Gå til innhold
Hundesonen.no

Sotur


Heidihj

Recommended Posts

Skrevet

Sotur er ikke min hund, men han er farmor sin. Men jeg har levd med han hele hans liv. Jeg trener han, lufter han og stiller han i utstillings ringen. Han er 8 år gammel og er litt av en galning. Det kunne virke som om han var 1 år jo :D Han er veldig snill men bjeffer sykt mye. Nå skal farmor flytte i leilighet (stakkars naboer) og da har hun lovet å høre på meg når det gjelder trening. Bør vel nevne at nar er norsk og svensk utstillings champion :D

Gutten min:

Sasdfl.jpg

(håper bildet ikke er for stort)

Skrevet

Islender ja...sukk, nydelig rase... :D

Skal ha en selv om en 3-4 år, når vi har fått oss hus. Stemmer dette jeg har hørt med selvrensende pels? At de blir like tørre og fine når de kommer inn uansett vær? For det høres knall ut... :D

Hvordan trener du på bjeffingen? Halsbånd med lukt?

Skrevet

Islender ja...sukk, nydelig rase... :D

Skal ha en selv om en 3-4 år, når vi har fått oss hus. Stemmer dette jeg har hørt med selvrensende pels? At de blir like tørre og fine når de kommer inn uansett vær? For det høres knall ut... :D

Hvordan trener du på bjeffingen? Halsbånd med lukt?

Ja, de har selvrensende pels. Det er veldig praktisk ja, helt supert :D Nei, ikke halsbånd, er ikke helt for det. Farmor vil det, men jeg har overtalt henne til å være konsikvent og at hun ikke tillater bjeffing uten grun. Klikker skal brukes, men farmor bruker ikke klikkersykologien så jeg får se hva vi gjør. Masse ros og klikk når han er stille og når han bråker får han ingen oppmerksomhet i det hele tatt, eller blir satt ut på gangen eller no. Må snakke med farmor omdet, for det er hun som må jobbe med han når jeg ikke er der, men jeg kommer til å være der og trene daglig.

Skrevet

Ja, de har selvrensende pels. Det er veldig praktisk ja, helt supert :D Nei, ikke halsbånd, er ikke helt for det. Farmor vil det, men jeg har overtalt henne til å være konsikvent og at hun ikke tillater bjeffing uten grun. Klikker skal brukes, men farmor bruker ikke klikkersykologien så jeg får se hva vi gjør. Masse ros og klikk når han er stille og når han bråker får han ingen oppmerksomhet i det hele tatt, eller blir satt ut på gangen eller no. Må snakke med farmor omdet, for det er hun som må jobbe med han når jeg ikke er der, men jeg kommer til å være der og trene daglig.

Håpe det går bra da, og at hun har godt isolerte vegger i leiligheten sin.. ;) Irriterte naboer er så irriterende ;)

Skrevet

Håpe det går bra da, og at hun har godt isolerte vegger i leiligheten sin.. ;) Irriterte naboer er så irriterende ;)

Leiligheten tåler likemye lyd som ett banrom og en gymsal, heldig vis. Får han kommer aldri til å lære å holde kjeft når farmor ikke er konsikvent ;) hehe

Skrevet

Nå er ikke islandsken min så god lenger...men vet du hva Sotur betyr? :(

Jeg tror ikke det betyr noe. Oppdretterene kalte han det siden han var den eneste svarte valpen de hadde hatt (han var mørkere før :P) det er jo veldig normalt å kalle en islandshund for noe som slutte rpå ur :P Vet om en som heter Teitur.. hehe

Skrevet

Jeg tror ikke det betyr noe. Oppdretterene kalte han det siden han var den eneste svarte valpen de hadde hatt (han var mørkere før :D) det er jo veldig normalt å kalle en islandshund for noe som slutte rpå ur :icon_redface: Vet om en som heter Teitur.. hehe

Som fotballtreneren :P

Skulle gjerne kalt min noe som...kjærlighetsbarn, men da blir det vel ästibornir, tror jeg, og det høres bare teit ut :P

Men islandsk er et fint språk, skulle gjerne lært mer, nå kan jeg bare ukedagene, litt telling, "jeg er ikke frisk", "hei", "hade", "Dette er et land" og "vil du ha en kopp kaffe?" :P

Skrevet

Jeg tror ikke det betyr noe. Oppdretterene kalte han det siden han var den eneste svarte valpen de hadde hatt

Regner med at det er svaret : sotur = sort? I alle fall - en skikkelig flott hund er det :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...