GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Har Australian shepherd atferdsproblemerđŸ¶

Amalie8

Recommended Posts

35 minutter siden, Amalie8 skrev:

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Det er store variasjoner innad i rasen. Jeg skal ikke pÄstÄ at de jeg mÞter jevnlig er goder representanter (heller det motsatte), men generelt vil jeg si at det er stor sjanse for Ä ende opp med usikker/veik aussie hvis en ikke er nÞye pÄ Ä velge valp etter riktig foreldre. De jeg har mÞtt som ikke har en medfÞdt usikkerhet er virkelig herlige hunder og egner seg godt som en aktiv fÞrstegangshund gitt at en faktisk bruker hunden til noe mer enn bare tur :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ingen hunder er fÞdt med adferdsproblemer, men noen raser er mer disponert for det enn andre. Da er det viktig Ä bli kjent med rasen pÄ forhÄnd, og se hvilke linjer og individer som fungerer bra og hvem som kan vÊre mer utrygge.

Snakk med oppdrettere, eiere, raseklubben, dra pÄ rasetreff og utstillinger og bli kjent med flere hunder. Og husk at det ikke er alt du ser ute, en hund med separasjonsangst kan jo fungere fint pÄ trening eller utstilling for eksempel. Men gjÞr du jobben pÄ forhÄnd sÄ tenker jeg at det er en fin rase Ä starte med hvis du vil drive aktivt med agility og evt. gjeting.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede har endelig lĂŠrt Ă„ sette pris pĂ„ vanntette potesokker, og vil nĂ„ heller gĂ„ med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for Ă„ fĂ„ dem pĂ„ lenger, han husker nĂ„ at det er langt mer komfortabelt Ă„ gĂ„ ut pĂ„ iskaldt klissvĂ„tt og ekle grussteiner med dem pĂ„ enn Ă„ gĂ„ barbeint.  Han ga uttrykk for Ă„ ville ha dem av inne pĂ„ kjĂžpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tĂžrr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom pĂ„ at han kunne tenkt seg Ă„ fĂ„ de av der inne.  Nytt for dagen var Ă„ reise pĂ„ rullebĂ„nd. Det har vi ikke prĂžvd fĂžr. Kunne gĂ„tt meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstĂ„ greia og bli med av, men han ble usikker da vi nĂŠrmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor Ă„ bli med frem, sĂ„ jeg mĂ„tte panikk lĂžfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned ogsĂ„, hvor han var helt kewl med Ă„ stĂ„ pĂ„ bĂ„ndet i bevegelse etter Ă„ ha blitt lĂžftet pĂ„ Ante fare og ble nervĂžs da han sĂ„ slutten nĂŠrme seg, men virket som han synes det var helt ok Ă„ bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trĂžkket i ansiktet pĂ„ landing. Han spiste det ivrig, sĂ„ hĂ„per den sammenhengen med rullebĂ„ndet ble en sterkere neural pathway.   Videre pĂ„ miljĂžtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det mĂ„ gjĂžres. Rakk ikke Ăžve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ĂŠrender, men i morgen har vi ingenting annet Ă„ gjĂžre, sĂ„ muttern fĂ„r kle pĂ„ seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke lĂžsner etter noen forsĂžk med bare de Ăžverste trinnene og gradvis Ăžkning, sĂ„ kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dĂždsens kjedelig til han finner ut at det lĂžnner seg Ă„ gĂ„ den opp og vi fĂ„r full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det pĂ„ baksiden mot veggen og sĂ„ inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forĂžvrig passert masse smĂ„ og stĂžrre unger ogsĂ„, bĂ„de inne og ute og han begynner bli kjempeflink til Ă„ se, men ikke rĂžre nĂ„, pĂ„ tross av de mange flĂžrtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vĂŠrt litt nervĂžs for skal trigge jakt nĂ„r de plutselig lĂžper, sĂ„ jeg har vĂŠrt veldig pĂ„ alerten, men det eneste som utlĂžste jakt i ham og strammet bĂ„ndet var en dinglende skulderstropp pĂ„ en bag. SĂ„ ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nĂ„ frem til den. Med unntak av den har han vĂŠrt eksemplarisk og avbrutt intensjoner om Ă„ undersĂžke andre mennesker pĂ„ kontaktlyd hver gang jeg sĂ„ ham vurdere det og var nervĂžs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger ogsĂ„ mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv nĂ„r han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner fĂ„ et bĂ„nd utover mĂ„ltidene đŸ„ł
