Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge til utlendinger


dorab01

Recommended Posts

Joda Dorab01. Og det tenkte jeg og første gangen jeg var på forumer og fortalte at jeg tok bikkja mi i nakken,da var jeg i følge mange dyremisshandler og det som værre var.

Poenget er at du spurte,du må da ha tenkt tanken at noen kunne gi slike "fordommsfulle" svar? Hvorfor ellers skulle du spørre?

Dessuten kan jeg ikke si jeg føler du er noe bedre,for du hører ikke noe særlig på hva de andre brukerene her sier.

UNskyld hva mener du med at jeg ikke hører? Nei jeg liker ikke å høre at jeg blir diskriminert bare for jeg stammer fra et annet land! Men jeg tviler sterkt på at noen her som er fra utlandet her er så veldig enig med å bli diskrimert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 265
  • Created
  • Siste svar

overaskende nok så er jeg enig med aud her ( det har ikke skjedd så ofte) hehe...

men er jo oppdretter sitt valg om man vil selge til en person eller ikke...

og ja kall meg fordomsfull, for jeg hadde heller ikke solgt til en med annen kultur enn meg ( har erfaring med hvordan f eks han jeg var sammen med før, som for øvrig behandlet meg som en slåpute, men hvordan de behandlet hunden sin var det som irriterte meg mest.

Han og familien er kinesiske og hadde skaffet seg en blanding av rottwailer, amstaff og dobber til ett formål! ikke tur kamerat og venn!

men VAKTHUND som ikke fikk sosialisering, og som ene og alene hadde bosted i en kald gang hvor den sto fast lenket i en kjetting, og skiulle passe huset!

ikke fikk den orntlig mat eller noe heller, bare rester, og blei det ikke noe rester igjen, fikk ikke hunden mat den dagen!

den hadde biti alle i familien opptil flere ganger, og det fikk den ros for!

det her bidro til at jeg ikke vil selge til fremmedkulturelle...

de som vil kan sikkert vri og vende på det og si at man må se ann sånn og sånn, men jeg vil ikke selge uansett jeg, når jeg blir oppdretter en gang, så skal jeg selge valper til gode kjøpere som kan gi valpen ett godt liv hele livet, og ikke havne sånn som den hunden der..

som jeg fikk avlivet pga at den beit meg også en gang, ... det var absolutt det beste for hunden altså.. den hadde det ikke godt!

Jeg fortsår deg kjempe godt men hva med å lære personen å kjenne den du vil selge til. Når jeg blir oppdretter ønsker jeg mye kontakt med mulige valpekjøpere , helst før valpene er født slik at jeg kan finne ut hvem som er mest egna som valpekjøper av meg( ja jeg er også kritisk) men dette tar jeg ikke etnisitet som utgangspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tenker jeg slik og, men det jeg egentlig mente at man burde på en viss måte føle seg beæret at det var dit oppdrett denne personen valgte forde de ville ha et avkom etter dine hunder. Og jeg forstår at man må være kritisk uansett utlending eller etnisk norsk (spesielt du aud for de du har såpass spesiell rase). Men jeg synes også at man skall være lit liberal og heller bli lit bedre kjent med det menneske man er usikker på.

Og renateA det er ikke alle hunder som egner seg som vakthunder, Min rase (yorkshire terrier) tviler jeg på at noen ville ha som vakthund, Og hvis ja for de seg sikkert en stor overaskelse :icon_redface:

Er folk så dumme at de kjøper en liten Yorkshire terrier som vakthund, så vær så god.

Tror nok du skjønner at jeg mener litt andre hunder enn en liten selskapshund, eller er det for å vri og vende på mitt synspungt?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forresten legge til at jeg er ikke rasist,men je er hellr ikke oppdretter så hvem jeg ville solgt til og ei kan jeg forsåvidt ikke uttale meg om..

