Gå til innhold
Hundesonen.no

Lusemiddel


Gronnis

Recommended Posts

Raja har lus (som hun sikkert har fått av en annen hund). Vi har prøvd expot, men det funket ikke på henne. Hun har hatt den på i ca. en mnd.

Igår når jeg skjærte opp en lime så fikk Raja en del lime saft i pelsen, og siden det var litt sent på kvelden tenkte jeg at jeg kunne vente med å skylle det vekk til i dag.

Nå er klokken snart halv fire og jeg har enda ikke skyllt det vekk, grunnen er at hun ikke har klødd seg idag. Heller ingen andre har sett det. Hun pleier jo å klø seg en del.

Kan det hende at lime saften har tatt kverken på lusen? :) Syntes hvertfall at dette her var veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var hos veterinæren idag sa de at frontline var det samme som expot, bare at det var beregnet på katter :)

HÆÆÆ?

Har da brukt frontline på mine hunder, opptil flere ganger!

Har en labbis me dårlig pels derfor vil jeg ikke gi expot, har hørt om endel som får eksem og hårtap av den. Også er jo frontline billigere også.

Mulig det også finnes frontline til katt også, men alvorlig talt!

Tror jeg hadde vurdert å bytte vetrinær!

Monica :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg fikk jo sånn sprayflaske når vi fikk Astrix for han var full av lus og den brukte jeg på 3 hunder, men etter å ha vært så lur at jeg leste på flaske før bruk så fant vi ut at Småen som ventet valper ikke kunne behandles med det så hun fikk heller sånne dråper i nakken.

etter en slik kur og et bad noen dager senere, så venetet vi noen dager også fikk alle hundene dråper i nakken og ved halen og etter det så fant vi ikke flott på hundene resten av sommeren.

det var deilig det, så her skal vi fortsette å bruke frontline på dyrene når flott sesongen begynner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har og lus. For 2 uker siden behandlet vi han med expot, men det tok ikke knekken på lusa. Dro til veterinær i går som anbefalte frontline. Det står på pakka at den hjelper mot lopper og flott, men det er vistnok en udokumentert bivirkning at den også virker mot lus. Hos veterinæren sa de at frontline er bedre enn expot.

Ser at i et tidligere innlegg står det at frontline er billigere. Men på Groruddalen dyreklinikk var det en del dyrere. Men hvis det virker bedre, så er det jo verdt det. Vi ble i tillegg anbefalt å gre igjennom pelsen med lusekam. Men det er ikke akkurat enkelt med belger og mye pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Trodde ikke man brukte expot lenger. Det er dokumentert at det ikke fungerer optimalt (iflg VHS).

Samojeden til foreldrene mine fikk stronghold, men det er en måned siden og de finner fremdeles levende lus :(

For collie raser og OES så tåler de dårlig spot on preparater (slo opp i felleskatalogen for veterinærer). Så hva bruker de som har slike raser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere bruk Frontline når hunden har lus og gå helst til dyrelegen å få dem til å finne ut om det er Pelslus eller Blodlus for da finner de fort ut hva som funker best.

Selv har jo jeg hunder med masst pels og da fikk vi en spruteflaske med Frontline(som hele hunden ble sprayet med) og etter 2 behandlinger(av Astrix for han hadde veldig mye lus) så badet jeg han(hunden er hvit) og når jeg skylte han etter å ha vasket så så jeg alle de svarte prikkene som rant av han(det var alle de døde lusene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kostet dette sånn ca?

Som sagt tidligere bruk Frontline når hunden har lus og gå helst til dyrelegen å få dem til å finne ut om det er Pelslus eller Blodlus for da finner de fort ut hva som funker best.

Selv har jo jeg hunder med masst pels og da fikk vi en spruteflaske med Frontline(som hele hunden ble sprayet med) og etter 2 behandlinger(av Astrix for han hadde veldig mye lus) så badet jeg han(hunden er hvit) og når jeg skylte han etter å ha vasket så så jeg alle de svarte prikkene som rant av han(det var alle de døde lusene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Raja har to collier og en groenendael hjemme hos seg, hun bruker frontline på alle hundene.

For collie raser og OES så tåler de dårlig spot on preparater (slo opp i felleskatalogen for veterinærer). Så hva bruker de som har slike raser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kostet dette sånn ca?

