Gå til innhold
Hundesonen.no

Det glade 80 tallet


Marianne

Recommended Posts

80 - TALLET VS 2006

Husker du det fantastiske tiåret hvor:

* Vi trodde for fullt på at George Michael var hetero

* Vi sto i lange køer utenfor telefonkioskene hver gang vi ville ringe hjem

* Hockeysveisen fantes på enhver moderne manns hode

* Seilerskoen ble betraktet som både klassisk og tidløs

* En krusete permanent ble ansett som en trendy frisyre både på Jenter og gutter

* Å ha en Ball-genser var den største lykke på jord

* Dirty Dancing stjernen Patrick Swayze var supersexy

* Ett Lycra-plagg ved navn "Body" hadde en naturlig plass i alle jenters garderober

* Skulderputer, jo større jo bedre, ga oss en naturlig siluett

* Mascaraen skulle ikke være svart, men ha samme farge som øynene

* Alle matretter som inneholdt ananas het noe med Hawaii

* Den heftigste forretten var rekecocktail og den flotteste desserten glace au four

* Vi kunne ikke hoppe på gulvet når vi hørte på musikk,da ble det hakk i platene

* Det fantes et spesielt møbel hvor platespilleren sto, den ble kalt stereobenken

* Vi meldte oss inn i bokklubber, musikklubber og vi samlet på uttallige kort og bilder av popstjerner, idrettshelter og dyr

* Det hvite mirakelet Tippex var den eneste måten å rette opp en skrivefeil på

* Tights og stor t-skjorte var en helt naturlig kombinasjon

* De aller fineste plakatene/bildene vi hadde på veggene var av kyssende par i solnedgang, gråtende klovner og gallopperende enhjørninger

* Vi gikk på aerobic med stringtruse utenpå gymdrakten og syntes det var helt naturlig

* "Jeg skriver ut en sjekk" var en helt vanlig replikk

* Fastfood var det samme som grilllpølse med rekesalat

* Joggedress var ikke joggedress uten amerikasokker rullet ned utenpå, eller buksen brettet opp

År 2006, du vet at du lever i 2006 når:

1.Du taster inn en pin-kode på mikroovnen

2. Du har 15 telefonnummere til en familie på 3 personer

3. Du sender en email til den personen som sitter ved siden av deg

4. Årsaken til at du har mistet kontakten med gamle venner, er at du ikke

har e-mail adressen deres

5. Du har jobbet på samme kontorpult i 4 år, men for tre ulike firmaer

6. Din sjef ikke klarer å gjøre din jobb

7. Lunsjen din består av rå fisk som du spiser med pinner

8. Du ringer familien for å høre om de er hjemme idet øyeblikket du kjører

inn i garasjen

10. All reklame på tv har en internetadresse under

11. Du får panikk om du glemmer mobiltelefonen din hjemme (som du ikke

hadde

den første 20 årene av ditt liv) og du må snu for å hente den

12. Det første du gjør når du står opp er å gå online, før du henter en

kaffe i espressomaskinen

13. Du legger hodet på skakke når du ler

14. Du leser dette og nikker og ler

15. Du vet presis hvem du skal sende denne mailen videre til

16. Du er for opptatt til å legge merke til at nummer 9 i denne listen er

borte

17. Du måtte scrolle opp igjen for å sjekke at den faktisk ikke var der

18. Og nå sitter du der og ler for deg selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 16, 17 og 18 på 2006 stemte uhyggelig mye hvertfall :D:D

mmm... savner 80-tallet :) Noen som hedde "bole-bukse" med amerikasokker rullet opp på? nyyydelig syn!!

Jeg hadde en grå med rosa kruseduller på, og med matchende ull(!)genser!! Vakkert vakkert tiår!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får liksom ikke helt bestemt meg for om jeg er glad eller frustrert over at jeg ikke husker noe fra 80tallet jeg :)

Vær glad du ;). 80-tallet er mye morsommere å gjøre narr av enn å faktisk oppleve det! Jeg skulle ønske jeg hadde glemt mer av det... Dessuten begynner vi sikkert snart å drite ut 90-tallet, og da kan du være med også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kjempegøy. :-) Men plater og platespiller?? Det var vel litt tidligere, det var jo kassetter som gjaldt på 80-tallet. :-)

Min yngre bror og hans samboer, som knapt nok levde på 80-tallet, var i 80-talls party her, så jeg måtte krype opp på loftet og se om jeg fant noen "remidier" de kunne bruke. Og du verden...:-) Ballgensere (lilla), palestinasjerf, plast øreringer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 tallet............... HÆRLIG

DET VAR MITT 10 - ÅR :rolleyes:

Jeg var 15 år I 1980.

