Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for oss?


house of Gjerde

Recommended Posts

heisann alle sammen!

Vi har sittet å kikket på en til hund, og tenker så det knaker...det er ikke lett altså :D

så jeg lurer på om dere har noen raser å foreslå etter våre kriterier? :rolleyes:

- ikke jaktegenskaper

- ikke vokteregenskaper

- middels til lite aktivitetsbehov

- selskapshund (altså en hund som i dagens samfunn blir først og fremst brukt som selskapshund, men som i andre tider kanskje har blitt brukt til noe annet)

- pelsstell, allergivennlig og størrelse spiller ingen rolle.

det blir turer både i skog og mark, og langs veien. aktiviseringen kommer også i form av nesearbeid, klikkertrening av triks, vanlige hjernetrimoppgaver og slikt.

så dere skjønner at vi er ute etter en familiehund som vi kan bruke til utstilling og kanskje lydighet "på si".

såh, har dere noen forslag?

vi er hittill kommet fram til:

- golden retriever

- mops

- shar pei (under tvil pga fortid som jakt, vokt og kamp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, noen i familien hadde disse (nesten di samme) kriteriene(tror jeg). Og di valgte en Eurasier...

Rolig, skal ikke ha noe jaktinstinter (selvom det er chow i den).

Det er dett jeg har hørt av de som kjøpte den da. Og de har snakka med oppdretteren selvsagt :P siden di nå eier en nydelig kosete Eurasier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for alle svarene, og bare fortsett å kom med flere :D

det er alltid bra å høre på folk som har peiling.

Golden har jo stort sett bare apporteringen i seg, og i mange linjer er dette nedprioritert (eller tar jeg feil?) apportering kan jeg leve med, bare gøy det. når jeg mente jakt så tenker jeg mer på småvilt, rotter, rev, grevling ect. og raser som har sterk jaktinstinkt. hos mange golden er dette blitt mer og mer borte, pga at de kun blir brukt som selskapshund. (eller tar jeg feil, mener å ha lest det)

hos meg spiller utseendet liten rolle. om det er den rette hunden for oss, så er det jo egenskapene som gjør det. så det kan godt være en stor eller liten hund.

hehe, verre å overbevise gubben om en mops eller en saluki, eller en irsk ulvehund. men jeg klarer det nok hvis jeg vil :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke salukien fortsatt litt jaktinstinkt? Kjenner et par hvor eierne ikke tør å slippe de løs med små hunder de kjenner en gang fordi de kan trigge jaktatferd når de løper (men jeg kjenner ikke rasen da).

Tenkte umiddelbart Cavalier og golden. Mops høres jo ikke dumt ut uten at jeg kjenner dem godt, kanskje også fransk bulldog eller engelsk buldog? De engelske jeg har møtt har vært utrolig fredelige, søte og godmodige selv om de jo ser litt tøffe ut. ;)

Dvergpuddel (varsler vel litt da)

Bichon rasene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, salukien skrev jeg bare for å komme med et eksempel på et utseende som gubben kunne ha kikket på om jeg skulle ha foreslått en slik. :D

har tenkt på bulldogene selv.

grunnen til at jeg spør om ulike raser er fordi min historie med hund og kjennskap til hund er nøyaktig 21 mnd gammel. når jeg vokste opp var det ingen i familien som hadde hund (untatt min gudmor som hadde en gal schæfer i hundegård, som jeg var livredd og aldri nærmet meg) og ingen av mine venners familie hadde hund (bortsett fra familien til en vennine som hadde schæferen sin i hundegård eller fastbundet i en krok i gangen)

grunnen til at vi har hund nå er at gubben absolutt skulle ha seg. og nå er jeg og blitt hundegal. ;) men siden min historikk ikke er lang, så spør jeg siden jeg ikke har rukket å treffe så mange raser, samtidig som jeg må ha mulighetene åpne for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for alle svarene, og bare fortsett å kom med flere ;)

det er alltid bra å høre på folk som har peiling.

Golden har jo stort sett bare apporteringen i seg, og i mange linjer er dette nedprioritert (eller tar jeg feil?) apportering kan jeg leve med, bare gøy det. når jeg mente jakt så tenker jeg mer på småvilt, rotter, rev, grevling ect. og raser som har sterk jaktinstinkt. hos mange golden er dette blitt mer og mer borte, pga at de kun blir brukt som selskapshund. (eller tar jeg feil, mener å ha lest det)

hos meg spiller utseendet liten rolle. om det er den rette hunden for oss, så er det jo egenskapene som gjør det. så det kan godt være en stor eller liten hund.

hehe, verre å overbevise gubben om en mops eller en saluki, eller en irsk ulvehund. men jeg klarer det nok hvis jeg vil :):D

Selv om goldenen ikke blir brukt så mye til jakt (show-linjer ikke jakt-linjer) er de noen veldige apportører. Kan vel si at når de ser en fugl som svømmer på vannet kommer jaktinstingtet, og da blir de helt borte (hverfall min erfaring)

Men ellers er golden en super familie hund ;) De bærer på alt mulig fra små kosedyr til store greiner. De tar med seg alt mulig de finner på bakken hvis man ikke har kontroll. men det er jo ganske gøy med en apporterende hund. Flott rase ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Fransk bulldog eller Boston Terrier? Eller Cavalier King Charles spaniel? Også har du selvfølgelig puddelen i forskjellige størrelser. Men det lureste er kanskje å møte noen av de rasene dere tenker på, er det noen oppdrettere eller utstillinger i nærheten dere kan besøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen forslag:

-Toy-, Dverg- eller Mellompuddel.

