Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbelhandling?


mokken

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Ehh, Belgerpia, hvor står det skrevet at belgerne skal "se klin våkne ut i flere minutter"? I standarden?

- Er ikke dette bare noe show-visvas som har fått utviklet seg over tid, er blitt akseptert av raseentusiaster, og som en god dommer burde kunne "se igjennom" - hvis ingen av dem ble dobbelhandlet så ville alle se like søvnige ut, eller?

For meg er problemet 2 ting - det ene å se publikumere bli tråkka ned, "overkjørt" og skada av "sinnsyke" medhjelpere ringside som kauker og hyler og springer rundt som noen villmenn mens de med viten og vilje bryter utstillingsreglementet hundens eier har skrevet under på at han har lest, og forstått rekkeviden av...

Den andre er at det er rett og slett uverdig. Skal ikke store, sterke brukshunder i sine velmaktsdager klare å holde hodet hevet og øya åpne uten at "bestemor" står ringside med en pølsebit? Djises - det klarer jo selv den slappeste selskapshund i 3 minutter om gangen...

Vel, nå sa jeg vel i mitt første innlegg at jeg skjønner at folk reagerer på at folk løper ned unger, barnevogner, bikkjer og øvrig publikum....... men såvidt meg bekjent så skjer ikke det rundt belgerringen - der har man i væreste fall en eier på utsiden som enten går rolig og da mener jeg rolig frem og tilbake - som regel står de dønn i ro med en godtepose og utgjør ingen fare for omgivelsene overhodet - det samme gjelder rottweilerfolket - de står i ro med en kong i hånda liksom og kanskje kaster de den opp i været.

Mer aktivitet er det skjelden plass til rundt ringen for disse rasene ............

Jeg forventer jo ikke at folk som ikke har rasen skal forstå hva jeg snakker om - og det er jo mulig dere synes hundene som f.eks. vant på Westminster i år er pene - de er stacka "the american way" - (hvor dobbelthandling er mer no no enn her selv på schæfer) personlig så synes jeg de ser helt tragiske ut - og de ser triste ut med zagga ører og tomme blikk.............

Og siden du nevner standarden......... her er ett utdrag:

Helhetsinntrykk: (siste linjene)

Med sin harmoniske bygning og hodets stolte holdning gir den inntrykk av robust eleganse. Skal bedømmes i naturlig posisjon UTEN kontakt med føreren.

Adferd/temperament: (igjen, de siste linjene)

Dens livlige årvåkne temperament og selvsikre vesen uten angst eller agressivitet skal avspeiles i kroppsholdningen og det stolte oppmerksomme uttrykket. Rolig og uredd skal gjenspeiles ved bedømmelse

Gå så å ta ett blikk på rasebildene fra tidligere nevnte utstilling............

La gå, ett par av de ser kanskje harmonisk bygd ut - men stolt holdning på hodet??? Neppe, hodet holdes oppe av en utstillingsline og der henger det.............

Livlig og årvåkne? Nope - igjen, hodet holdes oppe av en stropp, øra - vel, de passer best på en sovende belger og blikket - vel, de uttrykker vel ikke akkurat at de synes det er stas å henge der. Uttrykk??? Hmm... det er jo ikke noe uttrykk der ........... Og eneste måten å se om de er uredde på er å sjekke hvor halen befinner seg - for de står som statuer uten å lee så mye som ett øyelokk......

Altså - standarden sier at de faktisk skal se ut som om de lever.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Jaja, du er vel på andre utstillinger enn meg da - for jeg har som sagt bare vært vitne til at schæferfolket har fått kjeft to ganger siden 1993.

Og nei Aud, dine hunder viser ikke temperament - ikke på den måten jeg mener at en hund viser våkenhet og temperament - og vet du - nei, jeg har aldri stilt KO - men jeg har hatt æren av å være skriver i ringen hvor KO har blitt bedømt to ganger ............. og første gangen - i Moss - så var det jo også flere enn en påmeldt liksom......... - og de ser faktisk ikke akkurat ut som om de er klar for action på sekundet - hvilket de heller ikke skal liksom - de er ikke født og laget for å ha reaksjonsevne som belger, schæfer og lignende raser - så jeg sier jo ikke at det er feil, men det er faktisk langt enklere å stille en hund som ikke skal se ut som om den er klar som ett egg. Og jeg har stilt flere raser enn belger - finsk lapphund, golden, dachs, terrier samt new foundland - og nuffen stilles jo på så og si samme måte som KO - og de trenger ikke stå på allerten bare de står pent liksom........... Og generelt sammenlignet med de øvrige rasene jeg har stilt så er belgeren og schæferen de desidert vanskligste å stille pent, nettopp fordi de skal stå å se klin våkne ut i flere minutter under bedømmelsen.......

