Gå til innhold
Hundesonen.no

Syk hundeavl


Inustaff

Recommended Posts

Nå er jeg så oppgitt over menneskeheten og de der helsikkes idiotene

som fremlegger og fastsetter rasestandarder på hunder at jeg vil bare kaste opp å spytte på dem.

Jeg har for tiden vært mer opptatt av Schæfere enn hva jeg har husket å være på noen år.

Tidligere var jeg passepike for et monster av en hund på 2 år,som het Scott.

Fin hund,snill hund,dog altfor stor for rasen.

Jeg passet denne hunden fra jeg var 9 år(!!)til jeg var over 12 og hadde fått Akita.

Akita skulle jeg ha,for Schæfere så så merkelige ut i bakparten syntes jeg,uten å ha spesielt greie på det.

DAGENS SCHÆFERE

Oppdrettere av disse hundene burdte skamme seg..

Jeg ser så utrolig mye av denne rasen daglig..

Og vett du hva??

De er formet som bananer..

Ryggen er så bøyd og ****** at de klarer ikke å holde hodet oppe mens de går...

En regnbue/bananformet hund som har hodet på samme nivå som halen kan da umulig være pen?

Jeg vurderte Schæfer nylig sammen med andre alternativer,

dette for å være nytenkende og faktisk eie en hunderase jeg alltid har kjent godt til,som jeg tenkte ville oppfylle egenskapene jeg trenger i en hund.

Men etter å ha sett på bilder å hunder live daglig..tenkte jeg at rasen er bare blitt verre.

Det er vel umulig og finne normale hunder??

Bananformhunder er ikke fine.De ser stakkarslige ut der de går å trør med hodet ned mot bakken.

Jeg har sett KUN 1 pen/sunn Schæfer i hele mitt liv...

Jeg ble positivt overrasket.

Den er 3 år gammel,heter Tekla og kommer fra noen som avler hunder til forsvaret.

En venninne av meg fikk kjøpt denne hunden pga skuddreddhet.

Kroppsformen og fargene er helt nydelige,og denne hunden er det eneste nydelige eksemplaret jeg har sett av en slik hund noengang.

Jeg avskyr den der avlen de driver med idag...Hva feiler det folk??

Jeg vil ha en Schæfer (en dag)som er normal i kroppen og har bruksegenskapene en Schæfer skal ha.

Men til og med bruksshcæferne ser forferdelige ut etterhvert..fordi alt i alt er rasen ødelagt.

Fysj..så kjipt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh.... ser du så mange schäfere da? Eller kan det være at du bor et sted der en enkelt oppdretter har levert litt ymse rundt om? Synes jeg ser både helt greie schäfere såvel som de mer overdrevne, det er både og. Bruksschäfere ser man ofte ikke så mye om man ikke er ute på skauen på trening med dem...

Og så gammel er du vel neppe :-) at du husker tilbake til 1910-20-30-tallet, da noen schäfere kanskje lignet mer enn en smule på maller.

Sjekk denne linken, så ser du nok av pene og dugelige hunder, som dessuten - fordi de er i aktiv bruk eller tjeneste - nok har kropp som holder.

www.svenskbruksschafer.com/

Hehe - borzoier og whippeter har da minst like mye bananform forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo faktisk ;)

Jeg ser omlag 10 Schæfere hver dag rundt på tur/fra bilen..

Og er vokst opp i et nabolag med masse hunder.Omlag 6 av 10 hadde hunder.Kanskje 4 av 10 hadde Schæfer,og ofte mer enn 2 stk.

Alle hadde Schæfer da jeg var liten ser du..selv om jeg er ung,så har jeg holdt på med/passet hund fra jeg var om lag 6 år ...og derfor sett en del av dem..Schæfer og Akita var jo favorittene:)

Men de er blitt verre..og det forundrer meg at det er mulig??

Det skuffer...

Og bare i området der var det 6 oppdrettere som ikke lenger har det idag da..heldigvis)

Jeg synes det er trist..jaja..mulig myndene og har det,jeg har aldri studert dem.Det er like feil det.

Ja jeg håpte at noen kunne finne linker til meg med gode hunder..ikke at jeg skal ha det nå..det kan bli 10 år til..om ikke rasen er enda mer bæsj til da...

Men de ligner på bananer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner sikkert ikke igjen de som IKKE har buet rygg...

Treffer en flott ung tispe fra en brukskennel som også har litt utstillingsblod på sine - den er velskapt og ser ut som en hund, og som en "normal" schäfer.

