Gå til innhold
Hundesonen.no

Epilepsi hos hund

ElinT

Recommended Posts

Hann hunden min, Ebbe har fått epilepsi. Han er 6 år i år. Han har bare hatt ett anfall enda, det er nå 3 uker siden. Han fikk anfallet på natten, han lå rett ut i kraftige kramper, frådet, hev etter pusten, tisset på seg og var ikke til å få kontakt med... Selve anfallet varte i ca 4min. Etterpå lå han rett ut og var utslitt i et døgn. Han orket ikke reise seg fra senga si.

Nå går jeg rundt og er konstant redd for at han skal få anfall igjen. Det er det værste jeg har vært med på, jeg var sikker på at han holdt på å dø...

Jeg har selvfølgelig vært hos dyrlege og tatt fullstendig sjekk for å undersøke at det ikke er noe annet galt (hjerte, nyrer osv.) som utløser anfall.

Er det noen som har erfaring med epilepsi hund? Merker dere på hunden deres før den får anfall? Er det vanlig å få anfall på natten, eller har ikke det noe å si?

Jeg vet at det er veldig forskjellig fra hund til hund hvor ofte og hvor kraftig de får anfall, men vil gjerne høre andres erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund epilepsi. Men i en mye mindre grad enn det din har. Det finnes mange grader av det. Din hund har et alvorlig tilfelle. Min hund får "bare" ristininger og skjelvinger i hodet. Det varer fra 2-4 minutter. Hun er noenlunde normal når det skjer, men hun oppsøker somregel oss når hun får det. Har det generellt 3 ganger i uker, men det varierer endel. Noen ganger kan det gå flere uker mellom. Jeg følger med og skriver opp når det skjer, så hvis det utvikler seg vil jeg vurdere medisin.

Men har ikke du medisin? Det er en hard påkjenning for voffsen og ha anfall slik, så hunden vil få det myye bedre med medisin.

Føler med deg. det er ikke gøy å oppleve hunden sånn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke du medisin? Det er en hard påkjenning for voffsen og ha anfall slik, så hunden vil få det myye bedre med medisin.

Føler med deg. det er ikke gøy å oppleve hunden sånn! :)

Veterinæren ville ikke sette han på medisin etter bare ett anfall. Han ville vente og se hvor lang tid det går til neste. Han sa det var umulig å vite, kan gå fra en uke, en mnd, til et år.... Han mente at hvis han får kun et par anfall i året så er det bedre for hunden å få disse anfallene enn å gå på medisiner resten av livet.

Jeg var også engstelig fordi Ebbe har hjertefeil (MVD) og redd at et anfall til skal være for tøft for hjerte hans. Dyrlegen mente at jeg ikke hadde særlig grunn til å bekymre meg for det, han sa at et anfall er tøffest for musklene (pga de kraftige krampene) og at hjertet hans burde klare seg fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva brukeren kalte seg. Men hun skulle hvertfall sterilisere tispen sin, for hun trodde at den ville bli bedre da.

Jeg vet ikke om det er det samme med kastrering? Jeg skal prøve å finne brukernavnet, slik at du kan få mer info fra henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff i natt fikk Ebbe anfall igjen. Like kraftig som sist, så i dag satt veterinæren han på medisiner.

Er det noen som har erfaring med bruk av fenemal? bivirkninger?

Han begynte på dem i dag og skal ha 2 ganger om dagen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff i natt fikk Ebbe anfall igjen. Like kraftig som sist, så i dag satt veterinæren han på medisiner.

Er det noen som har erfaring med bruk av fenemal? bivirkninger?

Han begynte på dem i dag og skal ha 2 ganger om dagen hver dag.

Hei. Leit å høre at han hadde et nytt anfall. Men oftest gjør medisinene jobben sin :D

Tinka går på fenemal. Det er normalt at hundene blir litt sløve og trøtte de første to-tre ukene. Det er tross alt rød trekant på de tablettene.

Så du må ikke la hunden din kjøre bil eller oprerere tungt maskineri. Og jeg mener det står på pakka at man skal være oppmerksom på uklar tale... ;)

Men seriøst, det er normalt at de er litt utafor en stund, men dette vil som regel gå seg til. Hvor mange mg skal hunden din ha om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva brukeren kalte seg. Men hun skulle hvertfall sterilisere tispen sin, for hun trodde at den ville bli bedre da.

Jeg vet ikke om det er det samme med kastrering? Jeg skal prøve å finne brukernavnet, slik at du kan få mer info fra henne :D

DERSOM anfallene utløses av hormoner er det gode sjanser for at epilepsien roer seg om man steriliserer/kastrerer. Jeg skal sterilisere Tinka om en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ikke slippe til bak rattet nå nei :D

Han er faktisk overraskende pigg, han har til og med lekt med Lara i dag og oppfører seg egentlig helt normalt...

Men jeg regner med at det ikke er så stor dose han får nå i første omgang, for å finne ut hvor mye han må ha. Nå får han 30mg. Jeg håper det hjelper og at han ikke trenger mer... Hvor mye får Tinka?

Forøvrig så er Ebbe allerede kastrert, så der er det ikke mer å fjerne... Han har fjernet analkjertler og 13 tenner også, så det er vel ikke stort mer som kan fjernes på han... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ikke slippe til bak rattet nå nei :D

Han er faktisk overraskende pigg, han har til og med lekt med Lara i dag og oppfører seg egentlig helt normalt...

Men jeg regner med at det ikke er så stor dose han får nå i første omgang, for å finne ut hvor mye han må ha. Nå får han 30mg. Jeg håper det hjelper og at han ikke trenger mer... Hvor mye får Tinka?

Forøvrig så er Ebbe allerede kastrert, så der er det ikke mer å fjerne... Han har fjernet analkjertler og 13 tenner også, så det er vel ikke stort mer som kan fjernes på han... ;)

Tinka får 50 mg. Hun bgynnte på 25 mg for 3 år siden. Jeg merket heller ikke at hun ble sløv eller trøtt. Men noen hunder kan bli det, uten at det er no farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, i går fikk Ebbe to nye anfall. Først ett på ettermiddagen og så ett senere på kvelden. Anfallene var ikke fullt så kraftige nå, men fælt var det likevel...Han ble helt stiv og rista, datt sammen og lå og rista og peip. Hvis jeg tok på han så hylte han. Nå ligger han rett ut og orker ikke å reise seg engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...