Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlivning av en annen eiers hund!?


Virio
 Share

Recommended Posts

Hei, kan en som ikke er registrert som eier bare få avlivd en hund hos dyrlege uten å informere eier først? Hverken hundepasser eller dyrlege kontaktet eier før avlivingen fant sted. (Trodde det var noe som het samtykkeskjema når andre enn eier selv avliver en hund).

Det skal sies at hunden hadde en sykdom som var under behandling som med tiden mest sannsynlig ville ført til avlivning på et tidspunkt, men har uansett vondt for å tro at nesten hvermannsen kan dra og avlive en annen eiers hund og ikke minst at en dyrlege avliver en hund til en som ikke er eier. 
Går ikke helt inn på sykdomshistorie på hunden men avlivningen ble utført da hunden hadde noe høye verdier og var irritabel og utilpass. Hunden har ikke gått lenge nok på medisiner for at verdiene kunne normalisert seg.(I mine øyne, ikke en avlivning som hastet såpass at ikke juridisk eier skulle fått beskjed først). 
Hadde avlivning hastet så tenker jeg at man ikke kan bruke tid på og kontakte eier først men i dette tilfelle så synes jeg det er veldig spesielt. 

Noen her som vet hva som er lov og ikke? 
 

Endret av Virio
Formulert meg feil og glemt og skrive om medisin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om dyrlegen er lovpålagt å sjekke eierskap ved avliving av hund. Dersom hunden lider tilstrekkelig og det ikke er mulig å behandle så kan de avlive av hensyn til dyret, er jeg ganske sikker på, men ifølge deg er det jo ikke tilfelle her. Du kan kontakte Mattilsynet for å få klarhet i reglene rundt det.

Men å avlive noen andres hund vil muligens gå under tyveri og ødeleggelse av andres eiendom. Dessverre kan jeg ikke se at du vil komme noen vei med å anmelde det, kanskje en erstatning dersom de innrømmer det, men jeg ser for meg en typisk henlagt sak. Skaden er jo uansett uopprettelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...