Det er mulig å redigere innlegg om du har glemt noe du vil legge til :icon_redface: Så blir det ryddigere og enklere å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har det seg sånn at når man har sett hva religion kan gjøre med enkelte mennesker dobrab01, så kan du kanskje skjønne hvorfor jeg skriver som jeg skriver...

kan sikkert lære å kjenne, kan sikkert være greie å snakke med, men hvordan enkelte behandler dyr gjør meg kvalm, og jeg vil ikke la en valp være en sånn klut man bare sender fra seg, for å prøve og se om det funker...

kall meg rasist eller hva man kan kalle det, da jeg ikke bryr meg..

mener at en valp er verdt så mye mer enn at man skal gjøre sånne ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg hadde fått kjøpt en kamel eller elefant (feks.) i utlandet??

Skulle jeg blitt sur og snakket om rasisme av den grunn?

Her i norge har vi jo ingen kultur med disse dyrene og jeg skjønner at de hadde stilt seg skeptiske om jeg kom for å kjøpe en kamel eller elefant.

Vet at dette er veldig ytterpungt, men man må se litt helhet i ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har det seg sånn at når man har sett hva religion kan gjøre med enkelte mennesker dobrab01, så kan du kanskje skjønne hvorfor jeg skriver som jeg skriver...

kan sikkert lære å kjenne, kan sikkert være greie å snakke med, men hvordan enkelte behandler dyr gjør meg kvalm, og jeg vil ikke la en valp være en sånn klut man bare sender fra seg, for å prøve og se om det funker...

kall meg rasist eller hva man kan kalle det, da jeg ikke bryr meg..

mener at en valp er verdt så mye mer enn at man skal gjøre sånne ting...

Og alle personer som tilhører en viss religion behandler altså hundene slik? Er det det du tror?

Ikke alle med mørk hudfarge er ekstrem-islamister, dyremishandlere og terrorister, det finner du nok ut av den dagen du evt blir kjent med "en sånn en". :icon_redface:

*Fremdeles like forbauset over enkeltes naivitet og blinde tro til media* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle personer som tilhører en viss religion behandler altså hundene slik? Er det det du tror?

Ikke alle med mørk hudfarge er ekstrem-islamister, dyremishandlere og terrorister, det finner du nok ut av den dagen du evt blir kjent med "en sånn en". :icon_redface:

Men det holder ikke å kjenne en "snill" når det er ti som ikke er det...de kommer fra en kultur som er veldig forskjellig fra oss, det har vi jo også fått et eksempel på i det siste (uten å lage en diskusjon om dette), og jeg klarer bare ikke stole på dem, iallefall ikke nok til å sende en valp til dem.

*Fremdeles like forbauset over enkeltes naivitet og blinde tro til media* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar er enkelt, da jeg kjenner flere flotte mennesker med minoritetsbakgrunn.

Jeg ser an individet, ikke individets bakgrunn. Hvor personen kommer i fra har jeg ingen ting med. Men jeg kan fort se på en person hvorvidt h*n er seriøs eller ikke. Hvis jeg var i tvil, ville jeg ikke solgt hund, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "de" ?

Muslimer? Pakistanere? Japanere? Afroamerikanere? Hinduer?

Det finnes mange kulturer der ute, kanskje kjekt å spesifisere litt? Med mindre du tror alle mørkhudede tilhører den samme (skumle,slemme) kulturen? :)

Poenget er ikke hvor mange du kjenner, poenget er at ikke alle mennesker innen en viss "gruppe" er like. Det tror jeg igrunn du forsto. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "de" ?

Muslimer? Pakistanere? Japanere? Afroamerikanere? Hinduer?

Det finnes mange kulturer der ute, kanskje kjekt å spesifisere litt? Med mindre du tror alle mørkhudede tilhører den samme (skumle,slemme) kulturen? :)

Poenget er ikke hvor mange du kjenner, poenget er at ikke alle mennesker innen en viss "gruppe" er like. Det tror jeg igrunn du forsto. :)

"DE" er alle som ikke har samme kultur som meg...skal det inn med te-skje??

Må legge til at jeg kjenner flere med forskjellige kulturer, så jeg er ikke ukjent med kulturer annen en min egen, det er vel også derfor jeg er skeptisk, for det er så mye rart i andre kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er litt overrasket over at de som mener man skal se ann individet og ikke skal skjære en religion eller en folkerase over en og samme kam... Dere kaller folk fordomsfull og naive, vel - hvis dere tror at det man har av kontakt med kjøper før selve kjøpet er gjort, er nok til å avsløre "sluinger" som egentlig er ute etter en vakthund - vel, da mener jeg det er dere som er naive.

