Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av hund til søk og redning


Utpåturigjen
 Share

Recommended Posts

Jeg har hatt lyst på hund lenge og har funnet ut at søk og redningshund er noe for meg. Jeg har plan om å bruke mye tid og energi på hunden og å ha dette som min primære hobby ved siden av studier. Men jeg er litt usikker på hvilken rase jeg bør velge. 

Har begynt å se på schæfer, men jeg er ikke så stor selv og har ikke hatt hund før så er litt usikker på om dette kan bli en litt krevende rase for meg. Kan en liten tispe være aktuelt, eller er det kanskje best å heller se på andre raser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal holde på med redningshund så vil det uansett ta mye tid og kapasitet, med mange timer trening i uka.

Når det er sagt er nok labrador eller border collie enklere raser for en førstegangseier uansett. Schæferen har en del vokt og egenskaper som kan være ekstra krevende å håndtere.

Jeg ville tatt kontakt med nærmeste redningshundlag og spurt om å få bli med på et par treninger, da får du både se hvilke hunder som er aktive der og hvordan de jobber.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har selv godkjent redningshund i NRH og en under utdanning, den ene en jaktgolden. Det er en lang rekke hunder som er egnet til bruken, https://www.nrh.no/nyheter/hvilken-rase-troner-paa-toppen/

Schæfer, labrador og golden troner på topp, men også flat coated retriever er det en del av. Av labrador og golden er det jaktvarianten det er flest av, og schæfer er det brukslinjene. Flat kan for mange være en "enklere" førstegangshund ifølge noen, fordi det ikke er rendyrket jakt/brukslinjer og finner man ut at å utdanne redningshund ikke er noe for seg, så vil man gjerne kunne ha hunden uten at den går på veggen. 

Anbefaler uansett å ta kontakt med ditt nærmeste NRH-distrikt og høre om du kan få være med de noen treninger for å se hva det går i. Det går mye tid både til trening og leteaksjoner, og å være med på trening kan gi et bilde både av tidsbruken, men også hva slags hund man ønsker eller ikke ønsker i hus. Alternativt kan du forhøre deg på Facebookgruppen for Norske Redningshunder om ulike erfaringer med ulike raser og få flere svar enn du får her 🙂

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Utpåturigjen skrev:

Takk for gode svar:) Jeg er allerede med i en beredskapsgruppe og står på beredskapsliste, men kan se for meg at det blir en god del mer leteaksjoner med hund. Har også vært med på en del øvelser som figurant hos NRH men synes fortsatt det er et vanskelig valg🙈

Da vet du litt hva det går i hvertfall!

Jeg anbefaler å søke litt rundt i "NRH - norske Redningshunder", der har mange spurt lignende spørsmål om rase og flere med ulike raser har svart 😊 Jeg personlig er veldig glad i retrievere, være seg jaktgolden, jaktlab eller flat coated, selv om min yngste er kelpie - men veien til mål er generelt enklere med en rase det er flere av i NRH og større sannsynlighet for å komme i mål. Jeg tenker at man "trenger" ikke en hund som er så høy som mange jaktavlede retrievere er i NRH, men det finnes også mer moderate linjer som fortsatt er godt egnet. Det gjelder alle retrieverne, du kan sende meg melding hvis du vil 🙂

Ellers er schæfer en rase det er mange av, hvor man kan få tak i alt mellom himmel og jord, de godkjente er stort sett bruksavlet. Der har jeg ikke så god kontroll...

Det er til syvende og sist smak og behag - vil man ha en happy go lucky hund med armer og bein alle veier (satt på spissen) eller trives man best med en mer "seriøs" (det er to ulike typer hunder å ha i hus og trening) 😊

https://www.nrh.no/redningshunden/hva-kreves-av-en-redningshund/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Utpåturigjen 

Støtter det @Nathalie_ skriver :) 

Det første du bør gjøre er å kontakte ditt distrikt for informasjon og veiledning.

Kan heller ikke unngå å nevne at du burde bli med på treninger over noen uker (ett par måneder, kanskje? Virker kanskje overdrevent men mener det er helt legitimt med tanke på alt av resurser som blir lagt ned i utdannelsen, da blir åtte uker som ingenting i forhold), før du skaffer deg hund. Så får du på en måte litt mer innsyn i hva vi driver med. Du kommer til å lære mye; enten om du er med nybegynnere, eller om du får gå etter en godkjent ekvipasje i søk. Da blir du også kjent med folkene i laget du kommer til å tilhøre :) Spør og grav om alt du kommer på, og ikke vær redd for å framstå som masete. Ingen spørsmål er dumme! 

Hvis du bestemmer deg for å starte i NRH er det helt fantastisk, og velkommen skal du være! Og når det kommer til rasevalg kan jeg jo gi min klare mening for førstegangskjøpere: Kjøp deg en retriever 🥰

Hilsen en hundefører NRH. 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...