    • Enig med det over. LĂŠr inn eventuelt en «gĂ„ og legg deg» kommando, sĂ„ du kan avlede med Ă„ be hunden Ă„ gĂ„ og legge seg.  MiljĂž trene og sosialisere masse sĂ„ hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men fĂžler det har mye med mentaliteten pĂ„ hunden og rasen og gjĂžre. Har du en usikker vokterhund sĂ„ er det vanskelig Ă„ dempe varsling. Har du en trygg vokter sĂ„ har den hĂžyere terskel for Ă„ anse noe som nĂždvendig Ă„ varsle pĂ„. 
    • Da har vi fĂ„tt oss en reell frykt. Viser seg at tĂžffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T nĂ„r det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinĂŠren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og lĂžftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gĂ„ selv, men var ok med Ă„ gjĂžre det sĂ„nn, hele trappen. Stoler pĂ„ meg, men ikke sine egne bein.  NĂ„ tenkte jeg det skulle vĂŠre annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, pĂ„ et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til Ă„ vĂ„ge gĂ„ et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: PrĂžver snakke meg til fornuft. Det mĂ„ vel finnes en annen mĂ„te? Muttern prĂžver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er pĂ„ Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan vĂŠre risikabelt Ă„ flagge blasfemiske avvik her pĂ„ kveldstid etter mĂžrkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok Ă„ vĂŠre svart hund om vi ikke skal gĂ„ rundt og vise at han liker Ă„ sutte pĂ„ "kjepp" ogsĂ„?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke vĂŠre med pĂ„! Jevngodt med Ă„ brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  SĂ„ han ble bĂ„ret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til Ă„ gĂ„ de siste tre trinnene selv. PrĂžver Ăžke til fire-fem neste gang, uten Ă„ vifte med en diger "kjepp" sĂ„ alle kan se det.  Han er i full sving med Ă„ fortĂŠre den nĂ„, mulig for Ă„ prĂžve sikre seg mot flere sĂ„nne flauser ^^  
    • Avledning, og innlĂŠring av alternativ adferd. "Hysj, gĂ„ og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lĂŠrt og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gĂ„tt fram avhengger veldig bĂ„de av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den mĂ„ jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling sĂ„ ville jeg nok sĂžrget for Ă„ trekke for gardinene og ha pĂ„ radio ved alenetreningen, sĂ„ forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belĂžnnet veldig raskt etter fĂžrste bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lĂŠrt inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for Ă„ si fra, og sĂ„ komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler sĂ„ skal man vĂŠre ganske forsiktig for Ă„ ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er Ă„ selv slappe av og ikke vĂŠre sĂ„ opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke Ă„ lĂŠre det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to pĂ„ noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og sĂ„ funnet pĂ„ noe annet med valpen. En valp som fĂ„r miljĂžtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil ogsĂ„ vĂŠre tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar ogsĂ„ for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover sĂžtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, bĂ„de godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhĂžye. Da muttern ba om en sitt fĂžr hun Ă„pnet dĂžren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert pĂ„ Ă„ komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for hĂžyt og trodde hun skulle fĂ„ sitt med verbal kommando, uten Ă„ engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall Ăžnly say this once," policy, hvorpĂ„ hun etter Ă„ vĂŠre sikker pĂ„ at han hĂžrte det stilte seg til for Ă„ vente pĂ„ sitten - det var som en krigserklĂŠring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belĂžnnet den med en gang, og hadde nerver til Ă„ lukke dĂžren igjen da Ede spratt opp for Ă„ lĂžpe inn, for Ă„ kreve mer.. Etter mange sĂ„nne forsĂžk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor dĂžren, sĂ„ ble den belĂžnnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til Ă„ ha for Ă„ komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forlĂžst i Ăžkt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, sĂ„ da muttern pĂ„ ny, bare to meter innenfor fĂžrste dĂžren ***** ba ham om enda en sitt for Ă„ komme gjennom neste dĂžr.