Gå til innhold
Hundesonen.no

Pusser dere tenna til hundene deres?

_aussie_

Recommended Posts

Skrevet

Calina: Blir det ikke dyrt med Greenies etterhvert? Her finner jeg sjelden Greenies til under 18 kroner eller noe sånt i Tinka sin størrelse, og det blir jo fort dyrt om jeg skulle ha gitt så ofte som du gir (126 kroner i uka blir for dyrt for min stakkars skrantende lommebok).

Skrevet

Calina: Blir det ikke dyrt med Greenies etterhvert? Her finner jeg sjelden Greenies til under 18 kroner eller noe sånt i Tinka sin størrelse, og det blir jo fort dyrt om jeg skulle ha gitt så ofte som du gir (126 kroner i uka blir for dyrt for min stakkars skrantende lommebok).

Jeg kjøper økonomipakker til Odin, i str regular avogtil (han skal jo egentlig ha large) - da får jeg 14 stk til 198.-

Men så skal det ises at vi er svært billige på greenies også da! jeg har sett samme økonomipakke til 349.-....

Løse koster large 29,- og regular 20,- hos oss.

Jeg tenker som så at det er billigere med 15,- pr dag, enn 1000,- hos dyrlegen..

Skrevet

Ja, skjønner... Tror ikke jeg har sett økonomipakker til under 250 her i Trondheim. Men jeg kan jo kjøpe Regular til Tinka også, selv om hun egentlig skal ha Large (hun veier 27 kg), så får jeg med litt flere Greenies om jeg først kjøper en økonomipakke.

Skrevet

Ja, skjønner... Tror ikke jeg har sett økonomipakker til under 250 her i Trondheim. Men jeg kan jo kjøpe Regular til Tinka også, selv om hun egentlig skal ha Large (hun veier 27 kg), så får jeg med litt flere Greenies om jeg først kjøper en økonomipakke.

Det er slik jeg tenker også! :mellow: det er bedre at han får ofte og litt mindre ben, enn den str han skal ha,og ikke så ofte...

Skrevet

jeg gjorde det litt før, men nå gjør jeg ikke det lenger. Han får heller sånne tyggebein som er bra for munnhygienen og tennene., Og har ikke hatt problem med lukt eller tannstein..

Skrevet

Ja pusser tennene ca annen hver dag. De har alltid tilgang på tyggeben, og får greenies ca tre ganger i uken.

Ellers gir jeg også Plaque Off...

Skrevet

Jeg pusser tennene til Tella innimellom.

Har gjort det siden hun kom i hus 8 uker gammel.. :D

Skrevet

må få kjøpt meg ny tannbørste... er digg å ha en hund som ikke tygger den istykker ( dolly gjorde det serru)en tannbørste varte ikke lenge der nei :D

Skrevet

Ja, men ikke ofte nok til at det hadde hjulpet. Nå har de ikke tannstein noen av dem, men jeg skraper evt. plakk. Går alltid over hele hunden ca. hver uke til andre uke med børst, kloklipp og tannsjekk. Har også tenkt på Plaque Off, hørte nettopp om det.Ellers blir det mye tyggebein og også rå bein innimellom.

Skrevet

jeg begynte med å pusse hvertfall noen ganger i uken, men nå har det bare blitt sjeldnere og sjeldnere.. selv om jeg alltid sier at jeg skal begynne å pusse hver kveld ;) prøve hvertfall.. hehe.. ellers får han en del tyggebein o.l Men pussingen på jeg skjerpe nå! :)

greenies.. hva er det som er så bra med de? Har aldri kjøpt det, siden jeg synes ikke det ser noe særlig godt eller smakfult ut :D ser nesten ut som plastikk eller noe.. kanskje jeg skal begynne å kjøpe det også?

Skrevet

Jeg var så flink i starten å pusse, pusset hver kveld men nå blir det mest pussing når han har spist noe som gir dårlig ånde. Han får greenies ett par ganger i uka.

Skrevet

nei svært sjeldent. Har prøvd å gi henne plaque off men noe større tull har jeg aldri vært borti.

Så får hun tyggebein men det hjelper ikke så masse.

Så jeg tar en økt med tannstein skraping før hver utstilling i stedenfor :)

EDIT: Og så liker ikke Pito greenies.

Skrevet

nei svært sjeldent. Har prøvd å gi henne plaque off men noe større tull har jeg aldri vært borti.

Så får hun tyggebein men det hjelper ikke så masse.

Så jeg tar en økt med tannstein skraping før hver utstilling i stedenfor :D

EDIT: Og så liker ikke Pito greenies.

Vi bruker Plaque off.

Og jeg syntes hundene har fått mindre tannstein..

Så jeg er veldig fornøyd med det.

Deilig å slippe stresset med å pusse tenner.

Så på et dyreprogram en gang. og der sa det at man bør pusse tennene på hunden en

gang daglig.

Skrevet

Jeg pusser selv ikke tennene til gizmo men må vel det snart da han er 5 mnd :D litt små stinky åde har jeg kjennt :D

Skrevet

Jeg pusser selv ikke tennene til gizmo men må vel det snart da han er 5 mnd :D litt små stinky åde har jeg kjennt ;)

De får dårlig ånde når de mister tenner og slikt..

Tyggebein hjelper mot tannstein og dårlig lukt syntes jeg.

men jeg er selv veldig fornøyd med plaqye off :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...