Gå til innhold
Hundesonen.no

Trygg, stødig hund, rolig inne


Hannemor
 Share

Recommended Posts

Prøvde å lage en så beskrivende tittel jeg kunne uten at det ble for langt.

Skal etter flere år uten hund kanskje endelig gå til anskaffelse av en ny. 

Jeg er veldig i villrede og tenkte kanskje noen her inne har noen tips.

Jeg har tendenser til angst, og blir trigget av hunder som gneldrer(høye lyder), mye tripping inne(altså rastløs/dilter etter overalt), samt om hunden utagerer ved passeringer. Vet at dette såklart går en del på trening, men opplevde stor forskjell på de jeg hadde tidligere. Fra ene skalaen hvor hunden nærmest tok alt av seg selv, til en liten blanding som jeg jobbet med hver bidige dag uten veldig hell. Tenker også det kanskje er best med en eldre omplasseringshund?

Av tur tenker jeg rundt halvannen time i ukedagene og lengre i helger. Har ingen behov for noen førerorientert hund utenom ok innkalling. Vil gjerne ha en med kort pels og kanskje ikke de aller største, men er egentlig åpen for det meste. Må også gå overens med katt da jeg har to stykker her hjemme(disse er vandt med hund da jeg har passet og fått besøk av hunder). 

Noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eldre, eventuelt voksen omplasseringshund gjør det lettere å finne en som ikke sliter med f.eks. passeringer, som jo er ganske vanlig. Ulempen er at det kan være vanskelig å få en hund som er vant til katt.

Ellers så er generelt sett de fleste hunder rolig inne så lenge de får nok aktivitet. Har de energi til overs går det gjerne ut over noe.

Du sier du ikke trenger en førerorientert hund, men vil ha god innkalling. Jo mer førerorientert hunden er, jo enklere er det å få god innkalling. Det er også enklere med innlæring av alt fra passeringer til hverdagslydighet.

Er du åpen for pelsstell?

Whippet er en relativt enkel hund men som trenger å løpe, og har mye jaktinstinkt og dermed ikke den enkleste å ha løs. Og kanskje ikke det beste med katter heller, men kanskje hvis den er vant til det fra valpestadiet.

Jeg tenker litt på engelsk springer spaniel, hvis de går under definisjonen din av kort pels, men de må klippes og stelles. Enkle, greie hunder som er veldig førerorienterte.

Labrador er jo en klassisk enkel hund. De trenger nok litt mental aktivisering i tillegg til turene du nevner.

Sikkert flere her som har andre eller bedre forslag, men det er jo et sted å begynne.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, simira skrev:

En eldre, eventuelt voksen omplasseringshund gjør det lettere å finne en som ikke sliter med f.eks. passeringer, som jo er ganske vanlig. Ulempen er at det kan være vanskelig å få en hund som er vant til katt.

Ellers så er generelt sett de fleste hunder rolig inne så lenge de får nok aktivitet. Har de energi til overs går det gjerne ut over noe.

Du sier du ikke trenger en førerorientert hund, men vil ha god innkalling. Jo mer førerorientert hunden er, jo enklere er det å få god innkalling. Det er også enklere med innlæring av alt fra passeringer til hverdagslydighet.

Er du åpen for pelsstell?

Whippet er en relativt enkel hund men som trenger å løpe, og har mye jaktinstinkt og dermed ikke den enkleste å ha løs. Og kanskje ikke det beste med katter heller, men kanskje hvis den er vant til det fra valpestadiet.

Jeg tenker litt på engelsk springer spaniel, hvis de går under definisjonen din av kort pels, men de må klippes og stelles. Enkle, greie hunder som er veldig førerorienterte.

Labrador er jo en klassisk enkel hund. De trenger nok litt mental aktivisering i tillegg til turene du nevner.

Sikkert flere her som har andre eller bedre forslag, men det er jo et sted å begynne.

Tusen takk for svar! 

Har faktisk tenkt en del på whippet og labrador,  men engelsk springer spaniel var ny for meg. Den skal jeg lese litt om! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...