Josefina Skrevet %s, %s Rapporter Share Skrevet %s, %s Hvilke brukshunder kan også være familiehunder blant gruppe 1 ? Gjetere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet %s, %s Rapporter Share Skrevet %s, %s De aller fleste hunder kan være familiehunder, det er få raser som ikke egner seg til det blant dagens brukshunder. Det handler mer om kapasitet og aktivisering i hverdagen generelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Josefina Skrevet %s, %s Forfatter Rapporter Share Skrevet %s, %s 12 timer siden, simira skrev: De aller fleste hunder kan være familiehunder, det er få raser som ikke egner seg til det blant dagens brukshunder. Det handler mer om kapasitet og aktivisering i hverdagen generelt. Så da kan jeg velge hvilken gjeter som jeg ønsker da? Tenkte på gjeterhunder som har minst mulig bruks. Men selvfølgelig litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet %s, %s Rapporter Share Skrevet %s, %s 1 hour ago, Josefina said: Så da kan jeg velge hvilken gjeter som jeg ønsker da? Tenkte på gjeterhunder som har minst mulig bruks. Men selvfølgelig litt. Ja. Det hjelper veldig hvis du kan si litt om familiesituasjonen, hva slags aktivitet og aktivitetsnivå du planlegger med hunden, hvor mye tid du kan tenke deg å bruke på pelsstell og om det er andre ting som er viktige i hundeholdet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maskot Skrevet %s, %s Rapporter Share Skrevet %s, %s Er de ikke alle ganske energiske og formbare? De individene av gjeterhunder jeg har sett som har vært passe rolige og greie er typisk raser som skal ha mye energi og være en håndfull, så det ligger antakelig mange år med mye trening bak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Josefina Skrevet i går, 11:29 AM Forfatter Rapporter Share Skrevet i går, 11:29 AM På 7/22/2025 at 12:25 PM, simira skrev: Ja. Det hjelper veldig hvis du kan si litt om familiesituasjonen, hva slags aktivitet og aktivitetsnivå du planlegger med hunden, hvor mye tid du kan tenke deg å bruke på pelsstell og om det er andre ting som er viktige i hundeholdet. Bor alene. Aktivitet er å gå turer i skogen pluss lydighet og agility. Pelsstell betyr ingenting. Helst ikke jakthund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet i går, 11:45 AM Rapporter Share Skrevet i går, 11:45 AM Da kommer det litt an på om du vil drive med agility "for gøy" eller om du har ambisjoner om å konkurrere. En del av de typiske rasene som gjør det bra i agility har også noe lyd. Om du har tenkt å drive ganske aktivt og konkurrere ville jeg nok likevel vurdert border collie, de kan ha lyd i arbeid, men generelt ikke mye ellers så lenge de får nok aktivitet. Ellers ville jeg vurdert labrador, portugisisk vannhund eller korthårscollie. Igjen kommer det an på ambisjonsnivået, skal du komme langt med labrador må du nok ha en jaktlabrador, mens standard og collie er fine på hobbybasis. Det er mange andre raser som kan passe, litt avhengig av hva du legger i dette med lydnivå. Belgisk gjeterhund, flere av vannhundrasene, puddel mm. kan gå, men kan ofte ha lyd når de jobber. Anbefaler deg å ta en tur på agility- og lydighetsstevne og se hvilke raser som er representert der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts