Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder fra Bø-utstillingen

tuppetroll

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Skrevet

Så fine bilder! Tok du ingen bilder av skjønningen min da :D

Jeg så ikke Skye jeg? Hvordan gikk det med henne?

Sky ble 3. BTK og alle var fornøyd

Skrevet

Forresten, den danske aussien ble 2BIG (eller var det 3BIG? Eller 4BIG? :D )

Den ble hvertfall plassert... :D Fine bilder forresten!

Skrevet

Så fine bilder! Tok du ingen bilder av skjønningen min da :D

Jeg så ikke Skye jeg? Hvordan gikk det med henne?

Jeg så ikke deg, tror jeg... Greide å misse gronendaelene i ringen.. :blush: Hadde et svore strev med å få tatt bilder i den hallen der ass, møkk lys. Fant to bilder til som jeg ikke hadde redigert nå, skal laste opp og legge ut i albumet, et av Timo og et av Benedicte & Cita.

Skrevet

Hadde et svore strev med å få tatt bilder i den hallen der ass, møkk lys. Fant to bilder til som jeg ikke hadde redigert nå, skal laste opp og legge ut i albumet, et av Timo og et av Benedicte & Cita.

Det er et hel**** å ta bilder i haller hvis man ikke har kamera på stativ og slår av blitzen. Men hvem gidder vel å drasse rundt på stativ, når man har nok med hunder, vesker og mennesker. Ikke jeg hvertfall. Sist jeg tok bilder i hall så satt jeg flere timer med paint shop for å redigere dem, og de ble fortsatt ikke bra :D Så jeg synes de du tok i helga var veldig bra med tanke på lysforholdet!

Skrevet

Det er et hel**** å ta bilder i haller hvis man ikke har kamera på stativ og slår av blitzen. Men hvem gidder vel å drasse rundt på stativ, når man har nok med hunder, vesker og mennesker. Ikke jeg hvertfall. Sist jeg tok bilder i hall så satt jeg flere timer med paint shop for å redigere dem, og de ble fortsatt ikke bra :D Så jeg synes de du tok i helga var veldig bra med tanke på lysforholdet!

De bildene jeg har tatt inne i hallen er tatt med manuelle innstillinger, med unntak av de jeg har tatt veldig nærme.. Kunne ingenting om manuelle innstillinger da jeg reiste til Bø, så har lært gjennom erfaring i helgen. Når jeg fikk tatt agbilder i det lyset var jeg veldig fornøyd. Må nok på et fotokurs snart :D

Skrevet

De bildene jeg har tatt inne i hallen er tatt med manuelle innstillinger, med unntak av de jeg har tatt veldig nærme.. Kunne ingenting om manuelle innstillinger da jeg reiste til Bø, så har lært gjennom erfaring i helgen. Når jeg fikk tatt agbilder i det lyset var jeg veldig fornøyd. Må nok på et fotokurs snart :D

Hva slags manuelle instillinger brukte du? Stilte du på ISO?

Skrevet

Aha. Synes du er flink jeg! Er det ditt første SLR-kamera?

Ja, det er det første SLR-kamera mitt, var en venninne som tipset meg om blenderåpningen, også fomlet jeg meg videre derfra :D Du kan sikkert mye mer enn meg. Lyst til å dele litt visdom?

Skrevet

Ja, det er det første SLR-kamera mitt, var en venninne som tipset meg om blenderåpningen, også fomlet jeg meg videre derfra ;) Du kan sikkert mye mer enn meg. Lyst til å dele litt visdom?

Hoho, nei når sant skal sies så søker jeg litt visdom selv. Jeg har skjønt hvordan jeg stiller på ISO, men blender og disse greiene har jeg ikke fått til. Men så har jeg heller ikke lest bruksanvisningen og prøvd ordentlig heller, jeg er tross alt nordmann. Jeg tar derfor mest bilder ute, for da trenger jeg ikke stille så mye :D Kanskje vi skal melde oss på fotokurs sammen.. B)

Skrevet

Hva slags kamera er det? Jeg skal kjøpe kamera når jeg får feriepengene mine og jeg kunne tenkt meg et kamera som tok så fine bilder. Ser jo helt proffe ut jo! Men det er kanskje fotografen det kommer ann på :D

Skrevet

Hoho, nei når sant skal sies så søker jeg litt visdom selv. Jeg har skjønt hvordan jeg stiller på ISO, men blender og disse greiene har jeg ikke fått til. Men så har jeg heller ikke lest bruksanvisningen og prøvd ordentlig heller, jeg er tross alt nordmann. Jeg tar derfor mest bilder ute, for da trenger jeg ikke stille så mye :D Kanskje vi skal melde oss på fotokurs sammen.. B)

