GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Har Australian shepherd atferdsproblemerđŸ¶

Amalie8

Recommended Posts

35 minutter siden, Amalie8 skrev:

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Det er store variasjoner innad i rasen. Jeg skal ikke pÄstÄ at de jeg mÞter jevnlig er goder representanter (heller det motsatte), men generelt vil jeg si at det er stor sjanse for Ä ende opp med usikker/veik aussie hvis en ikke er nÞye pÄ Ä velge valp etter riktig foreldre. De jeg har mÞtt som ikke har en medfÞdt usikkerhet er virkelig herlige hunder og egner seg godt som en aktiv fÞrstegangshund gitt at en faktisk bruker hunden til noe mer enn bare tur :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ingen hunder er fÞdt med adferdsproblemer, men noen raser er mer disponert for det enn andre. Da er det viktig Ä bli kjent med rasen pÄ forhÄnd, og se hvilke linjer og individer som fungerer bra og hvem som kan vÊre mer utrygge.

Snakk med oppdrettere, eiere, raseklubben, dra pÄ rasetreff og utstillinger og bli kjent med flere hunder. Og husk at det ikke er alt du ser ute, en hund med separasjonsangst kan jo fungere fint pÄ trening eller utstilling for eksempel. Men gjÞr du jobben pÄ forhÄnd sÄ tenker jeg at det er en fin rase Ä starte med hvis du vil drive aktivt med agility og evt. gjeting.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tja, min forrige hund mĂ„tte ha smĂ„ mĂ„ltider gjennom hele dagen, ellers ble hun kvalm og spydde hun magesyre. Det feilte henne ikke noe utover det at magesekken ikke tĂ„lte Ă„ bli helt tom. Det hunden jeg har nĂ„ sultestreiket i sitt tidligere hjem og kunne gĂ„ dagevis uten mat. Hun klarer seg like fint pĂ„ ett stort mĂ„ltid daglig som flere smĂ„. Jeg har prĂžvd OMAD selv, og jeg klarer faktisk ikke Ă„ spise ~2000 kalorier (som er mitt dagsbehov for vedlikehold) pĂ„ ett mĂ„ltid. Fasting kan sikkert vĂŠre positivt for noen individer i noen tilfeller, men jeg tror absolutt ikke det er noe som passer for alle.
    • Det var lenge siden! Hvis du faktisk skal ha noe sĂŠrlig sol og varme sĂ„ er det sĂžr-Spania som gjelder. KanariĂžyene hvis du vil vĂŠre vĂŠrsikker. Det kan vĂŠre ganske hustrig ellers i sĂžr-Europa, og husene der er jo ofte ikke laget for vinter og ikke spesielt godt isolert. Heller ikke i Spania, forsĂ„vidt. Kanskje se pĂ„ feriehusutleiere som Novasol og den type ting?  Tenker du Ă„ fly eller kjĂžre? Det blir jo fort dyrt Ă„ fly tre store hunder fram og tilbake i cargo.
    • Jeg har begynt Ă„ se etter sydendestinasjoner pga helsa, og tenker at hvis jeg blir ufĂžr sĂ„ blir det Ă„ tilbringe vintrene der nede. Jeg vil ha noe veldig rolig, ei hytte ved et stille fjellvann med bare en dagligvarebutikk i nĂŠrheten hadde funka, liksom, men jeg sliter litt med Ă„ orientere meg. Er det noen som har forslag til feriedestinasjoner for ei litt pysete dame med to mellomstore (alaskan husky og storpuddel) hunder? 🙈 Pris har en del Ă„ si, jeg vil helst ikke blakke meg 🙈
    • Hei.  Jeg har hatt Mitt spor og err veldig fornĂžyd med dem men nĂ„ skal jo dem legges ned fra 30sept nĂ„.. SĂ„ da fikk jeg tilbud om Ă„ fĂ„ gratis brikker igjennom Lildog og dette er noe av det mest ubrukelige jeg har hatt.. Dem har ikke i nĂŠrheten av det Mitt spor har av aktivitetsovervĂ„kning og turfunkjon osv.. SĂ„ jeg skal over til Tractive men har 2 hunder sĂ„ det som holder meg igjen er prisen pĂ„ abennomentene jeg mĂ„ ha siden jeg vil jo ha alle de funksjonene som er tilgjengelig men da mĂ„ jeg ut med minimum 2520-, for ett Ă„r pĂ„ begge gutta samtidig for Ă„ fĂ„ fullt utbytte av trackeren.. + at det koster jo fra 1000-, - 1500-, pr sporingsenhet oppĂ„ der igjen.. Og med ufĂžrepensjon sĂ„ har man ikke mulighet til Ă„ betale sĂ„nne summer pĂ„ engang pĂ„ en sporingsenhet men heller det enn Ă„ miste dem fordi dem kanskje lĂžp etter ett rĂ„dyr ellernoe og lĂžp for langt og ikke finner veien hjem igjen..  SĂ„ du betaler for trygghet pĂ„ tur tenker jeg.. Jeg har mine lĂžse pĂ„ tur nesten hver eneste dag.. Det har gĂ„tt bra hittil men man vet aldri..  MEN STYR UNNA LILDOG IHVERTFALL ER MITT RÅD!!! 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...