Jump to content
Hundesonen.no

Valp 5 mnd prøver å dominere voksen hund

Recommended Posts

Hei!

har en valp på 5 mnd som er veldig energisk, leken og hyper. Fetteren min har en voksen liten hund, som er ca lik str som valpen min.

De møtes jevnlig og leker masse. Valpen min er veldig voldsom i lek, og hopper oppå og bruker munn og labbet og bjeffer og erter den andre hunden. Valpen storkoser seg tror jeg, halen logrer hele tiden. Men den andre hunden blir tydelig lei av dette etterhvert.

Prøver å skille dem når leken blir for voldsom. Aldri vært noe farlig lek, men jeg syns valpen min har ett ønske om å være «vinneren» og den tøffeste hele tiden.

ser for meg dette kan bli slitsomt om jeg ikke får kontroll på dette.

noen med like erfaringer som ønsker å dele tips? Mvh

Jeg ville ha begrenset den voldsomme lekingen, og tatt valpen i bånd når, eller helst litt før, den herjer som verst, og skjermet den voksne hunden litt. Valpen bør ikke få trening i at voksne hunder kan den herje fritt med, før eller siden risikerer den å møte en voksen som sier fra i litt for store bokstaver.

Veldig fint at du tenker på den voksne hundens ve og vel her. 

At valpen er voldsom trenger ikke å bety at den er dominerende. Det er ganske naturlig at de hopper over alt på den andre og kanskje også biter og lekeknurrer. 

Her er det den voksne hunden som skal si fra når nok er nok.

Hvordan oppfører den voksne hunden seg når du ser at det blir for mye? Trekker han/hun seg unna? Er det knurring og glefsing?

Når valper lærer seg å sosialisere med andre hunder så er ofte det lureste å ha minst mulig innblanding fra mennesker. Men du kan gjerne rose verbalt oppførsel som du liker - som f.eks om valpen legger seg på rygg når den treffer andre hunder eller om den blir synlig roligere etter et knurr/gleffs fra en voksen hund.

Det er kanskje noen som vil være uenig med meg her - men jeg tenker at en valp som er frekk og ikke gir seg uansett hvor mye den voksne hunden sier fra, har godt av at den voksne hunden tar "hardt i" og sier ordentlig ifra. 

Om man som menneske avbryter dette så vil valpen aldri lære at andre hunder også har grenser for hva som er greit. 

Og med at den voksne hunden "tar hardt i og sier fra" så mener jeg at den liksombiter valpen, knurrer og kanskje stiller seg over den. Dette ser ofte skumlere ut enn det det er.

Det skader heller ikke å rådføre seg med en hundekyndig person i ditt nærområde. Da kan du få råd som virkelig passer til akkurat din valp og de har sansynligvis også en hund som er godt sosialisert og kan lære en valp hva som er greit og ikke på en forsvarlig måte.

Det er et kjempe godt tegn at valpen din liker så godt å leke med andre hunder! Det er mye lettere å trene en ivrig hund enn en forsiktig hund :)

Masse lykke til med resten av valpeperioden! 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Tusen takk for godt og fyldig svar, det var mange gode tips her👍
    • Lurt, det skal jeg prøve! Har nok tenkt litt motsatt her, og det funka i hvert fall ikke  Så det er en greie å ha preferanser for veggene altså, ikke bare min hund det plutselig har klikka for Vi har jobbet en del med selvstendighet, så jeg sender henne inn i søket fra relativt lang avstand, men skal prøve å gå litt tettere på med kortere bånd en stund.
    • Dytter opp denne igjen jeg 👀 Noen som fortsatt driver med dette? Jeg har vært av og på så lenge jeg har spilt det (2008, hjelp!), gjerne med noen års pause også. Tok det opp igjen for ett års tid siden og spilt jevnt og trutt nesten hver dag siden, og blit litt hekta igjen, selv om det ikke er like ille som det en gang var 😂
    • Er man interessert i avl, uavhengig om du har tispe eller hannhund og rase, og har en hund som man vurderer å bruke i avl anbefaler jeg å ta Oppdretterskolen til NKK samt Kynologi-kurset til NKK. Var akkurat på sistnevnte nå i helgen faktisk, kjempe bra og flott kurs. Har også tatt Oppdretterskolen til NKK. Har ikke planer om å drive med avl å nærmeste fremtid, men disse kursene (eller lignende) burde vært pålagt for å kunne drive med avl, uavhengig hva slags hund du har. å Avle er et stort ansvar, selv for hannhundeier. På disse kursene vil man også kunne stille spørsmål som dette og annet man lurer på.
    • Wii, så gøy! Jeg hadde slike årlige mål før. Med ymse suksess, hehe. Jeg var ikke i tråden for i fjor fordi jeg aldri har vært særlig aktivt her inne, men hiver meg på nå Syns dog å sette seg for høye og mange mål er skummelt, spesielt siden jeg er i en fase hvor jeg må "starte opp igjen" når det gjelder hund. I tillegg vet jeg ikke helt hva 2024 vil kunne by på, da det er en del andre baller i luften, så jeg må legge noen mål som er overkommelige selv med eventuelt (positive) livsforandringer som kan skje. Mål for 2024 (relatert til hund) Kiska: Ingen særlig mål her, frøkna blir 10 år neste år og har aldri vært utpreget konkurransehund. Jeg håper 2024 blir et fint år for henne med minimale helseproblemer, og at vi blir flinkere til å dra ut på litt lengre turer med overnatting. Logi: Ikke min hund, men en viktig del av livet mitt, så jeg stjeler han titt og ofte fra kjæresten. Målet mitt med han er å gå nybegynnerkurs i agility, det tror jeg hadde vært gøy! Et litt mer hårete mål som jeg ikke blir lei meg for hvis vi ikke får til: starte i rallylydighet (litt begrenset med treningsmuligheter med han fordi jeg og kjæresten ikke bor sammen og bytter på å ha de voksne hundene). Men vi prøver, så får vi se! Haru: Valpefisen blir ikke 1 år før i april, så noe begrenset, men han er jo den jeg har størst forventinger til sånn sett. Mål med han i 2024 vil være å komme ordentlig i gang med faste treninger igjen i et miljø, og ta nybegynner/introkurs i minimum agility og rally. Vil nok prøve meg på andre ting også selvsagt, men dette er liksom det helt minimum for oss, og alt annet ekstra hvis vi får til vil bare være gøy og bra! Meg selv: gå minimum 1 teoretisk kurs innenfor hund, temaet kan være "hva som helst". Jeg syns det er veldig gøy å lære og mener at man aldri må slutte å søke etter kunnskap, og lære nye ting. I tillegg syns jeg det er kjempefint å få "papirer" på det også
  • Nylig opprettede emner

• Create New...