Gå til innhold
Hundesonen.no

Normalt å reagere så kraftig på steriliserte tisper?


Petra

Recommended Posts

Tispa mi ble kastrert pga svak livmorbetennelse for 2-3 år siden. Før inngrepet hadde hun utflod i uker og måneder før og etter løpetiden, og hanhundene reagerte veldig sterkt på henne i de periodene hun hadde utflod. Så ble hun kastrert, og kom seg veldig fint etter operasjonen. Men i tida etter har spesielt den ene hanhunden vår bare blitt mer og mer interessert i henne. Han skal stadig vekk bort og snuse på henne og prøver å ri hver gang han tror hun ikke legger merke til dette. Selvsagt får han ikke lov å holde på sånn, hverken av henne eller av oss, men det er ikke så lett å få ham til å slutte. Vi må passe på ham hele tida, og det er selvsagt slitsomt både for oss og hundene. Hadde dette bare vart i en tre uker eller så på den tiden hun ellers skulle hatt løpetid kunne vi ha holdt dem adskilt, men det er nesten like ille hele året, virker det som. Den andre hannen prøver også å ri på henne i blant, men langt fra så ofte som den andre. Jeg tror kanskje det kan være mer stressrelatert enn seksuelt fra hans side.

Er det normalt at en tispe som er kastrert for flere år siden produserer så mye "godlukt" i så lange perioder av gangen? Kan det tyde på en hormonubalanse eller noe sånt?

Eller er det hanhunden som er en smule "overkåt" (og uoppdragen)? Vi forsøkte kjemisk kastrering på ham uten at det hjalp noe som helst.

Vi bor i et område med mange tisper, slik at det stadig vekk er minst en løpetispe i nærheten. Kan det være at hannen(e) lar seg hisse opp av dette, og lar det gå ut over vår tispe siden det tross alt bare er henne de har tilgang på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres snodig ut, fordi jeg har hatt et par tisper som er blitt kastrert etter livmorbetennelse, og aldri merket noen effekt i forhold til andre hunder i deres egen adferd eller andre hunders (hannhunders) adferd i forhold til dem.

Kan det være at tispen endret adferd, eller "forble barnslig" etter inngrepet - du skriver ikke hvor gammel hun var? Slik at hannhunden din ikke gidder å høre på henne når hun sier fra, og at han - som du er inne på - blir giret av andre nabotisper?

Hormonelle ettervirkninger vet ikke jeg noe om, vet ikke hva veterinær sier, har du sjekket? Noen tisper lukter jo i utgangspunktet "godt" hele året, men siden det er forskjellig mellom de to hannhundene dine... så kan vel ting tyde på at han ene er i mest gira laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen hannhunder som reagerer slik du sier på kastrerte hannhunder, og det ser/hørers like rart ut om ikke rarere enn å reagere på sterilisert tispe.

Har selv kastrert hannhund og han blir skikkelig plaget av noen hannhunder mens andre hannhunder ikke bryr seg om han. Her er det ikke snakk om andre hannhunder som viser dominans over min, men de er rett og slett ute etter å parre seg, hele utstyret henger ute og eieren får ikke kontakt i det hele tatt med den ellers lydige hunden. Eierne av slike hannhunder sier også at de aldri har opplevd hunden sin sånn før, unntatt med løpetisper.

Eieren tar hunden utav syne, men med en gang den er løs igjen kommer den susende etter oss.

Jeg ble så og si beskyldt for å ha sprayet tispelukt på min hund av en hannhundeier ;)

I min situasjon virker det som om det er unge hannhunder og/eller hannhunder med høy sexdrift som oppfører seg slik.

Kan ikke være noe morsomt å ha det slik hjemme, jeg kan i hvertfall etter litt stress komme meg bort fra disse hannhundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe av det samme..har en pubertal liten Romeo her nå som elsker alt som finnes av hunnkjønn for tiden..Men den han er mest opptatt av er ei sterilisert huskytispe og det til tross for at han samtidig går tur med to andre usteriliserte tisper..Hun lukter visst helt himmelsk og han blir helt idiot når hun er i nærheten, ganske lik reaksjon som når andre mer normale hanner møter løpetisper.Helt underlig oppførsel, men vi har kommet frem til at han kanskje er så uerfaren at han ikke helt skjønner hvorfor hun lukter anderledes.Mulig han forveksler det med at hun er klar? Tisper rett før/etter løpetid er han nemlig ikke opptatt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

Jeg synes det er ganske så snodig selv også. Tispa var rundt fire år da hun ble kastrert, og er åtte nå. Hun var altså godt voksen da inngrepet skjedde. Hun er vanligvis litt i overkant flink til å sette fremmede hunder på plass hvis de gjør noe hun ikke liker, men hannene våre får gjøre nesten hva de vil uten at hun reagerer. Det er som regel vi som griper inn hvis guttene går for langt. Jeg er usikker på om hun ikke helt tør/vil si fra, eller om hun egentlig ikke bryr seg så mye.

Hun har ellers ikke endret seg noe etter operasjonen, humør og pels og alt er som før. Så jeg tror ikke hun har en hormonubalanse som følge av den. Men hun har jo virket som en magnet på hannene hele livet, så kanskje hun bare er sånn. Men jeg skal ta det opp med veterinær neste gang jeg er der.

Den nevnte hannhunden er enda eldre enn tispa. Til tross for alderen kan han kan nok være litt i overkant hormonbombe, så kanskje det er en kombinasjon av flere ting her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...