-Shetland Sheepdog

-Cavalier King Charles Spainel

-Japansk Spisshund

-Volpino Italiano

-Papillon

-Löwchen

-Cocker Spaniel

-Bichon rasene (Havanese og Frise) eller Bolognese.

-Tibetansk Spaniel

Tror ikke jeg ville anbefale Golden hvis du er ute etter en med middels aktivitetenivå, da jeg mener de er undervurdert med tanke på mosjon. Alle retriverrasene er hunder som krever en del mosjon.

Lykke til i alle fall.. ;)

Se forresten www.hunderaser.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har noen forslag:

-Toy-, Dverg- eller Mellompuddel.

-Shetland Sheepdog

-Cavalier King Charles Spainel

-Japansk Spisshund

-Volpino Italiano

-Papillon

-Löwchen

-Cocker Spaniel

-Bichon rasene (Havanese og Frise) eller Bolognese.

-Tibetansk Spaniel

Tror ikke jeg ville anbefale Golden hvis du er ute etter en med middels aktivitetenivå, da jeg mener de er undervurdert med tanke på mosjon. Alle retriverrasene er hunder som krever en del mosjon.

Lykke til i alle fall.. :)

Se forresten www.hunderaser.no

puh enig,min opplevelse av golden før jeg fikk en slv var at den var en rolig,bedagelig rase..nå tenker jeg ikke det i dt hele tatt! Min golden er mye mer aktiv og stressa(faktisk) enn border collien jeg hadde før! så golden blir nok undervurdert litt med tanke på mosjon ja. men de er veldig gode familiehunder da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk Spisshund er opprinnelig avlet frem til å være selskaps hund, men er en rase som kan brukes til alt mulig.

noen trener spor med dem, noen går agillity, noen går lydighet og mangen stiller ut og enda flere har dem som rene selskaps hunder.

En veldig alsidig rase med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det stod middels til lite aktivitetsnivå i kriteriene, og da vil jeg si at av de rasene som er nevnt her, så passer golden retriever og cocker spaniel minst. Selv om Cockeren ikke er så stor, så er den fortsatt en jakthund som krever en god dose mosjon hver dag (begge rasene kan fort bli overvektige om de ikke får nok trim). En cocker er ikke en hund med lavt aktivitetsnivå, det kan jeg skrive under på. ;) Men om man ser bort fra det kriteriet, så kan jeg godt anbefale begge rasene. :)

Alle de andre rasene som er nevnt her synes jeg og passet deres kriterier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i allefall trygt anbefale fransk bulldog (spesielt siden du har sett på mops--jeg hadde nesten bestemt meg for mopsen når jeg gikk over til fransk bulldog i stedet), men du jo stikke på utstillingen i Bodø i juni og kikke på de forskjellige rasene.

Når jeg først snakker om utstilling, så kan du stikke innom denne siden:

http://www.westminsterkennelclub.org/2006/...eed/index2.html

Der kan du se film fra en utstilling, og jeg tror de fleste raser er med der. Da får du sett litt bedre utseende til hundene, hvordan de løper osv.. Da tenker jeg altså på å overbevise gubben. :)

Da jeg først så på fransk bulldog, så ristet jeg på hodet. Den var ikke fin. Jeg har sett på samme bildet i dag, og selv med egen fransk bulldog i huset, så må jeg innrømme at den på bildet er ikke et vakkert eksemplar. Sånn er det jo med mange raser, og nettopp derfor anbefaler jeg å kikke på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann alle :)

tusen takk for alle tilbakemeldingene jeg har fått her, har drevet med mye research på sidelinjen her, og er kommet fram til denne listen:

1. engelsk bulldog

2. mops

3. fransk bulldog

(4. golden retriever)

(5. amerikansk akita)

(men de to siste rasene blir det nok ikke) så det står egentlig mellom de tre første, selv om valget har nesten 90% falt på engelsk bulldog. det veksler litt fram og tilbake, men det gjør det vel hos alle. å velge riktig hund er jo en omstendig prosess pga at det er mye som skal klaffe, og hunden skal jo bo og ha det godt i familien i 10-15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann alle :o

tusen takk for alle tilbakemeldingene jeg har fått her, har drevet med mye research på sidelinjen her, og er kommet fram til denne listen:

1. engelsk bulldog

2. mops

3. fransk bulldog

(4. golden retriever)

(5. amerikansk akita)

(men de to siste rasene blir det nok ikke) så det står egentlig mellom de tre første, selv om valget har nesten 90% falt på engelsk bulldog. det veksler litt fram og tilbake, men det gjør det vel hos alle. å velge riktig hund er jo en omstendig prosess pga at det er mye som skal klaffe, og hunden skal jo bo og ha det godt i familien i 10-15 år.

Når har dere tenkt å skaffe dere valp? Jeg anbefaler likevel å stikke innom utstillingen i juni, spesielt hvis du/dere ikke har truffet disse rasene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har vært på utstilling. bruker å være med en vennine av meg å hjelpe henne med å stille de to Rottweilerne hennes. :)

å da er det jo veldig gøy å gå rundt å snakke med forskjellig folk, og sett på forskjellige hunder.

akkurat nå så driver jeg og gubben på med en veldig omfattende oppussing av den nye boligen vår, et 4-roms rekkehus. vi regner med å være ferdig med oppussingen i løpet av sommeren, så den nye valpen kan komme i hus etter det :o

har også kontaktet kontaktpersonen i nord-norge i Norsk Bulldog Klub for å høre om det er noen i Bodø som har engelsk eller fransk bulldog som vi kunne ha møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...