GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Har Australian shepherd atferdsproblemerđŸ¶

Amalie8

Recommended Posts

35 minutter siden, Amalie8 skrev:

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Det er store variasjoner innad i rasen. Jeg skal ikke pÄstÄ at de jeg mÞter jevnlig er goder representanter (heller det motsatte), men generelt vil jeg si at det er stor sjanse for Ä ende opp med usikker/veik aussie hvis en ikke er nÞye pÄ Ä velge valp etter riktig foreldre. De jeg har mÞtt som ikke har en medfÞdt usikkerhet er virkelig herlige hunder og egner seg godt som en aktiv fÞrstegangshund gitt at en faktisk bruker hunden til noe mer enn bare tur :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ingen hunder er fÞdt med adferdsproblemer, men noen raser er mer disponert for det enn andre. Da er det viktig Ä bli kjent med rasen pÄ forhÄnd, og se hvilke linjer og individer som fungerer bra og hvem som kan vÊre mer utrygge.

Snakk med oppdrettere, eiere, raseklubben, dra pÄ rasetreff og utstillinger og bli kjent med flere hunder. Og husk at det ikke er alt du ser ute, en hund med separasjonsangst kan jo fungere fint pÄ trening eller utstilling for eksempel. Men gjÞr du jobben pÄ forhÄnd sÄ tenker jeg at det er en fin rase Ä starte med hvis du vil drive aktivt med agility og evt. gjeting.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har kranglet i dag. KjĂžkkenbenken. "No go zone!" mener Muttern. "Su casa, mi casa!" mener Ede. Det er steile fronter og lite hĂ„p om en fredlig lĂžsning. Hver gang Ede "gir opp" blir det hard rock emo konsert i forsĂžk pĂ„ Ă„ pĂ„kalle PETAs oppmerksomhet. Han har ingen frykt for kniver og varme plater. Lukter det mat trenger muttern forstĂ„ at han holder pĂ„ Ă„ sulte ihjel, stakkars, og det er grove brudd pĂ„ dyrevelferdslover og krigsforbrytelser og hele pakka Ă„ ikke tillate ham Ă„ forsyne seg selvstendig.  At han not even once har fĂ„tt annet enn lĂžk og sitron fra den benken har ikke drept hĂ„pet hans om Ă„ en dag fĂ„ melk, yoghurt, fisk, kjĂžtt og kylling derfra. Lot som jeg ikke sĂ„ det da han knabba en hel vĂ„rlĂžk og struttet ekstatisk til plassen sin for Ă„ fortĂŠre byttet. Ble litt lang i maska fĂžrst, for han gnagde og tygde og viste ingen tegn til discomfort fĂžrst. Det tok mange lange sekunder fĂžr han oppdaget at det der ikke var doggie treatos. Tenkte jeg skulle vĂŠre snill og bytte den til meg med vann og tĂžrrfor, men ikke **** om han ville gi den fra seg. Samme hvor hoggorm den der smakte, sĂ„ var den en massiv triumf, et krigsutbytte, og han voktet den som den hadde stĂžrre verdi enn noe annet han har vĂŠrt i besittelse av tidligere. Selv oppvasksvamper — ogsĂ„ fra kjĂžkkenbenken, en location hvis dramatisk hever verdien av whatever, crap consistens og sĂ„pesmak betyr ingenting, beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet — selv faktisk god mat lĂ„ lavere i kurs enn den vĂ„rlĂžken der.  Jeg lot ham beholde den. Han tygde trassig pĂ„ den mens han sĂ„ pĂ„ meg med DET blikket og forsĂžkte overbevise oss begge om at han hadde vunnet, mens han gren pĂ„ nesen av den vemmelige smaken. Blikket var en blanding av pĂ„tatt triumf og disgust han ikke klarte skjule. Et dĂ„rlig skuespill.  Han kom til sansene sine, realiteten overvant stoltheten og Ăžnsket om triumfere. Smaken av vĂ„rlĂžken ble for mye. Ede sluttet projisere Hitler pĂ„ meg og ble igjen en liten gutt som oppsĂžkte mamsen sin for hjelp. Han fikk nytt tilbud om vann og tĂžrrfor og tok takknemlig i mot noe Ă„ dĂžyve "Fysjom, pfĂžy!" fra vĂ„rlĂžken med.  