Gå til innhold
Hundesonen.no

Lade, et hundemiljø


Guest Hyper_Bærta

Recommended Posts

Guest Hyper_Bærta

Okei, må bare skrive litt nå. Her på Lade har vi sykt mange hunder, og ikke minst sykt mange hunderaser.

For å nevne noen:

Alle setterne

Vorstehre

Schæfere

Borzoi

Italienske Mynder

Border Collieer

Husky

Chow Chow

Cockere

Labbetusser :P

Dachser

Puddeler

Rottiser

Teriere

Retrivere

Og mange andre...Men hvorfor i all verden, ser jeg bare noen få? De fleste hundene, står ute hele dagen. Turer? What? Hva er deet?

Har luftet X-antall hunder siden 1.klassen,men det stoppa faktisk når Milo kom i hus. Hvor er hundene?

Hunden som jeg gikk tur med hver dag før, ser jeg jo aldri lenger. "Hvor er du lille venn?"

Hun er faktisk naboen min, men likevell så ser jeg hun aldri.

Hvis jeg skal begynne og ramse opp ALLE rasene, og hvor mange hunder det er på hver rase, så blir dette inlegget veldigt langt. Hvorfor i huleste har alle hund, hunder som ligger inne, og er ute få minutter av dagen?

Veninna mi som jeg går laange turer med hver dag(ofte vært bort fra klokken 2, til 8-9 tiden!) flytter snart. Hvem skal jeg gå tur med da? Vi har så syyykt mange naboer, men hvor er dere?

Kom ut av skapet, og bli litt mer sosial da!!!!

Sorry..Ble litt ivrig :P

Men har DU mange hundenaboer? Og er de like aktiv med å gå turer med hunden som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja..i gata her er det ingen. litt lenger bort i veien har du den vorstertispa.. så har vi jo felix rett over gata. men i en omkrets på en km så finner jeg en hel haug med hunder :P Er den del hunder her, men heldigvis ikke så mange at jeg møter hund på hver tur. det ville blitt u-utholdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig mange hundenaboer. Det er alle mulige raser og størrelser, fra en liten yorkshire terrier til en diger malamute hann. Men det er ingen av de i området som jeg ser veldig ofte. Jeg får høre hele tiden at jeg er den som folk ser mest på tur, og at jeg er den som de ser trene mest osv. Det tror jeg også er sant. Ser ikke så ofte at folk går tur med hundene sine, men så ser jeg ikke alt heller da :) Ingen av de hundefolka jeg har snakka med driver med noe spessielt med hunden sin, bare kosehund sier de. Jeg blir også mast på av over fem stk. som sier at jeg må gå tur med hunden dems, jeg går allerede med to andre hunder i tillegg til Elwira så det er litt vanskelig :D Blir helt gal av at folk ringer meg hele tiden fordi de trenger hundepasser, hundelufter, hundetrener, handler osv. Har også blitt spurt om å gå på agility kurs og lydighet med noen hunder, men det kan jeg ikke, og om jeg hadde kunnet ville jeg ikke gjort det. Har erfart at hundene får spessielle bånd til den personen som trener dem og går på kurs med dem, og det hadde vært litt dumt om hunden hadde bedre bånd til meg enn til eieren sin. Hvorfor skaffer så mange seg hund når de vil at den hundegale naboen skal trene, lufte og gå på kurs med hunden!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Malvik finnes det 1257 registrerte hunder ifølge NKC. Jeg har ikke sett så mange av dem nei... På turene våre har vi møtt en dachs, to-tre fuglehunder, to puli, en schæfer, to-tre cavalier, to wheatenterriere, en nuffe, en amstaff (eller noe lignende), en tibetansk terrier og sikkert ennå noen få som jeg ikke husker i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja det er 3/10 hus som har hund i gata her, vet ikke om det er så masse. Her får hundene turer, iallefall som jeg ser :)

Men jeg gidder ikke gå rundt og speide etter folk som ikke har hundeholdet sitt slik jeg ønsker de skulle.

Jeg har bare meg selv å passe på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Malvik finnes det 1257 registrerte hunder ifølge NKC. Jeg har ikke sett så mange av dem nei... På turene våre har vi møtt en dachs, to-tre fuglehunder, to puli, en schæfer, to-tre cavalier, to wheatenterriere, en nuffe, en amstaff (eller noe lignende), en tibetansk terrier og sikkert ennå noen få som jeg ikke husker i farta.

trur vi kjærte forbi deg og pippin her en dag, dere hadde netopp passert bunnpris(lørdag), og på den lange veistrekningen nedenfor der kom det sikkert 7 hunder i deres retning ;) tenkte med meg selv at jeg var glad det ikke var ask som måtte passere dem! ;) Pippin var enda finere live forresten :D på hundhammeren har du også to kelpier :P og en foxterrier, en shar pei og en collie .. hihi. :P

Er det så mange hunder i malvik? oi, det var en del det ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har 4 naboer i gata her vi bor som har hund.

