Gå til innhold
Hundesonen.no

Handle andres hund


Mirai

Recommended Posts

Kom til å tenke på dette i Bø i dag.. Så mange som sendte kjentfolk eller "proffe" handlere inn i ringen med hundene sine fordi de ikke turte/kunne gjøre en bedre jobb selv. Og jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne gjort det samme selv! Problemet mitt er jo at hunden er så stor at det er ingen som tør. Tror jeg ødelegger mye for henne når jeg er så nervøs, pluss at jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal gjøre inne i ringen.

Handler dere andres hunder/handler dere deres egne hunder? Hva kreves av en hund for at noen andre skal kunne handle den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler chinese crested for kennel CoPlenty og Kennel rimabra, og vorsteh for kennel Rørosvidda. Hvis du har en hund som er skikkelig mammadalt så er det ikke alltid det går like bra å låne bort hunden din, de hundene jeg stille for andre har jeg trent med minst en gang fra før, men har også stilt hunder som jeg møter der og da, for at jeg skal greie å vise den hunden så må den være litt tøff så den ikke bare står og ser etter mamman sin :)

Nå har jeg til og med fått ei som skal vise min egen hund, du så hun kanskje i dag som stadig løp rundt og styrte med han :D Jeg vil at noen andre skal gå med han siden jeg ikke syns han shower nok med meg, og med andre er han mer med liksom :)

Det er sikkert noen som kan vise Mona for deg, bare å spørre så stiller noen opp vil jeg tro :icon_redface::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så henne :icon_redface: Hun er jo veldig flink, syns hun gjør det bra uansett hvilken hund hun har (kanskje jeg skal prakke på henne Mona?).

Uansett, jeg skal ikke stille noe mer med det første, venter til hun blir bedre utviklet i kroppen osv.. Så vi kommer bare til å være tilskuere, og trene en del fremover.. Men jeg skulle gjerne hatt min lille private handler, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så henne :icon_redface: Hun er jo veldig flink, syns hun gjør det bra uansett hvilken hund hun har (kanskje jeg skal prakke på henne Mona?).

Uansett, jeg skal ikke stille noe mer med det første, venter til hun blir bedre utviklet i kroppen osv.. Så vi kommer bare til å være tilskuere, og trene en del fremover.. Men jeg skulle gjerne hatt min lille private handler, ja!

Ja, og hun er jo myndeperson så det passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt pappas hund flere ganger. Med hans hund er jeg ikke nervøs, men med Tella blir jeg sikkelig nervøs igjen og jeg ødelegger nok en del. Tella blir usikker når jeg er nervøs..(som i exporama) kommer nok til å prøve noen andre til å handle henne en gang,(_aussie_ har handlet henne på valpeshow før) men liker å handle så gjør det storsett selv..:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen oppdrag for andre. Ikke alltid like lett med andres hunder og nye raser. Så jeg sier at jeg gjerne handler, men på eiers ansvar :icon_redface:

Det går som regel bra, men jeg skulle prøve å handle en akita fra oss, men hun var så fiksert på "mor" at jeg ga henne tilbake og sendte dem inn i ringen sammen. Det gikk kjempebra etter litt briefing på utsiden.

Tror heller jeg ville tatt en svær ulvehund enn en bichon frise. Har prøvd med liten hvit ulldott, og det var ikke moro. Han var veldig bortskjemt og jeg fikk beskjed om å holde i halen og et godt tak i kinnskjegget. Likevel klarte han å sende meg noen stygge blikk. -Jeg holdt godt fast, for å si det sånn, ubehagelig opplevelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler både mange andres og egene hunder. Jeg virkelig ELSKER å gå på utstillinger, så er med på det meste :)

For at du skal kunne gå med en hund, er jeg ikke HELT enig med at man alltid trenger å trene så mye for å gå med den. Men Det som jeg tror er viktig, er at man får bra kontakt og "forstår" seg på hverandre... Hvis ikke er det ikke vits i å stille hunden, for da kommer du aldri, UANSETT hvor mye dere trener, å få fram det beste i hunden. Hva som kreves av hunden er noe helt annet... Det er selvfølgelig mulig å stille en mammadalt, men det vil kreve MYE mer av handleren. Men hvis hunden er EKSTREMT mammadalt og IKKE liker godbiter, kan man bare gi opp. Da burde heller eieren øve mere selv :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener man hunden best mulig til utstilling?

kan jo fortelle hvordan jeg gjer dette. Jeg setter opp ring slik at hunden blir vandt med at der skal det jobbes. Trener som en vanlig utstilling, går/traver i ringen, stiller opp hunden, ser på tenner. og om jeg ser noen feil så retter jeg på dem. (finpusser litt før hunden skal stilles igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er størrelsen som er i veien for at andre vil handle henne, innbiller jeg meg.. Det er ikke så synlig om en liten hund begynner å hoppe og nafse på deg i ringen :icon_redface:

Du må gjerne spørre meg hvis vi er på samme utstilling en gang. Store hunder bekymrer ikke meg, og hundene oppfører seg som regel penere med en fremmed person. og ja, jeg vet hvor sto en irsk ulvehund er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener man hunden best mulig til utstilling?

Helt ærlig, jeg har aldri trent noen av mine K.O.er til utstilling. Men det har gått fint likevel. Noe du kan gjøre til en vane er at hunden får ros når den står til daglig, at den ikke må sitte for å få ros, slik mange gjør. Da blir hunden vant til at det er best å stå for da får den ros og godbiter. På denne måten kan du få mye gratis i utstillingsringen. Også må du kanskje trene på å vise tenner på hunden din. Hos meg har det holdt lenge at jeg har gort det en sjelden gang selv. det med å trave pent ved siden av meg har gått helt av seg selv. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg hogge tak i deg om jeg ser deg, Aud! Hehe..

