Gå til innhold
Hundesonen.no

Holder du båndtvangen?


Marthe

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Gjør du det? Da mener jeg hele perioden :)

Helt ærlig, nei. Nå er det faktisk båndtvang helt frem til august. Ihvertfall her jeg bor.

Men jeg slipper ikke hundene løs i hytt og pine heller. Og er dessuten veldig påpasselig med at de ikke har muligheten til å sjenere vilt, andre hunder og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gizmo løs der det ikke er biler som kan skade han:) om det kommer folk tar jeg han til meg... :rolleyes: noen folk er jo redde da. Men gizmo er jo ikke så stor av seg da så hva skulle de være redde over ;););)

Folk som er redde hunder, er ofte redde uansett størrelse... ;) *pirkepirke*

Men ja, jeg overholder båndtvangen... Som oftest... :) Er vi på en øde plass, med mange jorder der det er lett å se om det kommer andre folk og dyr, så er han løs... ;) Tar han selvfølgelig inn dersom det kommer folk og andre dyr da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...Spesiellt her på bøgda...sauer overalt her så det skulle tatt seg ut hvis jeg slapp han :)

Men er jeg andre steder hvor det ikke er husdyr og det er i slutten av båndtvangstiden så hender det jeg slurver litt.Jeg er alltid påpasselig hvor enn jeg er i begynnelsen da pga viltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien-Nei, men jeg stoler faktisk 100% på henne (jaja jeg vet man ikke kan stole 100% på hunden... :rolleyes: ) Hun jager ikke så enkelt er det og hun er konstant under kontroll.

Men jeg går faktisk mer med henne i bånd enn løs på denne tiden av året pga snørekjøring og trening i hall. (blir ikke noe skogstrening med så mye snø)

Springeren- jager alt han kommer over så han går i bånd.

Gamle Schäferen min gikk også i bånd i skogen, gikk bare løs på oversiktlige jorder og innhengninger. (alltid i bånd når det var båndtvang)

Hos meg så kommer det ann på hvor god kontroll jeg har på hunden div om den jager eller ikke.. Men jeg slipper aldri hunden min der jeg tror det er mye dyr (eks ha vi ett rådyr tråkk utenfor hos oss) eller der det er mye folk og andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller det at Buster har langlinja på seg, er bare det at vi ikke alltid holder i den andre enden.... :)

Som i dag så kom det en gående mens buster å hera var løse, å vi rakk å ta tak i tauet før hundene så personen, så synes igrunn at det er greit nok til å kalles å følge båndtvangen... (selv om det garantert ikke er det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg overholder ikke båndtvangen. Siden vi ikke har snø her er det jo ikke ekstraordinær båndtvang her, som det er på Østlandet, men heller ikke i båndtvangsperioden går hun i bånd hele tiden. Hun kommer på innkalling, og jeg er alltid veldig oppmerksom og følger nøye med på hva som finnes av levende vesener rundt oss når hun er løs. Jeg er langt mer oppmerksom på hund og omgivelser når hun går løs enn når hun går i bånd, samt at både hun og jeg syns det er mye bedre når hun går løs (Tinka liker å lukte lenge et sted, jogge avgårde til neste tisseflekk og stå og lukte litt der osv). Jeg er selvsagt litt selektiv med hvor jeg slipper henne, og det er en periode på våren hvor hun går mindre løs enn andre perioder (pga fuglene/eggene og at mange heromkring "våkner" opp og går ut på tur i april og mai når sola titter fram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjer nok ikkje det... Er vi ute blandt folk er alltid bandet på, men om vi går på fjellet eller på folketomme plasser så får de gå løse (les springe av seg litt galskap) Må legge til at de fjellene vi går på er det nesten aldri andre enn oss. Men selvfølgelig tar jeg hundene i band om det skulle komme noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg må si jeg er veldig heldig das jeg jobber på gallopbanen og der er hun alltid løs i stallen hver dag. Hun er kun i bånd når vi ser på trening på selve banen uten at vi rir. Når treningen er over går vi på banen og går tur og der for hun springe løs hele året. Veldig bra da det er et svært ingjerdet område og der kan hun ikke stikke av.

Ellers er hun veldig mye løs i sommer når vi går tur i skogen. Jager aldri noe untatt boffer på noen mennesker. Ellers synes jo alle at hun er veldig søt ;) Eller liker henne ikke og da kaller de henne "oh ikke en sånn rotte til " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...