GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Rapporter

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Wohoo, da har lĂžpetiden endelig startet! đŸ„ł  14 mnd gammel
    • Ede er som Jekyll og Hyde nĂ„r det kommer til trening pĂ„ senteret og alle andre aktiviteter hjemmefra. Han forstod fra min rutine i morges at vi skulle pĂ„ senteret. Tilskudd og lysterapi til tross, han begynte stresse og bjeffe og pese fordi han forstod hvor vi skulle, og endte med Ă„ gĂ„ i dvale i selvregulatorisk shut down fordi han visste at det var en stund til avgang. Usikker pĂ„ om det er bra eller dĂ„rlig. Bedre enn Ă„ stresse, men det ser ikke helt sunt ut nĂ„r han "besvimer" pĂ„ den mĂ„ten der. Sier mye om hvordan han fĂžlte seg. Vi har derfor bestilt privattimer for Ă„ fĂ„ hjelp med Ă„ utvikle sunnere fĂžlelser for treningssenteret. Ellers har vi endelig fĂ„tt oss en god skogtur. Har avventet det av en liste Ă„rsaker, bl.a. veiledning om hvor lenge valp skal vĂŠre vĂ„ken mellom sĂžvn, som skal vĂŠre ca 1.5 timer i fĂžlge forstĂ„segpĂ„ere, hvorpĂ„ vi har hatt 30 min buss hver vei for Ă„ komme til skog, fordi den vi har her er sĂ„ bratt, han bĂžr ikke gĂ„ ned de lange, lange, bratte bakkene fĂžr nĂŠrmere utvokst pga hoftene. .. trodde jeg. SĂ„ viste det seg at vi har farbar skog her allikevel, og vi er ekstatiske. Det tipset om den "hemmelige" skogen var alene verdt prisen pĂ„ treningen i dag.  ..og til min glede virker Ede uinteressert i storvilt. Usikker pĂ„ om det var rĂ„dyr eller hjortebĂŠsj vi passerte, men den var fersk, og han hadde zero cares for den eller noe spor. Selv da vi hĂžrte kvister knekke fra et levende dyr mindre enn 30 meter unna, sĂ„ var han helt nonchalant. Kanskje han trodde det var en hest. De bryr han seg heller ikke om. En slags statister i livet hans. Hans nonchalans overfor dem er behagelig for mamsen.  HĂžrte forĂžvrig esler "skryte" i foringsstress her om dagen. Intens lyd, kilden ute av syne. Ede synes ogsĂ„ lyden var merkelig, men han sĂ„ heldigvis ikke noe poeng i en duett med den stĂžyen der. Langt under hans verdighet Ă„ teame opp med.  Usikker pĂ„ om det hjelper Ă„ vĂŠre mer oppmerksom pĂ„ hvordan jeg gjĂžr klart til trening/kurs vs rutine fĂžr andre turer ut, for Ede sanser Ă„penbart en forskjell. Han stresser ikke nĂ„r jeg "bare" gjĂžr klart til andre utflukter, kun nĂ„r vi skal pĂ„ kurs/trening. Ellers er han rolig og fin. Jeg klarer ikke pinpointe nĂžyaktig hva jeg gjĂžr som er forskjellig, men noe er det, tydeligvis. Noen som har innspill pĂ„ hvor lenge det er greit Ă„ holde 4-5 mnd gamle valper vĂ„kne av gangen? Jeg blir sĂ„ glad om noen som kan skilte med kompetanse sier 30 min stress hjemme fĂžr 40 min skogtur og sĂ„ 2 timer trening etterpĂ„ er super duper optimalt. Hadde vĂŠrt fint. Han har altfor mye energi innabords til Ă„ fĂžlge de generiske rĂ„dene om aktivitet for alderen, og han trenger endorfiner i kroppen fĂžr kurs og trening. 
    • Det sjekkes med endoskopi (tror jeg)  min fĂ„r tĂžrrfor av id foret, han er ogsĂ„ kresen men har spist det bra!    oppdater gjerne etter dere har vĂŠrt hos vet! Man blir jo litt i overkant interessert i magegreierđŸ€Ł  
    • Takk for erfaringen!  Han skal til dyrlegen pĂ„ mandag og sjekke om han har kronisk bukspyttkjertelbetennelse, jeg kan hĂžre om de ogsĂ„ kan sjekke for IBD (det er vel kronisk betennelse i tarmen?). Sjekker man det ogsĂ„ med blodprĂžve, mon tro? Hunden min fĂ„r ogsĂ„ godbiter med lite fett, helst kokt kylling, ja! Han er dessverre litt kresen, sĂ„ vĂ„tfor har ikke gĂ„tt helt veien her hjemme. Men han spiser ok med tĂžrrfor, Royal Canin gastrointestinal low fat.
    • Jeg har en tre Ă„r gammel hannhund som hadde av og pĂ„ diarĂ© og magetrĂžbbel fra han var liten. Det ble gradvis hyppigere og vĂŠrre for hver gang.    Siste runde hadde han blodig diarĂ©, oppkast og var veldig slapp med feber. Det var ogsĂ„ mistenkt magesĂ„r. Han ble behandlet og vi kom igjennom det og nĂ„ er det vedlikehold som gjelder.  For min sin del sĂ„ er stress den vĂŠrste triggeren, spesielt naboens tispe under lĂžpetid, men ogsĂ„ lange treningssamlinger. sĂ„ min er kastrert nĂ„ i hĂ„p om Ă„ hjelpe pĂ„ den type stress.  Broren hans har hatt lignende problemer, sĂ„ vi har forsĂžkt samme lĂžsning.    ID tĂžrrfor (low fat) Godbiter (sĂ„ lav fett som mulig) - Adventure Nuggies som de selger pĂ„ normal/rema. Eller kokt kyllingfilet.  FĂ„r suppe ved trening eller lange turer med mye vann og litt id pate eller andre ting. Slik at magen aldri blir helt tom.  Zoolac Zoolac Zoolac! Ved det minste tegn til lĂžs mage, og forebyggende fĂžr, under og etter samlinger.  Vi har *bank i bordet* ikke hatt episoder siden januar nĂ„đŸ€ž Er din sjekket for IBD? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...