Gå til innhold
Hundesonen.no

To hunder og sjalusi


Ludo
 Share

Recommended Posts

Vi har to hunder - den eldste 3 år og den yngste 1,5 år. Begge hannhunder og de er gode venner. 

De siste ukene har imidlertid den yngste hunden begynt å gi tydelig uttrykk for sjalusi når jeg gir den andre hunden noen form for oppmerksomhet. Jeg gjør ikke forskjell på de og prøver å gi de begge to like mye oppmerksomhet. Men for eksempel når den eldste hunden kommer bort til meg for kos eller vil leke, da blir den yngste voldsomt sjalu. Samme hvis de begge to får godbiter, da blir han sjalu når jeg gir godbit til den andre hunden selv om han selv også får. Det er meg han viser dette mot, og ikke den andre hunden. Han går umiddelbart vekk fra meg, skjelver og ser dypt fornærmet ut. Hvis jeg nærmer meg han, knurrer han til meg. Jeg lar han derfor være i fred. 

 

Men jeg synes det har blitt verre og verre, og jeg føler jeg trenger noen gode råd til hvordan jeg skal håndtere dette. Det skjer nå flere ganger hver eneste dag, og den yngste hunden får med seg hvert eneste lille øyeblikk der jeg gir den eldste hunden noen form for oppmerksomhet. Enten jeg snakker til for «kosete» til han, stryker på han eller leker med han. Noen ganger er det nok bare at den eldste hunden kommer bort til meg. Jeg synes jo synd i den eldste hunden oppi dette, da jeg føler jeg må passe meg for å gi han oppmerksomhet. Hvis den eldste hunden kommer bort til meg og vil leke for eksempel, har jeg prøvd å hele tiden inkludere den yngste hunden i leken. Men han blir likevel raskt sjalu og trekker seg unna. 
 

Synes det er vanskelig å vite hvordan jeg bør gå frem her, alle råd mottas med takk ? 

 

Det er forøvrig kun når jeg gir den eldste hunden oppmerksomhet, når samboeren min gjør det reagerer han ikke slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke "sjalusi" på den måten vi mennesker tenker, men ressursforsvar. Yngstemann begynner å bli voksen nok til å forsvare ressursene "sine" mot den eldste. Her tenker jeg det er viktig å bygge opp selvtilliten til den yngste samtidig som å sette tydelige grenser og tilrettelegge for å unngå konflikt. Søk på tråder om ressursforsvar så finner du flere gode råd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...