Gå til innhold
Hundesonen.no

Slitt bort pels på brystet grunnet sele


Setter1
 Share

Recommended Posts

Hei 😊

Etter å ha kjøpt en ny non stop sele (line harness), så oppdaget jeg for et par måneder siden at pelsen til hunden min har blitt slitt vekk/nappet vekk under brystet. Har ikke hatt dette problemet med non stop seler før. Mistenker det var den lille sporlineløkken som var veldig stiv og gnagde på pelsen. Forferdelig irriterende! Hun har nå en «stor» bar flekk på brystet og er redd for at pelsen ikke skal gro ut igjen :( Har brukt en sånn glatt protector t-shirt under selen de siste månedene for å hindre mer gnag og selvfølgelig klipt vekk sporlineløkken, men det virker ikke som pelsen gror ut noe særlig. Noen som har vært borti noe lignende og hvor hunden har fått tilbake pelsen? Noen tips? Halsbånd er dessverre ikke så lett å bruke, da hun er litt vilter på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd en sele som er mer paddet foran. Og kanskje midlertidig en sele som ligger tvers foran brystet og ikke går ned mellom bena, slik at pelsen der får "hvile". Det er ikke optimalt, men det går for en periode. Kanskje du kan finne noe rimelig brukt på Finn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg synes det høres ut som dere har gjort en god jobb tross alt. Han virker fin i passeringer, og gir tydelige signaler i møter og sosiale situasjoner. Jeg synes dere gjør en bra jobb med å gå unna og gi ham plass i passeringer når han trenger det. Det virker som en hund som ikke har behov for å hilse på fremmede, og det må være helt greit. Pga. aggresjon mot andre har jeg også hatt en hund som svært sjelden fikk hilse på andre, og jeg tror han hadde det helt fint med det. Noen ganger gikk vi turer med venner eller passet andre hunder, og det gikk også helt fint med god introduksjon. Hvis dere har folk dere omgåes regelmessig, f.eks. om dere går tur med denne kompisen og tispa med jevne mellomrom, så kan det godt være at det endrer seg mellom de to. Men jeg ville ikke gjort det bare som mål for å sosialisere hunden deres, jeg tenker at han har det helt fint med flokken sin, som er dere.
    • Vi har en shiba hann på 3 år, som vi fikk som valp i en korona-Desember. Da var alle sosialiseringsmulighetene som jeg hadde blinket meg ut før vi fikk han, stengt, og de få gangene vi møtte andre hunder var det gjerne i situasjoner hvor valpen allerede var overtrøtt eller full av andre inntrykk, så de møtene gikk ikke så bra. Oppdretter driver utstillingstrening, så vi tok turen dit et par ganger og tenkte han fikk hilse på andre shibaer, men alle de voksne shibaene ga voldsom beskjed når han nærmet seg (ingen av eierne ga noe forhåndsvarsel på at hilsing ikke var ønsket, eller reagerte noe særlig på hundenes reaksjon). Vi bodde i et borettslag hvor det bodde svært reaktive voksne hunder, så han fikk ofte kjeft så snart de så han (samme behandling omtrent alle hundene der fikk). Vi bor nå i rekkehus, og bruker ikke denne hunden til annet en turkamerat og familiemedlem. Nå på tur så er han det jeg vil si er helt ok. Han kan fint gå forbi hunder på smale fortau uten lyd (kan dra litt i bånd for å prøve å komme bort). Møter han veldig sinte hannhunder med mye lyd kan han svare disse, men kan også ignorere mindre raser med mye lyd (f.eks pomeranian/chihuahua). Problemet er mest at han kan se ut som om han ønsker å hilse, men hvis de er innenfor ca. 20 cm av fjeset hans, vil han knurre/bjeffe og dra. For utenforstående kan det se ut som om han går fra 0 til 100. Jeg pleier alltid å si at vi ikke ønsker å hilse, krysser gjerne til andre fortau om mulig osv for å skape den distansen som er mest komfortabel, eller går inn bak en bil eller inn til siden e.l for å markere at vi ikke vil hilse.  I går fikk vi besøk av en kompis med ung tispe, som vi gikk tur sammen med uten hilsing. Det startet ugreit, men endte med en harmonisk tur. Vi prøvde å slippe de samtidig i en inngjerdet hage etterpå, men da fikk ungtispen beskjed om at hun ikke fikk komme i nærheten med mye lyd, men ingen fysisk kontakt. Tok vår hann i bånd og lot ungtispen snuse rundt, men hun tok ikke hintet fra første gang og hun fikk olme blikk og flekkede tenner når hun nærmet seg flere ganger. Besøket endte med at begge hundene lå i hagen uten kontakt, og ungtispen sovnet, så det virket på meg som om det var greit at hun var der, så lenge hun ikke plaget han eller var i nærheten av han på noen måte.  Hilsing på voksne mennesker og barn på tur går veldig fint, og besøk av alle slags mennesker går fint (selv om det er mye lyd akkurat de første 2 minuttene de kommer inn døren).    Spørsmålet mitt er vel egentlig mest: er det ok å ha en hund som aldri hilser på andre hunder?  Er det mulig å sosialisere opp en så voksen hund, og er det hensiktsmessig? 
    • Takk for tips ☺️ Ja, sikkert lurt at området får litt hvile for friksjon. Håper inderlig at pelsen vokser ut igjen. Skal undersøke om det finnes en type sele som ikke «tar» akkurat under brystet/på magen.
    • Jeg ville prøvd en sele som er mer paddet foran. Og kanskje midlertidig en sele som ligger tvers foran brystet og ikke går ned mellom bena, slik at pelsen der får "hvile". Det er ikke optimalt, men det går for en periode. Kanskje du kan finne noe rimelig brukt på Finn?
    • Hei 😊 Etter å ha kjøpt en ny non stop sele (line harness), så oppdaget jeg for et par måneder siden at pelsen til hunden min har blitt slitt vekk/nappet vekk under brystet. Har ikke hatt dette problemet med non stop seler før. Mistenker det var den lille sporlineløkken som var veldig stiv og gnagde på pelsen. Forferdelig irriterende! Hun har nå en «stor» bar flekk på brystet og er redd for at pelsen ikke skal gro ut igjen  Har brukt en sånn glatt protector t-shirt under selen de siste månedene for å hindre mer gnag og selvfølgelig klipt vekk sporlineløkken, men det virker ikke som pelsen gror ut noe særlig. Noen som har vært borti noe lignende og hvor hunden har fått tilbake pelsen? Noen tips? Halsbånd er dessverre ikke så lett å bruke, da hun er litt vilter på tur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...