Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkallingstrening i langline

millemonk

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en hannhund på 11 måneder, som jeg nå må begynne å ha i bånd til enhver tid inntil jeg har sikker innkalling på ham. Men hvordan får jeg det?

Jeg har trent mye på kontakt, å løpe vekk - alle de tingene man skal for å få hunden interessert. Men med en hannhund full av hormoner som løper løpsk har jeg virkelig ikke noe å stille opp med i alle situasjoner (varierer fra dag til dag - noen dager er han mer "nede på bakken" enn andre dager).

Selv ville jeg anbefalt å trene med langline. MEN. Han er ganske stor og sterk, og i tillegg ikke særlig var på korrigering.

- Stor og sterk: å tråkke på langlina kan jeg bare glemme. Da faller jeg overende, og mister grepet helt - dvs et stykk schæfer i vill fart mot målet. Jeg kan selvfølgelig holde i lina med hansker.

- Ikke var på korrigering: det jeg mener her er at et rykk i lina/det å ikke få komme videre frem, ikke ser ut til å ha noen særlig effekt på ham. Han bare ser seg litt rundt, og prøver igjen. Poenget er vel at han skal lære at han ALDRI kommer frem til det han vil dersom han ikke lyder "nei", men vil han ikke merke forskjell på en treningssituasjon med langline og når han er løs? Ihvertfall i den perioden han er i nå? Er løsningen å alltid ha ham i langline helt til han har blitt voksen, så og si?

Tar så gjerne imot innspill fra dere her, og fra alle mulige treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener med langline på Lunah nå. Hun er forholdsvis stor og tung, men det går greit. Jeg holder langlina hele tiden, den bare glir mellom fingrene mine og om jeg må stoppe henne så holder jeg fast langlina, prøver å surre den en gang rundt hånda, og kaller inn mens jeg løper bakover. Da følger hun somregel etter (om det ikke er en katt da).

Du kan jo prøve det?

Tråkke på båndet har jeg også prøvd, det funka ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Men er det så og si "garantert" at dette vil funke? Hunden min er såpass "tøff" at han ikke ser ut til å synes det er ubehagelig at lina strammes. Men så er det vel heller ikke pga ubehag at atferden skal endres, men fordi han skal oppleve at han aldri kommer noen plass hvis jeg først har sagt "nei"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så og si "garantert" at dette vil funke? Hunden min er såpass "tøff" at han ikke ser ut til å synes det er ubehagelig at lina strammes. Men så er det vel heller ikke pga ubehag at atferden skal endres, men fordi han skal oppleve at han aldri kommer noen plass hvis jeg først har sagt "nei"?

Blir mer som det siste du nevner, hjernevasking med andre ord. Altså må linen være på så lenge at du blir så sikker og selvfølgelig at når du tar den av så har det ingenting å si for følelsen av styring du har på hunden. Ang timing og ubehag, det går an "å lage ubehag" på store hunder og, går mer på teknikk enn muskler, selvfølgelig tilpasset individet man holder på med, om du føler det blir nødvendig i arbeidet ditt med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er vel at langlinen skal være en SIKRING i tilfelle hunden ikke hører. Langlinen har nesten mindre viktig i så måte enn metodene du bruker for å trene selve INNKALLINGEN. Å bruke langlinen mer aktivt under innkalling blir da mer et hjelpemiddel det blir vanskeligere å kvitte seg med - fordi hunden selvsagt er klar over den, og den blir brukt egentlig litt feil.

Ja, den skal hjernevaskes - men den skal ikke hjernevaskes med at linen blir brukt til å heise ham inn igjen, den skal være DIN ekstra trygghet som gjør DEG sikrere på å lykkes, når du finner frem til rette metoden å trene innkalling på. Og det er, i min mening, IKKE å løpe andre veien og rope "ha det, nå går jeg" eller "se her skal du få ballen din", mens hunden stuper andre veien...

Ting som ikke virker etter noen måneder, virker egentlig ikke i det hele tatt - for da er det ikke TRENING lenger, men bare en KONTROLLMÅTE. Skjønner du forskjellen?