En nabo har cavalier (Lara's bestekompis!), de er like hunde gale som meg, hehe. :D

Han får nok mosjon, de går 1,5 time hver formiddag + 0,5 time på kvelden. De har bestilt en cavalier valp til nå, fra oppdretteren til Lara. *Gleder meg* :)

Så er det en labrador, han ser jeg omtrent aldri på utsiden av hunde gården, men jeg og hundene mine er jo på jobb hele dagen og absolutt ikke på utsiden av huset hjemme hele kvelden og snakker omtrent aldri med de, så det kan hende han får nok mosjon for alt jeg vet. Men jeg har aldri møtt de på tur. (men det er jo 100 forskjellige plasser man kan gå her da...)

Og så er det 2 naboer lenger borte i gata her som har dachs. Den ene har jeg møtt ute 2 ganger (jeg har bodd her i 2år) og den andre visste jeg ikke om en gang... Fikk vite her om dagen av naboen (med cavalier) at begge dachsene hadde løpetid. Hææ...? to dachser...? Men så har jeg aldri snakket med de naboene heller.

Rundt om kring utenfor akkurat vår gate er det mange hunder. Møter somregel ihvertfall en eller to hunder når jeg går tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en god del hunder i gata mi, men de fleste er gamle og/eller liker ikke Tinka sin, skal vi si ivrighet?

Vi bor rett ved blindeforbundet, så det er en del førerhunder ut og går også, og det er de verste - de får jo nesten aldri hilst på Tinka (bare når de ikke er på jobb), men det er stor enighet både fra Tinkas og førerhundenes side at hunder av samme rase er de kuleste å hilse på, derfor er det de hundene Tinka har størst problemer med å passere pent og rolig.

Ellers så er det en del hunder rundt omkring, men det er sjelden vi møter på noen fast, bortsett fra et par pointere som kun liker Tinka når alle tre er løse. Også er det en labrador som vi har møtt på en del ganger, samt veldig mange hunder av typen tibetansk spaniel/tibetansk terrier/chihuahua/papillon osv som er redd for Tinka fordi deres middelaldrende eiere plukker dem opp når vi møter dem og sier "huffameg, for en stor hund!"

Kort sagt er det en del hunder her, men ikke alle som er like ivrige som Tinka, selv om vi innimellom møter på noen av det slaget også. Ikke for det, hun har blitt litt flinkere til å tilpasse seg den hunden hun møter på. Står helt rolig når det er venninna mi sin cocker som lukter på henne, og er helt gal om det er Ask eller springeren Tulla hun leiker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i 4-mannsbolig, og bare i samme hus er det foruten oss både vorsteher, Labrador og Irsk setter (setter'n har flytta nå dessverre, han og vår hadde et godt øye til hverandre;) )

Også mange i nabolaget - har sett Golden, Leonberger, Kooiker, Dachs, Sheltie, Gordon setter, Engelsk setter - samt mange blandinger.

Kjenner meg igjen i det med turer. Ser mange av hundene tusle rundt på tissetur i nabolaget i flexiline, men ser dem sjelden/aldri i marka (som ligger vegg i vegg med nabolaget. Der treffer vi mange gjengangere, men svært sjelden noen av dem som bor nærmest.

Skal likevel være forsiktig med å dømme - det kan jo være så enkelt at de går andre steder (vi går helst ikke langs de kjedelige veiene - foretrekker enten marka eller inn mot byen for å miljøtrene) - eller på andre tider på døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i nabolaget er det vel rottis vakthund som bor 30meter fra oss og som gikk mye løs før, ellers er det en nabo 15meter herfra som for 3uker siden fikk seg en cairn terrier tispevalp og som vi ikke enda har truffet ut og hilst på enda. Mistenker at en av naboene 25meter fra oss har en hund siden santoz har snust veeeldig mye utenfor hos de men vi har ikke sett de enda. Huseierlaget her er ganske nytt så eg kjenner ikke til alle. Ellers er det de som bor ca 100meter fra oss og der bor det følgende: 2labrador, malamute, mellom schnauser, SVÆR riesen schnauser som eg først trodde var en bouvier, golden, boxer, fransk bulldog og flere BC/BC blandinger og fuglehunder.

Er vel bare det. Er vel bare schnauser tispen som er lekekompis til vofsen her siden de fleste andre er hanner og eller ikke har hilst på oss enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...