LĂŠrte han? Neeei.  Nye runder. Duften av stekt kylling overgikk ethvert Ăžnske om fred. Har ikke tall pĂ„ hvor mange ganger jeg vekslet mellom Dr. Jekyll som roste ham med blid stemme og ga ham tĂžrrforkuler med ujevne mellomrom og Mr. Hyde som med sinnastemme og sinnaansikt bryskt dyttet ham ned for sĂ„ Ă„ umiddelbart bli Dr. Jekyll igjen. Ingen effekt. Han tror somehow at han skal fĂ„ fri tilgang til den benken der om han bare prĂžver mange nok ganger.  Konsertene han holder mellom approachene er pĂ„ et volum ment Ă„ presse meg til overgivelse vha naboklager fra nabokommunen. ..men han ga (midlertidig) opp til slutt(en av denne runden). Litt over midtveis i mĂ„ltidet mitt, etter Ă„ ha holdt pĂ„ i mer enn 30 min fra jeg begynte lage mat, sĂ„ seg han sammen pĂ„ gulvet med et tungt sukk og tidde stille. Han forventet ikke den kyllingbiten han fikk et par minutter senere, derfor fikk han en.  Senere pĂ„ kvelden har han hentet vĂ„rlĂžken igjen flere ganger og gitt den juling pĂ„ sengen sin. Det handler bare om Ă„ vinne NOE fra den benken der, og han er sint pĂ„ den ***** vĂ„rlĂžken fordi det er alt han har fĂ„tt tak i og den har nerver til Ă„ smake vondt: "GRRRR!"  Han er bare en liten gutt. Begge ballene er pĂ„ plass, men de har ikke begynt Ă„ virke ennĂ„. Det skal bli en bra festlig tid nĂ„r jingle bellsa begynner blande seg i personligheten hans. Jeg fikk spĂžrsmĂ„l, relatert til valget av kjĂžnn og rase: "Du kommer ikke til Ă„ angre da?" Jeg svarte som sant er: "Selvsagt kommer jeg til Ă„ angre innimellom." Innimellom hadde det vĂŠrt mer behagelig med en chihuahua tispe, no doubt.  ..men sĂ„ hadde vi en nyyydelig treningsĂžkt hvor Ede var SÅ motivert og glad og jobbet IVRIG og med innlevelse for eneste tĂžrrforkule. Som om lĂžnna bare var en bonus, og ikke main reason for Ă„ gjĂžre det.  "Do what you love, you never have to work a day in your life!" SĂžteste, snilleste, nuskesnuske kosemose dansepartneren synes heelwork i alle andre posisjoner enn i LP  er KJEMPEGØY. Han viser ogsĂ„ kreativitet ved Ă„ kombinere ting vi nylig har gjort. La uoppfordret pĂ„ en "haka pĂ„ target" pĂ„ alle "targets" han syntes bĂžd seg for anledningen i nesten alt jeg ba ham om hvor det lot seg gjĂžre, og oste en aura av: "Se pĂ„ meg nĂ„! Se sĂ„ flink jeg er!"  Ble nĂždt til Ă„ belĂžnne ham ekstra pga mĂ„ten han la sjelen sin i det. Den haka pĂ„ alt var sĂ„ naivt forventningsfull og sĂ„ helhjertet, jeg hadde knust hjertet hans om jeg ikke hadde gitt den positive feedbacken han hĂ„pet pĂ„ for det der.  Han er sĂ„ sĂžt đŸ„° .. selv nĂ„r han er pĂžbel og rakker. 
    • Det er... rĂ„fĂŽr uten kylling?
    • Er det noen som har prĂžvd den nye varianten av vom og hundemat; vom zero chicken? Ute etter erfaringer  
    • Vi har stĂžrre problemer enn FVF. SkjĂžnneste, rolige, snille og greie Ede i alle andre situasjoner gĂ„r sĂ„ hĂžyt i stress nĂ„r vi ankommer treningssenteret, han setter i en slags smerteskrik av rent stress.  Ikke hĂžrt verre siden fĂžrste hunden fikk panikkanfall pga aggressivt "angrep" fra annen hund. Han hadde mer legit reason til Ă„ fĂ„ den typen angststress. Ede har lagd samme lyd to ganger nĂ„, men utlĂžsende faktor er noe sĂ„ simpelt som utĂ„lmodighet ifbm en forventning om lek.  Muttern har shoppa. Magnesium og DHA/EPA legges til daglig kost, og godbiter med cannabidiol - jepp, dop - inntas i god tid fĂžr vi nĂŠrmer oss treningssenteret igjen.  