GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med japansk spisshund / kleinspitz?

Zyrina

Recommended Posts

Vi er en familie pÄ 4 som har vurdert Ä skaffe hund lenge, og nÄ fÞler vi oss klare for ansvaret. Vi har falt for de smÄ spisshundrasene japansk spisshund og kleinspitz, og vil gjerne hÞre deres erfaringer om disse.

Vi er pÄ jakt etter en liten, omgjengelig familiehund som bÄde kan vÊre med pÄ tur i allslags vÊr og kose seg inne. Vi tenker at et medium aktivitetsnivÄ og ikke altfor krevende pelsstell hadde vÊrt fint.  

Vi ferierer en del pÄ bÄt om sommeren og hunden mÄ derfor vennes til bÄtlivet. Jeg har lurt litt pÄ om det kan vÊre krevende med spisshund pÄ bÄt, siden de kan bjeffe en del? NÄr man ligger i havn er det jo mange andre bÄter og folk rundt overalt, og jeg bekymrer meg for om det kan bli slitsomt hvis hunden skal varsle hver gang den ser en fremmed. Vil gjerne ha synspunkter pÄ dette. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har litt erfaring med Japansk spisshund.

Pelsstell: De 2 fÞrste jeg hadde slapp pels 2 ganger i Äret, hvor mesteparten av pelsen kom ut pÄ veldig kort tid. Endel bÞrsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nÄ gjÞr ikke det, men har de vanlige rÞytepriodene vÄr og hÞst. 
Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom rÞyteperiodene, pleier Ä bÞrste ham nÄr den blir badet. Anbefaler en hundeblÄser for Ä lette pelsstellet og greit Ä fÄ tÞrket dem nÄr de har blitt dusjet.  

AktivitetsnivÄ: De er med pÄ det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornÞyd bare de fÄr en god tur hver dag. Mine har ogsÄ drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det.

LydnivÄ: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for Ä ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet nÄr det kommer noen, noen ganger men ikke sÄ ofte nÄr noen har gÄtt forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt sÄ hvor mye lyd det ville vÊrt uten ham vet jeg ikke. FÞrste min bjeffet bare nÄr noen ringte pÄ.

Min er stort sett rolig pÄ hotell, nÄr det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd pÄ motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de stÄr Ä bjeffer hele dÞgnet. Vet det er flere i JS miljÞet som har med sine pÄ bÄt uten problemer.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider