Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkallingstrening i langline


millemonk

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en hannhund på 11 måneder, som jeg nå må begynne å ha i bånd til enhver tid inntil jeg har sikker innkalling på ham. Men hvordan får jeg det?

Jeg har trent mye på kontakt, å løpe vekk - alle de tingene man skal for å få hunden interessert. Men med en hannhund full av hormoner som løper løpsk har jeg virkelig ikke noe å stille opp med i alle situasjoner (varierer fra dag til dag - noen dager er han mer "nede på bakken" enn andre dager).

Selv ville jeg anbefalt å trene med langline. MEN. Han er ganske stor og sterk, og i tillegg ikke særlig var på korrigering.

- Stor og sterk: å tråkke på langlina kan jeg bare glemme. Da faller jeg overende, og mister grepet helt - dvs et stykk schæfer i vill fart mot målet. Jeg kan selvfølgelig holde i lina med hansker.

- Ikke var på korrigering: det jeg mener her er at et rykk i lina/det å ikke få komme videre frem, ikke ser ut til å ha noen særlig effekt på ham. Han bare ser seg litt rundt, og prøver igjen. Poenget er vel at han skal lære at han ALDRI kommer frem til det han vil dersom han ikke lyder "nei", men vil han ikke merke forskjell på en treningssituasjon med langline og når han er løs? Ihvertfall i den perioden han er i nå? Er løsningen å alltid ha ham i langline helt til han har blitt voksen, så og si?

Tar så gjerne imot innspill fra dere her, og fra alle mulige treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener med langline på Lunah nå. Hun er forholdsvis stor og tung, men det går greit. Jeg holder langlina hele tiden, den bare glir mellom fingrene mine og om jeg må stoppe henne så holder jeg fast langlina, prøver å surre den en gang rundt hånda, og kaller inn mens jeg løper bakover. Da følger hun somregel etter (om det ikke er en katt da).

Du kan jo prøve det?

Tråkke på båndet har jeg også prøvd, det funka ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Men er det så og si "garantert" at dette vil funke? Hunden min er såpass "tøff" at han ikke ser ut til å synes det er ubehagelig at lina strammes. Men så er det vel heller ikke pga ubehag at atferden skal endres, men fordi han skal oppleve at han aldri kommer noen plass hvis jeg først har sagt "nei"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så og si "garantert" at dette vil funke? Hunden min er såpass "tøff" at han ikke ser ut til å synes det er ubehagelig at lina strammes. Men så er det vel heller ikke pga ubehag at atferden skal endres, men fordi han skal oppleve at han aldri kommer noen plass hvis jeg først har sagt "nei"?

Blir mer som det siste du nevner, hjernevasking med andre ord. Altså må linen være på så lenge at du blir så sikker og selvfølgelig at når du tar den av så har det ingenting å si for følelsen av styring du har på hunden. Ang timing og ubehag, det går an "å lage ubehag" på store hunder og, går mer på teknikk enn muskler, selvfølgelig tilpasset individet man holder på med, om du føler det blir nødvendig i arbeidet ditt med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er vel at langlinen skal være en SIKRING i tilfelle hunden ikke hører. Langlinen har nesten mindre viktig i så måte enn metodene du bruker for å trene selve INNKALLINGEN. Å bruke langlinen mer aktivt under innkalling blir da mer et hjelpemiddel det blir vanskeligere å kvitte seg med - fordi hunden selvsagt er klar over den, og den blir brukt egentlig litt feil.

Ja, den skal hjernevaskes - men den skal ikke hjernevaskes med at linen blir brukt til å heise ham inn igjen, den skal være DIN ekstra trygghet som gjør DEG sikrere på å lykkes, når du finner frem til rette metoden å trene innkalling på. Og det er, i min mening, IKKE å løpe andre veien og rope "ha det, nå går jeg" eller "se her skal du få ballen din", mens hunden stuper andre veien...

Ting som ikke virker etter noen måneder, virker egentlig ikke i det hele tatt - for da er det ikke TRENING lenger, men bare en KONTROLLMÅTE. Skjønner du forskjellen?

Jeg tror jeg hadde sett mer på helheten i treningen, sett om det gikk an å få bedre generell kontroll på hunden, klare å bygge opp en forsterker som virkelig overgår det meste og som brukes som belønning - og ikke som "lokkemat", og heller hatt hunden i bånd enn å rope forgjeves for så å begynne å dra i langlinen ofte.

Så ja, kanskje mer bånd nå i en periode. Det virker som om hunden din STIKKER av fra deg når den ser noe - det er også noe å tenke på. At han ruser mot andre hunder eller ting?

Kanskje du skal nøye deg med å ha ham løs når det allerede er andre hunder tilstede som han leker med, og at du i de situasjonene bruker langline, kaller inn når det er en pause i leken, og du er godt utrustet med superleken og supergodbitene og gjerne går ganske nærme hunden før du kaller inn. Prøv å vær føre var, og se "rundt hjørnene" etter ting han kan risikere å stikke av på.

Antagelig har du ikke hatt en bra nok innkalling på ham i utgangspunktet, siden den ikke "sitter" nå som hunden blir sterkere mentalt. ALLE hannhunder kommer i den alderen, og det er da du ser hva eieren har vært forberedt på når hunden var "liten og søt"! Beste hund fra valpekurset kan "plutselig" slå seg helt vrang.... Og å begynne å løpe andre veien med en hund på snart året, det er ikke noen særlig ide - den vil nok tørre å være mer opptatt av andre ting enn av mor :-)

Og et "nei" som hunden ikke hører på... det er enten et nei som ikke har noen særlig effekt på hunden, kontra det andre som lokker. Enten må du gjøre det riktig så sterkt og negativt at det ikke "bare" er snakk om ubehag, men noe som gjør at hunden faktisk REAGERER realt på og viser innsmigrende/dempende signaler i etterkant av - eller du kan gjøre det motsatte: Få innkallingen til å bli så interessant gjennom det som da venter. Det blir ditt valg, avhengig av deg selv.

Schäfere bør det ikke være noen heksekunst å få en grei innkalling på. Sliter du, så ta kontakt med brukshundmiljøer som er vant til denne typen hund. Det viktigste er at den lærer å høre, så du får en lydig hannhund FØR den kommer i den neste verste perioden - hvor han kan begynne å bråke for alvor med andre hannhunder. Det er en rase som mange er redd for, så det er lett å føle presset og ubehaget da.

Og oppsøker du et miljø, så tenk også på å begynne å trene spor, rundering etc - det er også ting som vil gjøre hunden din mer opptatt av deg og det DU har å tilby, nemlig morsomme aktiviteter som DU styrer. Alle monner drar! Og en førerorientert hund som schäfer kan du greit få til å synes at DERES aktiviteter sammen kan være like interessante som å fly og leke med andre.

Ikke sant - det er også noe du styrer: En hund som er vill etter sosial kontakt, bør du kanskje vurdere om bør få leke bare i mindre doser i en periode - med hunder som den bare synes er sånn "passelig" festlige, mens du oppgraderer alt det rasende festlige som dere to gjør sammen! Ellers vil du alltid forbli den kjedelige taperen :-)

Kyndig hjelp er det beste. En som ser deg og hunden sammen og som hjelper deg til å gjennomføre det du ønsker for hunden. Innkalling er nesten det eneste og viktige, så har du en elendig innkalling nå - så ta tak i det øyeblikkelig, og finn treningshjelp UTOVER en langline.

For det er faktisk vanskelig å bruke en langline på riktig måte som gir resultater! Hvorfor møter man ellers voksne hunder som fremdeles går med den slepende etter seg....? Man trenger ikke bruke fem år på å lære innkalling :-)

Lykke til. Finner du rette metoden, er dette mye lettere enn du tror :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde sett mer på helheten i treningen, sett om det gikk an å få bedre generell kontroll på hunden, klare å bygge opp en forsterker som virkelig overgår det meste og som brukes som belønning - og ikke som "lokkemat", og heller hatt hunden i bånd enn å rope forgjeves for så å begynne å dra i langlinen ofte.