Og siden jeg vet at du ikke har hatt belger eller stilt belger så tror jeg at jeg vender meg til de som har hatt belger i en 30-40 år og som faktisk har stilt belger like lenge.

Og så kan jeg jo si det en gang til da - 99% av de gangene jeg stiller min gamle hanne og min sorte tispe så stilles de på meg og godbit - og de har tross dette vunnet masse begge to - og erindrer jeg ikke feil så har vel gamlemannen og jeg utkonkurrert deg i veteranfinaler ved noen anledninger UTEN dobbelthandling så det funker jo tydeligvis greit - men det er ingen som helst tvil om at hunden ser 100 ganger bedre ut dersom han ser ut av ringen og vender oppmerksomheten mot noe på utsiden.

Og ja - dobbelthandling er forbudt - men hva er problemet?

Jeg skjønner ikke det jeg - jeg skjønner ikke hvorfor folk med raser som ikke trenger å se ut som om de er våkne - eller raser som skal stilles med giraffnakke bretta bakover på skuldrene - og som derfor ikke trenger påvirkning - jeg fatter ikke hvorfor det er noe å henge seg opp i at noen står ringside med en godtepose?

Hvorfor henge seg opp i det liksom?

Det gjør jo ikke noe forskjell for bedømmelsen i de andre raseringene, det skader jo ingen på noen måte.

Gruppe og bis-finaler er forøvrig uoffielle - den offisielle delen er ferdig når rasen er ferdig bedømt, klubber er vel heller ikke pålagt å kjøre finaler egentlig............ Så jøss, kom igjen - film dobbelthandlingen der - tviler vel sterkt på at det vil få noen følger..

Når du ikke ser temperamentet på mine hunder så vitner det bare om at du har null peiling på rasen. Og det er greit nok for meg. Mon tro hvorfor jeg får på kritikkene mine at hundene mine er temperamentsfulle og stolte hunder, men likevel så veldig tigjengelige og håndterbare bl.a. Jeg er rimelig sikker på at de som dømmer rasen over hele verden kan mye mere om dette enn du. Å være temperamentsfull betyr ikke at de skal te seg som en dust, i såfall har eieren/handleren gjort en dårlig jobb, og det gjelder alle raser.

Du vet visst ingenting om K.O. du. Men så har du heller ikke sett de i aksjon når de jobber. De snur på en femøring og reagerer momentant...........når det er nødvendig. det er forskjellen på denne rasen og endel andre raser, som går under gjeterhundrasen, en K.O. er en intelligent og stolt hund, og den oppfører seg deretter.

Ja jøss, det er kjempeenkelt å stille 70 kilo hund, hvis den ikke er trent. Si meg, har du så lite erfaring, eller hva er problemet ditt? Når du sammenlikner nuffe og K.O., ja da får jeg meg en god latter. De to rasene er ikke sammenliknbare i det hele tatt.

Barnslig er du også, hvem som har utkonkurretrt hvem er da helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Du skjønner det at dobbelthandling er forbudt, enten du liker det eller ikke. Og det er sjenerende både for andre utstillere og publikum. Så enkelt er det.

Jeg kan informere deg om at vedkommende med rottweiler som jeg anmeldte til NKK, var nettopp i grupperingen, så det får nok konsekvenser skjønner du, når man gjør det på den riktige måten.

Du visst langt fra så oppdatert som du legger ut om at du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det høres jo ut som om hun lever i villfarelsen om at det faktisk er klubbene som ikke vil ha med schæfer - hvilket ikke er tilfelle - det er schæferhundklubben som har hatt samme policy som retrieverklubben at de selv vil stå for utstillingene - og i sin tid tror jeg det handlet mye om dommere liksom.

Men nå er trenden på schæfer som den er for andre raser - antallet som stilles ut er på vei ned, ergo er det ikke lenger god butikk å arrangere alle utstillingene selv - så derfor har både retrieverklubben og schæferhundklubben begynt å tillate at rasene tas med på andre "småutstillinger"

Nå har det seg slik at jeg vet at de enkelte klubbene sender ut invitasjon til andre raseklubber, og at det er opp til den enkelte raseklubb om de vil akseptere invitasjonen eller ikke. Du har lett for å legge ord i munnen min som jeg ikke har sagt. Jeg vet hvordan dette foregår skjønner du. Men at andre klubbarrangører enn schäferhundklubben er lykkelige over å ikke ha med schäferen er vel ingen hemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud skreiv: Jeg vet hvordan dette foregår skjønner du. Men at andre klubbarrangører enn schäferhundklubben er lykkelige over å ikke ha med schäferen er vel ingen hemmelighet.