Jeg tror jeg hadde sett mer på helheten i treningen, sett om det gikk an å få bedre generell kontroll på hunden, klare å bygge opp en forsterker som virkelig overgår det meste og som brukes som belønning - og ikke som "lokkemat", og heller hatt hunden i bånd enn å rope forgjeves for så å begynne å dra i langlinen ofte.

Så ja, kanskje mer bånd nå i en periode. Det virker som om hunden din STIKKER av fra deg når den ser noe - det er også noe å tenke på. At han ruser mot andre hunder eller ting?

Kanskje du skal nøye deg med å ha ham løs når det allerede er andre hunder tilstede som han leker med, og at du i de situasjonene bruker langline, kaller inn når det er en pause i leken, og du er godt utrustet med superleken og supergodbitene og gjerne går ganske nærme hunden før du kaller inn. Prøv å vær føre var, og se "rundt hjørnene" etter ting han kan risikere å stikke av på.

Antagelig har du ikke hatt en bra nok innkalling på ham i utgangspunktet, siden den ikke "sitter" nå som hunden blir sterkere mentalt. ALLE hannhunder kommer i den alderen, og det er da du ser hva eieren har vært forberedt på når hunden var "liten og søt"! Beste hund fra valpekurset kan "plutselig" slå seg helt vrang.... Og å begynne å løpe andre veien med en hund på snart året, det er ikke noen særlig ide - den vil nok tørre å være mer opptatt av andre ting enn av mor :-)

Og et "nei" som hunden ikke hører på... det er enten et nei som ikke har noen særlig effekt på hunden, kontra det andre som lokker. Enten må du gjøre det riktig så sterkt og negativt at det ikke "bare" er snakk om ubehag, men noe som gjør at hunden faktisk REAGERER realt på og viser innsmigrende/dempende signaler i etterkant av - eller du kan gjøre det motsatte: Få innkallingen til å bli så interessant gjennom det som da venter. Det blir ditt valg, avhengig av deg selv.

Schäfere bør det ikke være noen heksekunst å få en grei innkalling på. Sliter du, så ta kontakt med brukshundmiljøer som er vant til denne typen hund. Det viktigste er at den lærer å høre, så du får en lydig hannhund FØR den kommer i den neste verste perioden - hvor han kan begynne å bråke for alvor med andre hannhunder. Det er en rase som mange er redd for, så det er lett å føle presset og ubehaget da.

Og oppsøker du et miljø, så tenk også på å begynne å trene spor, rundering etc - det er også ting som vil gjøre hunden din mer opptatt av deg og det DU har å tilby, nemlig morsomme aktiviteter som DU styrer. Alle monner drar! Og en førerorientert hund som schäfer kan du greit få til å synes at DERES aktiviteter sammen kan være like interessante som å fly og leke med andre.

Ikke sant - det er også noe du styrer: En hund som er vill etter sosial kontakt, bør du kanskje vurdere om bør få leke bare i mindre doser i en periode - med hunder som den bare synes er sånn "passelig" festlige, mens du oppgraderer alt det rasende festlige som dere to gjør sammen! Ellers vil du alltid forbli den kjedelige taperen :-)

Kyndig hjelp er det beste. En som ser deg og hunden sammen og som hjelper deg til å gjennomføre det du ønsker for hunden. Innkalling er nesten det eneste og viktige, så har du en elendig innkalling nå - så ta tak i det øyeblikkelig, og finn treningshjelp UTOVER en langline.

For det er faktisk vanskelig å bruke en langline på riktig måte som gir resultater! Hvorfor møter man ellers voksne hunder som fremdeles går med den slepende etter seg....? Man trenger ikke bruke fem år på å lære innkalling :-)

Lykke til. Finner du rette metoden, er dette mye lettere enn du tror :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde sett mer på helheten i treningen, sett om det gikk an å få bedre generell kontroll på hunden, klare å bygge opp en forsterker som virkelig overgår det meste og som brukes som belønning - og ikke som "lokkemat", og heller hatt hunden i bånd enn å rope forgjeves for så å begynne å dra i langlinen ofte.

