Gå til innhold
Hundesonen.no

En veldig streng båndtvang

Heidihj

Recommended Posts

Skrevet

Det sto i Drammens Tidene at bånd tvangen i Drammen var sjerpet, ihvertfall for en periode. Det er veldig straffbart å ha hunden løs i skogen, parker, gater og overalt. Man kan faktisk risikere fengselstraff på flere måneder :P Dette synes jeg er helt sykt, pleier å ha Elwira løs i skogen jeg ;) Håper ikke dette vil vare veldig lenge.

Hva synes dere om denne strenge regelen?

Skrevet

Det sto i Drammens Tidene at bånd tvangen i Drammen var sjerpet, ihvertfall for en periode. Det er veldig straffbart å ha hunden løs i skogen, parker, gater og overalt. Man kan faktisk risikere fengselstraff på flere måneder :P Dette synes jeg er helt sykt, pleier å ha Elwira løs i skogen jeg ;) Håper ikke dette vil vare veldig lenge.

Det er ekstraordinær båndtvang nå pga den høye snøen og dyrene trekker ned fra skogen pga det.

Om en hund skulle jage et vilt nå så vil ikke viltet komme seg så godt unna pga snøen.

Vi får bare akseptere det, vi er vel dyrevenner er vi ikke?? :P

Skrevet

Det er ikke snø her jo.... :)

Synes båndtvangen kan tolkes med en god slump Vett & Sunn fornuft jeg, men sånn er det såklart ikke i virkeligheten... Er det båndtvang så er det båndtvang... <_<

Skrevet

6mnd fengsel for å ikke ha vett og samvittighet nok til å holde hundene i bånd nå i denne utrolig sårbare tiden for viltet synes jeg er vel fortjent...

Hadde det vært opp til meg så hadde dere blitt fratatt bikkja i tillegg. Er det bare hunder som er verdt noe for hundeiere?Det er nesten umulig for meg å komme frem utenfor stier og veier og da må det faktisk være mulig å anta for selv den mest ignorante hundeieren at det er enda verre for de stakkars dyrene som kaver seg frem i skogen. I tillegg er de svekket av mye snø = lite tilgang på mat.

Et par hundre meters løpetur med en hund i hælene er alt som skal til før de sprenges og dør.Og de dør ikke når du ser på, de legger seg ned og dør en stund etter at du har fått tak i hunden og tenkt "phuh, dette gikk bra!".

Nå skal jeg gjøre noe jeg aldri pleier å gjøre, nemlig rope:

HOLD DEN BIKKJA DI I BÅND!

Skrevet

6mnd fengsel for å ikke ha vett og samvittighet nok til å holde hundene i bånd nå i denne utrolig sårbare tiden for viltet synes jeg er vel fortjent...

Hadde det vært opp til meg så hadde dere blitt fratatt bikkja i tillegg. Er det bare hunder som er verdt noe for hundeiere?Det er nesten umulig for meg å komme frem utenfor stier og veier og da må det faktisk være mulig å anta for selv den mest ignorante hundeieren at det er enda verre for de stakkars dyrene som kaver seg frem i skogen. I tillegg er de svekket av mye snø = lite tilgang på mat.

Et par hundre meters løpetur med en hund i hælene er alt som skal til før de sprenges og dør.Og de dør ikke når du ser på, de legger seg ned og dør en stund etter at du har fått tak i hunden og tenkt "phuh, dette gikk bra!".

Nå skal jeg gjøre noe jeg aldri pleier å gjøre, nemlig rope:

HOLD DEN BIKKJA DI I BÅND!

Når du sier det så kan jeg faktisk si meg enig. For etter å ha lest innlegg å forstått at det er SÅÅÅ mange som ikke holder båndtvangen, så er dette en grei straff. Noe må du "true" med, men er mange som ikke tar det alvorlig, og ikke slemt ment, men om en av de som bryter båndtvangen, og får fengselstraff. Da skal jeg nok si at du fikk som fortjent.

Det er nok takket være de som ikke holder b.tvangen at straffen har blitt så høy. For før har det vel ike blitt gjort noe...

Skrevet

Hva me då bruke langline i skogen/parken/åpne steder da ? det gjør jeg med Geisha når det er båndtvang :) (også Misty, etterhvert da )

Er kanskje liek greit at den har blitt strengere, så aksnekj alle de sløve folka (ja, er litt sløv selv) som ikke har kontroll over hundene sine skjønner alvoret :(

Skrevet

Svarte på en annen båndtvangdiskusjon som går her, men burde kanskje svart på denne. Er litt nytt for meg å delta i diskusjoner på hundesonen. Men altså, båndtvangen er jo for viltet. Hunden din har ikke vondt av å gå i bånd! Legg inn noen økter med aktiviseringsøvelser og benytt generellt anledningen til å jobbe kontakt med hunden din. Da blir den minst like sliten som av å fly løs rundt, hvis det er derfor det er så viktig å ha den løs. Dette høres kanskje belærende ut, men det er viktig at vi som hundeeiere tar ansvar! Lykke til :)

Skrevet

Det sto i Drammens Tidene at bånd tvangen i Drammen var sjerpet, ihvertfall for en periode. Det er veldig straffbart å ha hunden løs i skogen, parker, gater og overalt. Man kan faktisk risikere fengselstraff på flere måneder :) Dette synes jeg er helt sykt, pleier å ha Elwira løs i skogen jeg :icon_redface: Håper ikke dette vil vare veldig lenge.

Nå tror jeg hundefolk generellt kan takke seg selv for at det er blitt slike rigide båndtvangbestemmelser. I praksis ser man at løse hunder, som overhode ikke burde vært løse og som eieren har for lite kontroll på. Hundefolk er ikke flinke til å ta ansvar for egen hund. Det får skure og gå og så håper man på det beste. Nkk i Bø nå nylig var et forferdelig skue med hundeskitt overalt. Ja til og poser med møkk i lå slengt an mass langs veier og stier. Er det dette "seriøse" hundefolk legger ned i det å ta ansvar ovenfor sine omgivelser, så er det ikke rart myndigheter setter regler for oss. Vi klarer det tydligvis ikke selv. Snart blir det vel forbudt å gå med hunden i bånd langs veier og stier også.
Skrevet

Vi klarer det tydligvis ikke selv. Snart blir det vel forbudt å gå med hunden i bånd langs veier og stier også.

Heeeei - ikke del ut gode idèer til besluttningstakerne nå da! :icon_redface:

Skrevet

Uff. Saknar nog Sverige lite. Visst har vi ett visst koppeltvång under vår och sommar, men jag har aldrig hört talas om någon som dömts för brott mot det, och det behöver inte heller tolkas som att man absolut måste ha hunden i koppel, så länge den håller sig nära och är under kontroll.

Har man en hund som man vet inte jagar vilt, som aldrig skulle sticka iväg på ett spår, eller ens efter uppflyende vilt så känns det ju lite idiotiskt att behöva ha hunden i koppel på stigen, bara för att andra inte har koll på sina ouppfostrade hundar.

Skrevet
Uff. Saknar nog Sverige lite.Visst har vi ett visst koppeltvång under vår och sommar, men jag har aldrig hört talas om någon som dömts för brott mot det, och det behöver inte heller tolkas som att man absolut måste ha hunden i koppel, så länge den håller sig nära och är under kontroll.
Ja det er vel slik at svensker er litt mer strukturerte i flere henseende en oss nordmenn. Vi er kjent for å ta "skippertak" og ellers la det skure og gå. Vi så tydelig forskjell når vi ble med det svenske landslaget til VM i Bern. Norge stille ikke lag, så en del nordmenn var påmeldt på individuell basis og kjøpte plass i reisefølget til Sverige og ble inlemmet i deres tropp for å si det slik. Lederen gav beskjed "avreise fra Hotellet i morgen tidlig kl. 07 00. Kvart på syv sto samtlige svensker klare, men hvor var Nordmennene? Bussen ble forsinket hver dag på grunn av at vi normenn ikke klarte å holde tiden. Aldri en svenske.

Har man en hund som man vet inte jagar vilt, som aldrig skulle sticka iväg på ett spår, eller ens efter uppflyende vilt så känns det ju lite idiotiskt att behöva ha hunden i koppel på stigen, bara för att andra inte har koll på sina ouppfostrade hundar.
Problemet er at vi tror det, men i praksis så viser det seg annerledes. Typisk norskt det der. Som man reder så ligger man er det et ordtak som heter og vi må alle betale en kollektiv pris for vår "likegladhet"
Skrevet

Kom i snakk med noen andre hundeeiere da det ekstraordinære båndtvangen ble innført i Oslo. De kunne fortelle at den ene hadde fått bot for å hatt hunden løs på Ekebergsletta og den andre fått bot for å ha hunden løs i Frognerparken (!) ;) . Det hadde vært kontrollører begge steder og ganske mange hadde fått bot. Spurte ikke om hvor mye de fikk i bot da. :rolleyes:

Skrevet

Hmmmm. I disse båndtvangtider, har vi hatt mye moro, vi. Ypperlig anledning til å trene inn nye "tulleting". Så nå hopper hun opp på nærmeste tresamme når jeg spør hvor Tarzan er. Hun har også lært å "tråkke tå". Dvs tråkke meg på tåa, både med en fot og begge, "opp på sten", dvs hoppe opp på en stein, eller lignende og sitte der med kontakt til hun får "værsågod" og kan hoppe ned! Jeg er veldig stolt av den lille propellen og litt av meg selv (he he).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...