Gå til innhold
Hundesonen.no

lille ulykkesfuglen min


Recommended Posts

Som en jeg kjenner så fint sa; Aro har ikke fått utdelt de beste kortene i livet.

Nå ligger lille gullet mitt krøllet sammen i stolen og synes at verden er ganske teit.

Har slitt med å få han opp i vekt siden jeg fikk for 1,5 årsiden. Etter foring opp og ned og i mente begynte han å klø. Kombinert med at han var en smule overhormonell og ikke la på seg så anbefalte vet. kastrering. Og det har faktisk løst ett problem - han har gått opp nesten 3.5 kg på en og en halv mnd :) Så nå er han ikke tynn lenger. Han har lite muskler, men det mente hun var pga mageproblemene hans, han forbrenner det han burde bygge muskler av.

Ikke nok med at han klør og sliter med magen, men han fant ut han skulle prøve å fly her for et par uker siden. Så han hoppa over en mur, det han ikke visste var at det er ca 3,5 meter ned på andre siden av den muren. Jeg løp som en gal for å komme meg ned til han og sjekke at alt var bra. Han klarte seg fint han så det ut til, ingen halting eller brukne tenner eller bein. Heldigvis.

Omtrent samtidig tok jeg kontakt med aleternativet pga kløen og magen hans, og noen dager før timen vår så børstet jeg han og syns han reagerte unormalt sterkt da jeg børstet ryggen hans. Han sank skikkelig sammen og så skikkelig salrygget ut. Syntes dette var merkelig, men siden jeg ikke fikk noen andre klare reaksjoner på smerte så regnet jeg med han bare var sår i huden eller noe sånt. Så prøvde å ikke tenke mer på det - som den hønemoren jeg er så funket ikke det, selvsagt. :D

I går hadde vi time hos alternativet, Marit/psycholynx har vært hos meg i helgen og som den engelen hun er ble hun med dit som psykisk støtte og ekstra arm (lang historie :) ) Aro ble sjekka opp og ned og i mente, de tok boldprøve og urinprøve, de sjekket huden og pelsen hans, luktet i munnen og spurte en hel haug med spørsmål. Den foreløpige diagnosen er allergi mot noe i maten. Men tok en skabbtest just in case. På den vanlige blodprøven fant de bare lavt kaliumnivå i blodet, men det er sansynligvis pga oppkast og diaré.

Til slutt så spurte vi om hun kunne sjekke ryggen hans siden han reagerer sånn på børsting. Hun trykket og klemte og bikkja syntes ikke no om det i det heletatt. Hun viste meg musklene hans i ryggen, de skal egentlig være glatte, men kjennes ruglete ut - vaskebrett kaldte hun dem :):) Hun kom frem til at han har vondt i bekkenet og ryggen der. Jeg fortalte om flystuntet hans så hun mente det var en veldig stor sansynlighet for at det "bare" var det som er grunnen...

Så jeg gikk ut fra vet over 3000 kr fattigere, med 14 kg allergifor under armen (til marit :P ) og diverse info om rehabilitering og kløe... Han har fått strengt forbud mot hopping og spretting, han skal _gå_ rolige korte turer, masseres og ha mental trening, men samtidig så skal han _ikke_ spise noe annet enn foret... :P Dette blir lett...

Merker at han ikke er god i dag, er nok ryggen som er vond. Han klør også - men det kan jo ha med uvant for å gjøre eller stressreaksjon etter i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, krysser fingre og alt for at ting nå går riktig vei... Han er i fin form nå da, syns bare at jeg er ufattelig kjedelig som ikke lar han hoppe og sprette slik han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok bra med voffen skal du se. Er vel værre med deg kanskje! :wub: Men, du får finne ut om det er mer du sku ha fiksa hos vet'n om jeg kommer innover igjen til uka eller noe da vettu, så blir jeg med deg jeg, som minislave og psykisk støtte! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, er vel fare for at nervene mine ryker før han gjør det... Men vi skal holde oss langt unna vet. en stund nå altså - må ha noen lønninger før vi har råd til slikt igjen... Men takk for tilbudet og du _mååå_ innom her uansett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...