Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er det så få aktive hundeungdom?

Benedicte

Recommended Posts

Vil bare tipse dere om et godt initiativ de har i tønsberg hundeklubb - der de har en egen ungdomsgruppe som trener ag, lp og bruks sammen - mener internettadressa deres er www.ungdomsgruppa.moo.no - både Line & Felix, og Jenny& Kite er med der, så de kan sikkert fortelle dere mer om dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig lyst til å begynne med utstilling og kanskje etterhvert agility, men de fleste vennene mine driver ikke med sånt og jeg har ikike peiling åssen jeg begynner i hundeklubb elr noe om utstilling..

derfor tenkte jeg jeg kunne få vite litt her da vettu.. det var jo derfor jeg meldte meg inn her.. hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp hjem fra medlemsmøtet. Det har gått over alle forventninger - og jeg er kjempelykkelig akkurat nå. Jeg fikk sagt alt jeg ville si, blandt annet masse av de gode argumentene som har komemt frem her (hehe, de sa forresten at de skulle klare å myten om at brukshundmiljøet bare bestod av menn med schæfer og 40 års erfaring på baken). Alle syntes det var kjempepositivt at de fikk høre ungdommenes mening, og de 2 neste timene gikk kun med til snakk rundt ungdom. De sa også at ungdommer var det temaet retrieverklubben måtte prioritere fremfor alt annet, og jammen skal de sette i gang arbeidet med å få ungdommer interessert! Jeg fortalte også om hvordan miniatyrhundklubben har satt opp sitt eget "nm" i barn og hund og at det var motiverende for alle som deltok, Sverige som hadde små konkurranser kun for ungdom osv.

Alt gikk rett og slett strålende, og alle var enige. Nå er min jobb å spre dette videre (og det får dere også gjøre :D ), slik at vi får flere ungdommer interessert. Når det er gjort kan det arrangeres seminarer, kurser, treninger osv for UNGDOM! De ville ha både treninger, seminarer og kurser innen agility, lydighet, freestyle, blodspor, jakt, rundering, rallylydighet osv. Og om vi ønsket et sted å trene var det ikke noe problem! Og om vi trengte utdannede instruktører var det heller ikke noe problem! Også på den økonomiske siden.

Også skal de arbeide veldig for å gjøre slik at ungdommen vet at de er velkomne :D

Jeg flytter kanskje til bergen neste år. Da vet jeg hvilken hundeklubb jeg skal melde meg inn i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke er "aktiv" på hundeklubben (selv om jeg skal satse en del på utstilling) er nok fordi som så mange andre her sier, at det er et veldig voksent miljø.. bruks foreksempel, der er det bare "mannfolk i 40 åra med schaefer".. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått av vår lokale hundeklubb..

Det blir på en måte litt lukket.. De som alltid har vært der holder sammen, og er kanskje ikke så åpne overfor de nye! Og da er det ikke så veldig fristende å møte opp der helt alene, og stå å sparke småsten.. Men det er MIN erfaring.. kanskje har jeg fått et feil inntrykk også? Skal ikke skryte på meg å ha vært der så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at ungdommer syntes det er vanskelig å kun trene med voksne..Jeg startet å trene med en vennine, og hadde neppe i den alderen turt å melde meg på et kurs helt alene med alle de voksne..Nå er jeg vandt til å kun trene med voksne, men hadde syntes det hadde vært utrolig positivt å fått trene sammen med noen ungdommer..For meg var NKKU leiren nesten helt utrolig, andre ungdommer som trente hund seriøst?

Kjempefint at det gikk bra på møtet ditt Benedicte, ønsket vi kunne få til noe slikt i min hundeklubb også..Får prøve :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse dere om et godt initiativ de har i tønsberg hundeklubb - der de har en egen ungdomsgruppe som trener ag, lp og bruks sammen - mener internettadressa deres er www.ungdomsgruppa.moo.no - både Line & Felix, og Jenny& Kite er med der, så de kan sikkert fortelle dere mer om dette..

Ja, det stemmer ;)

Amira og Maren er også med.

Vi skal få egen trenings tid når vi kommer ut (når all denne fordømte snøen forsvinner...), da blir det annenhver fredag så vidt vi har forstått. Vi har mye agility trening, samt lydighet og utstilling.

Rasene er veldig spredt, fra papillon til dalmatiner. Vi er vel ca 16-16 "medlemmer" (vi har vel ikke noe ordentlig medlems arkiv..). Vi har hatt noen diskusjoner med ledelsen om treningstider osv, og føler vi har fått ganske godt gjennomslag.

Til sommeren skal vi også arrangere en sommerleir, det blir mest sannsynelig på et småbruk i Sverige med agility bane som vi kan leie som nermeste nabo ;)

Hvis det er noen fra Nøtterø/Tønsberg/Re her så må dere gjerne ta kontakt, vi vil veldig gjerne ha med flere, med eller uten arfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo norsk kennel klubb ungdom da!:icon_redface::D jeg tror agitlity blir litt stressete for ungdom fordi vi har skoler og jobb og da blir det kanskje travel å trene med hunden å i det hele komme oss fram til steder.. mangen steder du må kjøre langt for å komme! jeg selv nøyer meg med utstilling! å i det hele gå turer i skog å mark! men det hadde vært noe å fått flere ungdommer inn i miljøet! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempebra jobba benedicte!

Men må man være medlem av retriver klubben for å være med på kurser og konkuranser som de arrangerer, eller må vi ikke-medlemmer bare betale litt ekstra?

Det vet jeg ikke ennå :icon_redface: Det blir mer snakk om det på neste medlemsmøte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...