Gå til innhold
Hundesonen.no

Handlere

dorab01

Recommended Posts

Hei,

Det blir samme sp.som å spørre om hvor mye har det å si att Miss World har prof. sminkører, frisører og klesdesignere rundt seg - i tillegg har fått lang trening i å kunne gå, stå og presentere seg pent...

Man BURDE jo se hvor pen hun var hvis hun kom ut i grilldress og slagstøvler også, ikke sant?

Nå har vi nok ingen riktige proffesjonelle handlere i Norge (dvs slike som lever av det), men det finnes absolutt mange som er minst like dyktige som de som livnærer seg på dette i utlandet.

En virkelig dyktig handler greier å få det mest umulige prosjektet se langt, langt bedre ut enn det en mindre erfaren greier. De "ser" om hunden viser seg til sin fordel uten å nærmest kikke etter, de går i akkurat riktig fart så hunden får best mulig bevegelser, de greier å holde orden på bånd, pels, dommer, ringsekretær OG urutinerte utstillere i ringen uten å fortrekke en mine..

De greier å fremheve hundenes bedre partier, og skjule de ikke fullt så bra tingene. De kommer inn i ringen, vet hvor de skal og hva de skal - og det gir også et positivt inntrykk hos dommeren.

Så ja, man får "betalt" for trening, trening og trening også i en utstillingsring. For det er EN ting hva dommeren ser er bra/pent - noe helt annet er det å finne DEN hunden de ønsker skal vinne...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næi, om du handler elendig er det ikke sikkert dommeren får riktig syn på hunden,og det kan dermed hende du mister premieringen du ville ha, og som hunden fortjener, men som dere mistet på grunn av dårlig/feil handling :) så handlingen er svæært viktig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hørt en del snakk nå om prof handlere og handlere generelt. Det jeg nå da lurer på er hvor mye har en handler å si. Har du en god hund da har du vel en god hund uansett handler eller??

En handler har mye å si. Det er ikke hjelp i om du har en tilnermet perfekt hund så lenge handleren ikke viser hunden skikkelig frem. En handler kan gjere mye "galt" i ringen. Ikke stille hunden rett, ikke passe på at hunden går rett, den kan gå i pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har det endel å si hvordan hunden blir presentert? Jeg har overhodet ikke greie på utstilling men såpass har jeg fått med meg..Det er en av grunnene til at jeg ikke stiller min egen hund :)

Loke har et helt annet trav med Hilde enn med meg og hun klarer å "samle" han bedre liksom.Han blir for opptatt av meg når jeg prøver også har jeg bare ikke det "stille hunden opp pent" genet, hva nå enn det er :icon_redface:

Og så har jeg bare ikke den kondisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Selvfølgelig har det endel å si hvordan hunden blir presentert? Jeg har overhodet ikke greie på utstilling men såpass har jeg fått med meg..Det er en av grunnene til at jeg ikke stiller min egen hund :icon_redface:

Loke har et helt annet trav med Hilde enn med meg og hun klarer å "samle" han bedre liksom.Han blir for opptatt av meg når jeg prøver også har jeg bare ikke det "stille hunden opp pent" genet, hva nå enn det er :)

Og så har jeg bare ikke den kondisen...

Anette - du trenger normalt sett ikke kondis for å stille belger - bare når man stiller for schæferdommere det - dæven å sliten jeg var i går...... haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette - du trenger normalt sett ikke kondis for å stille belger - bare når man stiller for schæferdommere det - dæven å sliten jeg var i går...... haha

Det er bare tøys, de løper alltid for mye i belgerringen :)

- Og grunnen til at jeg ikke stiller selv, er at de tar bilder av løpestilen min og ler av meg etterpå.. Onde onde menneskene :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker schæferdommere tenk, og jeg tror jeg gjør lurt i å stille Loke for de:P

Så da får Hilde bare belage seg på løpe mye fremover...(hvordan vet man om en dommer er schæferdommer :unsure: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tøys, de løper alltid for mye i belgerringen :icon_redface:

- Og grunnen til at jeg ikke stiller selv, er at de tar bilder av løpestilen min og ler av meg etterpå.. Onde onde menneskene :) hehe

Det der ER virkelig ondskap...*pønske* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...