Men igjen... noen kenneler produserer MYE hunder, og spyr dem ut i stor takt, så det er klart at noen vil dominere. Men hvis det var SÅ ille, så er det da rart at politiet fremdeles bruker mye schäfer og at de holder mål i det som er en HARD fysisk tjeneste? Så det er nok tilstrekkelig med dugelige hunder der ute.

Men pussig denne hetsingen mot utstillingsvrien på schäfer, når jeg stadig ser nervøse pelsvrak av noen collier, superoverdrevne mastiffer og dogger som allerede som valper er tunge og ekstremt underlige i bakbeina etc. ALL overdreven avl er gal, og eksemplene er dessverre mange nok - på mange flere raser enn schäfer, der de iallfall må bevege seg rundt i utstillingsringen mer enn de fleste. Det er flere raser som er nokså overvinklet i bakbeina, og der alt går mot en ting: Et fancy utstillingstrav.

Pekingeserringen er den pussigste jeg vet om. Den ene gangen jeg så på, gikk damene som stilte dem i en bitteliten sirkel rundt dommeren - og jeg tror hundene ble båret mer på armen enn de var nedpå gulvet. Men stakkars, ingen regner vel med dem lenger.

Men UANSETT - sjekk den svenske linken, der det er minst et norsk medlem, og se på de hundene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fine linker,men det er tydelig at bananhundene dominerer ja..for det er de som kommer gående i gatene og skogen..og det er de som man finner når man ser på nettsider...

Jeg ble glad nå av å se FINE hunder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var hos dyrlegen en dag(elevenes valg) så kom det inn den flotte Schäfer hannen. Han hadde ikke banan rygg og var kjempeflott! Han hadde lenge vært den beste Schäferen i Norge(utstilling), men måtte gi seg for noen år siden da han fikk problemer med det ene benet(knakk det).

Hadde det bare finnes flere eksepmlarer som han, for han må være den perfekte Schäfer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananrygg schæfere er det altfor mange av og eg kan ikke skjønne og begripe på korfor oppdrettere forsatt avler på "banan" hunder. Sett noen eksemplarer av schæfere som eg syns har vært utrolig flotte og med fin rygg/knær men det er ikke mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med deg, liker ikke bananhund schafere. De fineste schaferene er bruksschaferene, men det fins mange av dem også, men det er utstilingsschaferene som dominerer desverre :( Håper oppdretterne tar tilvette før de blir enda verre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikke det kommer med det første... oppdretteren til toya, og den kennelen han samarbeider med, uttalte at toya hadde alt for høyt kryss... *blei oppgitt jeg*

så det her trur jeg handler om hva oppdrettere syntes er fint, og hva standaren ellers i europa er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at du tar alle over den samme kammen nå, og det blir nok feil...

Legger inn et bilde av min yngste, hun er 6 mnd og blir brukt/er solgt for utstilling.

Kan ikke påstå at hun har "bananrygg".

utstilling-i-olen-042.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også mange schäfere rundt omkring, men det er ikke så mange jeg ser som har banarygg faktisk... Når man kikker på oppstilte schäfere for utstilling derimot, er det mange som får et litt merkelig preg, men det er fordi de stilles opp så ekstremt at de ikke ville nådd ned til bakken om de ikke krummet ryggen. Ser man dem derimot i trav, så har mange gode, rette, fine rygger. Selvsagt finner man også de med dårlig overlinje også dessverre, men jeg tror ikke det er så ille som mange vil ha det til. Forøvrig husker jeg jo min bedlington - han hadde også rund rygg, men jeg kan ikke huske at han hadde noe som helst problemer av den grunn...

Som Akela har jeg også lagt merke til mange andre raser som har en usunn bygning som jeg vil påstå er like ille som bananryggschäfere... digre, tunge mastiffer som er så overbygd at ryggen er som en hengekøye i ikke utstrukken tilstand f eks - er ikke mye sunnere det heller vil jeg si...

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ser også mange schäfere rundt omkring, men det er ikke så mange jeg ser som har banarygg faktisk... Når man kikker på oppstilte schäfere for utstilling derimot, er det mange som får et litt merkelig preg, men det er fordi de stilles opp så ekstremt at de ikke ville nådd ned til bakken om de ikke krummet ryggen. Ser man dem derimot i trav, så har mange gode, rette, fine rygger. Selvsagt finner man også de med dårlig overlinje også dessverre, men jeg tror ikke det er så ille som mange vil ha det til. Forøvrig husker jeg jo min bedlington - han hadde også rund rygg, men jeg kan ikke huske at han hadde noe som helst problemer av den grunn...

