Gå til innhold
Hundesonen.no

Ord du ikke tåler høre.


~Marlene~

Recommended Posts

Ellers så takler eg ikke de østlandske ordene som bergensensere har begynt å bruke. F.eks "ass" etter en setning eller "hva skjer a"

Så var det standard jeg, ikke og sånt når det kommer fra bergenseres munn. :)

Samboeren min snakker "pent" bergensk, jeg synes det er heslig, hans foreldre snakker det også. Broren derimot snakker vanlig, for han har lært det av kompisene sine.

Ikke mye jeg kan gjøre med det desverre. Og hakke tenkt å dumpe ham av den grunn :)

Men skulle ønske han kunne høre mer på meg, og begynne å snakke vanlig :)

Nå snakker jeg bergensk uten skarre-r`en, etter oppvekst i Sogn, hakke skarret på r`en siden jeg var 4-5, (barnehagen ødela meg) så jeg er vel ikke noe bedre :)

Håper den kommer naturlig tilbake engang., det hadde vært fint :rolleyes:

(Ooh, og når det ringer noen venner fra Sogn, da slår jeg automatisk over til ren sogning uten å merke det :D )

Ellers er "orsak", "ikke sant," etter hver uttalelse og "liksom, med de 2 s`ene" det verste jeg hører.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"da" - vet ikke når det skjedde, men plutselig en dag hadde da dette ordet seg inn overalt i enkeltes skriftlige språk, da. Dette er da det ordet jeg får noia av, da, ettersom jeg da synes det ikke har noen funksjon, da, og skjønner da ikke hvorfor folk da skal bruke det hele tida, da.

Haha :) Det har jeg óg lagt merke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord som er ufyselige:

-Suss

-elskov

-kj lyder som uttales sh ("det var isssssshhhhe meeeeg!!!" *aaaarg!*)

-nuss (pent "puppe" ord)

-østlendinger som uttales s'ene som z "va zkal du i dag a?"

ja det var de jeg kom på nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TAKLER IKKE folk som sier shæreste, skjylling, skjipt osv. Argh-grrr

Enig! Takler rett og slett ikke de lydene!

Også får jeg "noia" av oslofolk som uttaler alt med -en og -et endelse.

Solen, buksen, jakken, bikkjen (ja, har faktisk hørt noe så sykt også..), moren din, hoppet, skrevet..

Det er greit med noen ord som uttales "slik", men når man gjør det konstant for å virke mer sofistikert, takler jeg det bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle religionslæreren min sa "da" etter hver eneste setning, uansett hva hun sa :P

Hvis hun ikke sa det satt vi og ventet spent, og etter noen sekunder, kanskje 6-7, så kom det... :P

"Da kan dere åpne bøkene på side 67..............................................da" :P

Rare damen.... :P

Ikke mobb oss :rolleyes::D:P

Jeg sier "da" etter nesten hver setning (da) :P Det er så stygt!

Noen eksempler (må skrives på dialekt):

Ka ska du i dag da?

Kossen går det da?

Va den din da?

Ka vil du ha da?

Off :P Håper jeg skifter dialekt en gang i tiden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også får jeg "noia" av oslofolk som uttaler alt med -en og -et endelse.

Solen, buksen, jakken, bikkjen (ja, har faktisk hørt noe så sykt også..), moren din, hoppet, skrevet..

Hva med bergensere? Såvidt jeg har skjønt, finnes ikke grammatisk hunkjønn på bergensk. De sier jo til og med "jænten" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bergensere? Såvidt jeg har skjønt, finnes ikke grammatisk hunkjønn på bergensk. De sier jo til og med "jænten" :P

Hehe... :P Jeg tenkte på den der.. Men skrev oslofolk, da det er de jeg forholder meg til hver dag..

Men i fare for å bli banket her, så liker jeg ikke "bææærgææænsk" heller.. :D:P Bergensk som ikke overdrives er ok, selv om egersund/stavangerdialekten er den fineste jeg vet om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mobb oss :rolleyes::D:P

Jeg sier "da" etter nesten hver setning (da) :P Det er så stygt!

Noen eksempler (må skrives på dialekt):

Ka ska du i dag da?

Kossen går det da?

Va den din da?

Ka vil du ha da?

Off :P Håper jeg skifter dialekt en gang i tiden :rolleyes:

Greit nok det, men når det kommer etter noe som ikke har noe med "da" å gjøre, da blir det for teit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... :P Jeg tenkte på den der.. Men skrev oslofolk, da det er de jeg forholder meg til hver dag..

Men i fare for å bli banket her, så liker jeg ikke "bææærgææænsk" heller.. :D:P Bergensk som ikke overdrives er ok, selv om egersund/stavangerdialekten er den fineste jeg vet om!

Jenten e da et fint ord :P

Liker også best avslappede bergensere som ikke overdriver, snakker "pent", eller skarrer for mye :rolleyes:

Utenom det har vi den fineste dialekten synes jeg, og det kommer ikke fra en selvgod bergenser altså, sier bare at byen er den fineste, dialekten er den fineste, fotballaget "egentlig" er det beste og vi har det beste øl`et, ikke noe skryting :P

Ok, litt da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe morsom tråd :P

Jeg liker både bergensk, sogndalsk og sørlandsdialekt, men trøndersk har jeg store problemer med :D , samme med en del nordlandske ord.

Skj- lyd i stedet for kj- lyd er fælt (folk med talevansker eller diagnose er unnskyldt), men ikke de som bare ikke gidder å snakke rent

Jeg AVSKYR rapper/ hiphop/ OsloCity-vanker- språk. Arrgh jeg blir i dårlig humør av å høre på det.

klem, kos, nusse på o.l. pludring som ikke er til dyr irriterer meg.

utrykket "katta kunne le av ... assa" gjør meg SPRØ :wallbash:

alle ord i forbindelse med graviditet og fødsler gjør meg også litt dårlig, type ;melkespreng, hemorroider, keisersnitt, setefødsel.. osv *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Takler rett og slett ikke de lydene!

Også får jeg "noia" av oslofolk som uttaler alt med -en og -et endelse.

Solen, buksen, jakken, bikkjen (ja, har faktisk hørt noe så sykt også..), moren din, hoppet, skrevet..

Det er greit med noen ord som uttales "slik", men når man gjør det konstant for å virke mer sofistikert, takler jeg det bare ikke.

Å hjelp, sånne ting går meg veldig på nervene. Begynner automatisk å herme etter dem inni hodet mitt :rolleyes: hehe

andre ord jeg ikke tåler:

susse

klem

assa

pudding *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til skj i stedet for kj, får jeg noia av orddeling. Eks: lammelår som blir til lamme lår, eller sykehus som blir til syke hus.

Men jeg må innrømme at jeg bruker ordet da mye. Får slutte med det, da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen sier hun istedet for henne, f.eks "jeg kysset hun på kinnet". <_<

Og "bikkjen" er grusomt å høre.

Og rosa blinkende piczo sider, fjortisjenter som prøver å gi inntrykk av at de er erfarne seksuelt er forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tåler rett og slet ikke "eeeeeeeeeeem" "hmmmmmmmm" under foredrag. Dvs ikke kun engang, men når det er hver setning, og man begynner å legge merke til det. For da klarer jeg ikke følge med og begynner heller å telle antal ganger "eeeeeeem" og "mmmm" kommer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...