Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp etter katarakt?


Recommended Posts

Her ville jeg lest RAS-dokumentet hos NKK for rasen. Er det et vanlig problem? Er det mange i rasen som har det? Er det andre hunder i stamtavlen til valpen som har det, eller er dette et enestående tilfelle?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, simira skrev:

Her ville jeg lest RAS-dokumentet hos NKK for rasen. Er det et vanlig problem? Er det mange i rasen som har det? Er det andre hunder i stamtavlen til valpen som har det, eller er dette et enestående tilfelle?

Det er ett problem for rasen. Jeg kan ikke lese bakover i stamtavla siden dette er en utenlandsk hund som ikke er i Norden.

Men kan hunden bli blind om den har katarakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, simira skrev:

Her ville jeg lest RAS-dokumentet hos NKK for rasen. Er det et vanlig problem? Er det mange i rasen som har det? Er det andre hunder i stamtavlen til valpen som har det, eller er dette et enestående tilfelle?

Burde jeg avslå det da? Når det er ett problem for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sallie skrev:

Burde jeg avslå det da? Når det er ett problem for rasen.

Er det godkjent å avle på fra raseklubben sin side? Har foreldrene egenskaper utover snittet på rasen som tilsier at dette er en kombinasjon som tilfører noe godt? Tilfredsstilles de egenskapene du er ute etter? Får du potensielt en like god hund etter andre foreldre uten å måtte gå på kompromiss med helse? 

Det er som du skjønner ikke veldig lett å svare direkte på. 

Hvis det er et problem på rasen og du ikke kan få alle andre egenskaper du ønsker etter friske foreldre så ville jeg antagelig tatt sjansen. Hvis det er et "gjennomsnittlig" godt kull for rasen som ikke har noe veldig spesielt som jeg ønsker hadde jeg fortsatt å lete etter den helt riktige kombinasjonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...