Gå til innhold
Hundesonen.no

skal kastrere


Wanderlust

Recommended Posts

Til tirsdag skal jeg til veterinæren å røntge og kastrere Rex, og hvordan gjør dem dette? hvor lang tid vil det ta? Hvor mange dager bør jeg unngå å trene? Og må han tilbake til vet`n å fjerne stingene? Isofal etter hvor mange dager???

Dette ble mange spm i samme innlegg, men håper noen kan gi meg svar på noen av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da vi kastrerte Pondus var hele prosedyren over på 45 min. Han brukte litt lang tid på å sovne, for det ville han ikke :) Da han sovnet laget hun bare snitt i hans edlere deler og klemte ut ballene før hun sydde han igjen. Så gav hun han en oppvåkningssprøyte og han var like fin. Ikke groggy en gang faktisk, men det tror jeg ikke er standarden. Han måtte være i ro en uke før vi dro tilbake for å ta stingene. Ikke det at han ville være i ro, men det er en annen sak. Gikk hvertfall uten problemer i hans tilfelle. Fikk smertestillende og så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tirsdag skal jeg til veterinæren å røntge og kastrere Rex, og hvordan gjør dem dette? hvor lang tid vil det ta? Hvor mange dager bør jeg unngå å trene? Og må han tilbake til vet`n å fjerne stingene? Isofal etter hvor mange dager???

Dette ble mange spm i samme innlegg, men håper noen kan gi meg svar på noen av dem :)

Hei!

Selve inngrepet er over på ca 30-45 minutter. Jeg fikk tilbud om oppvåkningssprøyte, men takket nei, og da begynte han å våkne 3-4 timer etter bedøvelsen var satt. Regelen er vel at du skal la hunden være i ro de første dagene, men se an dagsformen om du skal trene. Trenger gjerne ikke være så veldig fysisk trening, men heller litt rolig, for ikke å irritere stingene (er jo ømt der også, så er jo ikke sikkert at han *vil* trene :) ) Jeg har hyper pelsdott, så var ikke tale om at det skulle brukes noe skjerm her i gården(måtte jo det når han var alene, men ellers gikk det fint uten, må bare passe på at han ikke slikker/biter opp stingene). Han var klar for lang tur 2 dager etter inngrepet, merket bare at det ikke ble like mye løping som det pleier :rolleyes: Men han var klar til trening i lette former etter bare noen dager. Men slike ting er jo individuelt.

Jeg trengte ikke å dra tilbake for å ta stingene, for vet'n sydde med en tråd basert på aminosyrer(viss jeg ikke husker helt feil..), og slik type tråd løser seg opp selv. Prøvde å følge litt med på når de faktisk forsvant, men tror det holdt i alle fall to uker, kanskje litt mer. Dersom du må ta stingene hos vet'n er det vel 10 dager det pleier å gå fra dagen inngrepet skjer. Håper du ble litt klokere :)

-BC-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvaslags rutine vetrinæren har. Jeg leverte hunden kl 10 og hentet den igjen kl 16. Da sov han fremdeles så de måtte gi han oppvåkningssprøyte for å få han ut av buret. Jeg fikk han ikke med meg før de så at han kunne gå for egen maskin. Han var fryktelig dopa, ville legge seg ned over alt.

Dagen etter sov han, og etter det så var det full fart og stormende jubel igjen som før. Fikk beskjed om å holde han i ro i ti dager, jeg hadde ikke sjans til det. Etter ti dager var det inn til vet. igjen for å sjekke at alt var bra og ta stingene. Så var han friskmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir vel et større inngrep siden den ene ligger i buken vil jeg tro? Og jeg har bestemt meg for å være med under operasjonen.

Og har heller ingen tro på at jeg klarer å holde han rolig. Så om han vil opp å være "vill", må jeg sette på han bånd inne å bare holde han i ro med makt, eller skal jeg bare la han få lov? Vet han sitt eget beste liksom?

Så dere tror at om han opereres tirsdag, så kan han komme seg på kurset torsdagen, uka etter? Er det jeg har i håp om da :) for er snart bronsjemerkeprøve, og jeg trengerå trene MYE før den. Men om det ikke er bra for han så skal jeg selvfølgelig ikke trene me han...

Men er bare det at så vill han er nå, så kommer han nok til å bli stressa og hyper av å bare være hjemme, og ikke få trent, kjenner jeg han rett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at kontrollert mosjon og trening var ikke noe problem - men leking, løping, hopping og spretting (slik som min er ekspert på) burde man unngå til stingene er tatt.

Og ja, er en større operasjon siden den ligger i buken. Så du må nok være ekstra obs på hopping og løping...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at kontrollert mosjon og trening var ikke noe problem - men leking, løping, hopping og spretting (slik som min er ekspert på) burde man unngå til stingene er tatt.

Og ja, er en større operasjon siden den ligger i buken. Så du må nok være ekstra obs på hopping og løping...

Lykke til :(

jo takk :(

er bare det at han er EKSPERT på hopping og løping, :P får sette på tunge vekter så han ikke får hoppa eller løpt :) Dakar gutten min ja, huff.

Da må det bli hardtrening etter stingene er tatt da ;) Huff og HUff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...