Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal forstørre opp et bilde hos fotografen


Jeampi

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Jeg tok meg en tur inn på siden din, og fann to bilder som eg synes er nydelige! Det første bildet er det du har på fremsiden, og så falt eg fullstendig for dette bildet her..

fint1.JPG

WOW DETTE bildet er også suverent !!! Tenk deg begge to, dette og det med ansiktet, begge fra fjellet...........mmmmmm jeg hadde nok valgt dette også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

WOW DETTE bildet er også suverent !!! Tenk deg begge to, dette og det med ansiktet, begge fra fjellet...........mmmmmm jeg hadde nok valgt dette også... :)

Helt enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fotograferer mye, og jeg er ikke i tvil om hvilket av bildene du bør velge.

Grunnen til at mitt forslag er akkurat dette portrettbildet, er at det har en skarphet i detaljene (du skal forstørre ikke sant) og at du har fått til et fint uttrykk hos hunden din. Det er slik hun ER, ikke sant?

Bakgrunnen er også utvisket og det er bra. Flotte kontraster mellom blå himmel og pels.

Man trenger ikke alltid å ha hele objektet med for at det skal kunne fortelle noe; jeg tror at dette bildet her ikke hadde blitt så spennende dersom hele kroppen var med faktisk. Nå kan man lure litt, ikke sant.

Nei, hadde jeg vært deg, så hadde valget falt på nettopp dette portrettet :)

bra sagt :) *signerer den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tuuusen takk for alles synspunkt!

Sølvi: Ja jeg liker godt det bildet også, men jeg skulle ønske at hun ikke hadde selen på seg, og pluss at jeg syns at hun står så rart, for baken er høyere enn nakken hvis du skjønner.

Jeg tror faktisk ikke at jeg klarer å velge mellom bilde nr 1&2 så jeg tror jeg forstørrer begge *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg måå bare sie en ting og unskyld ordbruke mitt:

Du er ****** flink til å ta bilder!!! Jeg har aldri greid å ta fine bilder av lilly! Uansett hvor jeg prøver :)

Men du har ikke tenkt å bli fotograf da talentet har du i alle fall det må jeg virkelig si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes BLIKKET på hundene er så utrolig på bilder, at jeg hadde gått for det som er nummer to - men fått fotografen til å skjære vekk halvparten i venstrekant, altså landskapet, og fått det helt tett innpå hundehodet.

Slik det er, ville jeg ikke beholdt det - da BLIR det rart med bare halve hodet. Men skåret helt tett innpå får du et kjempebilde. Og så hadde jeg kanskje heller tatt med et av de fjellbildene i tillegg - gjerne det første, hvor hunden bare er liten, men i et flott miljø. Da velger du en ting på hvert bilde, og prøver ikke å si "ja takk begge deler".

Jeg synes at hunden din på noen av de andre bildene så mer presset ut i uttrykket. Ikke så stolt og glad som på fjellbildene! Og i en forstørrelse skal du være ganske dyktig på å behandle bildet så retusjerte øyne ikke blir "rare" eller døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til... hvis du OGSÅ forstørrer bilde nummer en, så gjør et lite utsnitt der også, dersom det er stort nok til at det går.

Ta bort litt av det til venstre, så ser det mer ut som om hun står på kanten av et fjell - og ikke bare en liten knaus :-) Med litt - bare litt - beskjæring også i underkant, muligens noe i overkant, så blir det et hakk mer dramatisk.

Jeg synes det er fint på grunn av lyset, og at hun ikke ser inn i kamera - det blir som en stemning du har fanget, mer enn noe "tvangsoppstilt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville 100% sikkert valgt bilde nr 2 :) Synes blikket hennes er så utrolig nydelig der, og fin bakgrunn med gode kontraster! Og som noen nevnte her, husk på at det vil bli annerledes med ramme på.. Bruk litt tid og finn perfekt ramme, så skal du se :D Også kanskje, (?) klippe vekk litt av landskapet i bakgrunnen...?

en ting, bare.. hvordan fikk du til å få bakgrunnen "utvisket"? kjempeflott! Du virker som en veldig dyktig fotograf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si at jeg ikke er helt enig me de som sier du bør få bort "landskapet" på bilde nr 2. kunne kansksje skjært bort bittelitt på venstresiden. men syns det er utrolig flott som det er, og fine effekter og kontraster. Og er så bra med den "utviska" bakgrunnen...

Velg bilde nr 2, og ikke gjør noe me det :) (det var min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorab01: Tusen takk skal du ha :)

Birte: Jeg har et kamera som har veldig bra nærgrense, så hvis jeg har det nært et objekt så fokuserer det på det som er nærmest. Og resten blir skurrete. Det er kameraet sin honør, ikke min *rødme*

Akela: Takk for gode tips! Men jeg tror jeg sier fra meg bilde nr 1. Syns det blir for lite hund å ha på veggen. Så jeg tar bilde nr 3 som det er og kanskje jeg klipper vekk litt bakrunn på bilde nr 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en flink fotograf kunne retusjere bort selen hennes :)

Ja men det vil også koste en del mer, og jeg vil helst holde meg innen rimelighetens grenser.

jeg så på nettsiden til fotoknudsen at det koster ikke mer enn en hundrings å få forstørret opp et bilde i A3 format. Kan dette stemme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å forstørre opp et bilde i stor størrelse hos fotografen og ramme det inn.

Men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilke jeg liker best.

Øverst her har jeg tre favoritter som er blandt alle de tusenvis av bildene jeg har tatt, og lengre nede er masse bilder fra en fotosession som jeg nettopp hadde med Pito.

Hvilke ville dere valgt?

DSCN4920.jpg

Dette bildet liker jeg veldig godt, men jeg tror ikke at det vil ta seg så bra ut på veggen siden Pito er så liten i forhold til omgivelsene rundt.

Dette!!! Det går jo an å skjære til bildet, så hun kommer mer i fokus/blir mer fremtredende på bildet. :)

Jeg syns det var driiitfint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til... hvis du OGSÅ forstørrer bilde nummer en, så gjør et lite utsnitt der også, dersom det er stort nok til at det går.

Ta bort litt av det til venstre, så ser det mer ut som om hun står på kanten av et fjell - og ikke bare en liten knaus :-) Med litt - bare litt - beskjæring også i underkant, muligens noe i overkant, så blir det et hakk mer dramatisk.

Jeg synes det er fint på grunn av lyset, og at hun ikke ser inn i kamera - det blir som en stemning du har fanget, mer enn noe "tvangsoppstilt".

Enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det vil også koste en del mer, og jeg vil helst holde meg innen rimelighetens grenser.

jeg så på nettsiden til fotoknudsen at det koster ikke mer enn en hundrings å få forstørret opp et bilde i A3 format. Kan dette stemme? :)

I så fall vil jeg løpe til nærmeste fotobutikk å forstørre bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...