Vel, det er flere faktorer til stede her - jeg fikk ham først da han var 8 mnd (er nå 11), og da hadde han tidligere ikke blitt håndtert i det hele tatt (han kunne ikke engang "sitt" på kommando). Jeg fikk ham med andre ord midt i puberteten (eller ihvertfall helt i starten av den), og han hadde ikke noe grunnlag fra før. Det er vanskelig å nyinnlære innkalling på en pubertetshund (eller - vanskeligere), og i tillegg gjør han utfall mot andre hunder. Vi jobber med dette, men har ikke fått det helt på plass enda. Hadde han ikke blitt helt propell hver gang han ser en annen hund, hadde det heller ikke vært så stress dette med langline, men han blokkerer helt når han ser andre hunder. Dette jobber jeg altså med aktivt, men det gjør innkallingsarbeidet mye vanskeligere.

Så ja, kanskje mer bånd nå i en periode. Det virker som om hunden din STIKKER av fra deg når den ser noe - det er også noe å tenke på. At han ruser mot andre hunder eller ting?

Ja, han har begynt med det i det siste.

Kanskje du skal nøye deg med å ha ham løs når det allerede er andre hunder tilstede som han leker med, og at du i de situasjonene bruker langline, kaller inn når det er en pause i leken, og du er godt utrustet med superleken og supergodbitene og gjerne går ganske nærme hunden før du kaller inn. Prøv å vær føre var, og se "rundt hjørnene" etter ting han kan risikere å stikke av på.

Han leker sjelden med andre hunder nå, siden vi øver på å ikke hilse. Jeg slipper han jo heller ikke løs slik han er nå... Men det er mulig det er OK å leke med andre hunder selv om han har på langline? Det er vel kanskje det.

ntagelig har du ikke hatt en bra nok innkalling på ham i utgangspunktet, siden den ikke "sitter" nå som hunden blir sterkere mentalt. ALLE hannhunder kommer i den alderen, og det er da du ser hva eieren har vært forberedt på når hunden var "liten og søt"! Beste hund fra valpekurset kan "plutselig" slå seg helt vrang.... Og å begynne å løpe andre veien med en hund på snart året, det er ikke noen særlig ide - den vil nok tørre å være mer opptatt av andre ting enn av mor :-)

Jepp, det er det som er problemet. Han hadde ikke noe grunnlag da jeg fikk ham. Og nei, å løpe andre veien har ingen effekt nå (det hadde det tidligere), det er derfor jeg vil jobbe med ham i langline.

Og et "nei" som hunden ikke hører på... det er enten et nei som ikke har noen særlig effekt på hunden, kontra det andre som lokker. Enten må du gjøre det riktig så sterkt og negativt at det ikke "bare" er snakk om ubehag, men noe som gjør at hunden faktisk REAGERER realt på og viser innsmigrende/dempende signaler i etterkant av - eller du kan gjøre det motsatte: Få innkallingen til å bli så interessant gjennom det som da venter. Det blir ditt valg, avhengig av deg selv.

"Nei" fungerer veldig bra i såkalt vanlige situasjoner, men når han først blokkerer tror jeg egentlig ikke han hører det engang. Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal få forsterket "nei"'et når han er på lang avstand, eller hvordan jeg skal finne en belønning (el.) som slår det å løpe bort til andre hunder i den alderen og tilstanden som han er i...

Forslag mottas med takk... :rolleyes:

Schäfere bør det ikke være noen heksekunst å få en grei innkalling på. Sliter du, så ta kontakt med brukshundmiljøer som er vant til denne typen hund. Det viktigste er at den lærer å høre, så du får en lydig hannhund FØR den kommer i den neste verste perioden - hvor han kan begynne å bråke for alvor med andre hannhunder. Det er en rase som mange er redd for, så det er lett å føle presset og ubehaget da.

Jeg går på kurs, og det er her vi er anbefalt å bruke langline.

