Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighets- og familiehund


HanneP
 Share

Recommended Posts

Hei! Etter å ha vært uten hund en stund nå er tiden innen for å begynne planleggingen av neste, tenkt til 2025. Jeg har noen tanker om rase selv, eller rettere sagt det er flere raser som ikke er aktuelle. Hunden kommer til å leve i en familie på fire(to barn på 5 og 7 år) å ha mulighet til å enten være med på jobb eller være hjemme med den andre parten på hjemmekontor. 

Hunden kommer til å få ca. 1 time med fysisk aktivitet hver dag, pluss mental trening retning av det vi skal drive med. 

Planen min er å konkurrere i lydighet å håper vi klarer å klatre oppover i klassene. Ellers litt smeller og nosework på si. 

Det er viktig for meg at hunden(rasen), selv om man selvfølgelig må ta høyde for individuelle forskjeller er en stødig og trygg hund som kan være med familien på det meste. Ønsker en hund som har høy samarbeidsevne. Det er også et stort pluss om den ikke flyr etter vilt i skogen.

Størrelse og pels har ingenting å si. 

Forslag til rase? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg ville gått for standard heller enn jaktvariantene, med mindre du har store ambisjoner om høyt nivå og mye aktivitet. En standard labrador kan helt fint komme seg til elite i lp. Særlig med rundt en times fysisk aktivitet hver dag så er det i knappeste laget for en aktiv brukshundrase, litt avhengig av hvor mye trening det kommer i tillegg.

Jeg ville generelt sett på retrieverene, gjeterhund eller spaniels. Belgerne (groenendaler og tervueren) kan kanskje være alternativer, selv om jeg tenker at retrieverene er et tryggere valg mtp. mentalitet som familiehund. Border collie og aussie kan også funke, selv om særlig bc er nærmere jaktvariantene igjen når det gjelder aktivitetsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, simira skrev:

Jeg ville gått for standard heller enn jaktvariantene, med mindre du har store ambisjoner om høyt nivå og mye aktivitet. En standard labrador kan helt fint komme seg til elite i lp. Særlig med rundt en times fysisk aktivitet hver dag så er det i knappeste laget for en aktiv brukshundrase, litt avhengig av hvor mye trening det kommer i tillegg.

Jeg ville generelt sett på retrieverene, gjeterhund eller spaniels. Belgerne (groenendaler og tervueren) kan kanskje være alternativer, selv om jeg tenker at retrieverene er et tryggere valg mtp. mentalitet som familiehund. Border collie og aussie kan også funke, selv om særlig bc er nærmere jaktvariantene igjen når det gjelder aktivitetsbehov.

Erfaring med begge retriever-variantene. Og 

Sitat

 

"Hunden kommer til å få ca. 1 time med fysisk aktivitet hver dag, pluss mental trening retning av det vi skal drive med. 

Planen min er å konkurrere i lydighet å håper vi klarer å klatre oppover i klassene. Ellers litt smeller og nosework på si."

 

 

holder godt for jaktvarianten, gitt god og systematisk trening første to leveår. Man må ikke ut på 5 -timers treninger per dag for å tilfredsstille jaktvariantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor mye du mener du ønsker å trene daglig, men skal du ha en brukshund burde du beregne 2t daglig til ordentlig aktivisering ☺️ (Fysisk eller mentalt, gjerne begge deler daglig.)

Er man i tvil vedr jaktvariant eller «utstillingsvariant» så finner man jo oppdrettere som fokuserer på duallinjer også som skal være hunder egnet til bruks uten fullt den intensiteten som jaktvarianten har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverne var min første tanke, spesielt golden eller lab :) Jaktvariantene er jo ordentlige brukshunder som jeg har inntrykk av at krever en god del mer aktivisering enn beskrevet, men det er det andre på forumet som er mer kvalifiserte til å svare på. Kanskje sheltie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...