Neivel, da kan du kanskje svare på hvorfor de i første omgang søker schäferhundklubben om å ha rasen på sine utstillinger da...? Jeg og vet hvordan dette foregår skjønner du. Men da vet du vel kanskje og at man må søke sch.klubben 2 år før avholdelse av utstillingen og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, om en hund skal være våken og alert, og det står i rasestandarden at den skal være det, så burde vel hunden være våken og alert 24/7, ikke bare i ringen, og da ikke behøve hjelp utenfra ringen? Eller kan den bare dasse rundt ellers? Skal den bare vise rasetypiske egenskaper i ringen, og ikke ellers? For da forstår jeg at de trenger hjelp fra folk som jager de opp. Hadde de vært rasetypiske (alert og våken,som det så fint sies, om det er det som er så ønskelig) hadde de vel kunne blitt vist av én person?

Mine tanker om saken etter å ha lest det som har blitt skrevet her ihvertfall :rolleyes:

Har forøvrig ingen erfaring med handling av andre raser enn min egen, annet enn fra sidelinjen (og det jeg har lest her), så ta meg med en klype salt :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Jeg forventer jo ikke at folk som ikke har rasen skal forstå hva jeg snakker om - og det er jo mulig dere synes hundene som f.eks. vant på Westminster i år er pene - de er stacka "the american way" - (hvor dobbelthandling er mer no no enn her selv på schæfer) personlig så synes jeg de ser helt tragiske ut - og de ser triste ut med zagga ører og tomme blikk.............

Og siden du nevner standarden......... her er ett utdrag:

Helhetsinntrykk: (siste linjene)

Med sin harmoniske bygning og hodets stolte holdning gir den inntrykk av robust eleganse. Skal bedømmes i naturlig posisjon UTEN kontakt med føreren.

Adferd/temperament: (igjen, de siste linjene)

Dens livlige årvåkne temperament og selvsikre vesen uten angst eller agressivitet skal avspeiles i kroppsholdningen og det stolte oppmerksomme uttrykket. Rolig og uredd skal gjenspeiles ved bedømmelse

Gå så å ta ett blikk på rasebildene fra tidligere nevnte utstilling............

La gå, ett par av de ser kanskje harmonisk bygd ut - men stolt holdning på hodet??? Neppe, hodet holdes oppe av en utstillingsline og der henger det.............

Livlig og årvåkne? Nope - igjen, hodet holdes oppe av en stropp, øra - vel, de passer best på en sovende belger og blikket - vel, de uttrykker vel ikke akkurat at de synes det er stas å henge der. Uttrykk??? Hmm... det er jo ikke noe uttrykk der ........... Og eneste måten å se om de er uredde på er å sjekke hvor halen befinner seg - for de står som statuer uten å lee så mye som ett øyelokk......

Altså - standarden sier at de faktisk skal se ut som om de lever.......

Belgerpia,

Nå er ikke utstillingsreglementet raseavhengig, vet du - det er samme regler for alle...

Jeg vil tro at rasen din har alvorlige problemer, langt utover dobbelhandling, hvis man er nødt til å spesifisere i standarden at de skal se ut som om de lever (det burde man kanskje gjort med nuffer, he, he - de lukter jo død og fordervelse selv når de er nybada...)

- Og når det gjelder beskrivelsen av (de amerikanske?) belgerne i ringen så høres det ut som om rasen har langt større problemer enn handlingen - det er jo nettopp det som er poenget med utstillinger - å vurdere om hundene som vises har de karakteristika som står beskrevet i standarden. Hvis de SKAL se livlige og våkne ut, men ser ut som halvdaue slakt - så har de rett og slett ikke det utseendet standarden ber om...

(Forøvrig vil jo en dyktig handler klare å vise hunden sin til det optimale selv uten hjelp fra ringside... men det krever litt mer arbeid da, selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som vet hva eller ikke skal jeg ikke henge meg opp i, men det er nå en gang sånn at arrangør av en utstilling må søke til raseklubbene for å få lov til å ha dem med på sine utstillinger. Raseklubben kan da avslå eller gi tillatelse til at rasen deltar på denne utstillingen. MEN - en raseklubb MÅ jo ikke søke om å få ha med alle raser - og det er vel her dette med schäfer kommer inn... Ikke alle raseklubber vil ha med schäfer på sine utstillinger NETTOPP pga alt styret rundt ringen. Så her går det vel litt begge veger... noen klubber søker og får avslag, andre klubber vil ikke ha rasen med på sine utstillinger.