Selv er jeg ikke oppdretter, men skjønner godt de oppdretterne som vegrer seg for å selge til fremmedkulturelle. Og dette har ingenting med VG eller sånt piss å gjøre - det er jo rett og slett det at hvis man har sett at mange innen en religion eller mange fra ett land behandler hunder dårlig, så har man to valg; enten ta sjansen på at man har funnet noen som ikke behandler hunden dårlig og sende valpen ut som prøveklut, eller man må legge en enorm jobb i å bli mye mye mye bedre kjent med disse vordende eierne. Grunnen? Jo - fordi hvis man ikke har kontaktnett i deres miljø, så vet man ingenting om kjøperne. Selv har jeg kun hatt med jakthunder å gjøre, og da er det ofte sånn at om ikke jeg kjenner oppdretteren personlig, så vet man om merittene på jaktprøver eller man har jaktkompiser som kjenner til dem - dermed vet man litt mer om dem enn andre - og de kan finne ut litt om meg, selv om de ikke kjenner meg personlig. Om jeg var av en helt annen kultur, og i et helt annet miljø, så ville ikke oppdretteren vite katta om meg og mitt hundehold, og måtte ha gjort en mye større jobb for å finne ut om det var noe å gjennomskue eller om jeg var en seriøs og stødig "hunde-person".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"DE" er alle som ikke har samme kultur som meg...skal det inn med te-skje??

Må legge til at jeg kjenner flere med forskjellige kulturer, så jeg er ikke ukjent med kulturer annen en min egen, det er vel også derfor jeg er skeptisk, for det er så mye rart i andre kulturer.

Wow. Det må jeg si. :D ALLE andre kulturer (hvor alle individer har like hundeeiereegenskaper da tydeligvis?) enn din egen er altså uegna hundeeiere. Det var dagens. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er litt overrasket over at de som mener man skal se ann individet og ikke skal skjære en religion eller en folkerase over en og samme kam... Dere kaller folk fordomsfull og naive, vel - hvis dere tror at det man har av kontakt med kjøper før selve kjøpet er gjort, er nok til å avsløre "sluinger" som egentlig er ute etter en vakthund - vel, da mener jeg det er dere som er naive.

Selv er jeg ikke oppdretter, men skjønner godt de oppdretterne som vegrer seg for å selge til fremmedkulturelle. Og dette har ingenting med VG eller sånt piss å gjøre - det er jo rett og slett det at hvis man har sett at mange innen en religion eller mange fra ett land behandler hunder dårlig, så har man to valg; enten ta sjansen på at man har funnet noen som ikke behandler hunden dårlig og sende valpen ut som prøveklut, eller man må legge en enorm jobb i å bli mye mye mye bedre kjent med disse vordende eierne. Grunnen? Jo - fordi hvis man ikke har kontaktnett i deres miljø, så vet man ingenting om kjøperne. Selv har jeg kun hatt med jakthunder å gjøre, og da er det ofte sånn at om ikke jeg kjenner oppdretteren personlig, så vet man om merittene på jaktprøver eller man har jaktkompiser som kjenner til dem - dermed vet man litt mer om dem enn andre - og de kan finne ut litt om meg, selv om de ikke kjenner meg personlig. Om jeg var av en helt annen kultur, og i et helt annet miljø, så ville ikke oppdretteren vite katta om meg og mitt hundehold, og måtte ha gjort en mye større jobb for å finne ut om det var noe å gjennomskue eller om jeg var en seriøs og stødig "hunde-person".

:icon_redface::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er litt overrasket over at de som mener man skal se ann individet og ikke skal skjære en religion eller en folkerase over en og samme kam... Dere kaller folk fordomsfull og naive, vel - hvis dere tror at det man har av kontakt med kjøper før selve kjøpet er gjort, er nok til å avsløre "sluinger" som egentlig er ute etter en vakthund - vel, da mener jeg det er dere som er naive.