Som Akela har jeg også lagt merke til mange andre raser som har en usunn bygning som jeg vil påstå er like ille som bananryggschäfere... digre, tunge mastiffer som er så overbygd at ryggen er som en hengekøye i ikke utstrukken tilstand f eks - er ikke mye sunnere det heller vil jeg si...

Siri

Hmmm.... satt ikke vi ringside når schæferen ble dømt på Bø?

Kan ikke erindre at jeg husker noen bananschæfere fra den utstillingen..... Tispa som ble BIR er faktisk innkjøpt til bruk i IPO/Bruks og om jeg ikke tar helt feil så er hun også ****** bra............ ikke mye bananer der i gården...

Utover det så bor jeg midt i schæferoppdretterland - og det er mange mil mellom hver bananschæfer jeg ser .........

Kjære Inustaff - mulig du ikke synes det er pent at en hund går med hodet lavt - men det er faktisk helt naturlig for en gjeterhund.......... både med og uten bananform...... Border Collie - slipp de løs og de beveger seg med hodet på linje med eller under skulderhøyde - slipper jeg mine belgere løs - ja, så får også de den posituren (og mindre banan en belger går det vel knapt an å bli) - aussier - hodet er på linje med eller under skulderhøyde, kelpie det samme............

Det har ikke noe med ryggen å gjøre liksom - det er en naturlig måte for en gjeterhund å holde hodet på når de ikke står i ro og er allerte .............

........og det er forøvrig ikke ryggen til schæferen som er det store problemet (når du først er inne på syk avl) - det er den ekstreme vinklingen i bakparten som faktisk gjør at schæferen blir hemmet når den må bevege seg i terrenget - men det er faktisk på vei tilbake liksom......

Men altså - det er NORMALT for en gjeterhund å holde hodet på linje med eller under skulderhøyde.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff, kan du være snill å beskrive en schæfer med bananrygg. For nå ser jeg for meg en schæfer med borzoi rygg. Det er ikke et vakkert syn ned.

Tenker du på at krysset er sterkt avfallende? Er det det du mener med bananrygg?

Og når du ser på mange av de schæferene som er bruksavlet, så må du huske at de er stort sett stilt opp. Ser du de "normalt" vil du se at de er kvadratiske og sunne i kroppsfasong.

Har selv schæfer, ja han er avfallende i krysset, men ellers rettbeint og med halen festet noe høyere enn analåpning :icon_redface:

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

Jeg tar ikke Alle under en kam,men sier at det skuffer meg at jeg ikke ser normale Schæfere lenger.Kun 1..

Godt å bli henvist til et par sider med fine hunder,jeg har nemlig søkt på nettet med et så enkelt søkeord som SCHÆFER.

Og hundene jeg fikk opp var ikke pene.Det ser ut som om eieren må stå bak dem og holde hodet oppe,for om båndet slakkes detter hodet ner i en bue sammen med rygg og hale.Synes dette ser rart ut.

RICCO:Hunden din ser veldig bra ut den..så jeg vil ikke ha noe av at folk tror jeg disser Schæfere.

Jeg disser avlen..jeg er utrolig glad i Schæfere,og min neste hund(en gang)blir Schæfer,da min beste venn Scott var det...

Jeg vet at Bordere går å flakker med blikket helt mongo konsenrert om jobben sid,men de ser ikke ut som Schæfere for det.

Noen naboer hadde 3 stk,og når de dro i båndet og gikk foran eier(noe eier sa en Schæfer skulle gjøre)så hadde de rak hals,men når du stoppet sank hodet automatisk ned pga vinkling og ryggform eller hva det er som er galt med dem.

Jeg vet ikke hva feilen er da jeg ikke er lege eller anatomi ekspert eller noe sånt,men ser ut som om ryggen har krummet seg kraftig og bakbena heilt skeive.Ser nesten for lange ut.

Noen Schæfere er fine,men hvorfor blir det ikke avlsforbud på de stygge og bananformede?

En hund kan helt sikkert fungere med ale mulige slags kroppsformer,men det kan da umulig være meningen at det skal være ekstremt.

Jeg kan forstå at folk ser seg blind på dette,men jeg så en gang på Canis en hel rekke med Schæferbilder,med årstall.

Disse bildene viste tydelig dårlig utvikling i rasen,og jeg ble sjokket da jeg så det.Dette fordi jeg selv hadde sett meg blind på rasen sånn som jeg har sett den.