Vel, det er flere faktorer til stede her - jeg fikk ham først da han var 8 mnd (er nå 11), og da hadde han tidligere ikke blitt håndtert i det hele tatt (han kunne ikke engang "sitt" på kommando). Jeg fikk ham med andre ord midt i puberteten (eller ihvertfall helt i starten av den), og han hadde ikke noe grunnlag fra før. Det er vanskelig å nyinnlære innkalling på en pubertetshund (eller - vanskeligere), og i tillegg gjør han utfall mot andre hunder. Vi jobber med dette, men har ikke fått det helt på plass enda. Hadde han ikke blitt helt propell hver gang han ser en annen hund, hadde det heller ikke vært så stress dette med langline, men han blokkerer helt når han ser andre hunder. Dette jobber jeg altså med aktivt, men det gjør innkallingsarbeidet mye vanskeligere.

Så ja, kanskje mer bånd nå i en periode. Det virker som om hunden din STIKKER av fra deg når den ser noe - det er også noe å tenke på. At han ruser mot andre hunder eller ting?

Ja, han har begynt med det i det siste.

Kanskje du skal nøye deg med å ha ham løs når det allerede er andre hunder tilstede som han leker med, og at du i de situasjonene bruker langline, kaller inn når det er en pause i leken, og du er godt utrustet med superleken og supergodbitene og gjerne går ganske nærme hunden før du kaller inn. Prøv å vær føre var, og se "rundt hjørnene" etter ting han kan risikere å stikke av på.

Han leker sjelden med andre hunder nå, siden vi øver på å ikke hilse. Jeg slipper han jo heller ikke løs slik han er nå... Men det er mulig det er OK å leke med andre hunder selv om han har på langline? Det er vel kanskje det.

ntagelig har du ikke hatt en bra nok innkalling på ham i utgangspunktet, siden den ikke "sitter" nå som hunden blir sterkere mentalt. ALLE hannhunder kommer i den alderen, og det er da du ser hva eieren har vært forberedt på når hunden var "liten og søt"! Beste hund fra valpekurset kan "plutselig" slå seg helt vrang.... Og å begynne å løpe andre veien med en hund på snart året, det er ikke noen særlig ide - den vil nok tørre å være mer opptatt av andre ting enn av mor :-)

Jepp, det er det som er problemet. Han hadde ikke noe grunnlag da jeg fikk ham. Og nei, å løpe andre veien har ingen effekt nå (det hadde det tidligere), det er derfor jeg vil jobbe med ham i langline.

Og et "nei" som hunden ikke hører på... det er enten et nei som ikke har noen særlig effekt på hunden, kontra det andre som lokker. Enten må du gjøre det riktig så sterkt og negativt at det ikke "bare" er snakk om ubehag, men noe som gjør at hunden faktisk REAGERER realt på og viser innsmigrende/dempende signaler i etterkant av - eller du kan gjøre det motsatte: Få innkallingen til å bli så interessant gjennom det som da venter. Det blir ditt valg, avhengig av deg selv.

"Nei" fungerer veldig bra i såkalt vanlige situasjoner, men når han først blokkerer tror jeg egentlig ikke han hører det engang. Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal få forsterket "nei"'et når han er på lang avstand, eller hvordan jeg skal finne en belønning (el.) som slår det å løpe bort til andre hunder i den alderen og tilstanden som han er i...

Forslag mottas med takk... :rolleyes:

Schäfere bør det ikke være noen heksekunst å få en grei innkalling på. Sliter du, så ta kontakt med brukshundmiljøer som er vant til denne typen hund. Det viktigste er at den lærer å høre, så du får en lydig hannhund FØR den kommer i den neste verste perioden - hvor han kan begynne å bråke for alvor med andre hannhunder. Det er en rase som mange er redd for, så det er lett å føle presset og ubehaget da.

Jeg går på kurs, og det er her vi er anbefalt å bruke langline.