Hadde ikke Ball genser, men DERIMOT "KELNERDRESS" fra Poco Loco, Rød Millet dunjakke, disse vinterskoa alle hadde (som ville være soss), tynne skinnbelter, 501 med ullgenser nedi buksa, hørte på Talking Heads, Grace Jones, the Police, mye engelsk synth pop, new romance, tok lappen, kjøpte min første bil som SEFF hadde white spoke felger, med lavprofil og hvitskrift på dekksiden.

Var på Princekonsert på Valle Hovin i 87 (88 ?)

Hjemme hadde vi blandingsbikkje, ulydig og sint :) Naboen og kompisen min hadde BRUSmaskin !!! Det var rått det .

Mye rart en husker. Som f.eks at man hadde seddelautomat på bensinstasjonene...

Ja, for en som er født i 1965, er definitivt 80 tallet det 10- året som har preget en mest

mh

cl ( som plutselig også kom på filmen the breakfast club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ullgenser i buksa hadde jeg nesten glemt....:-) Med smalt lærbelte... Og høyvannsbukser, 501 brettet innover. Og brusmaskin, isba-støvler... :-) Hoho...

"Breakfest club" ja, og "skulk med stil" og "soulman".

Carola, Modern Talking, Duran Duran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffamei......................

-Sengetøy osv skulle være i pastellfarger. Husker jeg irriterte meg over at mamma nekta å kjøpe sofa i pastellfarger
..

-Creation
..
Muffe og Gækki var jo bare sååååå skjønne!

-Skjortene mine som av en eller annen grunn var mye lengere bak enn foran...

-Papegøyeøredobber, plastøredobber og strassøredobber som var alt for tunge...

-Lyyyserosa lebestift var hot...

Osv osv...

Og så syntes jeg at Michael Jackson var en tøffing...... :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne nok ramsa opp mye av det jeg ser på som typisk åtti -og helt tragisk etter min smak per i dag. Dessverre så har mye av det dukket opp igjen som mote i de senere åra, og for å ikke tråkke noen på tærne (hva vet jeg om hvordan folk her inne kler seg...) så holder jeg litt igjen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her var det mye minner ja..

1983 jeg begynnte i første, og de derre hersenes dun jakkene, vi så jo oppblåste ut alle sammen he he he he.

ja ja mangen rare minner som strømmer på ja.

:) Jeg hadde en dunjakke i turkis og rosa! GUUUUUUD så fin jeg var......! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også dunjakke, en rosa med pelskant på hetta.....

Og så hadde jeg en pastell mintgrønn bobledress med rosa striper på skrått over brystet. Den brukte jeg når jeg sto på mine neongule slalomski! Et riktig lekkert syn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine var høylytt beundret i nabolaget på 80 - tallet på grunn av sin nydelige stue.

Den inneholdt en LYSEROSA sofa som var en perfekt match til de LYSEROSA BLONDEGARDINENE (sånne med kapper og hele greia).

møblene var mørkebrune, men smakfulle GULLKNOTTER som matchet alle de gullfargede bilderammene som moren min hadde rundt de søte, pastellfargede korstingsbroderiene sine (med motiver av gråtende barn og lignende smakfulle ting)

Det mest tragiske er at jeg faktisk husker en del fra den tiden (er uheldigvis utstyrt med en fabelaktig hukommelse) og jeg har en klar mistanke om hvor min intense avsky for rosa stammer fra......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på bygda bestilte alle jentene like bukser (sort, cerise eller hvit) fra Ellos. Med merkelige trykknapper i sidene.

Og en jente i klassen hadde bikini med rysjer rundt kanten (også fra Ellos, tror jeg). Og ikke noen pupper.

Lano spray-deodorant. Øl-shampo.

Plast-øredobber i knæsje farger.

Permanent! Og jeg hadde hår som ikke "tok" permanent. Like flatt dagen etterpå.

Levi's 501 som luktet som gatekjøkkenet vegg i vegg.

Muffe og Gækki, herregud så forelsket jeg var. Trodde ikke det gikk an å leve videre hvis jeg ikke fikk en av dem. :)

Nå gremmes jeg over alle de merkelige sakene som plutselig blir populære igjen. Verden vil bedras. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...