Man ser ikke hvor feil det er før man ser gradvis forandring over flere år.

Skulle ønske jeg fant denne linken.Om noen vet hva jeg mener takker jeg.Selv stikker jeg til Canis,hehe,KUN for å stjele denne linken,

FIKK SJOKK da jeg så den.

Jeg blir sint av sånt.

Fine hunder skal tas vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med engasjement, Inustaff, men også ok med LITT kunnskap, for eksempel om anatomi. Trenger du mer kunnskap, så les Belgerpias meget gode innlegg - så lærer du mer :-)

Skal du gå til åtak på en rase du ikke har særlig kunnskap om, så lønner det seg å lese LITTEGRANN - og ikke bare rase avgårde. Som sagt, fint med engasjement - men helt ærlig: Du liker ikke din såkalte "bananrygg" fordi den er stygg?

Eh... nå er det visst ikke bare JEG som ikke ser alle dine bananrygger. Ja, at noen har overvinklede bakbein, det er også så. Men poenget blir effekten dette har for HELSEN. Ikke for "skjønnheten"....

Hunder av utstillingstype tar seg utmerket frem i terrenget - de aller fleste jeg har trent med. Derimot skorter det mer på mentaliteten utover vanlig hobbybruk - altså at de er BRUKSdugelige, derfor har du fått brukstypen. De er nå ikke SÅ utrolig forskjellige fra en gjennomsnittsschäfer (altså ikke den overdrevne, som også er feil i forhold til utstilling - ref. Belgerpias utsagn) - utseendemessig. Ja, mer avfallende kryss og mer vinklede bakbein på utstillingshunder flest, men det er faktisk ikke det vanskeligste å ordne opp med.

Det er det INNI hodet som skiller mest. Og du skriver lite om mentalitet? Og har INGEN referanser når det gjelder helse? Det er ikke "bananrygg eller ikke" som gjør at for eksempel HD-statistikk på brukskenneler generelt er endel bedre enn på utstillingskenneler; det er hva oppdretterne prioriterer av avlsmateriell som gjør utslaget. Hvordan de ser ut, så lenge de er friske, har spilt liten rolle...

Det er ulikt syn særlig på mentalitet og hva man vil med rasen i så henseende som vel - forenklet - kan sies å ha gjort at bruks og utstilling skilte vei, IKKE noen uenighet i selve utseendet (altså utover det at utseende ikke bør være fremste avlskriterie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jo faktisk :D

Jeg ser omlag 10 Schæfere hver dag rundt på tur/fra bilen..

Og er vokst opp i et nabolag med masse hunder.Omlag 6 av 10 hadde hunder.Kanskje 4 av 10 hadde Schæfer,og ofte mer enn 2 stk.

Alle hadde Schæfer da jeg var liten ser du..selv om jeg er ung,så har jeg holdt på med/passet hund fra jeg var om lag 6 år ...og derfor sett en del av dem..Schæfer og Akita var jo favorittene:)

Men de er blitt verre..og det forundrer meg at det er mulig??

Det skuffer...

Og bare i området der var det 6 oppdrettere som ikke lenger har det idag da..heldigvis)

Jeg synes det er trist..jaja..mulig myndene og har det,jeg har aldri studert dem.Det er like feil det.

Ja jeg håpte at noen kunne finne linker til meg med gode hunder..ikke at jeg skal ha det nå..det kan bli 10 år til..om ikke rasen er enda mer bæsj til da...

Men de ligner på bananer...

Veeeel. 10 stk Schæferhunder i Stavangerområdet er ikke mye i det hele tatt. Bare her på Hana (Sandnes) hvor jeg bor er det hele 5 stykker ;) og vet du hva, ikke en av dem har bananform. De går med hodet hevet og staselig på siden av sin eier langs veiene her. Treffer noen av dem i skogen ovenfor meg også, da springer de løse.

Kan være enige i at de er mer vinklet og "senket" enn tidligere, bananform vil jeg ikke si at mesteparten av dem har. Jeg har selv hatt Schæfer og den var heller ikke bananformet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan det er der du bor inustaff, men jeg har til dags dato kun sett flotte schäfere - uten bananrygg. Har sett endel på bilder som ikke så bra ut, men i levende live har jeg kun sett flotte og stolte eksemplarer av rasen - og jeg har sett mange av dem. (Nå snakker jeg ikke om 10 i nabolaget, men 100-vis)

mvh

HeliX

Edit: og det har vært både utstillings- og brukshunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...