Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med å ha valp i leiebolig?


Lido
 Share

Recommended Posts

Hei hundesonen! Jeg vil gjerne høre noen erfaringer fra folk som har hatt valp. Jeg vurderer å kjøpe meg valp, men om jeg skal kjøpe i nærmeste fremtid, blir det i leiebolig. Med valper risikerer man jo mange uhell med både tiss og bæsj inne, selv om man prøver så godt man kan å få den ut i tide. I tillegg kan/vil det jo bli en del tygging på møbler, lister, dørkarmer og alt det der. Klarer man unngå vesentlige skader på en leiebolig dersom man kjøper inn nok valpegrinder? Eller må man regne med at det blir litt ødeleggelser uansett?  Ser for meg at en middels til stor hund vil klare å velte, klatre eller hoppe over valpegrinder/kompostgjerder etterhvert?  Jeg må antakelig flytte et par ganger med hunden pga jobbsituasjon, og det er jo kjedelig om depositumet ryker ved hver flytting... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt må man nok regne med å erstatte. Og så kommer det veldig an på valpen. Men jeg tenker jo at jeg ville hatt et trygt og regelmessig bosted ved anskaffelse av hund, med tanke på nettopp det. Det er ikke gitt at det er greit å finne et sted å leie med valp eller unghund på slep. Sånn ødeleggelsesmessig kan unghund være verre enn valp, egentlig. Det kommer jo litt an på sånne ting som om hunden skal være alene eller med deg på jobb også, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med hensikt leid eldre leilighet med noe slitasje fra før av med valp, og passet godt på at det ikke ble unødvendig slitasje selvsagt. (Nå som vi eier nesten ny bolig og hatt valp ser man bruksmerker veldig mye lettere for å si det sånn.)

Synes ikke det er helt god dyrevelferd å la en valp være mer i binge enn løs, så noe slitasje må man regne med selv om man passer godt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg leilighet med slitemerker etter dyr. Er det parkett der kan du nesten banne på at det blir merker etter klør etterhvert uansett. Jeg har også leid ut leilighet til noen som skaffet seg valp mens de bodde der og der så vi ingenting på gulvet, men der var det også linoleum som stort sett tåler mer. 
 

Utleier vet hvilken risk de tar tenker jeg når de leier ut til noen med dyr, og uhell kan skje den beste. Det er derfor man har depositum. Som utleier kan man også ha utleieforsikring som også eventuelt dekker sånt. 
 

Som leietager så hadde jeg nok lagt opp til suksess med valpebinge/bur når jeg ikke kan følge med/til hjemme alene bruk. Jeg husker vi hadde beaglen løs på badet når han var liten for der var det mest hardført og minst ting å ødelegge. (Gikk løs på innholdet i bosset noen ganger da 🤮 ) Dog må man jo da ta hensyn til eventuelt gulvvarme og sånt da.  
Hamstre inn diverse tygg og leker som er lov for hunden å eventuelt ødelegge når det klør i tennene og har lopper i blodet. Fylt kong/toppl/sodapup/lickimat, eventuelt også fryse dem er fint tidsfordriv for dem. Gå valpekurs også så får du hjelp også om det er noe du sliter med. Og også husk å lære valpen ro, ikke alle som helt klarer å finne roen selv når de er alene uten søsknene sine lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig kjøpt meg valp selv og bor i leiebolig. Huseier har på en måte tatt en risk med å leie ut til meg som har katter og nå hund i tillegg, men jeg har gjort så godt jeg kan for å unngå skader.

Valpen min hadde grinder, men han hatet å være i de (han liker å sove i gangen) så de er ikke veldig i bruk lenger. Han har ikke ødelagt noe som jeg har sett, og jeg har en relativt liten leilighet (45kvm) hvor han er avgrenset til stue, kjøkken og gang. Boden har han null tilgang til (lukket dør til enhver tid), badet har jeg grind til (han gikk i kattedoen) og soverommet får han kun være i på natten. Da har jeg mest mulig oversikt over han. Uhell på gulvet skjer, det gjelder bare å tørke det opp fortest mulig tenker jeg. Har du gulvtepper og hunden tisser på de så pass på at du lufter og sjekker at det er tørt under teppene, så unngår du skader i gulv.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...