... og NKK har ALLTID med schäfer på sine utstillinger. NKK er forpliktet til å ha med alle raser som er godkjent i FCI på sine utstillinger.

Når det er sagt, så synes jeg utstrakt dobbelthandling er en uting som ikke burde få lov til å foregå åpenlyst slik det gjøres rundt schäferringen. Jeg godtet meg storlig i fjor en gang - var vel i BØ tror jeg - da slo rasedommeren temmelig hardt ned på de som drev med dobbelthandling (og alle vi andre som IKKE hadde schäfer syntes dette var helt på sin plass).

Jeg synes forøvrig det her helt i orden med de som står rolig ringside med knitrende poser og altskens dilldall, for da kan selv JEG, som aldri har med meg noen som kan stå utenfor ringen for å tilkalle mine hunders oppmerksomhet, utnytte andres dobbelthandling til min fordel :mellow:. Jeg lar mine hunder stå på andres dobbelthandling - og det funker bra det (selv om min rase her i Norge aldri stilles løs i lina under oppstilling).

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg så innmari mye i diskusjonen her da utstilling er nytt for meg (og blir sannsynligvis ikke særlig gammelt heller :mellow:) men jeg må bare si at det er helt riktig at belgeren skal se ut som den akkurat har sett en katt (eller sau om du vil ) på utstiden av ringen i opp til flere minutter.Mallene i Bø ble jo bedømt i noe som må ha vært et titallsminutter hver stakkar (og fikk svært dårlig betalt). Tilmed min Lokeliten som vanligvis er svært så alert detter litt sammen når han skjønner at her står vi og her skjer det ikke noe(i tillegg blir han litt fraværende og utypisk rolig i en sånn setting som så mange andre av hans type ) De skal ikke være stresset, men de skal være oppmersomme og den oppmerksomheten skal være vendt bort fra handleren. Heldigvis har jeg en hund som er mammadalt :huh:

Scæferringen er enhelt annen opplevelse enn belgerringen synes jeg. Der brøler og løper folk rundt og nåde de som står i veien, slikt har jeg aldri sett rundt belgerringen hvor dobbelthandlingen også skjer åpenlyst men i veldig rolige former.

Om dobbelthandling er fy- fy skal jeg uttale meg så mye om. Det er jo ikke lov og regler er til for å holdes.Men samtidig så blir det litt rart å fyre seg voldsomt opp når "alle" gjør det og dommeren tillater det og oppfordrer til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du snakker om unntakene her... nå har jeg reist land og strand rundt i Norge og stilt schäfer, og ikke en eneste gang har jeg hørt en schäferdommer kommentere eller påpeke dobbelhandling. og jeg har holdt på siden 1992.

På NKK utstilingene blir det mer og mer vanlig at dommer sier fra mot dobbelhandling, og det er vel derfor det er så få schæferhunder som kommer på NKK ustillinger...

Hva som skjer på schæferklubbens utstillinger, tenker jeg på med gru, men der forstyrrer de jo ingen andre...

Har vært på et par valpeshow med schæfer og de lager jo så mye bråk at andre ikke klarer å være inne, ikke hundene, men handlerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ehm, om en hund skal være våken og alert, og det står i rasestandarden at den skal være det, så burde vel hunden være våken og alert 24/7, ikke bare i ringen, og da ikke behøve hjelp utenfra ringen? Eller kan den bare dasse rundt ellers? Skal den bare vise rasetypiske egenskaper i ringen, og ikke ellers? For da forstår jeg at de trenger hjelp fra folk som jager de opp. Hadde de vært rasetypiske (alert og våken,som det så fint sies, om det er det som er så ønskelig) hadde de vel kunne blitt vist av én person?

Mine tanker om saken etter å ha lest det som har blitt skrevet her ihvertfall :rolleyes:

Har forøvrig ingen erfaring med handling av andre raser enn min egen, annet enn fra sidelinjen (og det jeg har lest her), så ta meg med en klype salt :mellow:

Ja, det sier jo litt om hva du har fått med deg............

En belger skal være "på" når det finnes motiv for det - og ett slikt motiv finnes ikke i utstillingshallene - men kanskje man faktisk burde forlange at utstillingsarrangør hadde en innhegning med sauer ved belgerringen - eller ei gås eller en katt i bur............. bare sånn for å imitere hundens naturlige miljø.

