Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden klipper ledningene.


Justine
 Share

Recommended Posts

Hunden min klipper ledninger så alle ledningene her i hus er bak kompostbinger. Men ledninger som jeg bruker hver dag sånn som mobil ledninger, lader til powerbank, lader til høretelefoner som jeg bruker hver dag får hunden tak i og klipper de rett av. Noe jeg synes er veldig skummelt feks. Brann ol. Men siden disse ledningene kun er veldig tynne så er det kanskje bedre? Jeg gjemmer ledningene under sofaen min men ofte så stikker det litt ut en bit av ledningen og de blir klipt rett av. Dette har skjedd over 50 ganger og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mere. Det må en forandring til men jeg vet ikke hva. Hunden får jo tak i dem. Og jeg glemmer å gjemme de godt nok. Hva bør jeg gjøre? Siden disse er løse så klarer hunden å fa tak i dem. Jeg glemmer å gjemme de godt nok. Er det flere hunder som klipper av ledninger her? Eller er det bare min? Hva gjør dere andre? Det er bare de tynne ledningene det går i. Jeg må jo kjøpe nye ladere hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om å trene hunden, for når den har utviklet en uvane som er direkte farlig for hunden og alle som bor i boligen, så kan du aldri ta sjangsen på at treningen er god nok.

Løsningen er enkel: du må trene deg selv. Du vet at han får tak i laderne ved sofaen, og at du noen ganger slurver eller glemmer å gjemme de. Da må du rett og slett lage nye regler for deg selv hvor du ikke KAN gjøre feil. Lag fast ladestasjon på kjøkkenbenken hvor hunden aldri kan nå laderne, eller sett opp en kabelkanal bak sofaen som gjør at hunden aldri kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig her, dette er noe som kan, og bør trenes bort. Men første steg er definitivt å bli enda flinkere til å skjerme ledningene, og ikke ha hunden uten tilsyn i rom hvor det kan være mulighet for å få tak i ledninger. Kan du ikke legge ladeledninger og sånn innenfor kompostgrinder? Ha kompostgrinder rundt et område der du kan ha en ladestasjon?

Hvor gammel er hunden? Hvor vanskelig det vil være å trene bort kommer an på hvor lenge hunden har fått øve seg på dette. Din jobb blir å følge med til enhver tid, og avbryte adferden. Har hunden nok andre leker og tyggeting tilgjengelig? Får den nok tur og mental aktivisering daglig?

Når du ser at hunden så mye som tenker på å bite på en ledning ville jeg tatt den bort fra situasjonen, og enten trent litt på noen triks, en kjapp tur ut, litt drakamp, eller noe sånt.

Dette kommer ikke til å gå over av seg selv,så her kreves det en solid treningsjobb kombinert med skjerming og oppsyn til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, simira said:

Jeg er ikke helt enig her, dette er noe som kan, og bør trenes bort. 

Min tanke er at hvis dette er en voksen hund som har ødelagt over 50 ladere, så ville jeg ALDRI ta sjangsen på å la den være i et rom som har den type ledninger tilgjengelig, uansett hvor mye vi har trent. Ikke når det er snakk om liv/død.

Trening av ting som dette vil i all hovedsak være å forhindre tilgang uansett, så det går hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan ikke hunden være uten tilsyn i rom hvor det er mulig å få tak i ledninger, helt enkelt. Jeg ville også økt mental aktivisering for å se om den blir mindre interessert i å aktivisere seg selv. Og ledningene må være langt nok innenfor kompostgrindene til at de ikke kan fiskes ut, åpenbart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...