Med på det, gitt. Jeg fikk et tips av en venninne om den blendergreia, og fomlet meg videre derfra. Har skjønt såpass mye;

1. Desto høyere isoverdi, desto mer støy i bildet (1600 ble brukt på agbildene og det ser man)

2. På automatikk i godt lys får man skarpest bilder med lav iso

3. Du kan sjelden komme for nærme

4. Du stiller på blenderåpningen med det rullehjulet ved tabildeknappen.

5. Du får utrolig kule bilder hvis du varierer vinkelene litt, og sort/hvitt bilder fra kamera er stiiilig!

6. Du kan gjøre mye med lyset bare ved å stille på hvitbalansen ;)

Så veldig amatør jeg også, gitt...

Hva slags kamera er det? Jeg skal kjøpe kamera når jeg får feriepengene mine og jeg kunne tenkt meg et kamera som tok så fine bilder. Ser jo helt proffe ut jo! Men det er kanskje fotografen det kommer ann på ;)

Jeg har et Canon Eos 350 D - digital speilrefleks. Vel verdt hver krone. Tror kameraet har mye og si, du kan sjelden gjøre feil på autofunksjonen, liksom. Men bildene som er tatt i hallen nå er tatt med manuelle innstillinger, og det kommer jo litt an på fotografen også, da :P

Guest Belgerpia
Skrevet

Med på det, gitt. Jeg fikk et tips av en venninne om den blendergreia, og fomlet meg videre derfra. Har skjønt såpass mye;

1. Desto høyere isoverdi, desto mer støy i bildet (1600 ble brukt på agbildene og det ser man)

2. På automatikk i godt lys får man skarpest bilder med lav iso

3. Du kan sjelden komme for nærme

4. Du stiller på blenderåpningen med det rullehjulet ved tabildeknappen.

5. Du får utrolig kule bilder hvis du varierer vinkelene litt, og sort/hvitt bilder fra kamera er stiiilig!

6. Du kan gjøre mye med lyset bare ved å stille på hvitbalansen :D

Så veldig amatør jeg også, gitt...

Jeg har et Canon Eos 350 D - digital speilrefleks. Vel verdt hver krone. Tror kameraet har mye og si, du kan sjelden gjøre feil på autofunksjonen, liksom. Men bildene som er tatt i hallen nå er tatt med manuelle innstillinger, og det kommer jo litt an på fotografen også, da ;)

OK - du er herved ansatt som fast fotograf OG lærer - jeg skjønner f..n ikke pøcken av det kameraet jeg - her går alt på automatikk for jeg fatter ikke hvor jeg skal gjøre hva - så jeg tar gjerne ett kurs på Leto eller noe jeg....... om du skal dit liksom *flir* Jeg får ikke til å ta bilder inne - ute synes jeg nok jeg har teken - men ikke inne.

Skrevet

OK - du er herved ansatt som fast fotograf OG lærer - jeg skjønner f..n ikke pøcken av det kameraet jeg - her går alt på automatikk for jeg fatter ikke hvor jeg skal gjøre hva - så jeg tar gjerne ett kurs på Leto eller noe jeg....... om du skal dit liksom *flir* Jeg får ikke til å ta bilder inne - ute synes jeg nok jeg har teken - men ikke inne.

:D

Fotografen er grei, men lærer? Der tror jeg du velger feil. Men kan godt lære bort det lille jeg kan ;) Vi skal nok ikke til Leto, mine cavalierer er jo ikke akkurat utstillingsmateriale ;) Men er helt enig i at du tar knall bilder ute! Vi kunne jo laget en fototråd under alt mulig, der de som kan noe kan dele tips...

Skrevet

"4. Du stiller på blenderåpningen med det rullehjulet ved tabildeknappen.

6. Du kan gjøre mye med lyset bare ved å stille på hvitbalansen "

Menneh.. den rulleknappen er jo den jeg stiller ISO med :D Og hvordan i heite stiller jeg hvitbalansen? Det er noe jeg hvertfall har lurt på i vinter hvor alle snøbildene blir blå.

Skrevet

Stiller du ISO med den? Jeg stiller ISO ved å vri hjulet til P og trykke på pilen der det står ISO over og velge... Hvitbalansen kan du stille hos meg ved å vri hjulet til P - velge meny - meny 2 - hvitbalanse og velge ett av alternativene der...Du kan manuelt innstille den også, men det gidder jeg sjelden..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...