For det er vel forskjellen på brukshundrasene og ganske mange andre raser - de er er ikke lage for utstilling, de er laget for å jobbe. Og i jobbsammenheng så er belgeren lett å motivere - enten på fører eller på jobben den skal gjøre - veldig enkel - og da viser den seg akkurat som den skal i standarden - den er våken, allert og klar for action ...............

De aller fleste belgere er langt mer rasetypiske utenfor ringen enn i .......... for en god belger, som en hvilkens om helst god brukshundrase - skrur av når det ikke finnes motiv - da slapper de av - og som den lojale gjeterhund den der så motiveres den mest av sin eier ............ når man så i standarden også kan lese at rasen er svært intelligent - vel, så sier det seg selv at den ikke ser noen grunn til å stå å stirre umotivert ut i det store intet i 3 minutter uten at det skjer en drit når eieren står ved siden av.........

....og igjen, ett pluss for lojalitet og avhengighet - det er heldigvis ikke noen regel som forbyr publikum rundt utstillingsringene - det finnes heldigvis ingen regel for at eier ikke kan se på bedømmelsen, ei heller finnes det regler mot at "publikum" kan gi godbit til en annen hund på utsiden av ringen, eller leke med en ball på utsiden av ringen........... så alt man egentlig trenger å gjøre for å få en belger til å vise seg bra er å sende en annen en eier inn i ringen med hunden og så får eier være publikum - og det er ikke forbudt......... og heldigvis så er det som regel mer enn nok for en belger ........ og at eier er i publikum kan neppe defineres som dobbelthandling og skulle noen gå så langt å påstå det - ja, så får nok NKK lage regler som sier at alle hunder må vises av eier - eller eier har ikke adgang til området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sier jo litt om hva du har fått med deg............

En belger skal være "på" når det finnes motiv for det - og ett slikt motiv finnes ikke i utstillingshallene - men kanskje man faktisk burde forlange at utstillingsarrangør hadde en innhegning med sauer ved belgerringen - eller ei gås eller en katt i bur............. bare sånn for å imitere hundens naturlige miljø.

For det er vel forskjellen på brukshundrasene og ganske mange andre raser - de er er ikke lage for utstilling, de er laget for å jobbe. Og i jobbsammenheng så er belgeren lett å motivere - enten på fører eller på jobben den skal gjøre - veldig enkel - og da viser den seg akkurat som den skal i standarden - den er våken, allert og klar for action ...............

De aller fleste belgere er langt mer rasetypiske utenfor ringen enn i ..........

Belgerpia, da?

Det finnes, heldigvis, ingen raser som er konstruert for å være på utstilling, og har utstillingsringen som eneste mål.

Det som er poenget med alle hundeutstillinger er at dommerne skal vurdere foreldredyras verdi som avlsdyr, ved å evaluere avkommet. Noen raser er gjeterhunder, andre er jakthunder, noen er trekkhunder og atter andre er selskapshunder (og ingen av dem skal ha med seg "jobbobjektet" sitt i utstillingsringen).

Derimot skal dommerne kunne nok om rasen til å kunne bedømme dem "der de er" (altså utenfor sitt normale miljø), blant annet ved å se på om konstruksjonen og bevegelsene deres er forenelige med den jobben de skal gjøre (ikke lett å få en saluki til å jage i rett tempo i ringen heller, faktisk - men dommerne skal vite nok om dem til å se om kunstruksjonen er forenelig med nettopp hetsjakt i sanddynene... ikke sant?)

Er det ikke like greit å innrømme at showaspektet - det fancy og festlige - er blitt så viktig at det overskygger alt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sier jo litt om hva du har fått med deg............

En belger skal være "på" når det finnes motiv for det - og ett slikt motiv finnes ikke i utstillingshallene - men kanskje man faktisk burde forlange at utstillingsarrangør hadde en innhegning med sauer ved belgerringen - eller ei gås eller en katt i bur............. bare sånn for å imitere hundens naturlige miljø.

For det er vel forskjellen på brukshundrasene og ganske mange andre raser - de er er ikke lage for utstilling, de er laget for å jobbe. Og i jobbsammenheng så er belgeren lett å motivere - enten på fører eller på jobben den skal gjøre - veldig enkel - og da viser den seg akkurat som den skal i standarden - den er våken, allert og klar for action ...............

De aller fleste belgere er langt mer rasetypiske utenfor ringen enn i .......... for en god belger, som en hvilkens om helst god brukshundrase - skrur av når det ikke finnes motiv - da slapper de av - og som den lojale gjeterhund den der så motiveres den mest av sin eier ............ når man så i standarden også kan lese at rasen er svært intelligent - vel, så sier det seg selv at den ikke ser noen grunn til å stå å stirre umotivert ut i det store intet i 3 minutter uten at det skjer en drit når eieren står ved siden av.........

....og igjen, ett pluss for lojalitet og avhengighet - det er heldigvis ikke noen regel som forbyr publikum rundt utstillingsringene - det finnes heldigvis ingen regel for at eier ikke kan se på bedømmelsen, ei heller finnes det regler mot at "publikum" kan gi godbit til en annen hund på utsiden av ringen, eller leke med en ball på utsiden av ringen........... så alt man egentlig trenger å gjøre for å få en belger til å vise seg bra er å sende en annen en eier inn i ringen med hunden og så får eier være publikum - og det er ikke forbudt......... og heldigvis så er det som regel mer enn nok for en belger ........ og at eier er i publikum kan neppe defineres som dobbelthandling og skulle noen gå så langt å påstå det - ja, så får nok NKK lage regler som sier at alle hunder må vises av eier - eller eier har ikke adgang til området.

Nevnte jeg belger i innlegget mitt? Snakk om å være hårsår da gitt...

Såvidt jeg vet snakket jeg om hunder og dobbelthandling generelt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

På NKK utstilingene blir det mer og mer vanlig at dommer sier fra mot dobbelhandling, og det er vel derfor det er så få schæferhunder som kommer på NKK ustillinger...

Ehh.... hvilke NKK utstillinger har du vært på da?

Mitt inntrykk er stikk motsatt - og fortsatt så legges schæferringen slik at det er rom rundt sånn at folk kan løpe - altså, det legges til rette for dobbelthandling..............

Men du har rett i en ting - grunnen til at det er så få schæfere på NKK utstillinger er ofte dommere, men ikke av den grunn du tror - det handler mer om kvaliteten på dommerne - men også det faktum at schæferen må være bruksmeritert for å oppnå utstillingschampionat - dvs. det er ikke så mange som gidder å stille på NKK utstilling før de er på jakt etter stor-certet.

Man ser jo forøvrig den trenden på alle raser som ikke er laget primært for utstilling - hverken NKK eller andre arrangører trekker særlig mange av disse - men gå på en spesialutstilling og antallet mangedobles.

Dette gjelder jo i både Norge og Sverige - i alle fall for egen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Belgerpia, da?

Det finnes, heldigvis, ingen raser som er konstruert for å være på utstilling, og har utstillingsringen som eneste mål.

Det som er poenget med alle hundeutstillinger er at dommerne skal vurdere foreldredyras verdi som avlsdyr, ved å evaluere avkommet. Noen raser er gjeterhunder, andre er jakthunder, noen er trekkhunder og atter andre er selskapshunder (og ingen av dem skal ha med seg "jobbobjektet" sitt i utstillingsringen).

Derimot skal dommerne kunne nok om rasen til å kunne bedømme dem "der de er" (altså utenfor sitt normale miljø), blant annet ved å se på om konstruksjonen og bevegelsene deres er forenelige med den jobben de skal gjøre (ikke lett å få en saluki til å jage i rett tempo i ringen heller, faktisk - men dommerne skal vite nok om dem til å se om kunstruksjonen er forenelig med nettopp hetsjakt i sanddynene... ikke sant?)

Er det ikke like greit å innrømme at showaspektet - det fancy og festlige - er blitt så viktig at det overskygger alt annet?

Ehh........ nei, det er mulig at alle raser en eller annen gang har hatt en funksjon....................

Og du.... hehe ..... både harelabb, en rådyrfot eller tørka rypevinge fungerer godt som motivasjon på jakthunder i utstillingsringen skal jeg si deg - og det brukes - men det er da raser som kan vises i kontakt med handler liksom....... og allikevel får de rett konstruksjon......

Igjen, jeg stiller jo mine på godbit jeg - for det meste, det er bare unntaksvis at de finner noe å se på utenfor ringen ............ og vi vinner også, så joda - dommerne klarer nok å se konstruksjonen - men det er nå ett eller annet med helheten som blir feil - de skal ikke stå sånn liksom.......... nakken blir for bratt og de ser ut som om de har brystkassa langt foran kroppen (svanehals i hvilestilling blir feil)

Showaspektet? - ...... må le litt ....... har du stått ved belgerringen å sett bedømmelsen noen gang? Lagt merke til handlerne? *fnis* - fri og bevare meg liksom - der er det ikke mange som er veldig opptatt av showaspekt liksom......... hullete joggebusker, kamobukser, lafsete gensere og sko med såler som gaper......... hvor lite jålete går det an å bli............... hehe ...........

