Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med hovawart


Sallie
 Share

Recommended Posts

Er Hovawart en veldig brukshund? Eller kan den også fungere som en familiehund pluss trening i hundeklubben? Og gåturer i skogen.

Det står både at howavart er en tydelig brukshund samt at den også er en familiehund og derfor ble jeg usikker.

Trenger dem mere aktivitet enn spisshunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den trenger mer aktivitet og oppgaver enn en spisshund, og bør brukes aktivt. Det er ikke viktig hvorvidt man konkurrerer eller "bare" trener, men en times lydighetstrening på klubben i uka holder ikke.

De kan også ha vokt i seg, som kan være krevende i en familie, særlig hvis det går mye barn inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sallie skrev:

Er Hovawart en veldig brukshund? Eller kan den også fungere som en familiehund pluss trening i hundeklubben? Og gåturer i skogen.

Det står både at howavart er en tydelig brukshund samt at den også er en familiehund og derfor ble jeg usikker.

Trenger dem mere aktivitet enn spisshunder?

Nå har jeg bare min første hoffe, og hun er ikke mer enn 9 mnd så erfaringene er begrenset selv om jeg kjenner noen fra før og har gjort det jeg kan av research. 

Generelt; ja, Hovawarten er en brukshund med store bokstaver. Men det er veldig store variasjoner på linjene, og i likhet med mange andre bruksraser har du de oppdretterne som fokuserer på hyggelige familiehunder med litt ekstra, og de som avler mot gode brukshunder. Samt mye midt i mellom. 

Jeg vil dog si at en hoffe fungerer fint som familiehund, med litt ekstra hodebry/trening. Min er etter brukslinjer og de fleste av min sine søsken går som aktive familiehunder uten spesielle mål. Så har du min som trenes mot bruks og er den helt perfekt treningspartner og hverdags-hund. 

Det viktigste er at du er ærlig med en eventuell oppdretter når det kommer til hva du kan gi så at ikke feil individ havner hos deg. En oppdretter som bruker valpetest er også en fordel, og vær nøye på hvilke kombinasjon du eventuelt velger å kjøpe etter. Det har vært, og er fortsatt noe ymse mentalt enkelt steder selv om det har vært en enorm god progresjon når det kommer til mentalitet det siste tiåret. En hoffe skal være en ordentlig stødig hund uten stress og nerver. De kan (og skal) vokte, men ikke på alt som rører seg. Min reagerer for eksempel ikke på om det går i dører eller kommer folk inn på tunet normal sett, men kan si ifra om det er unormal trafikk seint på kvelden eller tidlig på morgenen. Selv når elghundene til naboen bråker ved hver minste bevegelse er min stille og bare observere til det faktisk er noe å varsel om. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...