Og oppsøker du et miljø, så tenk også på å begynne å trene spor, rundering etc - det er også ting som vil gjøre hunden din mer opptatt av deg og det DU har å tilby, nemlig morsomme aktiviteter som DU styrer. Alle monner drar! Og en førerorientert hund som schäfer kan du greit få til å synes at DERES aktiviteter sammen kan være like interessante som å fly og leke med andre.

Vi trener lydighet og sporer "hobby" - han har vist stor forbedring siden jeg fikk ham, så det er helt klart at det du foreslår fungerer. Men likevel, tatt de andre faktorene i betraktning, så er det en utfordring.

Ikke sant - det er også noe du styrer: En hund som er vill etter sosial kontakt, bør du kanskje vurdere om bør få leke bare i mindre doser i en periode - med hunder som den bare synes er sånn "passelig" festlige, mens du oppgraderer alt det rasende festlige som dere to gjør sammen! Ellers vil du alltid forbli den kjedelige taperen :-)

Godt poeng.

Men hvis han får leke lite blir det vel også dobbelt så morsomt når han først ser sjansen? Men jeg kan jo finne noen utrolig kjedelige hunder til ham... :)

Kyndig hjelp er det beste. En som ser deg og hunden sammen og som hjelper deg til å gjennomføre det du ønsker for hunden. Innkalling er nesten det eneste og viktige, så har du en elendig innkalling nå - så ta tak i det øyeblikkelig, og finn treningshjelp UTOVER en langline.

Hva mener du her? Jeg har kontakt med instruktør (bare ikke akkurat i denne perioden), og hun vil altså at jeg skal bruke langline.

For det er faktisk vanskelig å bruke en langline på riktig måte som gir resultater! Hvorfor møter man ellers voksne hunder som fremdeles går med den slepende etter seg....? Man trenger ikke bruke fem år på å lære innkalling :-)

Lykke til. Finner du rette metoden, er dette mye lettere enn du tror :-)

Ja, det er derfor jeg spør. :) Jeg vil ha orden på dette, men er ikke helt sikker på hva som er det ideelle opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da blir det jo litt annerledes - med en omplassert og utrent hund som du har fått i virkelig rette alderen

:-)

Da har du jo begynt å komme et stykke på vei da, siden du har klart å jobbe ned utfallene. Du skriver slik at det virker som om de ikke har vært så "aggressive", mer iver etter å komme bort som slår over, eller? Ingen hunder "må" bort til andre hunder, og kunsten er å lære dem at også denne ressursen - andre hunder - er det du som styrer over.

Det jeg ikke ser at du skriver noe om, er om du har begynt å jobbe inn en supergjenstand og om du jobber med lek med hunden din. Det er to veldig nyttige ting å få inn. Det går på at DU må tilby noe i "den andre enden", dersom du skal ha noen forventning om at dette er noe som vil friste ham.

Det handler ikke "bare" om å finne kjedelige hunder - men at DU også må øke på som morsom eier som tilbyr artige ting SAMMEN med hunden.

Det er bra det som står om langline, men hvis du pr. nå VET at han likevel ruser og du ikke klarer helt å stoppe ham, blir jo poenget borte.... da blir langlinen et "fangsthjelpemiddel" mer enn et treningshjelpemiddel.

Det handler om å rendyrke akkurat HVA du vil, om du "bare" vil ha tak i hunden når han stikker fra deg, eller om du vil trene konkret på innkalling og i den forbindelse bruke langline. Da hadde jeg bare trent med langlinen når DU styrer situasjonen, inklusive de andre hundene - og heller hatt ham i vanlig bånd ellers til du eventuelt kommer bort til de hundene du vil han skal treffe. Da kan du heller prøve å slippe ham, med langline, og så jobbe med innkallingen der "på stedet" - hvor du ikke får den rusingen, men kanskje har en sjanse til å nå inn.

Forøvrig bør du sjekke med de andre hundeeierne AT det er greit at du slipper din hund med langline, og at det er en passe tykk langline som ikke kveiler seg rundt andre hunders bakbein og kan skade dem - slik tynnere liner kan.

