Gå til innhold
Hundesonen.no

Cairn Terrier 10 år, problemer med å tisse


Recommended Posts

Hei

Cairn Terrieren Otto har hatt problemer å tisse i omlag ett år. Han kan stå og forsøke å tisse i fire fem minutter. Han kan urinere ukontrollert i store mengder også inne.

Veterinær nå gitt han 400mg neurontonin daglig, og stått på dette i en ukes tid. Det var bedring de første dagene, men problemet med urinering har dukket opp igjen. Kan jo hende at det hjalp en stund at veterinær drenerte 600 ml resturin, etter han hadde urinert trolig like mye eller selv først.

 

Legger ved røntgenbilde som viser forstørret blære. Veterinær mente at det ikke så ut som det kunne påvises noe urinstein. Jeg synes det kan se ut som urinstein i urinlederen, men håper noen her inne har litt mer erfaring på radiografi en meg her. Innspill og råd mottas med stor takknemlighet.

IMG_20240322_125639.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, simira skrev:

Det bør utredes. Hvis han drikker for mye og har forstørret blære så er jo det tydelige symptomer på at noe er galt tenker jeg. Har han vært sjekket for cushings? Diabetes?

Takk. Han har ikke vært sjekket for hverken cushings eller diabetes.

 

Han har vært til veterinær på Kongsberg nå nylig, det de tok ultralyd og røntgen, det påviste de iallefall forstørret urinblære og noe forkalkning på to bakerste ryggvirvler. Noe urinstein var det ikke mente veterinær, men ble som nevnt satt på nevnte preparat uten at det hjalp da problemer med tissinga etter en ukes tid på 400mg neurontonin.

Kunne være nerve til urinblære som var i klem mente de på Kongsberg. Mens lokale distrikts dyrlegen trodde det kunne være en feil på hjernen og at epilepsipreparat var å annbefale.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Harbard said:

Les tittelen. Problemet er ikke for mye tissing, men problemer med å få tisset

Du nevner også at han "kan tisse ukontrollert i store mengder inne". Det kan faktisk ha en sammenheng, og mye drikking er et symptom på mange ting som berører urinblære og nyrer. Som igjen fører til problemer med å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Du nevner også at han "kan tisse ukontrollert i store mengder inne". Det kan faktisk ha en sammenheng, og mye drikking er et symptom på mange ting som berører urinblære og nyrer. Som igjen fører til problemer med å tisse.

Etter han har tisset spontant har han mye resturin igjen, hadde 6 dl resturin da han var hos veterinær sist, etter han hadde fått tisset.

 

Virker jo som om han bare får tisset når trykket er for stort for hva som måtte blokkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/22/2024 at 4:19 PM, Harbard skrev:

Hei

Cairn Terrieren Otto har hatt problemer å tisse i omlag ett år. Han kan stå og forsøke å tisse i fire fem minutter. Han kan urinere ukontrollert i store mengder også inne.

Veterinær nå gitt han 400mg neurontonin daglig, og stått på dette i en ukes tid. Det var bedring de første dagene, men problemet med urinering har dukket opp igjen. Kan jo hende at det hjalp en stund at veterinær drenerte 600 ml resturin, etter han hadde urinert trolig like mye eller selv først.

 

Legger ved røntgenbilde som viser forstørret blære. Veterinær mente at det ikke så ut som det kunne påvises noe urinstein. Jeg synes det kan se ut som urinstein i urinlederen, men håper noen her inne har litt mer erfaring på radiografi en meg her. Innspill og råd mottas med stor takknemlighet.

IMG_20240322_125639.jpg

Er det virkelig ingen her som har kunnskap om radiologi som kan si noe om bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/22/2024 at 4:19 PM, Harbard skrev:

Hei

Cairn Terrieren Otto har hatt problemer å tisse i omlag ett år. Han kan stå og forsøke å tisse i fire fem minutter. Han kan urinere ukontrollert i store mengder også inne.

Veterinær nå gitt han 400mg neurontonin daglig, og stått på dette i en ukes tid. Det var bedring de første dagene, men problemet med urinering har dukket opp igjen. Kan jo hende at det hjalp en stund at veterinær drenerte 600 ml resturin, etter han hadde urinert trolig like mye eller selv først.

 

Legger ved røntgenbilde som viser forstørret blære. Veterinær mente at det ikke så ut som det kunne påvises noe urinstein. Jeg synes det kan se ut som urinstein i urinlederen, men håper noen her inne har litt mer erfaring på radiografi en meg her. Innspill og råd mottas med stor takknemlighet.

IMG_20240322_125639.jpg

Legger ved et bilde til sammenligning, av sikkert påvist urinstein fra en annen hund

FB_IMG_1711108701795.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...