Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper med løpetid -på trening og kurs


Rufs
 Share

Recommended Posts

Hvordan fungerer dette i din hundeklubb?

Hos oss kan tisper med løpetid både trene og gå kurs, men de må bruke tispetruse. I stå-dagene er de ikke velkommen.

I gamle-klubben min får ingen tisper med løpetid komme på treninger eller på kurs. Fordi det kan forstyrre hann-hundene. 

Og da lurer jeg på hvor mange hann-hunder greier overhode ikke trene/prestere med løpetisper i nærheten?

Er det riktig at tispe-eiere ikke tør å melde seg på kurs som skal skje om en stund, fordi de ikke vet om tispa har løpetid da. Fordi noen hann-hunder er så "kåte"? 

Er det ikke mer riktig at de som har hannhunder som er så hormonelle, også er de som får ulempen? -at det er de som faktisk ikke kan gå på kurset hvis det dukker opp tisper med løpetid?

Jeg har en kastrert hann-hund, så jeg har aldri hatt dette problemet, men lurer likevel på hvordan dette fungerer andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund lengre, men mener at så lenge man tar hensyn så bør det være greit å ta med løpetisper på trening. Når det er sagt er det veldig forskjellig hvordan hannhunder reagerer, og jeg kan forstå de som har hannhunder som skrur fullstendig av med løpetispe innen en mils radius at de helst ikke ønsker det.

Når man har betalt for kurs så er det litt annerledes, da tenker jeg at man bør kunne forvente at forholdene er noenlunde tilrettelagt for læring. Og for mange hannhunder er det ikke det med løpetisper. Men jeg synes godt man da kan refundere tisper med løpetid som ikke får blitt med. De aller fleste er jo regelmessige nok til at man kan beregne det.

Her er en tidligere tråder om temaet, er nok flere også men dette var de jeg fant sånn umiddelbart:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/8/2024 at 1:36 PM, simira skrev:

Jeg har ikke hund lengre, men mener at så lenge man tar hensyn så bør det være greit å ta med løpetisper på trening. Når det er sagt er det veldig forskjellig hvordan hannhunder reagerer, og jeg kan forstå de som har hannhunder som skrur fullstendig av med løpetispe innen en mils radius at de helst ikke ønsker det.

Når man har betalt for kurs så er det litt annerledes, da tenker jeg at man bør kunne forvente at forholdene er noenlunde tilrettelagt for læring. Og for mange hannhunder er det ikke det med løpetisper. Men jeg synes godt man da kan refundere tisper med løpetid som ikke får blitt med. De aller fleste er jo regelmessige nok til at man kan beregne det.

Her er en tidligere tråder om temaet, er nok flere også men dette var de jeg fant sånn umiddelbart:

 

I min klubb er det ok at løpske(ikke høyløpske) tisper møter på klubbtreninger, men ikke på kurs man har betalt for å delta på. Synes det er en ok regel, selv har jeg hatt tisper i veldig mange år, og har aldri forventet å få delta på noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...