Du får fortsette å jobbe - og kanskje vurdere et kurs, for eksempel hos Terje Østlie på Elverum, som har sommerkurs og kan schäfere som din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo begynt å komme et stykke på vei da, siden du har klart å jobbe ned utfallene. Du skriver slik at det virker som om de ikke har vært så "aggressive", mer iver etter å komme bort som slår over, eller? Ingen hunder "må" bort til andre hunder, og kunsten er å lære dem at også denne ressursen - andre hunder - er det du som styrer over.

Ja, det er iver etter å komme bort - får han hilse er alt fryd & gammen, så det er ikke aggressivitet. (Heldigvis.) Men det virker også som om det har blitt en automatisert greie, altså at han nå ikke bare reagere på hundene, men at han rett og slett har lært den vanen å utagere ved synet av en annen hund.

Det begynner jo heldigvis å bli litt bedre, selv om det er LANGT igjen.

Det jeg ikke ser at du skriver noe om, er om du har begynt å jobbe inn en supergjenstand og om du jobber med lek med hunden din. Det er to veldig nyttige ting å få inn. Det går på at DU må tilby noe i "den andre enden", dersom du skal ha noen forventning om at dette er noe som vil friste ham.

Ja, dette jobber vi med.

Da jeg fikk ham var han sannsynligvis ikke lekt noe med, siden han ikke hadde lekelyst i det hele tatt... Jeg begynte med jaktlek, og fikk denne oppe og gå, og nå har han faktisk også såvidt begynt å kampe litt. Jeg bruker nå kong, og den tenner han bra på - men dette kommer også litt an på situasjonen, så jeg har ikke avsluttet prosjektet, for å si det sånn. :-)

Det er bra det som står om langline, men hvis du pr. nå VET at han likevel ruser og du ikke klarer helt å stoppe ham, blir jo poenget borte.... da blir langlinen et "fangsthjelpemiddel" mer enn et treningshjelpemiddel.

Ja, det blir et fangsthjelpemiddel i de situasjonene hvor han utagerer. Samtidig fungerer han fint når han konsentrerer seg, og jeg vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre? Gjør det noe om jeg "fanger ham" inn dersom han stikker av? Tanken er jo at det skal være et treningshjelpemiddel (ihvertfall på sikt) også, så jeg får bukt med problemet etterhvert.

Det handler om å rendyrke akkurat HVA du vil, om du "bare" vil ha tak i hunden når han stikker fra deg, eller om du vil trene konkret på innkalling og i den forbindelse bruke langline.

Pri nummer 1 er å få en skikkelig innkalling på ham, så jeg kan ha ham løs på sikt. Dvs at han er under kontroll. Jeg er ikke fornøyd med å være avhengig av langline. :)

Da hadde jeg bare trent med langlinen når DU styrer situasjonen, inklusive de andre hundene - og heller hatt ham i vanlig bånd ellers til du eventuelt kommer bort til de hundene du vil han skal treffe. Da kan du heller prøve å slippe ham, med langline, og så jobbe med innkallingen der "på stedet" - hvor du ikke får den rusingen, men kanskje har en sjanse til å nå inn.

Jeg skjønte ikke helt hva dyu mente her. Du ville bare trent i langline når jeg styrer situasjonen? Det er litt vanskelig, siden vi treffer ukjente hunder hele tiden, men det går selvfølgelig an å ha litt kommunikasjon med de andre hundeeierne. :D

Men hvordan ville du lagt opp innkallingstrenene "på stedet"? Når han er midt i leken er det vel ganske liten sjanse for at han kommer - er det virkelig mulig å få opparbeidet kongen som så kul at det slår andre hunder - for en hund i puberteten (vel, jeg kjenner èn slik hund, men det er en malle)?

Jeg mener; rusingen er jo fullt til stede også om jeg har ham i bånd, og han ser andre hunder. Det er derfor han ikke får hilse på andre for tiden; fordi han ikke klarer å roe seg ned.

Du får fortsette å jobbe - og kanskje vurdere et kurs, for eksempel hos Terje Østlie på Elverum, som har sommerkurs og kan schäfere som din :-)

Det skal jeg vurdere om det blir håpløst, og vi ikke kommer noen vei. Takk for gode tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...