Og oppsøker du et miljø, så tenk også på å begynne å trene spor, rundering etc - det er også ting som vil gjøre hunden din mer opptatt av deg og det DU har å tilby, nemlig morsomme aktiviteter som DU styrer. Alle monner drar! Og en førerorientert hund som schäfer kan du greit få til å synes at DERES aktiviteter sammen kan være like interessante som å fly og leke med andre.

Vi trener lydighet og sporer "hobby" - han har vist stor forbedring siden jeg fikk ham, så det er helt klart at det du foreslår fungerer. Men likevel, tatt de andre faktorene i betraktning, så er det en utfordring.

Ikke sant - det er også noe du styrer: En hund som er vill etter sosial kontakt, bør du kanskje vurdere om bør få leke bare i mindre doser i en periode - med hunder som den bare synes er sånn "passelig" festlige, mens du oppgraderer alt det rasende festlige som dere to gjør sammen! Ellers vil du alltid forbli den kjedelige taperen :-)

Godt poeng.

Men hvis han får leke lite blir det vel også dobbelt så morsomt når han først ser sjansen? Men jeg kan jo finne noen utrolig kjedelige hunder til ham... :)

Kyndig hjelp er det beste. En som ser deg og hunden sammen og som hjelper deg til å gjennomføre det du ønsker for hunden. Innkalling er nesten det eneste og viktige, så har du en elendig innkalling nå - så ta tak i det øyeblikkelig, og finn treningshjelp UTOVER en langline.

Hva mener du her? Jeg har kontakt med instruktør (bare ikke akkurat i denne perioden), og hun vil altså at jeg skal bruke langline.

For det er faktisk vanskelig å bruke en langline på riktig måte som gir resultater! Hvorfor møter man ellers voksne hunder som fremdeles går med den slepende etter seg....? Man trenger ikke bruke fem år på å lære innkalling :-)

Lykke til. Finner du rette metoden, er dette mye lettere enn du tror :-)

Ja, det er derfor jeg spør. :) Jeg vil ha orden på dette, men er ikke helt sikker på hva som er det ideelle opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da blir det jo litt annerledes - med en omplassert og utrent hund som du har fått i virkelig rette alderen

:-)

Da har du jo begynt å komme et stykke på vei da, siden du har klart å jobbe ned utfallene. Du skriver slik at det virker som om de ikke har vært så "aggressive", mer iver etter å komme bort som slår over, eller? Ingen hunder "må" bort til andre hunder, og kunsten er å lære dem at også denne ressursen - andre hunder - er det du som styrer over.

Det jeg ikke ser at du skriver noe om, er om du har begynt å jobbe inn en supergjenstand og om du jobber med lek med hunden din. Det er to veldig nyttige ting å få inn. Det går på at DU må tilby noe i "den andre enden", dersom du skal ha noen forventning om at dette er noe som vil friste ham.

Det handler ikke "bare" om å finne kjedelige hunder - men at DU også må øke på som morsom eier som tilbyr artige ting SAMMEN med hunden.

Det er bra det som står om langline, men hvis du pr. nå VET at han likevel ruser og du ikke klarer helt å stoppe ham, blir jo poenget borte.... da blir langlinen et "fangsthjelpemiddel" mer enn et treningshjelpemiddel.

Det handler om å rendyrke akkurat HVA du vil, om du "bare" vil ha tak i hunden når han stikker fra deg, eller om du vil trene konkret på innkalling og i den forbindelse bruke langline. Da hadde jeg bare trent med langlinen når DU styrer situasjonen, inklusive de andre hundene - og heller hatt ham i vanlig bånd ellers til du eventuelt kommer bort til de hundene du vil han skal treffe. Da kan du heller prøve å slippe ham, med langline, og så jobbe med innkallingen der "på stedet" - hvor du ikke får den rusingen, men kanskje har en sjanse til å nå inn.

Forøvrig bør du sjekke med de andre hundeeierne AT det er greit at du slipper din hund med langline, og at det er en passe tykk langline som ikke kveiler seg rundt andre hunders bakbein og kan skade dem - slik tynnere liner kan.

