Gå til innhold
Hundesonen.no

Epilepsi hos hund


ElinT

Recommended Posts

Hann hunden min, Ebbe har fått epilepsi. Han er 6 år i år. Han har bare hatt ett anfall enda, det er nå 3 uker siden. Han fikk anfallet på natten, han lå rett ut i kraftige kramper, frådet, hev etter pusten, tisset på seg og var ikke til å få kontakt med... Selve anfallet varte i ca 4min. Etterpå lå han rett ut og var utslitt i et døgn. Han orket ikke reise seg fra senga si.

Nå går jeg rundt og er konstant redd for at han skal få anfall igjen. Det er det værste jeg har vært med på, jeg var sikker på at han holdt på å dø...

Jeg har selvfølgelig vært hos dyrlege og tatt fullstendig sjekk for å undersøke at det ikke er noe annet galt (hjerte, nyrer osv.) som utløser anfall.

Er det noen som har erfaring med epilepsi hund? Merker dere på hunden deres før den får anfall? Er det vanlig å få anfall på natten, eller har ikke det noe å si?

Jeg vet at det er veldig forskjellig fra hund til hund hvor ofte og hvor kraftig de får anfall, men vil gjerne høre andres erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund epilepsi. Men i en mye mindre grad enn det din har. Det finnes mange grader av det. Din hund har et alvorlig tilfelle. Min hund får "bare" ristininger og skjelvinger i hodet. Det varer fra 2-4 minutter. Hun er noenlunde normal når det skjer, men hun oppsøker somregel oss når hun får det. Har det generellt 3 ganger i uker, men det varierer endel. Noen ganger kan det gå flere uker mellom. Jeg følger med og skriver opp når det skjer, så hvis det utvikler seg vil jeg vurdere medisin.

Men har ikke du medisin? Det er en hard påkjenning for voffsen og ha anfall slik, så hunden vil få det myye bedre med medisin.

Føler med deg. det er ikke gøy å oppleve hunden sånn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke du medisin? Det er en hard påkjenning for voffsen og ha anfall slik, så hunden vil få det myye bedre med medisin.

Føler med deg. det er ikke gøy å oppleve hunden sånn! :)

Veterinæren ville ikke sette han på medisin etter bare ett anfall. Han ville vente og se hvor lang tid det går til neste. Han sa det var umulig å vite, kan gå fra en uke, en mnd, til et år.... Han mente at hvis han får kun et par anfall i året så er det bedre for hunden å få disse anfallene enn å gå på medisiner resten av livet.

Jeg var også engstelig fordi Ebbe har hjertefeil (MVD) og redd at et anfall til skal være for tøft for hjerte hans. Dyrlegen mente at jeg ikke hadde særlig grunn til å bekymre meg for det, han sa at et anfall er tøffest for musklene (pga de kraftige krampene) og at hjertet hans burde klare seg fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva brukeren kalte seg. Men hun skulle hvertfall sterilisere tispen sin, for hun trodde at den ville bli bedre da.

Jeg vet ikke om det er det samme med kastrering? Jeg skal prøve å finne brukernavnet, slik at du kan få mer info fra henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff i natt fikk Ebbe anfall igjen. Like kraftig som sist, så i dag satt veterinæren han på medisiner.

Er det noen som har erfaring med bruk av fenemal? bivirkninger?

Han begynte på dem i dag og skal ha 2 ganger om dagen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff i natt fikk Ebbe anfall igjen. Like kraftig som sist, så i dag satt veterinæren han på medisiner.

Er det noen som har erfaring med bruk av fenemal? bivirkninger?

Han begynte på dem i dag og skal ha 2 ganger om dagen hver dag.

Hei. Leit å høre at han hadde et nytt anfall. Men oftest gjør medisinene jobben sin :D

Tinka går på fenemal. Det er normalt at hundene blir litt sløve og trøtte de første to-tre ukene. Det er tross alt rød trekant på de tablettene.

Så du må ikke la hunden din kjøre bil eller oprerere tungt maskineri. Og jeg mener det står på pakka at man skal være oppmerksom på uklar tale... ;)

Men seriøst, det er normalt at de er litt utafor en stund, men dette vil som regel gå seg til. Hvor mange mg skal hunden din ha om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva brukeren kalte seg. Men hun skulle hvertfall sterilisere tispen sin, for hun trodde at den ville bli bedre da.

Jeg vet ikke om det er det samme med kastrering? Jeg skal prøve å finne brukernavnet, slik at du kan få mer info fra henne :D

DERSOM anfallene utløses av hormoner er det gode sjanser for at epilepsien roer seg om man steriliserer/kastrerer. Jeg skal sterilisere Tinka om en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ikke slippe til bak rattet nå nei :D

Han er faktisk overraskende pigg, han har til og med lekt med Lara i dag og oppfører seg egentlig helt normalt...

Men jeg regner med at det ikke er så stor dose han får nå i første omgang, for å finne ut hvor mye han må ha. Nå får han 30mg. Jeg håper det hjelper og at han ikke trenger mer... Hvor mye får Tinka?

Forøvrig så er Ebbe allerede kastrert, så der er det ikke mer å fjerne... Han har fjernet analkjertler og 13 tenner også, så det er vel ikke stort mer som kan fjernes på han... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ikke slippe til bak rattet nå nei :D

Han er faktisk overraskende pigg, han har til og med lekt med Lara i dag og oppfører seg egentlig helt normalt...

Men jeg regner med at det ikke er så stor dose han får nå i første omgang, for å finne ut hvor mye han må ha. Nå får han 30mg. Jeg håper det hjelper og at han ikke trenger mer... Hvor mye får Tinka?

Forøvrig så er Ebbe allerede kastrert, så der er det ikke mer å fjerne... Han har fjernet analkjertler og 13 tenner også, så det er vel ikke stort mer som kan fjernes på han... ;)

Tinka får 50 mg. Hun bgynnte på 25 mg for 3 år siden. Jeg merket heller ikke at hun ble sløv eller trøtt. Men noen hunder kan bli det, uten at det er no farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, i går fikk Ebbe to nye anfall. Først ett på ettermiddagen og så ett senere på kvelden. Anfallene var ikke fullt så kraftige nå, men fælt var det likevel...Han ble helt stiv og rista, datt sammen og lå og rista og peip. Hvis jeg tok på han så hylte han. Nå ligger han rett ut og orker ikke å reise seg engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...