Det er jo primært ingen showrase, som mange andre raser faktisk er tross opprinnelsen.

Men jovisst - showaspekt i den forstand at delen med avlsarbeid og utstilling er far out - dvs. det er ingen som stiller i dag for å få vite hvordan man ligger an i avlsarbeidet - de som stiller stiller for å vinne og i så måte er det viktig å ha en showig hund. Mange av disse individene som vinner på utstilling går jo ikke engang i avl - eierne avler på andre individer og fortsetter å stille stjernen liksom..........

Jeg innrømmer det villig vekk jeg at jeg går på utstilling for å vinne ........ og ja, for meg så betyr det mye at han shower - men han stilles som sagt i 99% av tilfellene på godbit og meg så i forhold til han og alle hans vinster så har ikke dobbelthandling hatt noe betydning ..... MEN som sagt, jeg skjønner ikke problemet sålenge det er diskret og ikke til sjenanse for hverken andre utstillere i ringen eller publikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... hvilke NKK utstillinger har du vært på da?

Mitt inntrykk er stikk motsatt - og fortsatt så legges schæferringen slik at det er rom rundt sånn at folk kan løpe - altså, det legges til rette for dobbelthandling..............

Men du har rett i en ting - grunnen til at det er så få schæfere på NKK utstillinger er ofte dommere, men ikke av den grunn du tror - det handler mer om kvaliteten på dommerne - men også det faktum at schæferen må være bruksmeritert for å oppnå utstillingschampionat - dvs. det er ikke så mange som gidder å stille på NKK utstilling før de er på jakt etter stor-certet.

Man ser jo forøvrig den trenden på alle raser som ikke er laget primært for utstilling - hverken NKK eller andre arrangører trekker særlig mange av disse - men gå på en spesialutstilling og antallet mangedobles.

Dette gjelder jo i både Norge og Sverige - i alle fall for egen rase.

Det stemmer det du skriver ang. dommere. Men dette er ikke bare blandt sch. :mellow: Det ser jeg bare på de tilbakemeldingene vi i klubben får med ønsker om dommere til de forskjellige rasene. (og de listene kan inneholde mye rart!)

For ikke å snakke om alle de sure kommentarene som kan komme ved dommerendring på div. raser. og ja, sch. blir for det meste stilt på NKK utst. for å jakte på storcertet. (så sant det ikke er valpesshow for å få erfaringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... hvilke NKK utstillinger har du vært på da?

Mitt inntrykk er stikk motsatt - og fortsatt så legges schæferringen slik at det er rom rundt sånn at folk kan løpe - altså, det legges til rette for dobbelthandling..............

Men du har rett i en ting - grunnen til at det er så få schæfere på NKK utstillinger er ofte dommere, men ikke av den grunn du tror - det handler mer om kvaliteten på dommerne - men også det faktum at schæferen må være bruksmeritert for å oppnå utstillingschampionat - dvs. det er ikke så mange som gidder å stille på NKK utstilling før de er på jakt etter stor-certet.

Man ser jo forøvrig den trenden på alle raser som ikke er laget primært for utstilling - hverken NKK eller andre arrangører trekker særlig mange av disse - men gå på en spesialutstilling og antallet mangedobles.

Dette gjelder jo i både Norge og Sverige - i alle fall for egen rase.

Sist jeg hadde schæfer i ringen på en NKK utstiling var på NKK Trondheim i fjor. Og ringen der var IKKE laget for at det kunne løpes rundt, og dommeren godtok IKKE dobbelhandling.

Var også på NKK Harstad i fjor, og heller ikke der var det spesialring for schæfer... Har heller ikke sett at schæfer har hatt spesialringer på andre innendørs NKK utstillinger de siste årene...

Forøvrig mener jeg at det burde gå an å lære schæferen å gå foran føreren på utstilling. Har jo sett et par belgere som vises foran fører og det ser jo lekkert ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hadde schæfer i ringen på en NKK utstiling var på NKK Trondheim i fjor. Og ringen der var IKKE laget for at det kunne løpes rundt, og dommeren godtok IKKE dobbelhandling.

Var også på NKK Harstad i fjor, og heller ikke der var det spesialring for schæfer... Har heller ikke sett at schæfer har hatt spesialringer på andre innendørs NKK utstillinger de siste årene...

Forøvrig mener jeg at det burde gå an å lære schæferen å gå foran føreren på utstilling. Har jo sett et par belgere som vises foran fører og det ser jo lekkert ut!

Et av mine morsomste utstillingsminner er gammelt - fra NKK Sjølyst faktisk, hvor schæferringen var plassert i et hjørne i annen etasje, og de "stakkars" "ringsidehandlerne" sprang fram og tilbake på den ene siden av ringen hvor det var mulig (hull i gulvet ned til 1. etasje på en side også, gett!), crashet med hverandre, banna og svor - og innimellom dundra inn i betongbjelkene så det sang...

Riktig fornøyelig, humre, humre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Forøvrig mener jeg at det burde gå an å lære schæferen å gå foran føreren på utstilling. Har jo sett et par belgere som vises foran fører og det ser jo lekkert ut!

Vel, når en belger går/løper så skal den ikke taue avgårde foran fører - men den skal stå foran fører - og har du sett belger som har stått i givakt foran fører i fri line - ja, så kan jeg garantere deg med 110% sikkerhet at den er dobbelthandlet *flir* - og da mener jeg garantert.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når en belger går/løper så skal den ikke taue avgårde foran fører - men den skal stå foran fører - og har du sett belger som har stått i givakt foran fører i fri line - ja, så kan jeg garantere deg med 110% sikkerhet at den er dobbelthandlet *flir* - og da mener jeg garantert.......

For det kan vel ikke ha seg slik at noen har trent belgeren sin annerledes enn du gjør det og fått den til å stå slik som du beskriver...........uten dobbelthandling? Det meste lar seg trene inn, vet du, enkelte ting tar bare litt lenger tid.

Hvor står det forresten at belgeren skal stå foran føreren i giv akt stilling i fri line, slik du mener den gjør ved dobbelthandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når en belger går/løper så skal den ikke taue avgårde foran fører - men den skal stå foran fører - og har du sett belger som har stått i givakt foran fører i fri line - ja, så kan jeg garantere deg med 110% sikkerhet at den er dobbelthandlet *flir* - og da mener jeg garantert.......

Men da er det diskret dobbelhandling :-) Og om den ser på mor eller far som utenfor ringen, så synes jeg ikke det er dobbelhandling.

Har selv hunder som jeg kan stille opp på folk eller andre hunder utenfor ringen. Synes grensen går når det står en haug med folk og roper, eller kaster lekedyr overalt, noe som virker forstyrrende for andre hunder. Eller som du sier, på gamle NKK utstillinger der det var en ekstra løpering for tullingene utenfor ringen...

Husker første gang vi stilte på Hamar i -98. Da var akitaringen like ved schæferringen, og da drev de aktivt med dobbelhandling. Og tydeligvis het den ene schæferen Akita... Etter å ha hørt Akita, akita, akita, akita i øret en ganske lang stund, holdt jeg på å gi personen båndet til min hund og si; "Værsegod, her har du en akita..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første gang vi stilte på Hamar i -98. Da var akitaringen like ved schæferringen, og da drev de aktivt med dobbelhandling. Og tydeligvis het den ene schæferen Akita... Etter å ha hørt Akita, akita, akita, akita i øret en ganske lang stund, holdt jeg på å gi personen båndet til min hund og si; "Værsegod, her har du en akita..."

Hehe, det skulle du jammen gjort :) Ser det for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første gang vi stilte på Hamar i -98. Da var akitaringen like ved schæferringen, og da drev de aktivt med dobbelhandling. Og tydeligvis het den ene schæferen Akita... Etter å ha hørt Akita, akita, akita, akita i øret en ganske lang stund, holdt jeg på å gi personen båndet til min hund og si; "Værsegod, her har du en akita..."

:D;) tenk så morsomt om du hadde gjort det...*flir* ;)

*ser det for meg* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kan dobbelhandle Tinka uten at noe som helst merker det.

jeg kan få Jostein til å stå et visst sted sånn at hun ser han og samtidig stiller seg opp, og da står hun som et skudd så lenge Jostein holder kjeft, lokker han på henne så begynner hun å trekke og hoppe og prøver å komme seg bort til han, så skal hun dobbelhandles så må nokk jeg i ringen og gubben på utsiden må klappe godt igjen.

skal jeg stille henne som jeg gjør med de andre så går det også like greit men da må han enten gå vekk fra ringen eller være helt rolig så hun ikke merker at han er i beveglese for da skal hun være med han(problemer er vell at hun er akkurat omvendt hvis han går i ringen da ser hun etter meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har hunder jeg slipper å dobbelhandle gitt.. Må være slitsomt. Har sjelden med meg noen på utstilling uansett, så det ville blitt vanskelig. Om jeg ikke vil at hunden skal fokusere på meg eller godbit, roper jeg bare på pus :) (psspsspss ) Da blir de så oppmerksomme så, og kikker spent etter en ikke-eksisterende pus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...