Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt trening!


Heidi

Recommended Posts

Guest Vicky

nei mente det ikke sånn. Man får gjøre det man syns er best selv. Var på et kurs for noen uker hvor de brukte det som eksempel på idioti.... Bare falt litt komisk for meg nå... Beklager sa det kanskje litt lumpent, mente ikke noe vondt. Flott at treningen fungerer bra for deg! Møtes sikkert i ringen senere. Lykke til!!

klem fra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Jeg bruker ikke denne metoden selv,

men syntes det bare var feil å kritisere andres metoder så lenge de funker.. :D

Ikke noe annet.

Jeg har ikke noen metode for kontakttrening

da Diego er utrolig flink til dette.

Han ser meg alltid i øynene,

selv om jeg er ute og det er bråk rundt meg.

Litt rart egentligt med tanke

på at han er 13 uker. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg syns ikke godbit er noe pluss under kontakt trening. Det er lett å bli forings maskin. Syns man skal ha ekte kontakt med hunden, ikke med godbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen ikke alle hunder så vil gjøre noe uten at den får noe igjen.

Og som valper skal den få godbiter ofte. Da lærer den at du alltid har noe men vet ikke når den får noe. Så da går den ikke lei.

Og den gjør som regel alltid det du sier.

men som sagt smak og behag.

Forskjelligt fra hund til hund. Og det må en jo helste finne ut hva som passer til sin hun. :D

Hvordan mener du at man skal få god kontakt med hunden uten godbiter

da?

Diego er enda liten, så prøver å finne den treningsmetoden som

passer best til han. (med tanke på at han er en chow) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

man må være flink til å gjøre seg selv morsom for hunden. Man kan gjerne ha en leke på lur, men jeg ville først satset på ekte kontakt mellom eier og hund. Man må bruke stemmen og kroppen for å gjøre det morro å følge med. Man kan se dum ut i begynnelsen, men jammen er det gull verdt!! Jeg skjønte heller ikke vitsen med dette i begynnelsen, men nå ser jeg det krystallklart! Senere bruker man godbit eller leke. Men jeg ville først brukt leke, hvis ikke jeg har en veldig stressa hund. Man burde prøve å ikke hive ut leka, men dra med hunden, da opprettholder man kontakten. Når jeg og min hund trener kikker den oppmerksomt hele tiden, med mindre den har løpetid. Som regel gjør hun det da og. Når jeg sier fri kan hunden velge hva den vil gjøre. Vet du hva! Hunden står å venter entusiastisk på ny kommando! Hun syns det er så gøy. Jeg har troen på at dette går fint med en hvilken som helst rase. Vi har en pekingeser på kurs, og nå kikker den oppmerksomt HELE tiden. Den syns det er sååå gøy. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forstå meg rett!

Det høres ut som jeg mener noe jeg ikke mener :D Haha Klarer ikke forklare. Men det med klikkertrening som kan være litt vanskelig:

Jeg mener at positiv forsterkning kan brukes, og fungere dritbra, om man forstår prinsippet. Gjør man ikke det, kan det ødelegge et godt samarbeid.

Og at hunden fokuserer mest på godbiten er i seg selv en litt dum ting, men treningsmåten er i og for seg veldig god, da den styrker hundens egen selvtillit, og lar hunden bruke sitt eget hode.

Men om man kun praktiserer på sin egen, og unike måte, kan det gi negativt utslag. Men hos de fleste fungerer klikkermetoden :D

Konklusjonen vil jo være at begge treningsmetoder har ulemper og fordeler. Da blir det opp til hver enkelt å velge hva man vil praktisere på sin hund.

Som sagt hundre ganger, er måten som passer meg best klikkertreningsprinsippene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med kontakt med min hund.

Han er ivrig og ser meg alltid i øynene, han kan fot ved øyenkontakt.

(har ikke lært han dette enda, han er jo som sagt 13 uker)

Jeg kommer til å bruke klikketrening til han, og det fungerte fint på min forrige hund.

Men forstår poenget deres.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spytter ut godbiten for da skjønner hu at det kommer ovenifra, i stedet for å se på hendene mine hele tiden.

Vi trener på å holde kontakten lengre og lengre. Det funker perfekt for oss, så det er ingen idiotisk måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu ved jeg ikke om i siger: Kig eller se eller hvad i siger på norsk men lær hunden et ord der betyder at den skal se dig i øjnene til den får en godbid Så hold hænderne på ryggen og når han kigger dig i øjnene får han en godbid. så holder den op med at kigge på dine hænder for det går op for den at den skal se på dig først. Det er også en god "spørg-om-lov"-øvelse :D Ved ikke om det er sagt men det virker...

Det er sånn jeg har lært Tequila å se meg inn i øynene!

Godbit og klikker bak ryggen, når hun ser meg inn i øynene så er det klikk og godbit! Fungerer helt utmerket!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg lærte Diego å se meg i øynene.. :D

Utenom Klikkeren da, han har ikke vendt seg helt til den enda.

Han er litt redd den.. ;) Men det kommer seg..

For har en hendene på ryggen så finner den jo fort ut at den skal se deg i øynene..

Marianne: Hva metode bruker du? bare klikker? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang sånn at alle hunder har forskjellige personligheter og fungere på forskjellige metoder og ting, akkurat som oss mennesker.. Noen jobber bedre for godbiter, noen på ball og for noen hunder holder det kun med hundeføreren.

Jeg mener at i en innlæringsfase så bør det komme en ekstra forsterkning, i tillegg til ros, om du velger å bruke ball eller godbit er jo seff helt opp til den enkelte!!!

Jeg fjerner godbitene gradvis ettersom Tequila kan øvelsen. Jeg kan ikke bruke ball eller fille når jeg trener for da tar hun helt og fullstendig av!!! Så godbitene er helt geniale! :D

Jeg har også trent etter Nordenstams metoder i mange år, men jeg har gått helt bort fra dem.. Syns kikkermetoden er MYE bedre!!!

Men som sakt alle hunder er forskjellige, and thank god 4 that!!!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...