det allikevel jeg..

Jeg vet det du forteller meg- At det er 15 år siden du var i miljøet og du hadde en blodser som ikke var travtrent. Du kommer også med noen eksempler på hvor grusomt det skal være, som i beste fall ikke holder helt mål medisinsk sett..

Nei, man trenger ikke være ekspert for å se noe, men man bør helst ha sett litt mer en en brøkdel for å mene noe og uttale seg om det. Jeg har hatt en skikkelig nervøs hvit dvergsnauzer på kurs, skal jeg da anta at alle hvite dverger er nevrotiske vrak med hysteriske eiere, siden det er den erfaringen jeg har?

Når det gjelder travmiljøet som jeg er en aktiv del av og har vært i mange år, så tror jeg fortsatt at jeg vet litt mer enn deg om hvordan forholdene er. Det er rovdrift å trene 2 åringer? Men det å ta en ridehest (siden det er det miljøet du sammenligner med, så kan vi jo ta det også) som ikke har blitt annet enn knapt nok leid ut og inn av en stall, til å akseptere rytter, gjerne med bruk av positiv straff, det er mye bedre.. Jepp, jeg skjønner at jeg har blitt forledet til å tro at en hest som har blitt tilvent utstyr og gradvis blitt kjørt inn med mer påvirkning etterhvert som den tåler belastningene. En hest som har blitt foret og trent med tanke på at den skal bygge riktig musklatur med tanke på fremtidig trening og belastning, den har det langt værre enn ridehesten..

Jeg har ikke sett denne rovdriften det refereres til, jeg har ikke sett denne mishandlingen, jeg har ikke sett alle de skadene, jeg har ikke sett alle de slaktede dårlige traverne.. Jeg sier ikke at det ikke finnes, jeg bare sier at det kan neppe være så utbredt som enkelte svartmaler det til, når folk som har vært i miljøet, sett rundt på både store og små staller, heller ikke ser at dette er et stort problem. Jeg vil jo tro at om dette hadde vært virkelig så ille stelt i travnorge, så hadde vel DNT som interesse organisasjon for travhestene grepet inn og endret regelverket, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne skrevet langt og mye om dette, men det blir bare altfor teit.. Ja du får bare tro at alle hvite dvergschnauzere er nervøse, at jeg er hysterisk og at alle ridehester ikke blir håndert før de er 2-3 år :icon_clapping: men det var faktisk ikke det denne tråden handler om. Så da får du ha dine egne meninger, så har jeg mine..

*Sist ord om denne diskusjonen fra meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg kunne skrevet langt og mye om dette, men det blir bare altfor teit.. Ja du får bare tro at alle hvite dvergschnauzere er nervøse, at jeg er hysterisk og at alle ridehester ikke blir håndert før de er 2-3 år :icon_clapping: men det var faktisk ikke det denne tråden handler om. Så da får du ha dine egne meninger, så har jeg mine..

*Sist ord om denne diskusjonen fra meg*

Ja, det er jo også en enkel diskusjonsteknikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...