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slĂ„tt over i irritasjon da vi kom frem til plassen vĂ„r, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. ØredĂžvende. Muttern fikk pĂ„pakning fra instruktĂžr om Ă„ fĂ„ hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med Ă„ legge hendene pĂ„ ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nĂ„ pĂ„ kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til Ă„ holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ Ă„ bite pĂ„ var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han fĂžlte for Ă„ ta ut sin hĂžygira irritasjon og frustrasjon pĂ„. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lĂŠre muttern Ă„ slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og vĂŠre blid og lett Ă„ ha med Ă„ gjĂžre. Han bet hardt og med et mĂ„l om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med Ă„ bruke fysisk makt for Ă„ fĂ„ trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsĂžkt. Å holde ham fastlĂ„st ble i Ăžyeblikkets hete vurdert som en dĂ„rlig lĂžsning. Selv om det Ă„ fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, sĂ„ er ikke det en lĂžsning nĂ„r han blir stĂžrre, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhĂžyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke lĂžse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktĂžyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke Ă„ bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til Ă„ gi seg uten Ă„ ha lekset opp for muttern om Ă„ drive han inn i et sĂ„nt humĂžr med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter fĂžr han ga opp. SĂ„ ikke pĂ„ klokka, men hendelsene i rommet forĂžvrig ga holdepunkter Ă„ estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og pĂ„ tyggebeinet fĂžr kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. SĂžte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare sĂžt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra Ă„ ha for hĂžye forventninger til hva han skulle mestre nĂ„, og sĂ„ bli sĂ„ forfjamset av Ă„ ikke fĂ„ hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle lĂžse det. De fĂžrste feilstegene pĂ„ gulvet var Ă„ forvente oppmerksomhet med for lav belĂžnningsfrekvens. LinefĂžring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tĂžrrfor. Tilbake til plassen vĂ„r hvor Ede er superflink til Ă„ chille nĂ„.  Neste runde pĂ„ gulvet, etter Ă„ ha ligget og sett pĂ„ de andre, sĂ„ fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan lĂžse det etter Ă„ ha feilet med Ă„ forvente utfĂžrelse pĂ„ verbale cues, den forvirret Ede ogsĂ„, og vi ble gĂ„ende og virre uten mĂ„l og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spĂžrsmĂ„lstegn. SkjĂžnte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vĂ„r.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belĂžnne med hĂžyere frekvens. Det lĂžsnet.  ..men alle Ăžvelser er bagateller. SĂ„ lenge valpen er snill og grei og i godt humĂžr og gir kontakt og kommer pĂ„ oppfordring, sĂ„ er det ikke viktig om han sitter skrĂ„tt, ligger pĂ„ hoftene eller mĂ„ bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er Ă„ fĂ„ den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nĂ„. To ganger har han slĂ„tt over i en sĂ„nn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjĂžpte en retriever. SpĂžrsmĂ„let er hvilken mĂ„te som er den mest riktige Ă„ hĂ„ndtere det pĂ„ for Ă„ unngĂ„ virkelige problemer nĂ„r han vokser til og fĂ„r baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte pĂ„ smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for Ă„ ha bitt meg. Easy peasy bitehemming pĂ„ null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente pĂ„ at jeg hylte og gikk pĂ„ med dĂždsforakt. Negativ straff var nĂžkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende fĂžlelsen av Ă„ bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lĂŠrte fort av det.  Jeg hĂ„per og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa sĂ„ han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil fĂ„ dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...