Ja, vi trener på stå. Hun steller seg ikke pent selv, så man må inn og korrigere hvertfall bakbeina hennes. De er greit nok vinklet, men ikke sjans om hun klarer å vise det selv.

Problemet i ringen er at hun begynner å stresse, så vil hun ikke stå, og så... ja, ikke koselig!

Men nå skal jeg bare på utstillinger for treningens skyld, dropper å stille henne før hun har vokst seg mer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler andres hunder :icon_redface: Har ikke utstillingshunder selv, så jeg synes det er kjempe gøy.

Jeg er blitt spurt av folk som går lydighet med sine hunder. De vil/klarer ikke å stille de selv pga at hundene feks går på plass når de springer.

Når jeg skal stille andres hunder vil jeg helst at de har trent litt "stå" før jeg får de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler både mange andres og egene hunder. Jeg virkelig ELSKER å gå på utstillinger, så er med på det meste :icon_redface:

For at du skal kunne gå med en hund, er jeg ikke HELT enig med at man alltid trenger å trene så mye for å gå med den. Men Det som jeg tror er viktig, er at man får bra kontakt og "forstår" seg på hverandre... Hvis ikke er det ikke vits i å stille hunden, for da kommer du aldri, UANSETT hvor mye dere trener, å få fram det beste i hunden. Hva som kreves av hunden er noe helt annet... Det er selvfølgelig mulig å stille en mammadalt, men det vil kreve MYE mer av handleren. Men hvis hunden er EKSTREMT mammadalt og IKKE liker godbiter, kan man bare gi opp. Da burde heller eieren øve mere selv :)

O.T............Var det du som hjalp meg å stille briard på NKK Bø for 2 år siden? i oppdretterklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan lære seg til å handle sin egen hund, da det bare er trening som skal til. Ingen er født utlært handler, men man blir flinkere jo mere man gjør dette. Og de fleste hundeklubber har vel en eller annen form for handlerkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Det er veldig vitkig og ikke trene for mye også for da kan hunden bli shit lei!

Derfor syntes jeg valpeshow er kjekt, det er uoff. og god trening, men man bør passe seg for og ikke gjøre de lei allså, mange hunder som blir det. Gjør utstilling gøy og dette er posetivt. Tren litt oppstilig, og ros når de står bra ol i hverdagen også. bare tren sånn litt spontat også, om de f.eks ser noe ut og strammer seg opp og da stiller seg opp si se! og koriger gjerne, og når du kommer inn i ringer på oppstilingen si se! ett tips jeg fikk av oppdrettern. Jeg trener litt oppstiling hjemme med gobiter og masse ros, men mye sånn bare pluteseklig og ikke mye. Bare stiller opp fort tar gobiten foran og får de til og stå stille i en oppstiling litt med gobiten foran og roser masse og gir godbit etterpå.

mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun heter forresten Belle;) Eller Gretha Isabelle

Jeg er glad at Guro tok min... Jeg blir veldig nervøs med min egen og han gikk som en drøm med henne, hun var flink til å lese kroppspråket hans og det var nesten gøy å se på dem(Hadde ikke jeg vært så nervøs.. Hehe)

ja, har endelig lært meg navnet hennes :D:D må bare kikke på mobilen innimellom :( (for der ligger nummeret hennes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller andres hunder hvis jeg får "øve" litt med hunden noen minutter før slik at jeg ser at det går bra, (slik at jeg ikke kommer i ringen og så klarer jeg ikke vise hunden i det hele tatt *rødme*)

jeg har bare stillt cavalier og pomeranian (+ bichon frisé på handler kurs) men jeg er åpen for andre utfordringer

Håper du finner deg en god handler som kan hjelpe deg! Det er som regel mange gode handlere på utstillinger som mer enn gjerne hjelper deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da skal jeg hogge tak i deg om jeg ser deg, Aud! Hehe..

Ja, vi trener på stå. Hun steller seg ikke pent selv, så man må inn og korrigere hvertfall bakbeina hennes. De er greit nok vinklet, men ikke sjans om hun klarer å vise det selv.

Problemet i ringen er at hun begynner å stresse, så vil hun ikke stå, og så... ja, ikke koselig!

Men nå skal jeg bare på utstillinger for treningens skyld, dropper å stille henne før hun har vokst seg mer til.

Hei jeg mener du skal gjøre dette selv.

Jeg har stilt en del Irsk ulvehunder.. trenger du noen råd eller tisp så kan du gjærne spørre meg. Vet ikke om du så meg handle min saluki hanhund på bø.. hihi det var altså ikke et lekkert syn. Men øvelse gjør mester. Han har problemer at han trekker seg. Og jeg har ikke trent så mye på biten utstilling men mest med at andre kan ta på han. Og det fikk vi prøvd oss på denne gangen med en mannlig dommer og jeg hadde grudd meg skikkelig, og jeg har stilt noen ganger altså men så ut som en nybegynner på bø :):) men dommeren fikk tatt på han og sett på tennene og da var målet oppnådd Ozzy har kommet et skritt videre og jeg var så lykkelig og så fikk han rødt også.. husk d var mange som fikk blått av salukiene. Så jeg var kjempe fornøyd og dere så vell også at jeg begynte å gråte.. hihi men jeg engasjerer meg sånn i hundene mine og jeg ble så rørt over hvor flink han var at tårene tok fullstendig overtaket på meg.. he he ...

Så noen ganger er vi ikke så proffe vi heller som har gjort dette mange ganger.

Men er behjelpelig med tips. har hatt mange Irskulvehund handlere på handler kurs jeg altså.

men uansett ønsker jeg deg lykke til.

Klem

Kristin & Co

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...