Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hunden til venninnen min ble angrepet uprovosert av en annen hund i dag. Den slapp heldigvis unna med skrekken, så spørsmålet er derfor: anmelde eller ikke anmelde? Saken blir antageligvis henlagt på grunn av manglende ressurser uansett, men for å understreke et poeng. Hadde offeret fått skader hadde vi ikke vært i tvil, som vi er nå. Vi sitter på alle opplysninger om den uansvarlige hundeeieren. 

Skrevet

Jeg tenker det kommer litt an på. Var det et uhell? Kom hunden seg løs, rømte fra en hage, kom for nær i en passering? Eller var hunden løs uten kontroll "med vilje"?

Hvis det faktisk er en uansvarlig hundeeier som har hunden løs uten kontroll, og dette er noe som skjer regelmessig, ville jeg vurdert å anmelde det. Det blir kanskje henlagt denne gangen, men om det skjer flere ganger har det mer tyngde.

• Like 1
Skrevet (endret)
26 minutter siden, simira skrev:

Jeg tenker det kommer litt an på. Var det et uhell? Kom hunden seg løs, rømte fra en hage, kom for nær i en passering? Eller var hunden løs uten kontroll "med vilje"?

Hvis det faktisk er en uansvarlig hundeeier som har hunden løs uten kontroll, og dette er noe som skjer regelmessig, ville jeg vurdert å anmelde det. Det blir kanskje henlagt denne gangen, men om det skjer flere ganger har det mer tyngde.

Hunden var i bånd når det skjedde men går ofte løs også, kastet seg ut i båndet under passering og fikk tak i venninnen min sin hund, som heldigvis fikk revet seg løs, antageligvis fordi angripende hund ikke fikk godt nok tak. Dette er en hund jeg anser som en tikkende bombe, som gjentatte ganger har vist aggressiv oppførsel ovenfor andre hunder i flere sammenhenger. 

Endret av Anonymhundeeier
Skrevet
6 timer siden, Anonymhundeeier skrev:

Hunden var i bånd når det skjedde men går ofte løs også, kastet seg ut i båndet under passering og fikk tak i venninnen min sin hund, som heldigvis fikk revet seg løs, antageligvis fordi angripende hund ikke fikk godt nok tak. Dette er en hund jeg anser som en tikkende bombe, som gjentatte ganger har vist aggressiv oppførsel ovenfor andre hunder i flere sammenhenger. 

Det er bekymringsverdig mange tikkende bomber der ute av forskjellige slag som burde vært stoppet lenge før de går av og man kommer dessverre ingen vei med en anmeldelse uten dokumentert bevis fra helsepersonell på fysiske skader. De vil ikke bruke ressurser på å heve så lite som et øyenbryn for å se på denne saken eller ta det noe videre og det vil ikke gi noen form for konsekvenser da vedkommende heller aldri vil få greie på anmeldelsen, med mindre du forteller det. Eventuelt kan du legge inn en bekymringsmelding hos Mattilsynet om du har inntrykk av dårlig hundehold.

Skrevet

Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di. 

Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken ..

Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...