Husker ikke men med to slike store flasker og en pakke med sånne dryppegreier til Småen så kom vell det på rundt 800,- det er dyrt ja men det funker bra. :(

gjett hvem som skal kjøpe mmed seg hjem fra sverige hvor dette er resptfritt i sommer da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var dyrt :unsure: Jeg kan ikke se levende lus, men jeg ser luseegg (er 100% sikker på at det ikke er flass, ser forksjell på flass og luseegg).

Husker ikke men med to slike store flasker og en pakke med sånne dryppegreier til Småen så kom vell det på rundt 800,- det er dyrt ja men det funker bra. :(

gjett hvem som skal kjøpe mmed seg hjem fra sverige hvor dette er resptfritt i sommer da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var dyrt :unsure: Jeg kan ikke se levende lus, men jeg ser luseegg (er 100% sikker på at det ikke er flass, ser forksjell på flass og luseegg).

Hvis det er blodlus så tviler jeg på at selve lusene er lett å se på din sorte hund for de er mørke. men hvis du leter i nakken så kan du finne dem når de suger blod(jepp fikk ikke navnet blodlus for ingenting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blodlus hvite egg? Har sett med en kraftig arbeidslampe i nakken hennes, men jeg ser ikke noe svart på huden hennes selvom jeg har laget en bred skille.

Hvis det er blodlus så tviler jeg på at selve lusene er lett å se på din sorte hund for de er mørke. men hvis du leter i nakken så kan du finne dem når de suger blod(jepp fikk ikke navnet blodlus for ingenting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blodlus hvite egg? Har sett med en kraftig arbeidslampe i nakken hennes, men jeg ser ikke noe svart på huden hennes selvom jeg har laget en bred skille.

For å være helt ærlig så så vi bare lusene på Astrix og dyrelegen sa at det var så mye at han hadde hatt lus LENGE, men jeg klarte ikke å se noe egg da men han er jo hvit da så tror de er lysegrå eller noe slikt jeg altså. gå på apoteket å kjøp deg en lusekam så finner du vell fort ut om det er noe egg der eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se luseegg, de er hvite og man kan se de ganske godt. Tror jeg skal vaske henne med sjampo og støvsuge henne slik at de luseeggene som er på hårstråene går av, så skal jeg se om jeg finner nye luseegg noen dager etter slik at jeg er sikker på at det ikke finnes flere lus igjen (for hun klør seg ikke lenger). Hvis jeg da, etter noen dager kan fremdeles se luseegg skal jeg prøve å bruke frontline.

For å være helt ærlig så så vi bare lusene på Astrix og dyrelegen sa at det var så mye at han hadde hatt lus LENGE, men jeg klarte ikke å se noe egg da men han er jo hvit da så tror de er lysegrå eller noe slikt jeg altså. gå på apoteket å kjøp deg en lusekam så finner du vell fort ut om det er noe egg der eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se luseegg, de er hvite og man kan se de ganske godt. Tror jeg skal vaske henne med sjampo og støvsuge henne slik at de luseeggene som er på hårstråene går av, så skal jeg se om jeg finner nye luseegg noen dager etter slik at jeg er sikker på at det ikke finnes flere lus igjen (for hun klør seg ikke lenger). Hvis jeg da, etter noen dager kan fremdeles se luseegg skal jeg prøve å bruke frontline.

Vi måtte behandle hundene våres 2 ganger med 10 dagers mellomrom forde at Astrix hadde så mye lus når vi fikk han, det forde at da ville de eggene som var der ha klekket ut etter den tiden så for å være sikker på å få tatt alt så måtte vi gjøre det slik.

Men jeg var ikke så nøye med de hundene som ikke hadde påvist lus på andre omgangene med lusemiddel da, men Astrix ble skikkelig behandlet begge gangene.

Å på hvite hunder så kan en faktsik se lusene når de renner av etter å ha vasket hunden godt, det gjorde jeg på Astrixen, det så ut som små svarte flekker som rant av han(og det var like mye hver gang jeg vasket han etter 3 dager etter en behandling :) så han hadde mye lus men to kurer tok knekken på alt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har Collie og Shetland sheepdog bør passe seg med å bruke expot. Det er bekreftet at noen hunder utvikler hyperallergi mot stoffet.

Selv har jeg svært gode erfaringer med frontline, og bruker dette prevantivt mot flått og lus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...