Du får fortsette å jobbe - og kanskje vurdere et kurs, for eksempel hos Terje Østlie på Elverum, som har sommerkurs og kan schäfere som din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo begynt å komme et stykke på vei da, siden du har klart å jobbe ned utfallene. Du skriver slik at det virker som om de ikke har vært så "aggressive", mer iver etter å komme bort som slår over, eller? Ingen hunder "må" bort til andre hunder, og kunsten er å lære dem at også denne ressursen - andre hunder - er det du som styrer over.

Ja, det er iver etter å komme bort - får han hilse er alt fryd & gammen, så det er ikke aggressivitet. (Heldigvis.) Men det virker også som om det har blitt en automatisert greie, altså at han nå ikke bare reagere på hundene, men at han rett og slett har lært den vanen å utagere ved synet av en annen hund.

Det begynner jo heldigvis å bli litt bedre, selv om det er LANGT igjen.

Det jeg ikke ser at du skriver noe om, er om du har begynt å jobbe inn en supergjenstand og om du jobber med lek med hunden din. Det er to veldig nyttige ting å få inn. Det går på at DU må tilby noe i "den andre enden", dersom du skal ha noen forventning om at dette er noe som vil friste ham.

Ja, dette jobber vi med.

Da jeg fikk ham var han sannsynligvis ikke lekt noe med, siden han ikke hadde lekelyst i det hele tatt... Jeg begynte med jaktlek, og fikk denne oppe og gå, og nå har han faktisk også såvidt begynt å kampe litt. Jeg bruker nå kong, og den tenner han bra på - men dette kommer også litt an på situasjonen, så jeg har ikke avsluttet prosjektet, for å si det sånn. :-)

Det er bra det som står om langline, men hvis du pr. nå VET at han likevel ruser og du ikke klarer helt å stoppe ham, blir jo poenget borte.... da blir langlinen et "fangsthjelpemiddel" mer enn et treningshjelpemiddel.

Ja, det blir et fangsthjelpemiddel i de situasjonene hvor han utagerer. Samtidig fungerer han fint når han konsentrerer seg, og jeg vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre? Gjør det noe om jeg "fanger ham" inn dersom han stikker av? Tanken er jo at det skal være et treningshjelpemiddel (ihvertfall på sikt) også, så jeg får bukt med problemet etterhvert.

Det handler om å rendyrke akkurat HVA du vil, om du "bare" vil ha tak i hunden når han stikker fra deg, eller om du vil trene konkret på innkalling og i den forbindelse bruke langline.

Pri nummer 1 er å få en skikkelig innkalling på ham, så jeg kan ha ham løs på sikt. Dvs at han er under kontroll. Jeg er ikke fornøyd med å være avhengig av langline. :)

Da hadde jeg bare trent med langlinen når DU styrer situasjonen, inklusive de andre hundene - og heller hatt ham i vanlig bånd ellers til du eventuelt kommer bort til de hundene du vil han skal treffe. Da kan du heller prøve å slippe ham, med langline, og så jobbe med innkallingen der "på stedet" - hvor du ikke får den rusingen, men kanskje har en sjanse til å nå inn.

Jeg skjønte ikke helt hva dyu mente her. Du ville bare trent i langline når jeg styrer situasjonen? Det er litt vanskelig, siden vi treffer ukjente hunder hele tiden, men det går selvfølgelig an å ha litt kommunikasjon med de andre hundeeierne. :D

Men hvordan ville du lagt opp innkallingstrenene "på stedet"? Når han er midt i leken er det vel ganske liten sjanse for at han kommer - er det virkelig mulig å få opparbeidet kongen som så kul at det slår andre hunder - for en hund i puberteten (vel, jeg kjenner èn slik hund, men det er en malle)?

Jeg mener; rusingen er jo fullt til stede også om jeg har ham i bånd, og han ser andre hunder. Det er derfor han ikke får hilse på andre for tiden; fordi han ikke klarer å roe seg ned.

Du får fortsette å jobbe - og kanskje vurdere et kurs, for eksempel hos Terje Østlie på Elverum, som har sommerkurs og kan schäfere som din :-)

Det skal jeg vurdere om det blir håpløst, og vi ikke kommer noen vei. Takk for gode tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...