GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Har Australian shepherd atferdsproblemerđŸ¶

Amalie8

Recommended Posts

35 minutter siden, Amalie8 skrev:

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Det er store variasjoner innad i rasen. Jeg skal ikke pÄstÄ at de jeg mÞter jevnlig er goder representanter (heller det motsatte), men generelt vil jeg si at det er stor sjanse for Ä ende opp med usikker/veik aussie hvis en ikke er nÞye pÄ Ä velge valp etter riktig foreldre. De jeg har mÞtt som ikke har en medfÞdt usikkerhet er virkelig herlige hunder og egner seg godt som en aktiv fÞrstegangshund gitt at en faktisk bruker hunden til noe mer enn bare tur :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ingen hunder er fÞdt med adferdsproblemer, men noen raser er mer disponert for det enn andre. Da er det viktig Ä bli kjent med rasen pÄ forhÄnd, og se hvilke linjer og individer som fungerer bra og hvem som kan vÊre mer utrygge.

Snakk med oppdrettere, eiere, raseklubben, dra pÄ rasetreff og utstillinger og bli kjent med flere hunder. Og husk at det ikke er alt du ser ute, en hund med separasjonsangst kan jo fungere fint pÄ trening eller utstilling for eksempel. Men gjÞr du jobben pÄ forhÄnd sÄ tenker jeg at det er en fin rase Ä starte med hvis du vil drive aktivt med agility og evt. gjeting.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan vĂŠre at strĂ„et har forĂ„rsaket et sĂ„r eller noe som holder pĂ„ Ă„ gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hĂžr hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min Ă„ nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjĂžrte til vetrinĂŠren kom det plutselig et gress-strĂ„ ut av nesa hans
 Dro det forsiktig ut, og da stanset bĂ„de blĂždning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen Ă„ komme seg hjem
  De siste to dagene har han gĂ„tt rundt Ă„ «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget
 SÄÄ kan det vĂŠre ubehag fra strĂ„et som kom ut av nesa?  Eller bĂžr jeg ta han til vetrinĂŠr og fĂ„ sjekket? FĂžler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, sĂ„ hvor lenge skal jeg se an «harking» fĂžr jeg ringer dyrelege?đŸ€Ł Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode pĂ„ kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nĂ„ har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjĂžkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker pĂ„ kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, pĂ„ alle mĂ„ter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toĂ„ring, sĂ„ blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde nĂ„r e skulle velge rase var Ă„ mĂžte opp pĂ„ treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da fĂ„r en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man mĂžter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer nĂ„r hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et sprĂ„k hun bruker for det aller meste nĂ„ pĂ„ sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel pĂ„ min side av senga. Hun skjĂžnner ikke helt greia med Ă„ gĂ„ pĂ„ do fĂžr vi skal dra lenger. Hun er vant til Ă„pen dĂžr til hagen, sĂ„ vi mĂ„ fĂžlge henne rundt for Ă„ passe pĂ„ at hun gjĂžr det hun mĂ„ fĂžr vi drar. Kom pĂ„ at hun heller ikke vil vĂŠre i et annet rom nĂ„r vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile pĂ„ et annet rom,da mĂ„ vi vĂŠre der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatĂžren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og pĂ„ soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen pĂ„,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 Ă„r siden, og stengte dĂžrer er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke vĂŠre pĂ„ soverommet og kjellerstua med stengt dĂžr, ikke pĂ„ soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gĂ„ der hun fĂžler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker pĂ„ det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gĂžy en stund,men nĂ„r hun ikke orker mer,sĂ„ er hun sĂ„ mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,sĂ„ da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne lĂžpe, leke og herje hele tiden,sĂ„ vi mĂ„ inn for Ă„ stoppe det ofte. Hun begynner jo Ă„ roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan vĂŠre ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke sĂ„ lett Ă„ fĂ„ gjort nĂ„r de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer nĂ„r de er alene sammen og junior ligger og sover ogsĂ„,sĂ„ hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er sĂ„ lenge hun har en frossen kong eller noe annet Ă„ tygge pĂ„. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og sĂ„ er det pĂ„ igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,gĂ„r helt i transe og koser seg sĂ„ hun er helt i sin egen verden. SĂ„ ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nĂ„,er at det blir vanskelig nĂ„r de ikke kan vĂŠre alene i samme hus. Jeg har prĂžvd Ă„ snakke til henne via kamera for Ă„ roe henne nĂ„r hun bjeffer sĂ„ mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og stĂ„r da Ă„ uler. Vi har heldigvis meget tĂ„lmodige naboer, men det gĂ„r jo ikke i lengden nĂ„r de hĂžrer lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig lĂžsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde vĂŠre en god lĂžsning, men det synes altsĂ„ ikke pensjonisten vĂ„r at var greit.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...