Selv er jeg ikke oppdretter, men skjønner godt de oppdretterne som vegrer seg for å selge til fremmedkulturelle. Og dette har ingenting med VG eller sånt piss å gjøre - det er jo rett og slett det at hvis man har sett at mange innen en religion eller mange fra ett land behandler hunder dårlig, så har man to valg; enten ta sjansen på at man har funnet noen som ikke behandler hunden dårlig og sende valpen ut som prøveklut, eller man må legge en enorm jobb i å bli mye mye mye bedre kjent med disse vordende eierne. Grunnen? Jo - fordi hvis man ikke har kontaktnett i deres miljø, så vet man ingenting om kjøperne. Selv har jeg kun hatt med jakthunder å gjøre, og da er det ofte sånn at om ikke jeg kjenner oppdretteren personlig, så vet man om merittene på jaktprøver eller man har jaktkompiser som kjenner til dem - dermed vet man litt mer om dem enn andre - og de kan finne ut litt om meg, selv om de ikke kjenner meg personlig. Om jeg var av en helt annen kultur, og i et helt annet miljø, så ville ikke oppdretteren vite katta om meg og mitt hundehold, og måtte ha gjort en mye større jobb for å finne ut om det var noe å gjennomskue eller om jeg var en seriøs og stødig "hunde-person".

tuuusen takk :)

:icon_redface:

en som vertfall har skjønt det enkelte her mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Det må jeg si. :icon_redface: ALLE andre kulturer (hvor alle individer har like hundeeiereegenskaper da tydeligvis?) enn din egen er altså uegna hundeeiere. Det var dagens. :)

Jeg mener at fremmedkulturelle ikke har samme syn på hundehold som oss i vår kultur, hvis du tenker deg om to ganger så ser du kanskje at det er noe i det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Det må jeg si. :icon_redface: ALLE andre kulturer (hvor alle individer har like hundeeiereegenskaper da tydeligvis?) enn din egen er altså uegna hundeeiere. Det var dagens. :)

Hvem har sagt at de er uegna? De sier vel bare at de ikke ville solgt sine hunder til dem, og det er deres valg. Det er du som legger ord i munnen på folk her da, og leser tekstene som fanden leser bibelen. Dette blir akkurat som i en invandrerdebatt. Om noen - hvem som helst - kommer med en motforestilling til invandring, så er det så enkelt å se bort fra denne personen, det er jo bare å stemple h*n som fordomsfull og rasistisk, så er alle h*nnes argumenter falt døde... Effektiv diskusjonsteknikk ja, men det gir deg ikke mer rett likevel.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at fremmedkulturelle ikke har samme syn på hundehold som oss i vår kultur, hvis du tenker deg om to ganger så ser du kanskje at det er noe i det??

Ser ikke logikken i at kun "gode, gamle Ola Nordmann" er den eneste som kan ha et godt hundehold... Beklager. Men det er virkelig ikke logisk, eller sant.

Det er typisk Norsk å være best... ? :rolleyes::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at dette kan være litt overraskende for noen av dere, men det finnes altså etnisk norske med godt språk som mishandler dyrene sine også.. Burde alle vi etnisk norske dømmes på grunnlag av disse?

Forhåndsdømming av folk man knapt har konversert med fordi de tilfeldigvis er født inn i en relgion, har dysleksi, dårlig utdannelse, en annen hudfarge eller nasjonalitet enn en sjøl, er rasisme, samme pokker hva dere velger å kalle det.. Og enkelte i denne tråden er jo tilhenger av å kalle spader for spader og ikke graveredskaper, så vennligst legg av den "dere syns sikkert jeg er rasistisk nå, men jeg har all rett til å velge blablabla". Dere er rasister, det er ikke bare synsing..

Det er ingen som har sagt at oppdrettere ikke skal velge sine valpekjøpere med omhu, for all del, vær mer kresne! Da hadde det kanskje blitt litt mindre problemhunder fordi at folk kjøper feil rase/feil individ, litt færre bikkjer som bare står i løpestreng hele dagen, litt mindre omplasseringer, litt færre avlivninger fordi at hunden ikke liker ungene i huset osv.. Få gjerne litt flere fordommer mot oss selvgode etniske nordmenn også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...