Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det nødvendigt å vaksinere hunden?


Tine

Recommended Posts

For å være helt ærlig, så skapte jeg mer kvalm rundt tiden da datteren min skulle vaksineres. Med andre ord, jeg vaksinerte Sofus uten noen spørsmål. Har i ettertid sett at det er endel som IKKE gjør dette. Tja, jeg vet for lite om debatten til å si noe særlig om det da. Men hvis du kommer inn på menneskevaksine så, hehe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksine er ikke bare ment å være en beskyttelse for individet, men også for å hindre spredning av sykdommen i en populasjon. Dvs. parvo/kennelhoste osv. har vanskeligere for å spre seg jo flere det er som er beskyttet.

Noen sykdommer er slik at de spres lett i en populasjon på få individer. Andre sykdommer igjen krever at det er et større antall for at sykdommen skal få fotfeste og f.eks skape en epidemi.

Så selv om de aller fleste bikkjene kan leve livet sitt uten å bli syke, så kan det godt være fordi populasjonen av hunder i området er vaksinert slik at sykdommene ikke får fotfeste. Med andre ord: de beskytter de uvaksinerte.

Så jeg anbefaler absolutt at man vaksinerer dyra sine (og ungene sine også :) ) - dette er helseforebygging av beste sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksine sprøyta koster ikke så mye at man trenger å ta sjansen på å ikke vaksinere...

Omgås man andre hunder mye så er det jo litt som å sette alle andres hund i fare også... (dårlig formulert igjen)

Så buster vaksineres hvert år, sammen med helseundersøkelsen han får en gang i året...

Buster er oftere til vetten en vi er til legen... ;)

Åhan har ALDRI vært syk..., men det har vi.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksine er jo en trygghet mot sykdommer, jeg ville ikke tatt sjansen på å ikke vaksinere hundene mine og jeg vil helst ikke at hundene mine leker med hunder som ikke er vaksinerte, derfor er jeg glad utstillinger og kursene jeg går på alltid sjekker om hundene er vaksinert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail til en vetrinær ang dette men han sa det ikke var farlig siden den var så liten og at han ikke merka det selv å ikke har vondt når jeg klemmer på den :) jeg var veldig urolig en stund da men ikke nå lengre. Naboen vår sa at mora hennes har en hund og den har mye mye større klump en gizmo og den hunden lever sine beste dager :P Men vil sjekke den for det om da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er lurt, er jo å tenke litt... og være obs på at man drar og vaksinerer når hundens almentilstand er på topp, ikke bare følger datoen.

Det som blir innvendt mot vaksiner, er at man setter "alt på en gang", og at dette blir en større belastning på systemet enn om man delte det opp.

Selv treffer vi så mange hunder at det aldri kommer til å være aktuelt ikke å vaksinere her i gården.

Det er hjerteskjærende å lese gamle kennelhistorier om hvordan de mistet hauger av hunder når det var valpesyke i "gamle dager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...