Gå til innhold
Hundesonen.no

Løping etter hale + noen andre spørsmål

ingerlise

Recommended Posts

Skrevet

1. Jeg har en hund på 12 uker som i det siste har begynt å løpe etter halen sin. Va kan dette komme av? Har hørt at vis di løper etter halen er det tegne på kjedsomhet og adferdsproblemer stemmer det?

2. Når han er sliten etter å ha vært ute eller lekt mye klarer han ikke å slappe av før vi leger han i bure va kommer dette av? ( vi trenger ikke sette på grinna/døra)

3. Han har begynt å bite ledniger vordan kan jeg få han til å slutte med det?

:)

Skrevet

1. Jakting på hale kan komme av kjedsomhet og/eller stress. Om hunden blir lite aktivisert f.eks., kan den bli stressa og kjede seg og begynne å jage halen sin. Akkurat hva det kommer av i ditt tilfelle er litt vanskelig å si, siden jeg ikke veit åssen din hund lever, samt om det har vært noen store eller små forandringer i livet hans i det siste.

2. At han ikke klarer å roe seg ned etter å ha vært mye ute eller lekt en del kan komme av at han har giret seg opp så mye at han ikke klarer å roe seg ned før han kommer på et avgrenset område. For å motvirke dette må du følge med på når det går fra "passe mye" til "for mye" også kan du rett o g slett lære ham til å være i ro ved å kort sagt belønne at han roer seg ned, gjerne på et lite område først og deretter på større og større områder.

3. For å få slutte på at han biter på ledningene kan du ta Tabasco (sånn tomatchiligreier på liten flaske) eller Bitterspray (som du får kjøpt i dyrebutikk/dyrlege) på dem.

Skrevet

1. Jeg har en hund på 12 uker som i det siste har begynt å løpe etter halen sin. Va kan dette komme av? Har hørt at vis di løper etter halen er det tegne på kjedsomhet og adferdsproblemer stemmer det?

2. Når han er sliten etter å ha vært ute eller lekt mye klarer han ikke å slappe av før vi leger han i bure va kommer dette av? ( vi trenger ikke sette på grinna/døra)

1: Han er valp, så antagligvis så kjeder han seg og finner ut at halen er en grei ting å leke med.. Trenger ikke å være en big deal, og jeg ville ikke bekymret meg stort for atferdsproblemer og for lite aktivisering helt enda.. Han er bare en baby fortsatt ;)

2: Har du sett en overtrøtt unge? Eller vært overtrøtt sjøl? Det er ikke lett å slappe av når du har lopper i blodet og det som verre er ;)

3: Smør på ett eller annet som smaker vondt.. Eller teip fast ledningene inntil veggen sånn at han ikke får tak i de.. Det er forhåpentligvis bare en kort periode hvor han driver med sånne rampestreker ;)

Skrevet

Dyrlegene har /hadde noe som heter Bitterspray. Det smaker py og fikk tilmed min tabasco elskende tollervalp til vurdere andre tyggeleker enn ledningen til ovnen.

Skrevet

Hunden min elske og leke med halen! snurrer bånn gass i rundinger og dette gjør han når vi leker med han og kanskje for morro skyld "gir" han halen! Tabasco saus eller eddik er bra å smøre på ledniger, stoler og der han gnager eller ikke skal være

Skrevet

Hunden min elske og leke med halen! snurrer bånn gass i rundinger og dette gjør han når vi leker med han og kanskje for morro skyld "gir" han halen! Tabasco saus eller eddik er bra å smøre på ledniger, stoler og der han gnager eller ikke skal være

Ja samme her Gizmo elsker og snurre rundinger for å få tak i halen sin ser helt komisk ut :D men vil ikke si han kjeder seg siden han gjør dette :rolleyes:

Skrevet

Bare pass på, og vær oppmerksomme. Jeg mener dere ikke burde la hunden gjøre dette, prøv å avled med en rolig aktivisering, f.eks godbitsøk. Det kan være kjedsomhet, men også over eller underaktivisering.

Skrevet

Jeg lar han styre på kan likom ikke kjefte på han når han gjør dette da, mangen hunder som gjør det samme :)

Skrevet

Min hund løp etter halen som yngre (opp til 5 mnd), men har vendt seg av med dette av seg selv. Tror ikke det var forårsaket av stress hos henne, men heller ren valpenyskjerrighet/kjedsomhet, i og med at de har gitt seg helt nå. Og behandlingen av hunden er ikke anderledes nå enn for noen mnd siden.

Skrevet

zander pleier å løpe etter halen sin han også,men han gjør det ofte mens han holder på å leke, av og stil løper han med en leke rundt og rundt og rundt og rundt.. og av til kaster han leken og prøver å ta halen, han holder ikke på så lenge bare noen runder og så fortsetter han leken eller, men det har blitt mindre av det med alderen, og jeg vil ikke si at han gjør det av verken kjedsomhet eller stress, men virker som om han synes det er gøy hehe, ser iallefall ut som en tulling da ja :D men han gjør det sjeldnere nå enn før :P

Skrevet

Jeg lar han styre på kan likom ikke kjefte på han når han gjør dette da, mangen hunder som gjør det samme :D

Jeg mener ikke at du skal kjefte på han, men det er ikke altid like lurt å la de holde på. Avlede er en fin ting. Poenget er at det er veldig mange forskjellige grunner til at de jager halen sin, og alle er ikke like hyggelige. Så lenge du ikke vet hva grunnen er synes jeg du burde avlede han når han holder på, og gi han noe annet å drive med. Løping etter halen var en av de første stressymptomene som viste seg hos Puma (hos forrige eier) og en av de første symptomene på at han var fysisk syk.

EDIT: skriveleif

Skrevet

Tror neppe det har noe med stress å gjør da, han holder på sånn når han leker eller bare når han får øye på halen sin :D Vil ikke si hunden min er særlig stressa da...

Skrevet

Hihihihi! Kjenner jo hunden bedre enn deg så jeg tror hun vet om han koser seg med å springe etter halen eller om han er stressa! min koser seg det ser jeg på hunden!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...