Vi ble anbefalt Trikem MaxRelax, men jeg avventer pga melatonin i produktet. En kan bli irritabel av melatonin om en ikke sovner av det, derfor tror jeg det er dumt Ă„ gi det unntatt pĂ„ kvelden, fĂžr lang transport eller lengre opphold i bur av andre Ă„rsaker. Resten av produktet ser bra ut til vĂ„r bruk, sĂ„ fĂ„r ta frem labfrakken og labbrillene og lage en egen mixtur uten melatonin til dagtid, dersom ikke det hasjplante-dopet CBD gjĂžr susen.  Ede kan ihvertfall drite i Ă„ fĂ„ lek som belĂžnning der inne pĂ„ en stund. Trenger ikke hĂžyeste verdi godbiter heller. PĂ„ cannabidiol er han antakelig fornĂžyd med tĂžrre tĂžrrforkuler til munchies, ble jeg fortalt av en venn.  Han roer seg alltid etter en stund der inne, men Ă„ gĂ„ sĂ„ i taket av forventninger som han gjĂžr pĂ„ bĂžlgetoppene er virkelig ikke bra. Trodde jeg hadde ham godt nede mot slutten av dagens "koselige" (skulle vĂŠre) sĂ„kalte miljĂžtrening. Hadde gĂ„tt sĂ„ rolig og fint gjennom lĂžypa flere ganger. Utfordret alle sine usikkerheter og pĂ„ eget initiativ bare valset rett over et hinder jeg selv trodde det ville vĂŠre dumt Ă„ prĂžve lokke utpĂ„, pga stresset. Dette nektet han plent forrige gang. Nonchalant utpĂ„ pĂ„ eget initiativ i dag.  Den lealĂžse plattformen var ogsĂ„ helt kul med bare forbeina. Klar forbedring. No stress. Etter Ă„ ha blitt oppgira igjen av tunnelen, som er en klar favoritt  sĂ„ tok vi det litt rolig med en nĂŠr flat balansepute som kasse Ă„ pivote rundt. Bort fra puta, og plasserte ham i en sitt. Ren rutine. Gikk noen meter. Han begynte dirre - synlig fra to meters avstand - av overivrig forventning da jeg nĂŠrmet meg tilbake, og klarte ikke holde begeistringen, men spratt opp i glede da han sĂ„ hĂ„nden med godbit pĂ„ tur ned, og begynte jukke av stress da han ikke fikk den fordi han hoppet opp pĂ„ meg.  Det er ille. Det er virkelig ille. Derav turen innom det lyse nettets SilkRoad for Ă„ kjĂžpe (lovlig) dop til ham. SĂ„ voldsomt stress som det der trenger han ikke ha i kroppen mens vi trener pĂ„ Ă„ senke forventningene til stedet.  Å gĂ„ ham endorfin-rolig fĂžr desensitivering pĂ„ senteret kunne fungert om jeg hadde hatt kontroll pĂ„ hvor hans after exercise sweet spot er. Slik vi har det nĂ„ gĂ„r han i raptus om turen blir for kort fĂžr han oppfatter at den snart er over, eller han blir plutselig kaputt og trenger bĂŠres om den blir for lang. Ingen av delene er bra fĂžr rotrening, sĂ„ dop er altsĂ„ lĂžsningen muttern velger her. (Kan hende en eske cannabis-cookies til seg selv ogsĂ„ var en stein pĂ„ vektskĂ„len i den decision making prosessen)  Ellers er Ede bare fin og rolig og snill og god, altsĂ„, selv pĂ„ fulle busser og i travle gater, med og uten musikk og rare mennesker, og alskens matlukt. Han er nonchalant og tar godis overalt ellers, men stresset inne pĂ„ det senteret er sĂ„ ekstremt at han ved flere anledninger avviste godbiter der i dag.  Dette er mĂ„let. Stillbilde sier ikke mye, men han var avslappet, ikke sliten. NĂžt livet mens vi ventet pĂ„ bussen hjem etter 40 min koslig sĂžndagskos i varmende vĂ„rsol pĂ„ torg og i park. 
    • Jeg "mĂ„" begynne gi tilskudd av EPA og DHA for Ă„ hemme kortisol i valpen. Han blir sĂ„ stressa nĂ„r han er gira og mĂ„ vente, risikerer fĂ„ vedvarende endokrine problemer om jeg ikke fĂ„r det under kontroll. Takk for pĂ„minnelsen!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...